• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elproduktion

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Jag läste en rapport i vintras som sa att det behövs 5 Barsebäck för att kunna ladda sveriges alla fordon om de gick på el. Europa skulle behöva 250 Barsebäck. En fordonspark byggd med el är en helt omöjlig ekvation. De enda som inte fattat det är politiker och miljömuppar.
 

Morris

HBK Medlem
Inlägg
196
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
27583
Medlemskap
2024
De regnfria dagarna ligger mellan 27 - 31 året runt. Solsken är inte det folk, som bor där, längtar mest efter. Sen varierar vinkeln på solinstrålningen något över året, det kan förstås påverka elproduktionen.
Nu tror jag att det smög sig in ett litet sakfel och möjligen även ett missförstånd.

Till att börja med, om det bara var mellan 27-31 REGNFRIA dagar där jag bor så skulle jag definitivt längta efter mer sol. Antar att du menar regniga dagar??

Så misstänker jag att det Montreals kommenterar gäller Gotland och skulle det vara så säger Klimat Gotland: Klimatdata och historiskt väder att det handlar om ca 167 regndagar. Visserligen har Gotland väldigt mycket soltimmar men uppenbarligen en hel del regndagar också.

Men det kan vara jag som missuppfattat Montreals kommentar så jag överlämnar det till honom.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu tror jag att det smög sig in ett litet sakfel och möjligen även ett missförstånd.

Till att börja med, om det bara var mellan 27-31 REGNFRIA dagar där jag bor så skulle jag definitivt längta efter mer sol. Antar att du menar regniga dagar??

Så misstänker jag att det Montreals kommenterar gäller Gotland och skulle det vara så säger Klimat Gotland: Klimatdata och historiskt väder att det handlar om ca 167 regndagar. Visserligen har Gotland väldigt mycket soltimmar men uppenbarligen en hel del regndagar också.

Men det kan vara jag som missuppfattat Montreals kommentar så jag överlämnar det till honom.

Det stämmer, syftade på kommentaren om Gotland! :)
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Nu tror jag att det smög sig in ett litet sakfel och möjligen även ett missförstånd.

Till att börja med, om det bara var mellan 27-31 REGNFRIA dagar där jag bor så skulle jag definitivt längta efter mer sol. Antar att du menar regniga dagar??

Så misstänker jag att det Montreals kommenterar gäller Gotland och skulle det vara så säger Klimat Gotland: Klimatdata och historiskt väder att det handlar om ca 167 regndagar. Visserligen har Gotland väldigt mycket soltimmar men uppenbarligen en hel del regndagar också.

Men det kan vara jag som missuppfattat Montreals kommentar så jag överlämnar det till honom.
Jo det ska förstås vara 27-31 dagar per MÅNAD när det inte regnar, i förenade arabemiraten. Hur som helst ger det möjlighet för en stor produktion av solel. Så nog är det hyfsat regnfritt där, eller hur?
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Det blir problematiskt när man skall ersätta prima kraft med sekunda. Ett vindkraftverk har i snitt en tillgänglighet på ca 30%. Man brukar säga att alltid blåser det eller är sol någonstans, men inte heller det stämmer riktigt, det har förekommit tillfällen när endast ca10 % av Europas kombinerade sol och vindkraft varit tillgänglig. Då eldar man kol för fullt. Vår svenska modell med en bas av fossilfri kraft, när nätet börjar gå tungt är som jag ser det mycket bättre.
BBa
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Att fylla hela Gotland är givetvis en teoretisk beräkning.
Rent praktiskt går det ju inte då vi har ett rejält överskott av el på sommaren och ett underskott på vintern.
För att inte tala om alla gotlänningar som skulle bli sura över att få ett solcellstak över hela ön :)

Men man ska inte underskatta solelsproduktionen vintertid.
Eftersom luften är kallare och kyler panelerna kan man vissa klara vinterdagar få mer effekt under en given timme än under sommaren under en given timme med sol och värme.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Att fylla hela Gotland är givetvis en teoretisk beräkning.
Rent praktiskt går det ju inte då vi har ett rejält överskott av el på sommaren och ett underskott på vintern.
För att inte tala om alla gotlänningar som skulle bli sura över att få ett solcellstak över hela ön :)

Men man ska inte underskatta solelsproduktionen vintertid.
Eftersom luften är kallare och kyler panelerna kan man vissa klara vinterdagar få mer effekt under en given timme än under sommaren under en given timme med sol och värme.

Då får det allt vara en sommardag med ordentliga åskmoln och en vinterdag med strålande sol och panelerna riktade exakt mot solen?! :)
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Då får det allt vara en sommardag med ordentliga åskmoln och en vinterdag med strålande sol och panelerna riktade exakt mot solen?! :)
Nja. Det är inte säkert.
Mina paneler på huset levererar runt 60% av års-totalen genom indirekt strålning.
De sitter inte alls optimalt mot söder och inte heller i optimal vinkel året runt, och ändå levererar de typ 85% av vad de skulle gjort om de satt i exakt söderläge.
Sämsta dagen för min produktion någonsin är 2kWh (januari med lite snö på panelerna), sämsta i juni (som oftast blir bästa månaden på totalen) är 5kWh.
D.v.s. de producerar även när man tycker att de inte borde göra det....
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hittills i maj har mina solpaneler försett mig med all hushållsel samt laddning av elbilen (uppskattningsvis 200 mil). Då är mina solceller bara 42 kvm och vetter inte mot söder. Fortsatt utbyggnad av solcellstak i allt snabbare takt gör att fler kärnreaktorer än Ringhals kan stänga ned i förtid.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hittills i maj har mina solpaneler försett mig med all hushållsel samt laddning av elbilen (uppskattningsvis 200 mil). Då är mina solceller bara 42 kvm och vetter inte mot söder. Fortsatt utbyggnad av solcellstak i allt snabbare takt gör att fler kärnreaktorer än Ringhals kan stänga ned i förtid.
Mina solpaneler har som mest genererat 60kwh på ett dygn nu i Maj. Men de har den begränsningen att nattproduktionen är noll. Jag tror att många som i likhet med mig är beroende av el dygnets alla timmar föredrar ett system som klarar leverans som inte är dygns/väderberoende.
För övrigt är synpunkter om kärnkraftens vara eller inte vara ett politiskt ställningstagande som inte hör hemma i detta forum!!!
BBa.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Visst är det så att solcellerna i södra Sverige bara genererar el under 14-15 timmar så här års men eftersom överskottet säljs över elmätaren kommer elen industrin till godo när den bäst behövs.
För övrigt är varken kärnkraft eller fossilkraft en politisk fråga utan nedläggningen är vägen till ett hållbart samhälle även för den värste skeptiker.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Alternativene til fossil og kjärnkraft som basis der det ikke er nok vatnkraft (som i Norge) er diverse lagringsmåter for energi. Raskest er batteri, men noe kostbart å bygge ut for noen hundre timer uten andre kraftkilder. Mest fleksibelt er produksjon av hydrogen og muligheten for å produsere el fra hydrogenet ved behov, om en produserer mer enn en behøver for beredskapen så kan en forsyne industrien med gassen eller bruke den i hydrogen biler. En tredje mulighet er pumpe kraftverk, kostbart å bygge og endel vedlikehold. Gravitasjonslagring egner seg først og fremst for korttid og konkurrerer litt med batterier.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Visst är det så att solcellerna i södra Sverige bara genererar el under 14-15 timmar så här års men eftersom överskottet säljs över elmätaren kommer elen industrin till godo när den bäst behövs.
För övrigt är varken kärnkraft eller fossilkraft en politisk fråga utan nedläggningen är vägen till ett hållbart samhälle även för den värste skeptiker.
Det här har du fått om bakfoten. Det har inget med elmätare att göra. El konsumeras i samma sekund som den genereras.
För den som är någorlunda insatt i svensk energipolitik är det uppenbart att förtida kärnkraftsavveckling är partipolitik .
BBa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Det här har du fått om bakfoten. Det har inget med elmätare att göra. El konsumeras i samma sekund som den genereras.
För den som är någorlunda insatt i svensk energipolitik är det uppenbart att förtida kärnkraftsavveckling är partipolitik .
BBa
Precis vad jag skrev, det jag producerar dagtid kommer någon annan tillgodo i samma sekund.
Eventuellt överskott lagras i våra vattenmagasin för senare förbrukning.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Alternativene til fossil og kjärnkraft som basis der det ikke er nok vatnkraft (som i Norge) er diverse lagringsmåter for energi. Raskest er batteri, men noe kostbart å bygge ut for noen hundre timer uten andre kraftkilder. Mest fleksibelt er produksjon av hydrogen og muligheten for å produsere el fra hydrogenet ved behov, om en produserer mer enn en behøver for beredskapen så kan en forsyne industrien med gassen eller bruke den i hydrogen biler. En tredje mulighet er pumpe kraftverk, kostbart å bygge og endel vedlikehold. Gravitasjonslagring egner seg først og fremst for korttid og konkurrerer litt med batterier.
Hej! som kuriosa kan jag nämna att Sverige faktiskt har exporterat kraft till Norge, när behov förelegat.
Om man på allvar ska minska användning av kol för generering av el behövs ny teknik som fungerar i stor skala. Både pumpkraftverk och vätgas har provats de senaste 25-30 åren, men har förkastats av olika anledningar.
När det kommer till drift av fordon, som väl är det som ligger närmast intresset i detta forum. så finns det intressanta alternativ som tyvärr inte fått den uppmärksamhet som de förtjänat. Detta har också belysts av Björn Gillberg i flera artiklar. Ensidig skattesubventionering har hämmat utvecklingen av klimatsmart fordonsdrift.
BBa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Här ser man tydligt hur vattenkraften ändrats det senaste dygnet när industrin startar och sol och vind varierar.
 

Bilagor

  • A5BD54CC-EC67-4219-9AC1-4C6FBCDD66F4.png
    A5BD54CC-EC67-4219-9AC1-4C6FBCDD66F4.png
    229,3 KB · Visningar: 6
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen