• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elproduktion

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Jag läste en rapport i vintras som sa att det behövs 5 Barsebäck för att kunna ladda sveriges alla fordon om de gick på el. Europa skulle behöva 250 Barsebäck. En fordonspark byggd med el är en helt omöjlig ekvation. De enda som inte fattat det är politiker och miljömuppar.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Jag läste en rapport i vintras som sa att det behövs 5 Barsebäck för att kunna ladda sveriges alla fordon om de gick på el. Europa skulle behöva 250 Barsebäck. En fordonspark byggd med el är en helt omöjlig ekvation. De enda som inte fattat det är politiker och miljömuppar.
Om alla personbilar skulle bli elfordon över en natt skulle det gå åt 12 TWh på ett år.
Sveriges export är ca 25 TWh årligen i stigande.
Har du aldrig reflekterat över att så gott som alla tillverkade personbilar idag är laddbara?
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.600
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sveriges export är ca 25 TWh årligen i stigande.

El i överflöd kanske det finns, men tyvärr inte på "rätt" ställe. (Mälardalen är ett exempel på område där man inte kan leverera nog med ström.)

Låt mig ta ett exempel:

Uppsala Lokaltrafik har en flotta på ca 200 bussar. Nyligen byggde man en terminal för 60 el-bussar som ett första steg i att elektrifiera fordonsflottan.

"Tyvärr", konstaterade elleverantören, "Så mycket ström kan vi inte förse er med, eftersom ledningsnätet från Norrland inte är dimensionerat för ett sådant uttag. 30 bussar kan ni få ström till – men bara på natten, när industrierna inte använder så mycket ström!"

Resultatet blev att el-bussarna körs några morgonturer. Sedan står de parkerade fram till kvällningen, då de kan börja laddas inför nästa dags morgonturer.

År 2029 räknar elleverantören med att UL ska kunna börja använda el-bussar i någon större utsträckning.

Även några planerade nya bostadsområden i Uppsala har fått senareläggas på grund av dålig ledningskapacitet.

Pålle
 
Senast ändrad:

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Elnätet byggs ut och förstärks kontinuerligt!
Nya bostadsområden, fabriker m.m. kräver utbyggnad som fortgår hela tiden.
Under min tid som anställd i ett energiverk låg tyngdpunkten på att gräva ner de luftburna elledningarna på grund av elavbrott orsakade av fallande träd m.m. Ett arbete som i stora delar är utfört.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.131
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om alla personbilar skulle bli elfordon över en natt skulle det gå åt 12 TWh på ett år.
Sveriges export är ca 25 TWh årligen i stigande.
Har du aldrig reflekterat över att så gott som alla tillverkade personbilar idag är laddbara?

Vart har du fått den informationen ifrån?
Jag googlade och hittade att Sverige exporterar mellan 10-22 TWh/år de senaste åren ....
Låt oss säga att vi använder elen vi exportera till att nu ladda alla svenska elbilar... Vad tror du då händer i de länder som nu inte längre kan importera den el längre :eek:
Jag förstår hur du tänker när du säger att din el är gratis...... Men hur många års avskrivning har du innan dina investeringar på din sol anläggning är betalt? Elen kan ju inte bli "gratis" förrän efter dina investeringar är betalda... :yes:
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Men hur många års avskrivning har du innan dina investeringar på din sol anläggning är betalt? Elen kan ju inte bli "gratis" förrän efter dina investeringar är betalda... :yes:
Jag nämnde aldrig avskrivning utan sänkning av månadskostnaden.
Som alla vet är räntan på vanliga bankkonton Noll, alltså bättre att pengarna ger ansenlig avkastning än att de minskar i värde på grund av inflation.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hur stor elexporten var för tio år sedan än sedan länge överspelad. Blickar vi framåt blir överskottet än högre tack vare sol- och vindkraft vilket gör att dyr kärnkraft kan avskaffas.
Sverige nettoexporterade 25,8 TWh el under 2019, alla tiders rekord. Vindkraften noterade också sin högsta produktion hittills. Det genomsnittliga systempriset på den nordiska elbörsen blev 41 öre/kWh, en minskning med knappt 4 öre jämfört med 2018. Så kan elåret 2019 sammanfattas.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Bengtic, det blir ingen brist på elkraft på grund av elbilar, åtminstone inte i fredstid!
Det finns hur mycket el som helst i form av billig sol- och vindkraft, det gäller bara att bygga ut den.
Att man kan ha förakt för korrupta politiker kan jag förstå men de har ofta egen vinning i kol- och oljeutvinning, antingen finansiellt eller politiskt.
 

smedberg

FD HBK Medlem
Inlägg
12
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
29955
Medlemskap
2022
El i överflöd kanske det finns, men tyvärr inte på "rätt" ställe. (Mälardalen är ett exempel på område där man inte kan leverera nog med ström.)

Låt mig ta ett exempel:

Uppsala Lokaltrafik har en flotta på ca 200 bussar. Nyligen byggde man en terminal för 60 el-bussar som ett första steg i att elektrifiera fordonsflottan.

"Tyvärr", konstaterade elleverantören, "Så mycket ström kan vi inte förse er med, eftersom ledningsnätet från Norrland inte är dimensionerat för ett sådant uttag. 30 bussar kan ni få ström till – men bara på natten, när industrierna inte använder så mycket ström!"

Resultatet blev att el-bussarna körs några morgonturer. Sedan står de parkerade fram till kvällningen, då de kan börja laddas inför nästa dags morgonturer.

År 2029 räknar elleverantören med att UL ska kunna börja använda el-bussar i någon större utsträckning.

Även några planerade nya bostadsområden i Uppsala har fått senareläggas på grund av dålig ledningskapacitet.

Pålle

Spännande att det kan bli strömbrist med ett kärnkraftverk runt hörnet.
Har de inte räknat på kabelarean, haha :)
Här kan ni gräva ner er på djup nivå..
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Härligt! :) Ännu en tråd med "det går inte"!

Var ska vi börja? Tyskland 232 miljarder dollar för att kunna köra 924 miljarder kilometer per år. Är det billigt eller dyrt?

För att göra det väldigt enkelt för oss antar vi att vi kan köra på råolja, så vi blandar inte in raffinering, transport etc etc. Medelpriset 2019 för olja var 60 dollar per fat eller 37 cent per liter. Så antar vi att en bil tar 0,07 l/km, inte orimligt va?

Så, 924 miljarder kilometer på råolja, helt utan skatt eller andra syntetiska kostnader: 924 * 0,07 * 0,37 = 24 miljarder USD. Hur många år måste vi köra innan våra 232 miljarder dollar i förnybar elproduktion har betalat sig? 232/24 = 9 år och 8 månader

Alla dessa "det går inte för det är så mycket pengar" eller "det är så mycket energi" "det behövs så många vindkraftverk" glömmer ideligen att det system vi har idag är inget som flyger upp ur marken eller regnar som manna från himlen. Om vi (människor) har klarat av att bygga ett samhälle på olja från öknar och havens bottnar så klarar vi också att modifiera det lite så att energin kommer från ett lite annat ställe. Och det är nu de närmaste åren det kommer hända, för kalkylerna pekar på att förnybar energi lönar sig även ekonomiskt.
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Jag vill absolut inte framstå som en domedagsprofet. Problemet med elektricitet är dock inte bara relaterat till om vi kan få fram batterier eller ström för att ladda alltihop. För den som tycker sig ha tid över så finns det obegränsat med föreläsningar på Tuben. All elektricitet skapar magnetfält och strålning. Att denna är cancerogen är heller ingen nyhet. För de som är +45 så minns nog många när vi i mitten/slutet av 80-talet halverade värdet på alla villor som låg inom 100 meter från en högspänningsledning. Det var enkelt då det inte gällde alla. Vad som är bekräftat idag är att den mobila strålningen är 100-fallt värre än högspänningsledningar, men här kommer ett krux. Ingen vill vara utan mobiltekniken. Är det någon som förstår vart jag vill komma? Det finns mycket få platser i världen som är strålningsfria från elektricitet, eller elektriskt relaterade former av strålning. SÅ, det är inte ”bara” att bygga fler fläktar, kärnkraftverk o.s.v. Följderna av denna utbyggnad kommer få katastrofala följder för hälsan både på oss själva och djurvärlden. Då vi redan har obegränsat med forskning gällande cancer och andra sjukdomar som följd av elektrisk strålning så är inte frågan idag OM. Forskarna vet redan svaret och så även mobiltillverkare och andra som tjänar pengar på elektrifierade affärsområden. Frågan blir därför, är det värt det? För gemene medelsvensson så anar jag att tron på batterier betyder en bättre värld???
Cheers
 

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Om självutnämnda el-experter kunde lära sig skilja på effekt och energi så skulle möjligen någon annan än de själva tycka att deras inlägg är informativa.
BBa
Hoppas inte du menar mig bara. Jag kan inte mycket, men ser mängder med dokumentärer. Min fru säger att jag kan lite om mycket :twitcy: .
 

kenjon

HBK Medlem
Inlägg
1.819
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2024
Hoppas inte du menar mig bara. Jag kan inte mycket, men ser mängder med dokumentärer. Min fru säger att jag kan lite om mycket :twitcy: .
Och det finns dokumentärer som har en egen agenda, de kan vara för eller emot. Mycket sällan är det rena fakta utan innehåller en hel del spekulation, vad man tror är effekten av vissa saker.
 

tor-ake

HBK Intresserad
Inlägg
226
Kommun
Österåker
Oj, nu tog tråden en ny spännande vändning!

"All elektricitet skapar magnetfält och strålning. Att denna är cancerogen är heller ingen nyhet. För de som är +45 så minns nog många när vi i mitten/slutet av 80-talet halverade värdet på alla villor som låg inom 100 meter från en högspänningsledning. Det var enkelt då det inte gällde alla. Vad som är bekräftat idag är att den mobila strålningen är 100-fallt värre än högspänningsledningar"

Ja, all elektrisk ström skapar magnetfält, och elektromagnetism är en typ av strålning. Så långt rätt. Att strålning kan vara cancerogen - också rätt! Men A = B och X = Y betyder inte att A = Y. Alltså - NEJ. Elektrisk ström leder inte per automatik till cancer. Den slutsatsen går absolut inte att dra.

Vad säger Strålsäkerhetsmyndigheten? Hälsorisker med magnetfält - Strålsäkerhetsmyndigheten - risken att få cancer av magnetfält är liten jämfört med andra orsaker. Gällande kraftledningarna och bostäderna - det är ännu idag inte helt klarlagt varför man såg en ökad cancerfrekvens, men man "löste" problemet genom att se till att separera bostäder och högspänningsledningar och sedan var det ingen som ville fortsätta forska. Det finns många alternativa teorier om detta.

Hursomhelst, magnetfält och elektricitet - alla organismer på jorden klarar elektromagnetisk strålning upp till en viss nivå, annars går det inte att leva på jorden - vi har ett enormt fusionskraftverk 8 minuter bort som strålar enormt kraftigt, upp till 1kW per kvadratmeter, och vi har elektromagnetiska fält från jordens kärna, och bakgrundsstrålning från universum. Så länge vi ser till att hålla oss under gränsen för vad som är skadligt så är det faktiskt inte skadligt. Var ligger gränsen? Vet ej, men vi kan göra en kvalificerad gissning att gränsen ligger bra mycket över vad som kommer från en mobiltelefon eller mobiltelefonmast, eftersom vi har ett pågående experiment med miljarder människor och djur som exponeras för dessa dygnet runt, året runt. Vågar lova att det inte finns en enda studie som påstår att livslängd minskat sedan 80-talet, då det knappt fanns några mobiltelefoner alls.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen