• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den stora husbilsbluffen!

Alve

FD HBK Medlem
Inlägg
2.723
Kommun
Ödeshög
HBK-Nr
338
Medlemskap
2023
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Lovisa!

Jag tror inte heller att det du räknade upp kan väga nära 200 kg. Tror snarare att vågarna kan vara missvisande.

:)
 

Pelle&Lena

HBK Medlem
Inlägg
2.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
570
Medlemskap
2026
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Hejsan! Har idag med halv dieseltank och kvarlämnade cyklar hemma halv vattentank kört upp på en våg norr om Kristiansund, vi vägde 3620 kg
Jag har c- kort åker jag bara på övervikt om jag blir fast för vägning? Eller
är det annat som gäller? har totalvikt 3500 kg.
 
F

F.d. 25031

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

ett problem med väga upp bilen.Är ju när det blir över 3500kg,
då måste man också ha ett körkort tagit före -96 för att kunna köra.
 
F

F.d. 29819

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Here we go again. Vad är sant och osant har aldrig blivit klok på detta forum många med olika åsikter. Man får väl veta när man åker fast. Ja jag vet att det är så dax då. Bäst att ta C kort i alla fall så kan man spola den frågeställningen i fortsättningen.

Det har inget att göra med vilka bokstäver man har på körkortet, B eller C har inget med bilens vikter att göra. Är totalvikten 3500 kg, och den väges till 3850 kg så är det 350 kg övervikt oavsett vad det står för bokstäver på körkortet.
Om frun och katten skall vägas eller inte, så gäller det att i det skick bilen befinner sig i när man stoppas som gäller, eftersom man framför fordonet på detta vis så skall det även vägas på det viset.
Hälsningar Lars-Åke
 

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Vågarna utmed E6 utanföri Helsingborg visar alldeles tokigt ibland. När vi vägde våran nya bil så skilde det 260 kg mellan vågarna på båda sidor.
 
Senast ändrad:

Miata

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
1927
Medlemskap
2025
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Vi vägde vår nya Sonic på bilprovningen - 3350kg, därefter körde jag direkt till vägverkets vågar på E6 utanför Hbg. 3340kg på båda sidor. Just då var polisen där och hade viktkontroll, så de kanske hade justerat dem innan de startade sitt pass. Jag har varit där vid tidigare tillfällen, och då har de visat helt fel.

Jag förstår bara inte hur Sonic kan registreras på 3500kg - när jag vägde vår var den helt tom, som när den levererades. Inga personer i bilen, 75% bränsle, 50% vatten, 1xP11, markis och TV-antenn. That's all!

Med fulla tankar, två personer, två cyklar, och lätt packning för en vecka vägde vi 3700kg.

Janne
:swoon:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Vet ikke om Adria grjør det samme som enkelte andre, biler med maks 3500 kg bygges på 35L mens samme bil for større totalvekt bygges på 40H chassi, skilnad i vekt på chassi er nesten 200 kg.
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Problem nr 2: På Gotland där vi bor finns så vitt jag vet, ingen våg.
Kanske kan man snacka in sig hos någon av skrotfirmorna som ju väger hela ekipage.
Hymerns tjänstevikt 2 770, total 3 500 och vi har no extras, inte ens TV...
Borde klara en tripp lige over grensen för att bunkra dryckesvaror vilket redan har skett.
Vågat ;-)
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Vet ikke om Adria grjør det samme som enkelte andre, biler med maks 3500 kg bygges på 35L mens samme bil for større totalvekt bygges på 40H chassi, skilnad i vekt på chassi er nesten 200 kg.

Jo det stämmer. Vi har en Adria 670SL med 4250kg totalvikt som är byggd på 40H chassie. Skillnaden mellan 4 och 4,250 ton är förstärkta fjäderfästen.
Denna bil vägde vi fullt utrustad med verktyg porslin, 3/4 bränsle, ca 60 liter vatten och med reservhjul och 3.0 litersmotorn när vi var på väg till Tyskland.
3650 kg.
Jag är förvånad över de höga vikter på "nakna" bilar i denna tråden.
//W
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Jo det stämmer. Vi har en Adria 670SL med 4250kg totalvikt som är byggd på 40H chassie. Skillnaden mellan 4 och 4,250 ton är förstärkta fjäderfästen.
Denna bil vägde vi fullt utrustad med verktyg porslin, 3/4 bränsle, ca 60 liter vatten och med reservhjul och 3.0 litersmotorn när vi var på väg till Tyskland.
3650 kg.
Jag är förvånad över de höga vikter på "nakna" bilar i denna tråden.
//W
:wideeyed:Hej bara en fråga ?
Blev nyfiken på en liknande bil , vad är tjänstevikten på den eftersom du har 600kg tillgodo efter bilen är fullutrustad för semester resa ?
Att dom flesta 3,5 tonnarne redan från början har en låg lastförmåga är ju allmänt känt , man blir lite funders då man ser att många sådana är godkända för ex. 5 åkande , när den totala lastförmågan ligger omkring 350-400 kg .
:yes:Rulla Lugnt .
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Problemet er hvis husbilen er reg. til 3500kg så går det ikke

ERIK DK
 
F

F.d. 7702

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Hej
detta är ett jättestort problem för oss.husbilsåkare, Själv har jag ökat vikten på min LMC, drån 3500 kg till 3850. Kostade 4800:-, nu är jag säker för viktkontroll
Sune
 

Häggen

FD HBK Medlem
Inlägg
630
Kommun
Umeå
HBK-Nr
5265
Medlemskap
2022
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Ja märkligt när man köper ny husbil för ca 1 mille så ska man kosta på ytterligare 5000:- för att kunna ta med fru o vovve. Häggen i Umeå
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Det er rigtigt, man kan veje op. Men I Danmark er der ikke den muglighed for mange med kun et B kort og ikke må køre med mere en 3500 kg. Også som i Sverige, med B kort 1997 og frem, hvad skal de gøre de har hurtigt et problem.
ERIK DK
 

STANTON

HBK Medlem
Inlägg
866
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Sv: Den stora husbilsbluffen!

När vi beställde våran nya HB så ville jag inte göra om samma misstag så det blev en med totalvikt på 4250kg. Fick den levererad i mars 2011 när jag kollade i papperna så blev det en glad överaskning den var typad för 4500kg vilket flyt.Det har hittils inte varit några problem heller :D
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

:wideeyed:Hej bara en fråga ?
Blev nyfiken på en liknande bil , vad är tjänstevikten på den eftersom du har 600kg tillgodo efter bilen är fullutrustad för semester resa ?
Att dom flesta 3,5 tonnarne redan från början har en låg lastförmåga är ju allmänt känt , man blir lite funders då man ser att många sådana är godkända för ex. 5 åkande , när den totala lastförmågan ligger omkring 350-400 kg .
:yes:Rulla Lugnt .

Hej
Enl registreringsbeviset är tjänstevikten 3053 kg.
//W
 

Håkan J

HBK Medlem
Inlägg
4.272
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

När vi beställde våran nya HB så ville jag inte göra om samma misstag så det blev en med totalvikt på 4250kg. Fick den levererad i mars 2011 när jag kollade i papperna så blev det en glad överaskning den var typad för 4500kg vilket flyt.Det har hittils inte varit några problem heller :D

Åsså har du en riktig bil:D:D:D
 
F

F.d. 55221

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Wizard Det lyder da ok men er det ret på registringsbeviset 3053kg Det er jo husbil forhandleren som skriver det på rigistringb.?? ved første gang Regis. af hushilen ??

ERIK DK
 
Senast redigerad av en moderator:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Wizard Det lyder da ok men er det ret på registringsbeviset 3053kg Det er jo husbil forhandleren som skriver det på rigistringb.?? ved første gang Regis. af hushilen ??

ERIK DK

Samma tjänstevikt står i COC-dokumentet.
Men jag själv tycker det är konstigt för i Adrias specifikationer anges samma tjänstevikt på alla HB av denna modell oavsett motor och totalvikt.
Jag tror att man måste lägga på ca 300 kg p g a 16"hjul, större motor och kraftigare chassie.
Men det struntar jag i, för jag kan normalt inte lasta så jag kommer upp i totalvikten.
:D
//W
 
Toppen