• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Exempel på installation av ett standard lithiumbatteri

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Leveransen av mina lithiumbatterier drar ut lite på tiden. Min tanke har ju varit att i ord och bild beskriva hur jag gjort min installation. Det kommer jag också att göra när batterierna väl dyker upp, om intresse fortfarande finns då.
Trots lite sen leverans väljer jag ändå att starta denna tråd. Men det blir då till att börja med en ”skrivbordsinstallation” med lite ord och bilder.
Är tacksam för synpunkter på om jag tänkt rätt och vad som behöver kompletteras och förtydligas.
Mitt nästa inlägg i tråden är början på skrivbordsinstallationen som jag avser att bygga på med mer beskrivning, bilder från installation etc.
Har skrivit dokumentationen i Apple’s Pages och är lite osäker på om jag lyckas föra över därifrån till detta forum. Räkna också med lite taffliga bilder då jag inte hittat/har något bra verktyg för detta.

Kjell
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Låter ju bra! Har du exempel på sådana?
Ja det gäller väl dom flesta som ligger snäppet över budget. På förra bilen hade jag en Tracer BN2215 MPPT regulator och på denna nu tillfälligt en EPever. Båda hör till kategorin billiga och det går att ställa hur man vill ha laddningen, maxspänning, skippa float och equalize mm. Även vid vilken spänning batteriet skall börja laddas igen.
BMSen gjorde i princip ingenting mer än att vara som en säkerhetspryl

Till den ”nya” bilen där den befintliga 230V laddaren ändå låter lite mycket efter en reparation så stoppar jag i nytt nu. Det blev enbart Victron på allt då jag kom undan med riktigt bra pris på grejerna.

230V laddare – Blue smart IP22
MPPT regulatorer – 2x Smart Solar
DC/DC laddare – Orion-Tr Smart DC/DC

På alla dessa kan man ställa max laddspänning, ta bort float(underhållsladdning) och ställa in när nästa laddcykel skall påbörjas igen.
Detsamma gäller säkert på många andra märken och modeller också men man måste välja typ ”user defined” i inställningarna och inte gå efter en färdig profil.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ja det gäller väl dom flesta som ligger snäppet över budget. På förra bilen hade jag en Tracer BN2215 MPPT regulator och på denna nu tillfälligt en EPever. Båda hör till kategorin billiga och det går att ställa hur man vill ha laddningen, maxspänning, skippa float och equalize mm. Även vid vilken spänning batteriet skall börja laddas igen.
BMSen gjorde i princip ingenting mer än att vara som en säkerhetspryl

Till den ”nya” bilen där den befintliga 230V laddaren ändå låter lite mycket efter en reparation så stoppar jag i nytt nu. Det blev enbart Victron på allt då jag kom undan med riktigt bra pris på grejerna.

230V laddare – Blue smart IP22
MPPT regulatorer – 2x Smart Solar
DC/DC laddare – Orion-Tr Smart DC/DC

På alla dessa kan man ställa max laddspänning, ta bort float(underhållsladdning) och ställa in när nästa laddcykel skall påbörjas igen.
Detsamma gäller säkert på många andra märken och modeller också men man måste välja typ ”user defined” i inställningarna och inte gå efter en färdig profil.
Tack för ett utförligt svar!
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Om man har möjlighet att själv anpassa inställningarna i BMS så kan man ställa ner ”Release Point” där laddningen återupptas efter att BMS brutit vid fulladdat batteri och därmed undvika underhållsladdning.
Skärmavbild 2021-02-27 kl. 14.11.53.png
BMS bryter laddningen vid ”Trigger point” + ”Delay time” och öppnar igen vid inställt värde (Release point”).
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Om jag kommer ihåg rätt så är underhållsladdning upp till 13,8V på Skanbatts batterier helt ok och behöver inte avbrytas.

Då kan skanbat ha satt laddstart över 13,9V i BMS'et, isåfall är det ok, och underhållsladdning uteblir.
Annars är all spänning över vilospänning (13,2-13,3V) efter fullbordad laddcykel, en underhållsladdning.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
I väntans tider, på batterileverans, så får man ju förbereda sig.
Har
• monterat bort förar- och passagerarstol
• bytt startbatteri
• gjort ”hållare” för laddare, regulator och batteri-/laddningsmätare och monterat dessa
Nu återstår batteribyte och kabeldragning.

lägger in några bilder på hållare både före och efter montage

94EDF1FA-10A6-44DE-A6AB-48B9B14CD1B8.jpegED3C4BFD-E282-41AB-9CB4-C48AC552F689.jpeg0D81FEC0-BDC4-4551-8949-237DFF7A6BEF.jpeg65CCA2B3-0214-4D29-953D-14A87E474944.jpegBBEEFBDB-DA34-40D9-A4F2-1C4D453B1D6C.jpegA0CC3B02-FB73-48BF-AFEA-F6358138F41E.jpeg

Laddare och regulator sitter under ”kartfacket” till höger om passagerarstolen och laddmätaren framför förardörren. Det senare för att ha koll på laddningen under körning.
Getingboet under laddare/regulator skall fixas till när nya kablar dras.
Hålen på undersidan av den stora hållaren hoppas jag kunna använda för att stripa kablarna.

Som vanligt tacksam för synpunkter och kommentarer.

Uppdaterar bloggen i samband med batteribyte och kabeldragning.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Ser snyggt ut Kjell1351. Jag har kikat lite i manualen för DC/DC:n, varför läser man inte allt på en gång.
På sidan 12 i manualen står det:
"Only LiFePO4: Battery temperature below 0 °C. The charging current is reduced for all modes of charging to protect the battery.
Alltså tillför den ström så att när man har ett "heat"-batteri så får man uppvärmning under alla omständigheter.
Vad jag däremot inte kan se är hur mycket ström den ger(?). Dessutom har jag inte fått fram hur mycket ström "heat-batteriet" behöver för att värmas. Vet någon??
Till sist en liten kommentar om laddning med inbyggda batteriladdaren. Jag har ström och laddning ständigt inkopplat i bilen. När jag kikar på appen står det 13,6 Volt och f.n. -0,1A vilket borde visa att spänningen är konstant men BMS:n har stängt av laddningen, eller tolkar jag det fel?
När jag sen startar bilen börjar batterierna ta emot ström igen i.o.m. att spänningen stiger och laddar då ca 7A per batteri från start.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ser snyggt ut Kjell1351. Jag har kikat lite i manualen för DC/DC:n, varför läser man inte allt på en gång.
På sidan 12 i manualen står det:
"Only LiFePO4: Battery temperature below 0 °C. The charging current is reduced for all modes of charging to protect the battery.
Alltså tillför den ström så att när man har ett "heat"-batteri så får man uppvärmning under alla omständigheter.
Vad jag däremot inte kan se är hur mycket ström den ger(?). Dessutom har jag inte fått fram hur mycket ström "heat-batteriet" behöver för att värmas. Vet någon??
Till sist en liten kommentar om laddning med inbyggda batteriladdaren. Jag har ström och laddning ständigt inkopplat i bilen. När jag kikar på appen står det 13,6 Volt och f.n. -0,1A vilket borde visa att spänningen är konstant men BMS:n har stängt av laddningen, eller tolkar jag det fel?
När jag sen startar bilen börjar batterierna ta emot ström igen i.o.m. att spänningen stiger och laddar då ca 7A per batteri från start.
Jag kommer ju att gå på Skanbatt och Sunlux rekommendation att inte välja inställningen för LiFePO4 utan den för Lead Acid / AGM1 och inte använda temperatursensor.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Ser snyggt ut Kjell1351. Jag har kikat lite i manualen för DC/DC:n, varför läser man inte allt på en gång.
På sidan 12 i manualen står det:
"Only LiFePO4: Battery temperature below 0 °C. The charging current is reduced for all modes of charging to protect the battery.
Alltså tillför den ström så att när man har ett "heat"-batteri så får man uppvärmning under alla omständigheter.
Vad jag däremot inte kan se är hur mycket ström den ger(?). Dessutom har jag inte fått fram hur mycket ström "heat-batteriet" behöver för att värmas. Vet någon??
Till sist en liten kommentar om laddning med inbyggda batteriladdaren. Jag har ström och laddning ständigt inkopplat i bilen. När jag kikar på appen står det 13,6 Volt och f.n. -0,1A vilket borde visa att spänningen är konstant men BMS:n har stängt av laddningen, eller tolkar jag det fel?
När jag sen startar bilen börjar batterierna ta emot ström igen i.o.m. att spänningen stiger och laddar då ca 7A per batteri från start.
Jag tror inte BMS har stängt av laddningen utan snarare att batteriet är laddat till den spänning laddaren reglerat ner sig till i den aktuella laddningsfasen, 13,6 volt, och då går ingen ström in i batteriet. När du startar motorn stiger spänningen till 14.x volt, dvs det finns "mer kräm" att ta av och batteriet laddar lite till.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
194
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
Du har nog rätt, går jag in på cellnivå så visar den 3,41 Volt per cell och det blir 13,64 Volt totalt.
Men varför visar då batteriet att det urladdar med 0,1A? Någon som vet?
 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Du har nog rätt, går jag in på cellnivå så visar den 3,41 Volt per cell och det blir 13,64 Volt totalt.
Men varför visar då batteriet att det urladdar med 0,1A? Någon som vet?
En gissning: Laddarens spänning är lägre än batteriets, då ser du att diverse elektronik drar viloström. Det kan också vara så att laddaren och batteriet båda matar förbrukarna.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
I väntans tider var det. Inte bara vaccination som man väntar på och där tiden skjuts fram successivt.Nu är kabeldragningen färdig men fortfarande inga batterier. Först väntade jag leverans i början på mars, sen i mitten på mars, sen i slutet på mars och nu i slutet på april! Tydligen problem med leveranser på de stora haven. Så nu återstår att montera tillbaka stolarna för att sen få montera bort dom igen. Har som tur är inte kopplat bort något av det gamla kablaget så bilen går att använda.

PS. Var iväg och beställde nya däck till husbilen. Även här långa leveranstider. Fick inget exakt datum. Bara att jag kan räkna med däcksleverans någon gång under maj.DS
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
En fråga. Vad har styrningen från regulatorn till EBL för funktion?
Det står så här
5.) "EBL" Connection for Electroblock with Display Panel DT... / LT... (Option, can be connected):
A cable set for connection of the solar controller to the EBL is required. Order No.: 2007 (It is not included in the standard delivery scope of the controller).
The solar controller supplies a signal at the terminal "EBL" for display of the solar charging current, which is suitable for electroblock EBL... with DT.../LT... display panel.
The signal cable being required for that, as well as a connection cable for connection of the solar controller to the EBL are included in the set of EBL connection cables. Cable Length: 1 m, each:
vilket inte är helt lätt att tolka. Min tolkning är att i det fall det finns en display kopplad till EBL som visar laddning från solceller så överförs den informationen här.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Det står så här
5.) "EBL" Connection for Electroblock with Display Panel DT... / LT... (Option, can be connected):
A cable set for connection of the solar controller to the EBL is required. Order No.: 2007 (It is not included in the standard delivery scope of the controller).
The solar controller supplies a signal at the terminal "EBL" for display of the solar charging current, which is suitable for electroblock EBL... with DT.../LT... display panel.
The signal cable being required for that, as well as a connection cable for connection of the solar controller to the EBL are included in the set of EBL connection cables. Cable Length: 1 m, each:
vilket inte är helt lätt att tolka. Min tolkning är att i det fall det finns en display kopplad till EBL som visar laddning från solceller så överförs den informationen här.
I vår Hymer så är det EBL101 som har en display som heter Schaudt 201 och jag har kopplat in Votronik med dessa sladdar. Då ser man laddningen i displayen.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Vad skådar mitt norra öga? Det är visst ett par lithiumbatterier som äntligen dykt upp!

2733A47B-6F43-4BF7-A21D-3E1E00D9DCAB.jpeg

Det var inte en dag för tidigt. Har väntat på leverans i 3 månader nu. Ingen skugga skall falla på Skanbatt då leveransläget över hela världen har påverkats av coronaläget och brist på containrar.

I morgon startar monteringen och bloggen uppdateras när jag fått det hela att fungera.
 

Göran Hellman

HBK Medlem
Inlägg
1.117
Kommun
Falköping
HBK-Nr
4774
Medlemskap
2025
Vad skådar mitt norra öga? Det är visst ett par lithiumbatterier som äntligen dykt upp!

Visa bilaga 211443

Det var inte en dag för tidigt. Har väntat på leverans i 3 månader nu. Ingen skugga skall falla på Skanbatt då leveransläget över hela världen har påverkats av coronaläget och brist på containrar.

I morgon startar monteringen och bloggen uppdateras när jag fått det hela att fungera.
Har två stycken av dessa batterier monterade rätt av i vår husbil. Fungerar utmärkt sedan i höstas. Hälsningar Göran Hellman.
 

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Efter sju sorger och åtta bedrövelser verkar det som att jag har fått det att fungera! Försökte först med inkoppling av dc/dc-laddaren via relä vilket med hjälp av en liten kortslutning slog ut det mesta i husbilen. Valde sen den enkla varianten med inkoppling via EBL och en norsk reset (koppla bort allt och återanslut efter en stund) och nu verkar det fungera. Skall ta en liten provtur för verifiering. Uppdaterar bloggen när jag återhämtat mig efter allt krypande i bilen.
 
Toppen