• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den stora husbilsbluffen!

F

F.d. 7747

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

LasseG,

Värre exempel har jag sett. En Nordic på MB-chassie till salu för ett par år sedan med tjänstevikt 3.400 kg och totalvikt 3.500 kg och den Pillos jag ägde under tidigt 90-tal hade inte heller mycket bättre lastvikt än så, men på den tiden blev inga husbilar vägda....

Jag har dessutom skäl att tro att många bilar går igenom registreringsbesiktning "nakna", utan madrasser, gasolflaskor etc och med tomma tankar.

aake
:yes:Håller helt och fullt med om detta , hade en Ci för ett antal år sedan byggd på MB-chassie med en lastvikt på under 400kg , kände att jag ständigt åkt med mer aller mindre överlast , så när jag såg att farbror blå stod vid någon vågkontroll gick pulsen upp i max fart .
Undersökte möjligheten att väga upp den men framvagnen mm. skulle behöva byggas om och efter att ha kollat kostnaden för ombyggnaden avstod jag , blev bilbyte istället , numera kollar jag väldigt noga vad maxlasten är innan bestämmer mig för ett köp .
Rulla Lugnt .
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Vi här i Sverige väger upp våra bilar, strävar efter mer och mer att ta med, större bilar...

I Europa är man i full färd att sätta upp mer och mer restriktioner för bilar över 3500 kg (även husbilar!) i fart, körbara vägar, städer att gå och besöka, samt tvingar oftare och oftare dessa till betalvägar.

Därav vår vilja att hitta och köra en bil under 3,5 ton i totalvikt.

Svårt att hitta en i praktiken, t.ex den Carthago vi bytte till hade lastvikt enligt broschyrerna och säljare på 505 kg (C-line I3,8). När bilen kom så hade tillverkaren verkligen utnyttjat sin +-5% marginal (liten anmärkning i slutet av brochyren), CoC dokumenten sa lastvikt 320 kg vilket sen blev detsamma på regbeviset.

Detta givetvis ökar böteslappen.... när man nu ändå alltid har lite övervikt, trots otaliga bortplockningar av både onödig tunga byggdetaljer, standutrustning (verktyg, däckrepsats, garagegarderob osv osv) och mycket egen utrustning.

hälsning
jyrki
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Vi här i Sverige väger upp våra bilar, strävar efter mer och mer att ta med, större bilar...

I Europa är man i full färd att sätta upp mer och mer restriktioner för bilar över 3500 kg (även husbilar!) i fart, körbara vägar, städer att gå och besöka, samt tvingar oftare och oftare dessa till betalvägar.

Därav vår vilja att hitta och köra en bil under 3,5 ton i totalvikt.

Svårt att hitta en i praktiken, t.ex den Carthago vi bytte till hade lastvikt enligt broschyrerna och säljare på 505 kg (C-line I3,8). När bilen kom så hade tillverkaren verkligen utnyttjat sin +-5% marginal (liten anmärkning i slutet av brochyren), CoC dokumenten sa lastvikt 320 kg vilket sen blev detsamma på regbeviset.

Detta givetvis ökar böteslappen.... när man nu ändå alltid har lite övervikt, trots otaliga bortplockningar av både onödig tunga byggdetaljer, standutrustning (verktyg, däckrepsats, garagegarderob osv osv) och mycket egen utrustning.

hälsning
jyrki
:yes:Hej håller helt med på det du skriver , kollade in en liknande bil som er men eftersom mina nerver inte gillar det där med att ständigt åka omkring med överlast fick det bli en annan prioritering .
Varför man/vi helst skulle hålla sig till 3,5 tons bilar är ju också det här med att när det nya C1 kortet införs så är det ju inte säkert att nästa generations husbilsköpare kommer att ta C1 kortet bara för nöjet att få framföra en tyngre och förmodligen också mer bränsleslukande bil.
Tycker också att det är stolligt det här med pb2 bilar oavsett totalvikten så ska alla betala samma skatt , dom lättare och miljövänligare bilarna borde ju istället få någon form av skatte rabatt Det gick ju förut när vi hade lätt respektive tung lb.
Rulla Lugnt .
 

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Då tillverkarna sätter till alla klutar för att hålla totalvikten under 3,5 antar jag att man hela tiden måste tänka på att själva bostadsinredningen måste vara lätt. Tunnt material. Svagt material.

Då jag 1995 inredde min Iveco Daily 35TD så kände jag till att 35 stod för 3,5 ton och att andrahandsvärdet förmodligen skulle bli sämre om jag byggde för tungt. Det var inte praktiskt möjligt att väga varje skåpdel, vägg, delar till bänkar m.m. så jag jobbade glatt på. Jag byggde med material som jag tyckte var nödvändigt för att det hela skulle bli starkt nog. Insåg nog ganska snart att det här blir nog tungt. Strunt i det tänkte jag det är ju bara att ta C-kort. Kände inte till att tung bil ställer krav på konstruktionen s.a.s under kjolarna.

Vid första vägningen på Bilprovningen konstaterades: Tjänstevikt 3.570.
Då får vi väl regga om den med högre totalvikt tyckte jag naivt. Då måste konstruktionen vara godkänd för det blev beskedet. Jisses då måste jag göra om allt och bygga med balsa, tänkte jag.

Snacka om tur. Jag fick besked av Iveco att deras modell 45TD var identisk med 35TD förutom ett par bladfjädrar till och något annat som jag inte minns.

Nu är totalvikten 4.200 och maxlast 630. C-kortet var en baggis.

:mcride:
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

:yes:Tycker också att det är stolligt det här med pb2 bilar oavsett totalvikten så ska alla betala samma skatt , dom lättare och miljövänligare bilarna borde ju istället få någon form av skatte rabatt Det gick ju förut när vi hade lätt respektive tung lb.
Rulla Lugnt .
Vad är det som säger att de som du kallar "lättre bilar" är mera milövänliga?
Vi har en nyinförskaffad Kabe 880 som har en totalvikt om 5 ton. Den har en 160 Hkr motor som drar i medeltal 1,03 liter/10 km.:)
Det går inte att genealisera som du gör!:(
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Det är nog ändå generellt sett så att ju tyngre bilen är desto mer bränsle tar den och desto mer miljöpåverkan har det. Sen kan man ju hitta en och annan förare som kan köra med lätt gaspedal...:).

Det där med Kabe eller Carthago har nog lika litet med miljöpåverkan att göra än vilken annan bil som helst.

I den totala miljöpåverkan finns även mycket annat än bränsle; tillverkning och skrotning av all plast, isolering, batterier, däck osv osv. Dvs ju tyngre bil, desto mer material och desto mer miljöpåverkan. Men nu är vi nog lite utanför tråden.

hälsn
jyrki
 
B

Byggare Bob

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Det är väl bra om det finns mycket av materialet från ett större fordon att återvinna. På så sätt slipper man tillevrka en massa nya grejor från scratch-----:D:D:D
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Vad är det som säger att de som du kallar "lättre bilar" är mera milövänliga?
Vi har en nyinförskaffad Kabe 880 som har en totalvikt om 5 ton. Den har en 160 Hkr motor som drar i medeltal 1,03 liter/10 km.:)
Det går inte att genealisera som du gör!:(
:wideeyed:Nu var det inte tänkt som något genealiserande , jag är medveten om att nya bilar idag är utrustade med diesel snåla miljömotorer , jag kan inte vetenskapligt bevisa det så här rakt av men förmodar att en liten bil med miljömotor drar mindre diesel än en stor bil , åker själv omkring med en boggi bil med 5 tons totalvikt och en chippad motor på ca 176hk och medelförbrukning på 1,3 lit/milen , visst måste du väl ändå medge att det är konstigt om jag köper en ny bil idag med den senaste miljömotorn och en tjänstevikt på högst 3,5 ton med en förbrukning under litern så betalar jag en högre skatt än vad jag gör på en 2006a med 5 tons tjänstevikt .
Jo då jag vet att det att det här med bilskatten kommer att jämnas ut under 2013 .
Men ändå kan jag nog fortfarande tycka att bilar borde få betala skatt efter tjänstevikt ,det systemet funkade ju tidigare , skatten på en husbil som bara används under sommarhalvåret och kanske rullar omkring 1000 mil blir ju otroligt hög per körda mil i förhållande till en bil som körs året om och kanske får ihop 2-3000 mil .
Dessutom så är väl en stor del av bilarna som rullar på våra vägar 5-6 år eller äldre och kommer väl att förbli så i många år till , alla husbilsköpare kan eller vill inte slanta upp en mille eller mer .
Rulla Lugnt
 

-geva-

HBK Medlem
Inlägg
461
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7145
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

För vår Adria 670SL står det på reg.beviset att tjänstevikten är 2963 kg och enligt Adria’s broschyr 2948 kg.
I samma broschyr uppger man vikten för alla tillval man kan göra.
(Kan man tolka denna info som hjälp att räkna fram den "riktiga" tjänstevikten? :confused:)

Så här ser det ut för oss vad gäller exta tillval:
Komfortpaket 0&4 (bla golvvärme, ASR, AC) 36 kg
TV inkl fäste (6kg), radio(1) larm(1) markis (35) mattor (5) extra gastub (17) cykelhållare (9) reservhjul (31)
Summa 141 kg
Då bör den totala tjänstevikten vara 3104Kg (inkl förare 70kg, 90% bränsle, 90% färskvatten)

Inför vår Norge resa på tre veckor vägde vi allt vi packade in i bilen!
Mat/öl/vin 74 kg (Norge…;))
Bord/stolar/vindskydd/grill/mm 35 kg
1st cykel 16 kg
Allt annat... 137 kg
Matte och hunden får jag inte glömma: 91 kg (stor hund :))
Summa: 353 kg

Alltså borde vår totalvikt varit 3457 kg.

Tyvärr körde vi inte förbi några vågar, det hade varit kul att kontrollera!
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Vår tidigare HB, Ford, 2,4 litersmotor, Hobby alkov, 3,5 ton drog 0,96 l/mil genom Tyskland. Hastighet 90 - 95 km/tim.
Vår nya HB, Adria halvintegrerad Fiat 3,0 litersmotor 4,250 ton drog 0,94 l/mil genom Tyskland. Hastighet 90 -95 km/tim.
Allltså borde alkovbilar beskattas höge, eller??
Och det gör de ju också eftersom de drar mer bränsle och därmed får betala mer i energiskatt, koldioxidskatt och moms.
Varför skall men betala högre vägskatt för att man har en nyare tyngre bil som släpper ut mindre avgaser än om man har en äldre alkovbil???
:confused:
//W
 
F

F.d. 4220

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

:yes:Håller helt och fullt med om detta , hade en Ci för ett antal år sedan byggd på MB-chassie med en lastvikt på under 400kg , kände att jag ständigt åkt med mer aller mindre överlast , så när jag såg att farbror blå stod vid någon vågkontroll gick pulsen upp i max fart .
Undersökte möjligheten att väga upp den men framvagnen mm. skulle behöva byggas om och efter att ha kollat kostnaden för ombyggnaden avstod jag , blev bilbyte istället , numera kollar jag väldigt noga vad maxlasten är innan bestämmer mig för ett köp .
Rulla Lugnt .

Faktum är att vi nu har just den CI'n nu och behövde bara ett CoC från Bengt i Örkelljunga för att kunna väga upp den till 3850 kg. Så vad gäller det, fick du fel uppgifter den gången... Men de extra kilona gör gott.
//Stefan
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Faktum är att vi nu har just den CI'n nu och behövde bara ett CoC från Bengt i Örkelljunga för att kunna väga upp den till 3850 kg. Så vad gäller det, fick du fel uppgifter den gången... Men de extra kilona gör gott.
//Stefan
:yes:Hej Stefan , när jag kollade upp det för några år sen så var jag i kontakt med bl.a BiÖ och förutom CoC antog man att det förmodligen skulle krävas en förstärkning av framvagnen vilket jag bedömde skulle bli för dyrt , jag använder ju bilen året om och åker alltid med lite för mycket bra att ha saker , därför blev det att istället för att bygga om och väga upp , byta till en med högra lastvikt .
Kul att se att ni har kvar bilen , tyckte själv att det var en toppen bil , var det där med lastförmågan och min ständiga oro för överlast som fick mig att byta . Ha det bra och Rulla Lugnt .
 

Ulf 216

HBK Medlem
Inlägg
92
Kommun
Örebro
HBK-Nr
216
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Klarar du axeltrycket? man kan inte bara titta på den totala vikten. Men för att slippa detta problem får man köpa lastbilschassit, eller släpkärra.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 29819

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Klarar du axeltrycket? man kan inte bara titta på den totala vikten. Men för att slippa detta problem får man köpa lastbilschassit, eller släpkärra.
Släpkärra ger ytterligare problem med totalvikten, draget måste monteras och i de allra flesta fall skall rambalkarna förlängas och förstärkas, detta ger en viktökning, eller snarare en lastminskning, på kanske inemot 100 kg.
Så vi sitter med skägget i lådan, vad vi väljer
icon8.gif

Hälsningar Lars-Åke
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Har vägt på krönt våg nu och hamnat lite vettigare iaf.
Har dock ändå bara runt 250-300kg kvar att lasta efter passagerare, vatten o dyl. Jag kollade med generalagenten om det går att väga upp Rimorn, men det går inte enligt tillverkaren. Vad som är väldigt märkligt är att dom får CoC-intyg för att väga upp Rapidon med SAMMA chassi till 3700kg. Hur kan det komma sig?
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Rimor 69P 2011 byggs på X250 35L med 15tum hjul.
Fiat originalchassie 35L kan högst vara 3500kg och kan inte vägas upp.
Med Alko kan 35L vägas upp till 3700kg om tillverkaren utfärdat CoC för denna vikt i Sverige.

Rapido har Alko-chassie som kan vägas upp till 3700kg.
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Rapido har Alko-chassie som kan vägas upp till 3700kg.

Det skulle ju förklara det, men så ÄR det inte enligt Lindströms i Bålsta.
Det ska finnas en Rapido som är byggd likadant på samma chassi som får vägas upp. Vad är det som gör att AL-KO kan vägas upp förresten? Är det lättare? Tittar man på den påbyggnad som sitter på tex Europeo 69P så låter det konstigt, det ser ut att vara en väldigt lätt konstruktion.
Eller är det bärighet/hållfasthet som avgör?
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Det är enklare än så.
Det är husbilsfabrikanten som utfärdar C o C dokumentet.
En HB-fabrikant har utfärdat dokument för max 3.5 ton, medan en annan utfärdat på max 3,75 ton trots att båda bilarna är byggda på samma chassie och har samma tjänstevikt.
Finns inget C o C för den tyngre totalviktan kan man glömma uppvägning.
//W
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Det är enklare än så.
Det är husbilsfabrikanten som utfärdar C o C dokumentet.
En HB-fabrikant har utfärdat dokument för max 3.5 ton, medan en annan utfärdat på max 3,75 ton trots att båda bilarna är byggda på samma chassie och har samma tjänstevikt.
Finns inget C o C för den tyngre totalviktan kan man glömma uppvägning.
//W

Man nu var det ju nån som skrev längre upp att det chassi som bla min bil är byggd på inte får väga mer än 3500kg. Hur kan då tex Rapido kringgå det?
 
T

Teddi

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

när de gäller den framtida skatten? den kommer med all säkerhet att individualliseras,,ett sånt svårt ord:) när den är täckt fullt ut,,

sanna eller banna mina ord,,:) ja sannar själv,,

ha de gott,,teddi,,
 
Toppen