• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elproduktion

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Jag läste en rapport i vintras som sa att det behövs 5 Barsebäck för att kunna ladda sveriges alla fordon om de gick på el. Europa skulle behöva 250 Barsebäck. En fordonspark byggd med el är en helt omöjlig ekvation. De enda som inte fattat det är politiker och miljömuppar.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det tar nok litt lengre tid, om ikke EU gjør alvor av forbud. Men jeg leste i dag om noe Vattenfall tester ut for Norvolt, batteri basserte buffersystemer som kan plasseres ut for å ta toppene som distribusjonsnettet ikke klarer Et område som var spesiellt nevnt var som buffer for ladestasjoner for elbiler. Hver modul var på 245 kWh og kunne parallellkobles, husker ikke om det var 100 eller 150 kW hver modul kunne belastes. Modulene er enkelt flyttbare som konteinere.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Bengtic, det blir ingen brist på elkraft på grund av elbilar, åtminstone inte i fredstid!
Det finns hur mycket el som helst i form av billig sol- och vindkraft, det gäller bara att bygga ut den.

Ja det är sant att det finns mycket sol och vind, tyvärr är det sekunda el som genereras (alltså kraft som inte efterfrågas vid tillfället) kraften måste alltså primagöras (göras tillgänglig när den behövs). Det sker idag försök med allehanda batteri - och superkondensatorer en teknik som är mycket kostsam. Där försvinner myten om den billiga kraften men den kanske blir kommersiellt lönsam i framtiden. Att primagöra med hjälp av "våra vattenmagasin" har stora begränsningar då någon effektutbyggnad av vattenkraft inte är trolig.

Hur stor elexporten var för tio år sedan än sedan länge överspelat. Blickar vi framåt blir överskottet än högre tack vare sol- och vindkraft vilket gör att dyr kärnkraft kan avskaffas.
Sverige nettoexporterade 25,8 TWh el under 2019, alla tiders rekord. Vindkraften noterade också sin högsta produktion hittills. Det genomsnittliga systempriset på den nordiska elbörsen blev 41 öre/kWh, en minskning med knappt 4 öre jämfört med 2018. Så kan elåret 2019 sammanfattas.
Vår export av kraft kan vi i första hand tacka kärnkraften för eftersom den svarar för ca 40% av den totala produktionen. Det är i första hand beskattning som gör kärnkraften dyr. De skatteintäkter som kärnkraften genererar kommer aldrig vindkraften att förmå bidra med.

Om alla personbilar skulle bli elfordon över en natt skulle det gå åt 12 TWh på ett år.
Sveriges export är ca 25 TWh årligen i stigande.
Har du aldrig reflekterat över att så gott som alla tillverkade personbilar idag är laddbara?
Om ett år eller två passar det alla som köper ny bil eftersom inget annat finns att tillgå!
Det faktum att vi exporterar kraft innebär inte att vi har ett el-överskott som vi utan problem kan använda för att ladda allehanda prylar. Sverige ingår i samarbete med övriga Europa där vi enligt avtal köper och säljer el. Som exempel kan nämnas att vi sålt kraft till Norge för att de skulle ha möjlighet att fylla sina vattenmagasin till normalnivå.
Att så gott som alla tillverkade personbilar nu skulle vara laddbara är väl att betrakta som en "mild" överdrift. Enligt Bil Sweden var 11,4% av tillverkningen laddbar 2019.

Att det redan om ett par år bara skulle finnas laddbara bilar är också tagit ur luften. Trots kraftig skattesubventionering kommer man enligt branschen inte ens upp till 50%
Trots seriösa efterforskningar har jag inte lyckats få reda på hur mycket Plutonium en el-bil genererar vid sådär 2000mil /år och 40% kärnkrafts-el: en annan fråga jag har ställt mig är hur man kan prata om systemskifte när man går från flytande fossila bränslen till fossilgenererad el (kol) som drivmedel. Jag har inga synpunkter på vilken framdrivning man väljer till sitt fordon, men jag är övertygad om att det även i framtiden kommer att finnas pålitliga förbränningsmotorer anpassade för miljövänligt bränsle i både gas och vätskeform
Var har du fått den informationen ifrån?
Elkraft från kolförbränning finns inte på kartan i utvecklade länder.
Jag har levt i villfarelsen att alla som uttalar sig i energifrågor visste att den dominerande energikällan vid generering av el är kol och att kolkondens är under kraftig utbyggnad globalt.
Detta är förnärvarande det största klimathotet. Ju mer el desto mera kol.
BBa
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
En undran... Är det ok att bygga ett off grid system hemma, i Sverige?

Så man kan växla bort nätet när batteribanken räcker att försörja huset.
Kanske det inte blir ekonomi i det (?)
 

JonasS

HBK Medlem
Inlägg
1.804
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2024
Det verkar finnas ekonomi i att bygga solcellsanläggningar med batteri för dygnetruntdrift även i USA trots att Trump lovat gynna kolindustrin. Visst har de betydligt bättre förutsättningar med fler soltimmar året runt i Nevada men det är ändå intressant att det byggs helt på kommersiell grund.


Även här i Sverige kommer det om ett par år finnas riktigt stora solanläggningar i drift. Vet om en som kommer byggas i Skåne som blir ett antal hundra hektar stor. För att en villaanläggning ska bli lönsam så fodras minst 1 krona /kWh men här räcker ca en tredjedel av det.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
En undran... Är det ok att bygga ett off grid system hemma, i Sverige?

Så man kan växla bort nätet när batteribanken räcker att försörja huset.
Kanske det inte blir ekonomi i det (?)
Det är helt ok. Du måste inte ha din fastighet ansluten till det allmänna nätet.
Jag har själv haft den funderingen på min sommarstuga.
Har en så låg förbrukning att kWh kostnaden blir typ 9:- om man räknar in alla fasta kostnader, moms osv.
Har varit inne på att ha en mindre solelsproduktion till batterier och komplettera värmesystemet med vattenburen solfångare.
Men jag fick frun mot mig. Hon tyckte att två hål i väggen är smidigare...

Det finns en gubbe utanför Göteborg som kapat kontakten med nätet.
Han använder solkraft till att spjälka vätgas ur vatten och spara till vintern när solen inte ger lika mycket energi.

Att spara solkraft i batterier är ingen vinning med dagens energipriser.
Jag får några ören mer betalt för min levererade el än vad jag betalar i förbrukning.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Om ett år eller två passar det alla som köper ny bil eftersom inget annat finns att tillgå!
Det kommer att finnas gas och åtminstone bensinbilar att köpa nytt under bra många år framåt.

Jag kommer hålla hårt i mina gamla bilar då det enda som kommer att vara ”billigt bilägande” senare är skattebefriade 30-åringar :cool:
Har iof redan tre som är både skatte och besiktningsbefriade :)
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Knarrevik
Att påstå att kolkraft inte finns på kartan i utvecklade länder är att fara med osanning, se bara på Baltstaterna, Polen, Tyskland & USA där det eldas med kol för fullt. Likaså påståendet att endast nya el-bilar finns att köpa om ett eller två år låter högst osannolikt. Jag efterfrågar en trovärdig källa (länk) så vi tvivlare kan läsa själva.
 
Senast ändrad:

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
........Även här i Sverige kommer det om ett par år finnas riktigt stora solanläggningar i drift. Vet om en som kommer byggas i Skåne som blir ett antal hundra hektar stor. För att en villaanläggning ska bli lönsam så fodras minst 1 krona /kWh men här räcker ca en tredjedel av det.
Måste ju finnas bättre användning av så stor landareal än till att bygga solceller på rent idiotiskt i mina ögon i alla fall.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Världens största solenergipark ligger idag i Förenade Arabemiraten. Den har en effekt på 1,2GW och ligger mitt i öknen.
I mitten av anläggningen finns ett litet torn man kan gå upp i. Väl där sträcker sig solpanelerna till horisonten åt varje håll....
Man räknar med att den kommer att minska koldioxid utsläpp med att motsvarande 200 000 bilar försvann...

Om vi i Sverige täcker hela Gotland med solceller så klarar det hela Sveriges energiåtgång och vi kan lägga ner all vatten och kärnkraft :cool:
 

Bilagor

  • CE5060E4-2D0F-4284-A01A-CCEE6EF366CD.jpeg
    CE5060E4-2D0F-4284-A01A-CCEE6EF366CD.jpeg
    51,7 KB · Visningar: 13

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Världens största solenergipark ligger idag i Förenade Arabemiraten. Den har en effekt på 1,2GW och ligger mitt i öknen.
I mitten av anläggningen finns ett litet torn man kan gå upp i. Väl där sträcker sig solpanelerna till horisonten åt varje håll....
Man räknar med att den kommer att minska koldioxid utsläpp med att motsvarande 200 000 bilar försvann...

Om vi i Sverige täcker hela Gotland med solceller så klarar det hela Sveriges energiåtgång och vi kan lägga ner all vatten och kärnkraft :cool:

Angående Gotland, gäller väl möjligen på sommaren när solen lyser som starkast? alltså Juni/Juli?
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Spennede prosjekt på gang, en undersjøisk kabel fra Australia til Singapore. Sol og vindkraft felt i outback Northern Territory med hydrogenproduksjon og brenselsceller. Som et forprosjekt bygges det nå et mindre sol og vindkraft anlegg med batteri for basis kraft til Darwin og endel kraftkrevende industri. Den lange sjøkabelen får batteri i begge ender og skal erstatte dagens fossile kraft i Singapore.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
De regnfria dagarna ligger mellan 27 - 31 året runt. Solsken är inte det folk, som bor där, längtar mest efter. Sen varierar vinkeln på solinstrålningen något över året, det kan förstås påverka elproduktionen.

Vad menar du med regnfria dagar 27-31? Hur kom folk:s längtan in i det här? :) Varierar vinkeln på solinstrålningen något? Snarare är det väl så att enda möjliga tillfället som man kan få ut så mycket ström är mitt i högsommaren, molnfria dagar när man som minst behöver det, och närmast inget på vintern när behovet är som störst!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen