• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exempel på installation av ett standard lithiumbatteri

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Leveransen av mina lithiumbatterier drar ut lite på tiden. Min tanke har ju varit att i ord och bild beskriva hur jag gjort min installation. Det kommer jag också att göra när batterierna väl dyker upp, om intresse fortfarande finns då.
Trots lite sen leverans väljer jag ändå att starta denna tråd. Men det blir då till att börja med en ”skrivbordsinstallation” med lite ord och bilder.
Är tacksam för synpunkter på om jag tänkt rätt och vad som behöver kompletteras och förtydligas.
Mitt nästa inlägg i tråden är början på skrivbordsinstallationen som jag avser att bygga på med mer beskrivning, bilder från installation etc.
Har skrivit dokumentationen i Apple’s Pages och är lite osäker på om jag lyckas föra över därifrån till detta forum. Räkna också med lite taffliga bilder då jag inte hittat/har något bra verktyg för detta.

Kjell
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Jag hittar ingen info om att Votronic MPPT Duo Dig inte kan kopplas bort från bodelsbatteriet. Det är väl det som sker när BMS bryter vid t.ex. fulladdat batteri. Jag har inte heller haft några problem med min Votronic MPP 350 vid frånskiljning av mitt LFP batteri.
Jag kopierar in text ur manualen nedan. Deras support har bekräftat. Det är inte laddaren som skadas men bodelen kan matad med konstig spänning.

1.)
Connect the battery connections of the controller - (minus) and + (plus) to the 12 V main battery, observing the correct
polarity and the cross-section of the cables (refer to connection plan).
Never operate the controller without the battery „BOARD I“. If the battery is not connected, the unit will not deliver a
defined output voltage.
 

tordan

HBK Medlem
Inlägg
1.202
Kommun
Motala
HBK-Nr
22905
Medlemskap
2024
I min tankevärld så när Litiumbatterierna är fullladdade - då bör ju dessa inte underhållsladdas i onödan?
Därför har jag en installerat en omkopplare och med denna kan jag bryta laddningen till batteribanken och nyttjar solpanelen
enbart för underhållsladdning till startbatteriet, då bilen står parkerad en längre tid på t.ex garageplanen.

Om man nu inte bör koppla ifrån batteri från MPPT-regulatorn (enligt anvisning), så blir det ju lite tokigt...
Men jag kan köpa resonemanget, att man skall och bör absolut koppla från solpanelen från regulatorn i vissa andra lägen
för att undvika ofrivilliga kortslutningar och därmed skada regulatorn.

För att göra installationen helt perfekt blir mitt nästa steg, att installera en brytare mellan solpanel och regulator
Detta med tanke på att efter vinteruppehållet koppla in de nu frånkopplade batterierna i rätt ordning,
dvs först ansluta batteri till regulator och därefter ansluta solcellen.
Då slipper jag skruva bort pluskabeln från solcellen varje gång... Är det rätt tänkt?
Jag är bara en amatör i sammanhanget, rätta mig om jag har fel...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vill man avbryta laddning från solcellspaneler skulle jag bara dra ur minusledaren från dem i regulatorn, ifall man nu monterat den hyffsat åtkomlig, att täcka över paneler verkar mycket omständigt.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
En løsning kunne være å sette inn et relee som stenger solpanel når en stenger ladning om signalet finnes for dette. En annen løsning kan være å koble et lite blybatteri parallellt med LFP batteriet. 15 Ah burde holde for dette og koster ikke stort. Et mindre kan muligens brukes
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Detta med tanke på att efter vinteruppehållet koppla in de nu frånkopplade batterierna i rätt ordning,
dvs först ansluta batteri till regulator och därefter ansluta solcellen.
Då slipper jag skruva bort pluskabeln från solcellen varje gång... Är det rätt tänkt?
Vill man avbryta laddning från solcellspaneler skulle jag bara dra ur minusledaren från dem i regulatorn, ifall man nu monterat den hyffsat åtkomlig, att täcka över paneler verkar mycket omständigt.
Det spelar ingen roll vilken av ledarna från solcellen man bryter. Att ha en brytare moterad för ändamålet är lyxvarianten :)
Enklast verkar ju vara att täcka solcellerna under de längre perioder som man inte använder husbilen.
En smaksak kanske. Själv föredrar jag varianten med brytare.
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Koppla ifrån ledare? Sätter man inte en strömbrytare där, kanske till och med en som bryter både plus och minus.
Har för mig att det bör vara kopplat så att man sätter en brytare på kabeln till solcellerna.
Ska kolla hur våra är kopplade.
Göran i Björnarbo
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Om man börjar från start måste ju rimligen det bästa vara att välja 230 laddare, DC/DC laddare och MPPT regulator där man själv kan ställa in laddkurvan och eventuell underhållsladdning mot batteriet.
Då behöver man inte koppla bort batteriet via relän eller annat och man kan låta BMSen endast balansera cellerna vid behov och kanske bara kliva in om något plötsligt skulle gå rakt å H-e och spänningen kommer helt utanför ramarna.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Om man börjar från start måste ju rimligen det bästa vara att välja 230 laddare, DC/DC laddare och MPPT regulator där man själv kan ställa in laddkurvan och eventuell underhållsladdning mot batteriet.
Då behöver man inte koppla bort batteriet via relän eller annat och man kan låta BMSen endast balansera cellerna vid behov och kanske bara kliva in om något plötsligt skulle gå rakt å H-e och spänningen kommer helt utanför ramarna.
Låter ju bra! Har du exempel på sådana?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om man börjar från start måste ju rimligen det bästa vara att välja 230 laddare, DC/DC laddare och MPPT regulator där man själv kan ställa in laddkurvan och eventuell underhållsladdning mot batteriet.
Då behöver man inte koppla bort batteriet via relän eller annat och man kan låta BMSen endast balansera cellerna vid behov och kanske bara kliva in om något plötsligt skulle gå rakt å H-e och spänningen kommer helt utanför ramarna.

Javisst, och de flesta dc/dc- och bra mppt-laddare har idag ett val för Lithium cc/cv laddning
 
Toppen