• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Electrisk 12v kulventil + fjärrströmbrytare

j.kullman

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
26520
Medlemskap
2024
Jag har en LMC T712 årsmod -16, när jag ska tömma gråvattentanken måste jag ligga på knä för att lossa slangen och lägga den över tömmningshålet. I detta område är marken ofta blöt, skitig och allmänt grisig och det är därför inte vidare trevligt att sätta ner knäna här. P.g.a. detta har jag köpt en elektrisk kulventil och en fjärrbrytare till denna. Men när jag testar, innan montering, så upptäcker jag att det går endast att öppna ventilen, för att stänga så måste jag skifta polerna, då stänger den när jag trycker på fjärrströmbrytaren. Min fråga är, och jag är inte någon elektriker, finns det någon smidig lösning för att vända polerna?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Ja inte så svårt att fixa fast du behöver en annan typ av strömbrytare.

Du behöver en 2-polig omkopplare av s.k. "1 - 0 - 1"-typ. Ingen ström i mittenläget men de båda sidolägena ger kontakt. Exempel: https://www.kjell.com/se/produkter/...iatyromkopplare-2-polig-till-fran-till-p36022
Den i länken klarar 5 ampere.

Koppla som i bilden nedan. "M" är ventilens motor. Omkopplaren i mitten med sina 2 poler.
MVH
Hans
DSC_0249-liten.jpg
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det behövs väl 2 ändlägesbrytate också så att inte motorn drar ström hela tiden. Sådana växlande relän har jag som ursprungligen användes till att styra radioantenner.
Tändning på ----> Antenn upp. Tändning av -----> Antenn ned.
 

Per o Anne

HBK Medlem
Inlägg
385
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
21284
Medlemskap
2024
Dom flesta fjärr knapparna går att koppla på olika sätt. det gick att välja i mottagaren hur den ska manövrera reläet. jag valde att den öppnar när man klickar och stänger först när man klickar igen. Det går även att få den att öppna så länge knappen på fjärren är nedtryckt. Hur många trådar är det på kulventilens motor. Det brukar vara 3 eller 5 .
 

j.kullman

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
26520
Medlemskap
2024
skalman52, tack för svaret, den lösningen är perfekt, men jag skulle vilja fjärrstyra. Har du någon aning om det finns motsvarande kontakt som är fjärrstyrd.
 

j.kullman

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
26520
Medlemskap
2024
Ja inte så svårt att fixa fast du behöver en annan typ av strömbrytare.

Du behöver en 2-polig omkopplare av s.k. "1 - 0 - 1"-typ. Ingen ström i mittenläget men de båda sidolägena ger kontakt. Exempel: https://www.kjell.com/se/produkter/...iatyromkopplare-2-polig-till-fran-till-p36022
Den i länken klarar 5 ampere.

Koppla som i bilden nedan. "M" är ventilens motor. Omkopplaren i mitten med sina 2 poler.
MVH
Hans
Visa bilaga 175221

Ska det inte vara en 1-polig omkopplare eftersom jag har endast 2 trådar på kulventilen, eller tänker jag fel?
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Du tänker fel.:)

Både plussidan och minussidan på ventilen måste kopplas om, precis som schemat visar. Om du bara kopplar om ena polen så kommer i ena läget ventilen vara kopplad till plus och minus och i andra läget till minus och minus (om det är minus som inte kopplas om.

Fjärrstyrningen du har ser ut som den här: Funkfernbedienung Fernbedienung Schaltleistung 12V 12A, Tast-Funk

Av manualen att döma går den bara att använda för on/off-funktion. Inte det du behöver som är en slags "on/reverse-on"-funktion. :(

MVH
Hans
 

j.kullman

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
26520
Medlemskap
2024
Du tänker fel.:)

Både plussidan och minussidan på ventilen måste kopplas om, precis som schemat visar. Om du bara kopplar om ena polen så kommer i ena läget ventilen vara kopplad till plus och minus och i andra läget till minus och minus (om det är minus som inte kopplas om.

Fjärrstyrningen du har ser ut som den här: Funkfernbedienung Fernbedienung Schaltleistung 12V 12A, Tast-Funk

Av manualen att döma går den bara att använda för on/off-funktion. Inte det du behöver som är en slags "on/reverse-on"-funktion. :(

MVH
Hans
Tack för din förklaring, nu förstår jag. Det verkar som att jag kan glömma att styra ventilen med en fjärr.
/Johnny
 

skalman52

FD HBK Medlem
Inlägg
4.818
Kommun
Täby
HBK-Nr
25289
Medlemskap
2021
Funderade ett tag till och det skulle kunna gå att lösa ditt problem med de grejor du har köpt och två reläer.

DSC_0250-liten.jpg
Funktionen blir då:
När fjärrkontrollens utgång lägger sig på 12V vid aktivering så aktiveras reläerna och A+ kopplas till motorns 1 och B- kopplas till motorns 2. Eftersom ventilmotorn har ändlägesbrytare, av beskrivningen att döma, så kommer motorn att stanna när ändläget har nåtts.

När sedan fjärrkontrollens utgång stängs av och "ut+" blir till noll volt så deaktiveras reläerna och A+ kopplas till 2 på motorn och B- kopplas till 1 på motorn. Även här bryter ändlägesbrytaren när andra ändläget är uppnått.

Jag tänkte mig två vanliga växlande bilreläer t.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/...elaer/fordonsrela-1-pol-14-v-30-a-12-v-p36108
Kan du få tag på ett relä med en spole och två helt oberoende växlande kontakter så är det nog en litet snyggare lösning.

MVH
Hans
 

j.kullman

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
26520
Medlemskap
2024
Den fjärrkontroll du köpt verkar bara ha TILL/FRÅN-funktion.

Själv köpte jag en komplett sats med magnetventil och växlande fjärrkontroll från Wiltec (Abwasser Kugelventil+Steuerung Funk Fernbedienung Wohnmobile Wohn), och den fungerar klockrent.

Pålle
Den fjärrkontroll du köpt verkar bara ha TILL/FRÅN-funktion.

Själv köpte jag en komplett sats med magnetventil och växlande fjärrkontroll från Wiltec (Abwasser Kugelventil+Steuerung Funk Fernbedienung Wohnmobile Wohn), och den fungerar klockrent.

Pålle
Tack för tips, den kulventil som du ref till står att den drivs med DC 5v, hur löste du det?
Mvh
Johnny
 

j.kullman

HBK Medlem
Inlägg
19
Kommun
Ronneby
HBK-Nr
26520
Medlemskap
2024
Funderade ett tag till och det skulle kunna gå att lösa ditt problem med de grejor du har köpt och två reläer.

Visa bilaga 175270
Funktionen blir då:
När fjärrkontrollens utgång lägger sig på 12V vid aktivering så aktiveras reläerna och A+ kopplas till motorns 1 och B- kopplas till motorns 2. Eftersom ventilmotorn har ändlägesbrytare, av beskrivningen att döma, så kommer motorn att stanna när ändläget har nåtts.

När sedan fjärrkontrollens utgång stängs av och "ut+" blir till noll volt så deaktiveras reläerna och A+ kopplas till 2 på motorn och B- kopplas till 1 på motorn. Även här bryter ändlägesbrytaren när andra ändläget är uppnått.

Jag tänkte mig två vanliga växlande bilreläer t.ex. https://www.kjell.com/se/produkter/...elaer/fordonsrela-1-pol-14-v-30-a-12-v-p36108
Kan du få tag på ett relä med en spole och två helt oberoende växlande kontakter så är det nog en litet snyggare lösning.

MVH
Hans
Vilket fantastiskt forum, att få denna proffsiga hjälp så snabbt och lätt, jag är ohört tacksam till alla för hjälpen.
Jag ska nu utvärdera vilken lösning som jag kommer att använda, om det blir Hans eller Pålle ide. Pålles ide verkar enklast men med Hans ide kan jag använda de grejer jag redan köpt så..........
Mvh
Johnny
 
Toppen