• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elproduktion

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Jag läste en rapport i vintras som sa att det behövs 5 Barsebäck för att kunna ladda sveriges alla fordon om de gick på el. Europa skulle behöva 250 Barsebäck. En fordonspark byggd med el är en helt omöjlig ekvation. De enda som inte fattat det är politiker och miljömuppar.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Ja jeg bor her. Landet har verdens største utvinning av kull og leverer 61% av kullet som benyttes i China og allt som brukes i Japan, det gir industien rundt kull en god del politisk makt. De 2 partiene som danner regjering har mesteparten av sin inntekt fra kull lobbyen. Samtidig er det landet som har den raskeste utbyggingen av solkraft fra hustak i verdenen. I West Australia er over 50% av all el fra hustakene, og staten innser at kullkraft ikke egner seg som baseload lengre.

Nå benyttes det i noen delstater mer sol og vind med batteri til å balansere nettet, noe som tidligere ble gjort med gass og olje kraftverk. Kull lobyen sliter med at sol og vind med batteri kan levere el til under produksjonsprisen for kull, problemet er at overførings nettet har de gamle kullkraft anleggene som knutepunkter.

Den siste store søknaden om å få bygge ut sol og vind med hydrogen lagring som et stort distribuert baseload kraftverk møter motstand fra kullkraft lobbyen med bekreftelse på at det vil ta livet av hele kull industrien i staten, muligens på hele det østre kraftnettet. Det finnes ingen kraftforbindelse mellom øst og vest i Australia.
Ja det händer säkert en hel del även i Australien. Men enligt el.se svarar kolet för ca 70 % av landets el produktion. Så att köra el-fordon är långt ifrån fossilfritt.
Totalt genereras ca26700Twh globalt, 38 % kol 23% naturgas 10% kärnkraft. Om el till 60% härstammar från förbränning av fossila bränslen är det en ren lögn att påstå att vi går till fosilfritt när vi köper el-fordon. Dessutom har vi problemet med avfall från kärnkraft att lösa. I dagsläget är el-drift varken klimat eller miljösmart.
BBa
Källa: el.se
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Det handlar inte bara om elbilar vs fossilbilar, det är ett helt systemskifte.
Jag är inne på min 5:e elbil. Jag har drygt 18 kWp solceller på taket. Så de behöver inte byta transformatorstation här, jag försörjer t o m en del grannar med el.
Visst, alla kan inte ha en massa solceller, många bor i hyreshus. Men vi har en enormt stor takyta att montera solceller på. Och väldigt många offentliga byggnader (t ex sjukhus) har mycket stora tak, ofta platta, som är enkelt att montera på. Se på hur solcellsmarknaden har ökat i Tyskland. Och nu börjar kommunerna satsa på solcellsparker.
Frågan är om det tar 5 år eller 10 år.... men elbilen kommer!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
I dagens situation med massor av konkurser och massarbetslöshet, så känns valet att köpa en ny elbil långt borta, många blir nog lyckliga ifall de kan få ett jobb, och kanske behålla sin bostad utan solpaneler. Som jag upplever det så är det en liten klick välbeställda som kan unna sig elbil och taket fullt av solpaneler :(
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det handlar inte bara om elbilar vs fossilbilar, det är ett helt systemskifte.
Jag är inne på min 5:e elbil. Jag har drygt 18 kWp solceller på taket. Så de behöver inte byta transformatorstation här, jag försörjer t o m en del grannar med el.
Visst, alla kan inte ha en massa solceller, många bor i hyreshus. Men vi har en enormt stor takyta att montera solceller på. Och väldigt många offentliga byggnader (t ex sjukhus) har mycket stora tak, ofta platta, som är enkelt att montera på. Se på hur solcellsmarknaden har ökat i Tyskland. Och nu börjar kommunerna satsa på solcellsparker.
Frågan är om det tar 5 år eller 10 år.... men elbilen kommer!
Igår sålde jag ca 24 kWh och förbrukade 6 vilket betyder att jag teoretiskt försåg några grannar med hushållsel. Då har jag endast ca 42 kvm solceller på mitt tak som dessutom inte pekar åt söder.
I takt med att allt fler sätter upp solcellstak kan vi glömma kärnkraften som energikälla. På så vis behöver vi inte kalkylera för de närmaste 100.000 årens slutförvaring.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Löjligt inlägg! Det har alltid funnits och kommer alltid att finnas. Men inte i pandemiform.
Inget kul om det var skämtsamt heller, jag jobbar i vården. Vi har våra fiskar varma pga av pandemin!!!

Du säger att det inte kommer finnas pandemier i världen i framtiden, du må ha förstahands info, men.
Jag säger, att det kommer det visst det.
Men förhoppningsvis står vi bättre rustade och tar klokare beslut i nästa våg, så vården inte går under av belastning, jag beundrar deras slit de just nu utför.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.875
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Pandemier kommer inte ALLTID att finnas. De kommer och går. Och visst kommer de att komma igen, men inte konstant.
Vill du misstolka mej?

Absolut inte Kenjon, Jag blev nog bara lite trött på de som ivrigt hejar på elbilars suveränitet, och tycker att varför har inte alla en.

Jag tycker det är typ 3 saker man inte försöker mässa för att pracka på andra, det är religion, sex, och bilar, så tycker jag :bye:
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Eftersom jag är energiingenjör och har mitt boende som experimentverkstad i allehanda energibesparade åtgärder (solceller mm) så lutade jag ju förstås mot elbil. Men, med mitt körmönster (20-40mil/dag) så skulle det inte funka med en elbil (hinner inte ladda upp vad jag förbrukar i körning utan att bygga ut min elcentral och öka upp min huvudsäkring).
Sitter inte på kontor hela dagarna så laddning under dagen är inte aktuellt.
Det som funkar bra för mig nu är en laddhybrid.
Jag tror att laddhybrider, trots att många tycker att det är en halv dålig lösning, kommer att vara det som dominerar den Svenska marknaden ett bra tag framöver.
Elbilar kommer nog tyvärr inte på bred front förens priserna går ner, laddinfrastrukturen blir bättre samt batterierna tar emot laddning snabbare alternativt utbytbara batteripack.
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Som jag skrev ovan, elbilar passar inte alla.
Jag har 20 A huvudsäkring, laddar med 11 kW (3-fas). Så en natts laddning räcker för 40 mil.
Då jag även har en fasutjämnare skulle jag nog kunna klara mej med 16 A huvudsäkring....
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Im sorry, menade inte att öppna upp en diskussion för elektriker. Jag själv är en amöba när det kommer till detta ämne. Jag hade för avsikt att beröra batteritekniken i ett bredare perspektiv. Alltså inte tekniken i sig utan vilka följder den kan ge. Forskare runt hela världen jobbar med detta ämne och när tillräckligt många säger samma sak så lyssnar jag. Det är i det stora hela vad vetenskapen går ut på. Ha gärna åsikter om positiva och negativa följder av att batterifiera världens fordon. Jag dömer ingen men jag är personligen inte intresserad av att fullfölja denna satsning om skadorna på samhället överstiger fördelarna :) .
Forskare brukar ha en tendens att forska på det dom får finansierat att forska på. Det innebär att det finns en politisk dimension avseende offentliga medel till forskning. Nu finns det givetvis också industrin som sponsrar viss forskning. Det senare brukar då riktas mot områden & teknik som ligger en bit ifrån vad som är gångbart & lönsamt för industrin idag. Dvs lite av en försäkring ifall det skulle bli intressant ur ett lönsamhetsperspektiv i framtiden! Så visst är det bra att lyssna på forskare, men man skall göra det med viss urskiljning.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Eftersom jag är energiingenjör och har mitt boende som experimentverkstad i allehanda energibesparade åtgärder (solceller mm) så lutade jag ju förstås mot elbil. Men, med mitt körmönster (20-40mil/dag) så skulle det inte funka med en elbil (hinner inte ladda upp vad jag förbrukar i körning utan att bygga ut min elcentral och öka upp min huvudsäkring).
Sitter inte på kontor hela dagarna så laddning under dagen är inte aktuellt.
Det som funkar bra för mig nu är en laddhybrid.
Jag tror att laddhybrider, trots att många tycker att det är en halv dålig lösning, kommer att vara det som dominerar den Svenska marknaden ett bra tag framöver.
Elbilar kommer nog tyvärr inte på bred front förens priserna går ner, laddinfrastrukturen blir bättre samt batterierna tar emot laddning snabbare alternativt utbytbara batteripack.
Med ditt körmönster, är ett litet batteri som återvinner bromsenergi helt rätt. Dvs det som bilindustrin kallar för mildhybrid & där EL motorns effekt ligger på 10-20kW. Att släpa runt på ett stort batteri som i en laddhybrid om man kör uppåt 40mil per dag känns tveksamt det blir ju en herrans massa kilon som skall förflyttas & accelereras, men som bara bidrar en kort sträcka i början av varje dag, förutsatt att det finns någonstans att ladda varje natt.
Bara kraftelektroniken för laddning & DC/DC konverter m.m. kostar 15-20 för tillverkaren att sätta in bilen som inte behövs i mildhybriden. Tros detta ger mildhybriden en 15-20% bränslebesparing som bäst, dock något mindre om man i huvudsak landsväg så klart.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Med ditt körmönster, är ett litet batteri som återvinner bromsenergi helt rätt. Dvs det som bilindustrin kallar för mildhybrid & där EL motorns effekt ligger på 10-20kW. Att släpa runt på ett stort batteri som i en laddhybrid om man kör uppåt 40mil per dag känns tveksamt det blir ju en herrans massa kilon som skall förflyttas & accelereras, men som bara bidrar en kort sträcka i början av varje dag, förutsatt att det finns någonstans att ladda varje natt.
Bara kraftelektroniken för laddning & DC/DC konverter m.m. kostar 15-20 för tillverkaren att sätta in bilen som inte behövs i mildhybriden. Tros detta ger mildhybriden en 15-20% bränslebesparing som bäst, dock något mindre om man i huvudsak landsväg så klart.
Synd bara att förmånsvärdet sätts ner med laddhybrid och inte hybrid...
Sedan är det ganska kul med en ”Svennsonbil” med över 400hk :cool:
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Jovisst är det så! Att det är tjänstebil kan många gånger göra det lönsamt att välja en bil som egentligen inte är logisk för det aktuella sättet den brukas & inte heller lönsam om det hade varit likvärdig beskattning. Våra politiker satsar ju hårt på att vi skall välja något ”laddbart”, sen får finansiera detta med idiothög skatt på våra husbilar eller arbetsfordon om vi behöver ett sådant med flak eller skåp.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen