• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den stora husbilsbluffen!

F

F.d. 29819

Guest
Av de husbilar med totalvikt 3500 kg, går 92,5 % med övervikt, av dessa går 23 % med så stor övervikt att körkortet är i fara. Dessutom får ingen av dessa fortsätta färden förrän bilens totalvikt är den rätta, alltså 3500 kg,

I våras på väg hem mot Sverige passerade vi genom södra Tyskland, på kartan fick jag se i norra Schweiz en kanton som heter Schaffhausen.
Hade tidigare hört att det skall vara en sevärd trakt, OK vi gör en avstickare dit få se om det stämmer. Schweiz - EU, tänkte inte så långt, efter att korsat flera gränser under den tidigare resan, utan problem. Genast vid gränstullen blev vi anvisade upp på en våg, samt fick visa reg-papper på bilen. Pulsen steg, snart kom besked att vi hade en övervikt på 270 kg, motsvarande 7,7 % och det var ju snällt räknat eftersom de räknade på bilens totalvikt, 3500 kg.
I Sverige räknas övervikten i förhållande till maxlasten, vilket hade gett 56,3% övervikt, jag hade fått lämna kortet och tagit bussen hem.

Efter långa disskusioner och till sist löfte från "tullchefen" på platsen, skulle vi få deras viktprotokoll som en souveni´r och slippa böter på 200 CHF, om vi vände vid gränsen, jag lovade dessutom att aldrig åka till Schweiz mera !!

Till saken hör att vi var två personer och en katt i bilen, bara det normala i
packningsväg, litet vin från Spanien och Frankrike några ombyten kläder, mat i kylen, vattentank och dieseltank halvfulla. I det s.k. "garaget" i bilen fanns fortfarande massor med plats.
Den fortsatta resan norröver skedde med förhöjd adrenalin nivå, för att inte tala om gränsövergången in i Sverige, med tanke på alla öltransporter från Tyskland. I Danmark tömde vi alla tankar: Vatten, toa, gråvatten och diesel, som tur var det ingen kontroll den dagen.

Väl hemkommen började jag kolla upp hela problemet. Jag kontrollvägde bilen, plockade ur allt löst, inga extra verktyg, ingen mat, inga kläder. Bilen väger nu: Med full vattentank, full dieseltank, 2 personer (ingen katt) tom gråvattentank och toatank, 1 st gasolflaska: 3400 kg ???

Vi får alltså lasta 100 kg, och bilen är registrerad för 4 st passagerare.
Enligt reg.bevis är tjänstevikten 3020 kg, vilket ger en maxlast på 480 kg.

Nu kommer det kluriga i det hela, när tjänstevikten bestämmes tar man en "naken" bil, där skall ingå en standardförare som väger 70 kg, 1 st gasolflaska, 70% vatten och diesel i tankarna, inget mera.
Att man tex kan färdas 5 personer i bilen har inte med det att göra, det är antalet bältade platser som det avser.

När man så beställer sin nya husbil vill man ha det bekvämt också, air-cond kanske 90-100 kg, extra gasolflaska 25 kg, markis 41 kg, extra bodelsbatteri 20 kg, radio TV högtalare navigator mm 5 kg, och så vidare. Allt detta är tillval och inskränker på lastförmågan. Så tillkommer frugan, katten, mat och kläder mm.
När man stoppas för vägning ute i naturen då kan inte tex katten och frugan be att få stiga av, allt som finns i bilen skall vägas, och det är ju helt rätt.

Någon lösning på detta har inte jag, men så här ser verkligheten ut, och det är något som man skall ha klart för sig när man packar husbilen full med "bra ha grejer" som får lämnas vid en kontroll för att färden skall kunna fortsätta, och på detta böter och risk för indraget körkort.
Samma problem gäller för husvagnar, dock har de ett bättre läge då den kan kopplas loss och man skaffar en hyrbil och tömmer övervikten i.
Hälsningar Lars-Åke
 

Affezell

HBK Medlem
Inlägg
4.029
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Helt riktigt
Vägde min nya bil direkt efter att jag fått den. Gissa om jag blev förargad när vågen visade 3580 kg med mig och hustrun och för övrigt en nästan tom bil.
Enligt reg.beviset var tjänstevikten 3015 kg och lastvikten 485 kg.
Åkte direkt och lämnade igen bilen där jag köpt den och beställde en ny med totalvikt på 4000 kg.
 
F

F.d. 50080

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Nja, inte helt riktigt...
Överlast finns INTE med bland kriterierna för att få körkortet indraget...
Om frugan inte är misstänkt för brott äger polisen inte rätt att beordra henne att sitta kvar i bilen vid vägningen...
 
F

F.d. 29954

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Du har så rätt, så rätt !
Det måste vara generalagenten som typar bilarna, av någon anledning "nakna" och sedan kommer till en hel del annat, vilket sätter kunden i en prekär situation.
Bilarna är ju konstruerade för normal utrustning - med säkerhetsmarginal - så problemet är egentligen en byråkratisk konstruktion. Mycket märkligt, någon branchorganisation borde göra skäl för medlemsavgifterna och göra något!!
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Den stora husbilsbluffen!

En av fördelarna med att bli medlem här i HB-klubben innan man skaffar sin husbil, är att man blir varse fällorna och därmed vet vad man ska kolla o ställa för krav.

Tack vare det kunde jag vid kontrollvägning efter köp konstatera att min nya husbil 3,5t hörde till de 7,5%(om dina siffror stämmer) som klarade vikterna med god marginal fullastad o med fulla tankar :D

Lite nyfiken bara - var har du fått %-siffrorna från? Kan det verkligen vara SÅ illa?
 

sven-A

FD HBK Medlem
Inlägg
166
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
8259
Medlemskap
2023
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Nja, inte helt riktigt...
Överlast finns INTE med bland kriterierna för att få körkortet indraget...
Om frugan inte är misstänkt för brott äger polisen inte rätt att beordra henne att sitta kvar i bilen vid vägningen...

Den finns inte med som kriterie för polisen på vägkanten, rätt så långt. Men polisen kan ju rapportera för vårdslöshet i trafik ang. överlasten. Och blir man fälld för det då åker körkortet.
Men det skall ju vara en medveten risktagning också, men det kanske det är att ta med frun...:D

Skämtar naturligtvis:p

Instressant det där med frun som kanske vill kliva ur, man kan ju inte omhänderta henne och hindra henne att lämna HB. Troligen så går man då på vad en normalperson väger
70 - 80 kg. Finns regler om det i SFS gällande Flygande inspektion.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Jag pratade med en säljare om detta och tjänstevikten var inte ens vadderad på min bil utan en grundmodell .
Så jag får även lägga till vikten för AC på bilen , farthållaren , stora kylen och ugnen .
Sedan tillkommer ju vikten för bodels AC , Markis , solceller cykelhållare osv .

Allt detta tar ju från lastvikten , fördelen är ju att man har en låg tjänstevikt och hög lastvikt vilket innebär att % övervikten blir mindre .

I många fall så är det ju bara en papperssak eftersom många bilar kan ju vägas upp utan att behöva göra något åt bilen .
 
Senast ändrad:

Håkand

HBK Medlem
Inlägg
979
Kommun
Tidaholm
HBK-Nr
3312
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

På vår husbil stämmer inte ditt resonemang alls, det är raka motsatsen.

Vår bil väger enligt registreringsbeviset 3170 kg med totalvikt på 3500 kg. Vi har vägt den vid två tillfällen med normal last, sist nu när vi kom hem från Frankrike. Vi har vägt 2820 respektive 2840 kg. Alltså långt under tjänstevikten.

Hur kan det vara så? Jag pratade med importören i samband med köpet och de registrerar alla bilar med samma typ med maximal extrautrustning. Vi som inte har drag, extra bobatterier, m.m. hamnar då i verkligheten långt under registrerad tjänstevikt.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

På vår husbil stämmer inte ditt resonemang alls, det är raka motsatsen.


Samme hos oss. 740 integrert husbil, oppgitt "EU vekt" i katalog er 3080, ved registering er den straks under 2900 kilo.

Jeg har importert og registert 2 dethleffs, 1 knaus, 3 chausson og 1 Itineo og alle har vekten vært korrekt/lavere enn ihht kataloger.

Kan vel ikke være vann inntrengning som gjør at noen av bilene får så store vekt avvik?.
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Hej alle. EU vekt mener jeg er. Husbil + 80% dieset- 1 ful gasol- 50% vand- 2x person
a 80kg=160kg= EU vekt

ERIK DK
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Regner med at det er Tyskland som er årsaken til avviket i katalogvekt.
Det er ikke lov å oppgi for lav vekt i farbar stand i kataloger i Tyskland, om en oppgir for høy vekt er det ingen problem. Så løsningen er å bruke litt sikkerhetsmargin. Avhengig av konstruksjonen kan det være en variasjon mellom helt like biler ut fra produksjonen på over hundre kilo. Treverk varierer fort 10% i vekt, mengden med lim kan variere noen kilo. Husk de fleste husbiler bygges for hånd.

En annen sak for Norge er at der skal en ha en "skattevekt" for tom bil. Denne er alltid lavere enn den tyske vekten, en kan veie med tomme vanntanker - lite drivstoff og en liten nesten tom gassflaske. Denne vekten er grunnlag for engangsavgiften og en kan spare mye penger på å veie med "riktig" innhold.
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Hej Kurt. Katalog vekt I Tyskland må vere + - 5% men det holder ikke altid

ERIK DK
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.270
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Att bilar på ca 7m inte klarar 3,5t är nog ganska klart. Dom bilar som har 3,5t tycker jag kunden alltid ska kontrollväga innan den hämtas ut om inte säljaren redan gjort det.

Vår bil är 7,5m och har 4,25t som totalvikt. Tjänstevikten är drygt 3,6t och det stämmer efter egen kontrollvägning så det är inte alla säljare som säljer bilar på oärlig vikt.

Nu pratas det här om % på bilar som inte klarar lastvikten. Men jag är helt övertygad om att den % är ännu sämre eftersom totalvikten är ett problem och axelvikten är ett annat. Helt övertygad om att många har överlast på bara bakaxeln och klarar totalvikten.

Mycket viktigt att vi väger och har koll på vad just våra egna bilar väger och inte läser reg.papper och litar på dom för som Bengt-Åke skriver så är det bara siffror på ett papper som visar % somger vilseledande lastvikter.
 
F

F.d. 29819

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Har även försökt att väga upp husbilen, men den är tillverkad med fel chassi (Fiatchassi) så det går inte heller.
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Jag tycker att den som säljer bilen skall tvingas(av konsumentverket?) till att tala om vad bilens faktiska vikt är vid försäljningstillfället.
Kunden får då själv avgöra om bilen går att använda utan övervikt.
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Here we go again. Vad är sant och osant har aldrig blivit klok på detta forum många med olika åsikter. Man får väl veta när man åker fast. Ja jag vet att det är så dax då. Bäst att ta C kort i alla fall så kan man spola den frågeställningen i fortsättningen.
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

hej jag har gjort samma misstag, köpte en rapido 983i ca7meter med stort garage, körde med 50kg överlast ständigt ,var tvungen att byta bil, det blev en 7065+ca7,5meter med totalvikt 3700kg, så nu kör jag med ca150kg till godo, med fulla tankar,mvh håkan
 
Senast ändrad:

Lovisa

HBK Medlem
Inlägg
1.478
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Det är alltid bra att veta vad "man" väger.

Min sambo Runar (Lovisa vid tangentbordet) är noga med att åka och väga på en vågstation bara någon kilometer från där vi bor.

Som många säkert har läst så har vi investerat i en del saker som väger (solceller, AC i bildel, parabol)

Därför har vi vägt oss lite mer och också för att vi visste att vi skulle söderut och inte ville ha övervikt pga riskerna med böter osv.

Vi har bott in oss i vår HB hela våren och så inför en mässa vi skulle på i mitten av juli så vägde vi oss. 3700kg!! för mycket alltså och då var allt fullt.

Efter funderande och när vi kom hem efter mässan så hade vi 3 timmar!! på oss hemma innan vi var tvungna att åka till färjan och ner i Europa. Jag funderade på vad som är onödigt och inte att ha med sig.

Vi beslutade att bara ha med oss 2 stolar, 1 mindre bord, 2 minicyklar,(tog alltså ut 2 stolar och ett bord och några kompostgaller från garaget) sedan dumpade jag extratäcken och en del kläder som jag tyckte att vi inte behövde. Blev en rejäl hög på golvet i tvättstugan!

På kvällen på motorvägen mot trelleborg så finns en vågstation i Helsingborg. Vi svängde in där och döm om vår förvåning när vi nu endast hade 20 kg övervikt.

Vad jag vill säga med detta är 2 saker. I all välmening såklart :oops:
Man plockar nog på sig en del omedvetet och saker väger mer än man tror. inte trodde väl jag att en hög med tvätt och lite till kunde väga nära 200kg.

Vi blev också stoppade av polisen lite öster om Zell Am See, Han ville se bilens papper, inte körkort och så spanade han in vår vinjette. Allt var som tur var i sin ordning, men man vet ju aldrig när polisen vill väga bilen.

ha en fortsatt bra sommar.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Jag kan lugnt sälla mig till de som haft konstant överlass tidigare. Mycket därför som vi bytte upp oss till en boggievagn. Nu får jag lasta hela 1100 kg. Detta är drygt 100 kg mer än skåpbilen med bakgavellyft vi har på jobbet som lastar fem SJ-EUR pallar. Mvh Matts Torebring
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Nåt jag tror är lätt att glömma bort är våra kära husdjur. (Åtminstone tänker inte jag på det)
Vi har 55 kg vovve i rottisen och när stövaren är fullväxt, tillkommer väl runt 30 kg till.
 
Toppen