• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den stora husbilsbluffen!

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Man nu var det ju nån som skrev längre upp att det chassi som bla min bil är byggd på inte får väga mer än 3500kg. Hur kan då tex Rapido kringgå det?

Rapido har ingen bil med x250 35L utan ALKO som kan vägas till 3700 kg. Däremot kan man beställa 35H från fabrik som kan vägas upp.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Rapido har ingen bil med x250 35L utan ALKO som kan vägas till 3700 kg. Däremot kan man beställa 35H från fabrik som kan vägas upp.

Ok, det måste ju betyda att generalagenten inte har koll på detta alltså. :/
Vad är det för skillnad på 35L och 35H?
Vad är det för skillnad på ALKO eller inte i fråga om viktuppräkning?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

när de gäller den framtida skatten? den kommer med all säkerhet att individualliseras,,ett sånt svårt ord:) när den är täckt fullt ut,,

sanna eller banna mina ord,,:) ja sannar själv,,

ha de gott,,teddi,,



ja går in stort här,,,de blir inga dyra kilometerskatte-installationer,,

men,, inom en 5-årsperiod kommer alla nya bilar att utrustas från fabrik med ett GPS-system,
detta kommer inte med all säkerhet att bli billigare för alla bilägare,,

men,,de kommer att bli en skatt som blir rättvist fördelad,,
bl,annat ja själv med 500mils körning vill inte betala lika skatt som nån med kanske 2500mil ,
plus att de kommer många andra fördelar för samhället,,

räädningstjänst-ambulans för att nämna några,,,

en god nyhet tycker varje fall jag själv,, men nåt år på nacken,,

vi väntar o ser,,teddi,,

ja vill inte svara på detta,,
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Lindström är återförsäljare och inte generalagent. Kan du be dem att ange vilken bil de menar kan vägas upp som har 35L originalchassie.
35L har 15" hjul 35H har 16" hjul samt förstärkta bromsar o fjädrar. Finns även 40H som tål ännu mer uppvägning.
ALKO chassie ger på grund av den ännu mer förstärkta konstruktionen ytterligare möjlighet till uppvägning.

Titta på www.al-ko.de samt www.fiatcamper.com för mer info.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Lindström är återförsäljare och inte generalagent. Kan du be dem att ange vilken bil de menar kan vägas upp som har 35L originalchassie.
35L har 15" hjul 35H har 16" hjul samt förstärkta bromsar o fjädrar. Finns även 40H som tål ännu mer uppvägning.
ALKO chassie ger på grund av den ännu mer förstärkta konstruktionen ytterligare möjlighet till uppvägning.

Titta på www.al-ko.de samt www.fiatcamper.com för mer info.

Åhå?
Vem är generalagent då, eller finns ingen sån?
Jag tror inte dom har koll på detta själva faktiskt, dom sa bara att dom tyckte det var konstigt att Rimorn inte fick vägas upp då motsvarande Rapido fick det. Men jag kan ju kolla med dem vilken modell dom menade.

Är 35H det som kallas "Maxichassi" alltså?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Maxichassie är den tidigare beteckningen på tyngre chassie före x250 som kom 2006
Med x250 chassiet finns inte maxi som beteckning längre.

Jag tror inte Rapido har någon generalagent utan varje återförsäljare tar nog in sina egna bilar.
 
T

Teddi

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

är inte PR-husbilar i sollebrunn generalis??

har för mej detta,,
samtidigt med elnagh som e flaggskeppet:D

är inte säker,,men,,ett telesamtal borta,,teddi,,
 

Stellplatz

HBK Medlem
Inlägg
175
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
6758
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Maxichassie är den tidigare beteckningen på tyngre chassie före x250 som kom 2006
Med x250 chassiet finns inte maxi som beteckning längre.

Jag tror inte Rapido har någon generalagent utan varje återförsäljare tar nog in sina egna bilar.


Hej

Stämmer när det gäller x250 - finns inte maxi - Maxi heter numera x 251-40 H, har ett sådant nu på bilen

:rolleyes:Stellplatz
 

Perlena

HBK Medlem
Inlägg
162
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
171
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Rapido 776FF har 35L Chassi tror jag och jag har vägt upp till 3700 Kg redan från "fabrik" utan kostnad, Lindström Bålsta sa att Rimor inte gör detta på sina bilar.// Per
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Har du vägt upp den efter 1:a registreringen? Den 776FF som du har i Min Husbil är registrerad som 3500kg.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Rapido 776FF har 35L Chassi tror jag och jag har vägt upp till 3700 Kg redan från "fabrik" utan kostnad, Lindström Bålsta sa att Rimor inte gör detta på sina bilar.// Per

Just!
Det var det jag var ute efter, och Lindströms förstod inte hur Rapido kunde göra det men inte Rimor. Märkligt!
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Hej alle. I DK. kan vi se at alle Rapido husbiler i 9000 serien ikke kan klare vægter 3500kg. det kan ikke lade sig gøre.

ERIK DK.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Here we go again. Vad är sant och osant har aldrig blivit klok på detta forum många med olika åsikter. Man får väl veta när man åker fast. Ja jag vet att det är så dax då. Bäst att ta C kort i alla fall så kan man spola den frågeställningen i fortsättningen.
:wideeyed:Sant eller inte men ett C-kort innebär ju inte att du kan åka omkring med en överlastad husbil , är det en 3,5 tonnare så får du ju per automatik inte lasta mer bara för att du har C-kort .
Egentligen är det ju inte den stora "HUSBILSBLUFFEN" som man vill framhålla i den här tråden det är ju inga större svårigheter att ta fram uppgifter på bilens tjänstevikt och totalvikt innan köp , är man osäker ändå kan man ju alltid be handlaren om att få den vägd innan köp.
Ett annat problem som kommer att komma i framtiden med alla dessa uppvägda husbilar över 3,5 ton är när det svenska undataget upphör att gälla och det blir krav på C1 körkort för dessa bilar så kommer dom att i många fall bli svårare att avyttra pga. dom flesta som tar körkort bland dagens unga tar bara B körkortet och därför blir dom inte berättigade till att framföra husbilar över 3,5 ton.
Många städer i europa ser ju också över det här med husbilarnas miljöklass och totalvikter över 3,5 ton för trafik inom stadskärnorna .
Ett annat problem efter att C1 körkortet blivt ett krav även i Sverige och om man per automatik inte erhåller ett sådan och man redan har en tyngre bil och kanske måste göra en ny uppkörning så bidrar ju också detta till en ökad kostnad för många , och utan detta C-körkort kan man ju då inte länger heller åka ut med sin husbil i Europa .
Själv kan jag inte förstå varför Sverige som enda europeiska land skulle inför Pb-2 som ett undantag under några år var det bara en anledning till att kunna höja skatten rakt av för alla dieselfordon eller ?
:wideeyed:Rulla Lugnt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Undrar om man har en bil (PB 2) som har en totalvikt på 3850kg, kan klassa ner den till totalvikt 3500kg?

Våran har 3850kg och vi har vägt bilen på krönt våg till 3540 kg med relativt generös semesterpackning!

Anders
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Jag har för mig att man inte kan stifta retroaktiva lagar.
Det är därför vi bl a har PB2. Införs C1-kort så kanske ägare till tunga husbilar får C1 kort eller uppgradering liknande det som hände när B-kort uppgraderades till C om man hade kört ett visst antal dagar när den nya lagen om framförande av tunga fordon infördes 197?.
//W
 
T

Teddi

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

hej anders boman,,,du kan klassa ner bilen,,ett sånt delikat:D problem,,

min egen 3400kg,,teddi,,
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

... är när det svenska undataget upphör att gälla och det blir krav på C1 körkort ...

... som enda europeiska land skulle inför Pb-2 som ett undantag under några år ...

Den svenska undantagsregeln kommer, som vi skrivit så många gånger tidigare, att gälla så länge det aktuella körkortet gäller - alltså "livstid" eller till dess att körkortet av någon anledning återkallas.

Pb2-klassningen är inget svenskt undantag utan en harmonisering till de regler som gäller i övriga Europa.
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Den svenska undantagsregeln kommer, som vi skrivit så många gånger tidigare, att gälla så länge det aktuella körkortet gäller - alltså "livstid" eller till dess att körkortet av någon anledning återkallas.

Pb2-klassningen är inget svenskt undantag utan en harmonisering till de regler som gäller i övriga Europa.
:wideeyed:Nu blev jag frustrerad , hoppas du kan hjälpa mig ur min okunskap men vilka andra länder i Europa har Pb-2 klassade bilar .
Bra däremot är ju om B-körkortet gäller livet ut för dom som nu är berättigade att köra husbil över 3,5 ton på detta , men problemet kvarstår , nästa generations förare måste ha C1 kortet , rätta mig gärna om jag har fel .
:yes:Rulla Lungt.
 
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

hej anders boman,,,du kan klassa ner bilen,,ett sånt delikat:D problem,,

min egen 3400kg,,teddi,,


Jorå, fast när vi köpte bilen så trodde vi som vanligt att vikterna som står i pappren är rent nys, men faktiskt så stämmer det exakt på Eriba´n:).

Så 3500kg skulle funka för oss!
Skulle det vara så att en Tysklandsinköpstur skulle hägra så kan man ju chansa upp till 20% övervikt! Går det åt heklefyr så går ju pengarna till statens välgörande ändamål, eller hur???
 
T

Teddi

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

hej anders,,själv hade ja aldrig klassat ner,,du vet ju va grejerna väger i tyskland:D

samtidigt finns inte mycke ekonomi att hämta hem,,tvärtom,,

du åker säkert på en kostnad med div,,papper,,dom pengarna kan du istället lägga på jeltsin,,
han ligger i bag-in-box,:D

sen har inte staten nåra välgörande ändamål,,

dom har endast "välmående egna mål":D
 
Toppen