• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elproduktion

Status
Stängd för vidare inlägg.

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Jag läste en rapport i vintras som sa att det behövs 5 Barsebäck för att kunna ladda sveriges alla fordon om de gick på el. Europa skulle behöva 250 Barsebäck. En fordonspark byggd med el är en helt omöjlig ekvation. De enda som inte fattat det är politiker och miljömuppar.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Om alla personbilar skulle bli elfordon över en natt skulle det gå åt 12 TWh på ett år.
Sveriges export är ca 25 TWh årligen i stigande.
Har du aldrig reflekterat över att så gott som alla tillverkade personbilar idag är laddbara?

Sverige är i likhet med övriga Europa genom avtal skyldiga att både exportera och importera el. Om det var så enkelt att vi kunde använda "överskottet" själva så kunde vi ju ladda el-fordon när överskottet uppstår och vänta 7-8 månader tills nästa gång det blir överskott. De flesta inser nog att detta inte låter sig göras. Argumentet att vi har el-överskott och därför kan ha allehanda el-prylar utan att det gör något bygger på okunskap och har starkt bidragit till att sprida el-bilsbluffen.
Jag besökte Kanada för ett tag sedan där kunde man se kraftfulla diesel-elverk monterade på släpvagnar som kunde ladda 6-7 fordon samtidigt. En i sammanhanget billig lösning som inte kräver förstärkning av elnätet.
BBa
 
Senast redigerad av en moderator:

Olasod

FD HBK Medlem
Inlägg
148
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
29611
Medlemskap
2021
Im sorry, menade inte att öppna upp en diskussion för elektriker. Jag själv är en amöba när det kommer till detta ämne. Jag hade för avsikt att beröra batteritekniken i ett bredare perspektiv. Alltså inte tekniken i sig utan vilka följder den kan ge. Forskare runt hela världen jobbar med detta ämne och när tillräckligt många säger samma sak så lyssnar jag. Det är i det stora hela vad vetenskapen går ut på. Ha gärna åsikter om positiva och negativa följder av att batterifiera världens fordon. Jag dömer ingen men jag är personligen inte intresserad av att fullfölja denna satsning om skadorna på samhället överstiger fördelarna :) .
 
F

F.d. 22252

Guest
Om man nu tänker på att den elektromagnetiska strålningen främst gör skador på det som är mest känsligt dvs. hjärnan så kanske det blir skador som främst de som lyssnar på kroppen och tänker efter lägger märke till.
De andra kanske märker att minnet inte är så bra i förtid. Inte alla har en massa reservkapaciet å huvudets vägnar.
Vem ringer mest på en mobil, förmodligen politiker ......
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Snart kommer ett inlägg om att 5G-nätet är livsfarligt precis som 3G en gång i tiden.
Skämt åsido jag förstår att många lever i villfarelsen att elfordon fullkomligt slukar elenergi.
I själva verket är omställning från fossil- till elbilar betydligt mindre elslukande än den forna omställningen från oljeeldning till eluppvärmning av bostäder i alla dess former.
När även lastfordon, bussar och inrikesflyg skall laddas med el blir situationen lite mer ansträngd. Flera tillverkare ligger i startgroparna.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja vanliga bilar slukar ju bensin och elfordon kan ju knappast göra av med mindre energi även om verkningsgraden är bättre blir den ju försämrad om man ser hela kedjan från tillverkning transport omvandlingar till lågspänning batteri uppladdning urladdning laddare -batterier elmotorns verkningsgrad ca 80%
Ser man på alla förluster i hela kedjan vilket du anders säkert kan räkna ganska bra på så hur mycket kommer fram till hjulen av levererade 100kw?
2,45 gigahertz är microvågsugnens frekvens mobiler med 4g använder 2,6gigahertz och masterna naturligtvis samma men mycket mer effekt. Går säkert att grilla en fiskmås framför en antenn.
Knappast någon som vill stoppa in huvudet i en ugn men låg effekt under lång tid blir ju samma sak i förlängningen.
Jag tror inte elallergiker är tokiga bara att de är mer känsliga vilket egentligen skulle få oss alla att bli försiktiga.
Den debatten har ju försvunnit helt i och med att nästan alla känner ett inre tvång att vara uppkopplade dygnet runt.
En elbil har ju en reglering till motorn som är en asynkron trefasmotor man gör alltså om en ganska hög likspänning till växelström som man kan variera med varvtalet på motorn eftersom det är ganska höga effekter som man sitter nära inpå
av induktiva frekvenser och därav följande magnetfält så kommer nog en del att känna av det i förlängningen.
För en del år sedan - många skrev man i tidningar om vad farligt det var att volvo hade ett batteri bak i bilen och kabeln gick under förarstolen. Detta var ingenting mot en elbil.
Tänk er en molnig dag utan mycket vind helt normalt i långa tider i sverige hur mycket ger vindkraftverken noll hur mycket ger solpanelerna noll då har vi vattenkraften har det regnat dåligt hur mycket ger dom -på marginalen då har vi kärnkraften bästa kraftverket barsebäck blev danskarna rädda för och vi stängde, sen tyckte ju mp att vi skulle stänga mer, hoppas det inte är försent att starta upp igen, för mp tycker ju om elbilar men kraften kommer ju inte uppifrån vilket kd och andra insett. Så då blir det att starta upp reserverna....
Vanlig el går inte att spara den tillverkas i exakt samma sekund vi förbrukar den. Utan den är det stenålder som väntar.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
2,45 gigahertz är microvågsugnens frekvens mobiler med 4g använder 2,6gigahertz och masterna naturligtvis samma men mycket mer effekt. Går säkert att grilla en fiskmås framför en antenn.
Mobilmaster har inte så hög effekt som man kan tro. Det är ju frågan om 2-vägskommunikation, så effekten per aktiv, uppkopplad mobil är i samma storleksordning som från mobilen till masten. Och antalet aktiva mobiler är inte särskilt stort.

/Ingvar
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Bengtic du glömde att våra vattenmagasin ackumulerar över- och underskott av sol- och vindkraft. Precis som idag.

Så här ser det ut idag på morgonen i stort sett utan vind.
 

Bilagor

  • 6D13E7A7-CE31-4347-A25A-899DA2478F90.png
    6D13E7A7-CE31-4347-A25A-899DA2478F90.png
    230,6 KB · Visningar: 32

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Eftersom el oftast genereras med förbränning av kol så är det direkt felaktigt att påstå att vi går från fossilt drivmedel till el. El är(i globalt perspektiv) bara en annan form av fossil drift. Detta framstår glasklart för den som är intresserad av fakta. Men det är uppenbart att killgissa är mer egouppfyllande.
BBa
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Tja, april var første måned siden før den industrielle revolusjon at UK ikke brukte kull. Og kull industrien frykter at Corvid viruset vil drepe bransjen. Veldig mange produserer nå med tap, alternativet er å stenge ned kraftverket. Og energi fra vind og sol går med litt overskudd selv med dagens overproduksjon.

Fikk nettopp inn en artikkel om et stort prosjekt som det søkes prinsipiell godkjenning for, et vind, sol og fuelcell anlegg som ved overproduksjon skal lage komprimert hydrogen med sol og vind, og el når det ikke lages nok. Overproduksjonen av hydrogen skal selges til industrien. De har et antall områder her i NSW for dette, et område er et kullfelt som er under avvikling - andre er øde områder i den vestre delen av staten. Første byggetrinn er på 1GW til distribusjonsnettet med 24/7 produksjon. Antydet elpris er langt under tapsgrensen for kullkraft. Og dette er et land hvor kull lobbyen i praksis har eid regjeringen. Dagens Statsminister stod for et par år siden i parlamentet og dunket en kullklump i bordet og proklamerte at kull er fremtiden.

Andre stater her nede har allerede store batterier som leverer el utover tiden sol og vind ikke gir noe. Det første store batteriet på 100 MW 150 MWh kunne betalt seg selv på under 5 år - nedskrivning planlagt på 7 år og levetid 10 til 15 år. Det er nå i gang utvidelse med 50 MW 100 MWh og de regner med at det betaler seg selv raskt.
 

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej !
Ja det är möjligt att det kommer att finnas bra lösningar till all den sekunda energin som genereras med hjälp av sol och vind. Man kan ju bara hoppas. Ett visdomsord från en fd Svensk politiker. "Man skall inte sälja skinnet förrän Björnen är skjuten". Att skattesubventionera el fordon innan vi vet hur de skall drivas känns lite som att börja i fel ände.
BBa
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Hej !
Eftersom el oftast genereras med förbränning av kol så är det direkt felaktigt att påstå att vi går från fossilt drivmedel till el. El är(i globalt perspektiv) bara en annan form av fossil drift. Detta framstår glasklart för den som är intresserad av fakta. Men det är uppenbart att killgissa är mer egouppfyllande.
BBa
Var har du fått den informationen ifrån?
Elkraft från kolförbränning finns inte på kartan i utvecklade länder.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.391
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag var och jobbade, för några månader sedan, hos en man som kan räknas som kunnig inom både elfordon (hans stora intresse, har kört elbil sedan 80-talet, trodde inte de fanns då...) och elkraft (jobbar som elingenjör på Vattenfall).
Han var lättpratad t.o.m. jag fattade :)
Han sa att vi i Sverige har överproduktion på energi och säljer en hel del utomlands.
Fördelen för kärnkraft och vattenkraft var att den är lätt att effektreglera.

Man forskar en hel del på hur vattenkraften kan förbättras med hjälp av sol och vindkraft (som inte kan effektregleras, åtminstone inte lika enkelt).
En idè man kommer att testa i Sverige är att låta solelsproduktionen driva ett antal pumpar som pumpar upp vatten i reservoaren igen efter det har gått genom turbinerna. Sedan nyttjas energin i vattnet, när solen inte lyser, till att producera energi igen. Smart!
De har även funderingar på om inte laddande elbilar både kan ta emot ström men även släppa ifrån sig, smart lagring.

Sveriges elförbrukning är högst på dagtid och lägst efter midnatt och fram till ca 06. Skillnaden är i snitt 3MWh sommartid och 7MWh vintertid.
Detta gör ju att det finns ett visst utrymme att ladda på morgonkvisten. Dock räcker bara denna överkapacitet till att ladda 20mil i ca 100 000bilar.

Mr X säger att den stora flaskhalsen är nätets kapacitetsbrist framför allt i storstadsregionerna. Redan nu är det sådan brist på vissa ställen att man inte kan förtäta bebyggelsen särskillt mycket.
Det är även mycket kostsamt att uppgradera kraftmatningen i städerna.

Mr X bor i bostadsrätt i Stockholms innerstad där Tesla är märket som dominerar. Hans familj har 2st Teslor (som även fler i huset har).
De har problem att ladda samtidigt (vilket det lätt blir när alla slutar fem och börjar åtta) så han försökte få föreningen att bygga ut fastighetens servis för att kunna plocka ut mer ström. De vägrade, så han vände sig själv till ”elverket” för en offert vad denna utbyggnad skulle kosta med hänvisning att han kunde betala själv....
Svaret blev: Det kostar över 1miljon!! Vi behöver byta transformatorstation+kablaget till huset+matningen till transformatorn o.s.v.

Så de fortsätter att slåss i huset om de två ladduttagen som finns i garaget.....
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Ännu en killgissning! Har du hört talas om Australien?
Ja jeg bor her. Landet har verdens største utvinning av kull og leverer 61% av kullet som benyttes i China og allt som brukes i Japan, det gir industien rundt kull en god del politisk makt. De 2 partiene som danner regjering har mesteparten av sin inntekt fra kull lobbyen. Samtidig er det landet som har den raskeste utbyggingen av solkraft fra hustak i verdenen. I West Australia er over 50% av all el fra hustakene, og staten innser at kullkraft ikke egner seg som baseload lengre.

Nå benyttes det i noen delstater mer sol og vind med batteri til å balansere nettet, noe som tidligere ble gjort med gass og olje kraftverk. Kull lobyen sliter med at sol og vind med batteri kan levere el til under produksjonsprisen for kull, problemet er at overførings nettet har de gamle kullkraft anleggene som knutepunkter.

Den siste store søknaden om å få bygge ut sol og vind med hydrogen lagring som et stort distribuert baseload kraftverk møter motstand fra kullkraft lobbyen med bekreftelse på at det vil ta livet av hele kull industrien i staten, muligens på hele det østre kraftnettet. Det finnes ingen kraftforbindelse mellom øst og vest i Australia.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen