• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Den stora husbilsbluffen!

F

F.d. 8227

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Det här är ett jätte problem. Köper man en Husbil så vill man ju givetvis kunna bruka den med ett "Bas kit" med bra "ha grejor". Därför är den faktiska vikten på bilen oerhört viktig, fram för allt korrekt angivet av säljande företag. Hur en sådan policy skall se ut kanske kan vara något för klubben att ta fram och sedan presentera för bransch organisationen? En stilla undran från mig. Jag har ej ännu bestämt mig för vilken husbil jag skall välja än. Men det verkar som att det lutar mot en db axel med minst 4,5 tons tjänstevikt. Då lappen så tillåter, och själv med råge passerat 70kg och att jag gärna vill ha frugan med.

Våga vägra väga sa han som vågat väga vågen vid vägen å vägrat väga. Vågat?
Spänn fäst Er i trafiken
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Ur ett tidigare inlägg av mig för ca 2 år sedan:

---------------------------------------------------------------------------

"Inte trodde jag den här tråden skulle orsaka så många inlägg. Det visar ju att ämnet är hett och med många olika vinklingar. För den oinvigde är det svårt att veta vilken bil som är bästa köp. Nu är vi många som redan sitter med bilen och en del problem med vikten. Ni som har varit med ett tag och kanske är inne på 3-4 eller rent av er 5:e bil, ni vet säkert vad ni vill ha.:yes:

För att inte återförsäljare skall kunna "lura på oss" lite naiva o godtrogna spekulanter en stor fet husbil med mkt lullull o för snål lastvikt, så tycker jag det borde finnas en köpguide (likt prisjakts söktjänst) där alla modeller finns med all data om tjänstevikt, lastvikt, totalvikt, körkortsbehörighet etc. etc. Det finns ju vikter på den mesta utrustning man kan tänka sig så det kunde finnas en lista där man kan "kryssa för" relevant utrustning och tillbehör man är intresserad av....och vips får man fram vilken teoretisk lastvikt man samlat på sig och ifall denna ryms inom den reggade lastvikten för just den modell man är intresserad av. Man borde då även kunna leta intervall på de bilar som har den teoretiska lastvikten man önskar precis som många andra kriterier.

Blev det mycket det här? Tror ni förstår vad jag menar. När man ser facit så går det ju alltid simulera, lägga till o dra ifrån så man blir nöjd med resultatet.

Det borde också framgå vilka modeller som tillåts att vägas upp och till vilken viktklass o körkortskrav. Det är säkert ett gigantiskt arbete att uppdatera....men låt återförsäljarna göra jobbet. Lägg sen till priserna på komplett bil. Då får vi press o konkurrens eller?

Finns säkert andra sätt att angripa bl a viktproblematiken men detta vore kanske en väg.

HBK kunde väl vara pådrivande för en sådan "köpguide" eller "söktjänst"? Kanske rent av på vår hemsida? Det skulle säkert hjälpa många att välja rätt från början. Bäva månde tillverkare, importörer och återförsäljare...."

------------------------------------------------------------------------------

Det finns tyvärr många fallgropar så det vore kanske idé att spinna vidare på detta :confused:

ChristerP
 
F

F.d. 52986

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Bra inlägg CristerP!Så skall det låta.Husbilsklubben är kanske det enda forum som vågar
"ta i detta" ?Ekonomiska intressen styr de som borde uppmärksammat problemet långt tidigare.Nu när det är igång,med ett bra förslag, så gäller det att inte släppa taget.
Kör hårt!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Har för mig att CC körde en stor drive i samarbete med polis och bilprovningen under 2010 just angående de låga lastvikterna för husbilar och husvagnar.

Hur det har utfallit och vad som blir konsekvensen har jag tyvärr inte kläm på.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Jag tror att saken är enklare än att upprätta listor över alla husbilars tjänste- och totalvikter.
Min erfarenhet är att köper man en bil under 6,5 meter så klarar man normalt 3,5-tonsgränsen.
Skall man upp i 7 meter och därutöver så blir det oftast problem.
Sedan kan det givetvis skilja något enstaka hundra kilo mellan olika modeller.
//W
 
T

Teddi

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

hej,,de finns ingen husbilsbluff,,de är vi själva som bluffar:) 3500kg,,denna gamla vikt som enbart grundar sej på körkortsinnehav,, hur ska vi gå tillväga genom att gå på handlare? dom flesta vill ju ha lite extrautrustning ihop med beställd bil,, detta väger,,så handlare har ingenting med detta att göra,,

sen att de inte blir så mycke kvar att lasta är ett delikat problem som vi själva står för,,
hade ett besök av en klubbkompis med 4500kg,,tror ja,,helt okay,,han betalar 8000 i skatt,,

denna gamla vikt är så småningom förlegad,,vi som kör med dom gamla spelreglerna för stå ut nåt år till,,

från 1996 har de blivit förbättring,,väldigt många bilar klarar en högre vikt med enbart ett papper,,

om ett tag går vi alla in på den nya skatten,,ja är där nu i detta ärende,,
ja vågar också påstå att övervikt grundar sej på totalvikt o däröver,,

inget procentuellt daltande med lastvikter,,

intressant för mej just nu är om någon erhållit böter för både olovlig körning--överlast,samtidigt,,degäller ju ändå samma tillfälle,,

ock i så fall om böterna är specificerade??ha de gott,,teddi,,,
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Ska förhoppningsvis få min bil vägd idag och få en uppfattning om vad jag faktiskt kan lasta.

Min Rimor 69P 2011 är reggad som Personbil klass II med maxvikt 3500kg.
Hur går man tillväga för att klassa upp den till tex 4000kg och vad medför det för ev nackdelar?
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Gick ju "så där". Den väger 3250kg TORR, dvs utan förare och med 10-15L diesel i tanken, alla andra tankar tömda och med max 30-40kg lösa prylar i garage o dyl. Det betyder alltså att jag inte ens kan åka med full tank, mig själv och frun utan överlass. Vad gör jag? I reg.handlingarna står tjänstevikt 3025kg och maxvikt 3500kg. Den är ju reggad som Personbil II, förenklar det en uppklassning?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Den stora husbilsbluffen!

teddi - problemet blir bare større i Sverige, når alle som tar kjørkort etter 1996 vil ha husbil så har de ikke lov til å kjøre mer enn 3500 kg totalvekt som i de fleste land i Europa. Vi som slapp lettest unna var eldre kjørkortinnehaver i Tyskland og Norge som fikk konvertere til C1E nesten gratis. Finland har åpnet for oppkjøring til C1. Frankrike og Italia var motstandere mot innføringen av C1 i EU, men Tyskland krevde det for å være med på et felles kjørkort.

Alle fabrikkene sliter med denne 3500 kg grensen som i praksis er hovedregelen i Europa. Det jobbes med forskjellige nye møbelplater som skal veie minst mulig og fortsatt være sterke nok. Noen fabrikker bygger sine prototyper i en serie materialer og definerer tjenestevekten ut i fra denne. Så starter de serieproduksjon og får inn plater som de ikke kontrollveier, de er jo bestillt like med platene til prototypen :rolleyes:
 
T

Teddi

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

teddi - problemet blir bare større i Sverige, når alle som tar kjørkort etter 1996 vil ha husbil så har de ikke lov til å kjøre mer enn 3500 kg totalvekt som i de fleste land i Europa. Vi som slapp lettest unna var eldre kjørkortinnehaver i Tyskland og Norge som fikk konvertere til C1E nesten gratis. Finland har åpnet for oppkjøring til C1. Frankrike og Italia var motstandere mot innføringen av C1 i EU, men Tyskland krevde det for å være med på et felles kjørkort.

Alle fabrikkene sliter med denne 3500 kg grensen som i praksis er hovedregelen i Europa. Det jobbes med forskjellige nye møbelplater som skal veie minst mulig og fortsatt være sterke nok. Noen fabrikker bygger sine prototyper i en serie materialer og definerer tjenestevekten ut i fra denne. Så starter de serieproduksjon og får inn plater som de ikke kontrollveier, de er jo bestillt like med platene til prototypen :rolleyes:

hej knut,,visst e de så,,en stor framtidskull,,kan man säga så ju inom kort att skaffa husbil,,men då tror jag att med den nya skatt som gäller alla så småningom ock att bilarna i stora drag klarar en höjning,,då tror ja inte att detta blir ett stort problem ,,
 
F

F.d. 29819

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Ska förhoppningsvis få min bil vägd idag och få en uppfattning om vad jag faktiskt kan lasta.

Min Rimor 69P 2011 är reggad som Personbil klass II med maxvikt 3500kg.
Hur går man tillväga för att klassa upp den till tex 4000kg och vad medför det för ev nackdelar?

Tyvärr är det inte så "bara" att klassa upp eller som man även säger "väga upp", sin husbil till högre totalvikt.
Är den byggd på Fiats orginalchassi är det bara att glömma "uppklassning". En förutsättning för detta är att tillverkaren har valt AL-KO chassi, som har bl.a förstärkta fjäderfästen mm.
Hälsningar Lars-Åke
 
T

Teddi

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Gick ju "så där". Den väger 3250kg TORR, dvs utan förare och med 10-15L diesel i tanken, alla andra tankar tömda och med max 30-40kg lösa prylar i garage o dyl. Det betyder alltså att jag inte ens kan åka med full tank, mig själv och frun utan överlass. Vad gör jag? I reg.handlingarna står tjänstevikt 3025kg och maxvikt 3500kg. Den är ju reggad som Personbil II, förenklar det en uppklassning?

hej lasse,,ett helt sanslöst problem för många,, va har du för bil?? kolla om den e typad med din modell,,i så fall skall de funka,,

men va ja menar är att de ska inte behöva nåra papper a-la--5000spänn när ärendet e gjort innan,,

finns en modell typad innan med högre totalvikt så skall detta gälla alla andra bilar,,med körkort hand i hand,,

i annat fall kan du skicka mej dina uppgifter så skall ja försöka hinna med detta innan man lägger ner,,

teddi
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Tyvärr är det inte så "bara" att klassa upp eller som man även säger "väga upp", sin husbil till högre totalvikt.
Är den byggd på Fiats orginalchassi är det bara att glömma "uppklassning". En förutsättning för detta är att tillverkaren har valt AL-KO chassi, som har bl.a förstärkta fjäderfästen mm.
Hälsningar Lars-Åke

Det stämmer väl inte riktigt, det flesta Fiatchassier går att väga upp, men det beror ju på vilken vikt bilen är registrerad med från början. ibland har ju husbilstillverkaren utnyttjat hela den möjliga lastvikten i ett litet chassie, och då blir det omöjligt. Men oftast finns det ju marginal om bilen är registrerad med 3500 kg eller mindre. :)
 
F

F.d. 29819

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Det stämmer väl inte riktigt, det flesta Fiatchassier går att väga upp, men det beror ju på vilken vikt bilen är registrerad med från början. ibland har ju husbilstillverkaren utnyttjat hela den möjliga lastvikten i ett litet chassie, och då blir det omöjligt. Men oftast finns det ju marginal om bilen är registrerad med 3500 kg eller mindre. :)

Ja så är det, om bilens totalvikt är lägre än 3500 kg kan man klassa upp den till 3500 kg, med Fiat orginalchassi.
MEN är den redan reggad med totalvikt 3500 kg och Fiat orginalchassi, då sitter man på pottkanten.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.744
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Det stämmer heller inte, det finns flera olika Fiatchassier med olika maxlast. :)
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.820
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Rimor 69P 2011 byggs på X250 35L med 15tum hjul.
Fiat originalchassie 35L kan högst vara 3500kg och kan inte vägas upp.
Med Alko kan 35L vägas upp till 3700kg om tillverkaren utfärdat CoC för denna vikt i Sverige.
 
F

F.d. 25144

Guest
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Visst är det här en himla djungel o varför skall varje människa vara sin egen expert. Borde vara en självklarhet att man kan gå in o jämföra olika bilar/modeller/chassies/lastvikter/ totalvikter etc. och därefter bilda sig en uppfattning vilken bil som passar just mig.

Nu är du ganska mkt hänvisad till en påläst säljare (som dessutom helst pratar för sitt eget märke) och det är inte ens säkert att säljaren även om han har kunskapen att han upplyser dig om det du borde veta och om konsekvenserna när du skriver på ett avtal om köp.....för vem vill köpa grisen i säcken...och vi är ju ockå några stycken som redan sitter med grisen i säcken.

Det är i alla fall tur att detta forum finns där vi kan uppmärksamma varandra om skillnader och för o nackdelar. Sen är inte allt som skrivs här alltid rätt o riktigt. Av den anledningen borde det finnas ett oberoende/opartiskt "register" med FAKTA kring allt du behöver veta för att guida alla vilsna HB-intresserade rätt i denna djungel. (se mitt tidigare inlägg - nr 42)

ChristerP
 
Senast redigerad av en moderator:

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Den stora husbilsbluffen!

Låter ju inget vidare att det ska var omöjligt att klassa upp min bil så den blir körbar. OM vikten på 3250kg jag vägde den till idag stämmer så kan jag inte ens åka i den TOM med full tank och EN passagerare.

Det KAN väl ändå inte vara lagligt att sälja en bil på det sättet?

Det enda extra monterade är markis och solceller, markisen väger 27kg och solcellen gissningsvis 10-15.

Jag ska hur som helst väga den på en krönt våg på måndag, jag litar inte på vågen jag använde idag. Ska därefter kontakta säljaren/generalagenten angående CoC-intyg för höjd maxvikt. Får se hur det går.

Edit: I reg.handlingen står alltså 3025kg tjänstevikt och 3500kg maxvikt. 225kg extra vikt är ju ganska otroligt, då måste väl nästan viken vara felangiven från fabrik? Måste inte generalagenten väga nya bilmodeller för typgodkännande i Sverige eller nåt liknande?
 

LasseG

HBK Medlem
Inlägg
976
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026
Sv: Den stora husbilsbluffen!

hej lasse,,ett helt sanslöst problem för många,, va har du för bil?? kolla om den e typad med din modell,,i så fall skall de funka,,

men va ja menar är att de ska inte behöva nåra papper a-la--5000spänn när ärendet e gjort innan,,

finns en modell typad innan med högre totalvikt så skall detta gälla alla andra bilar,,med körkort hand i hand,,

i annat fall kan du skicka mej dina uppgifter så skall ja försöka hinna med detta innan man lägger ner,,

teddi

Jag tar gärna emot all hjälp jag kan få!
Vilka uppgifter behöver du?
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Den stora husbilsbluffen!

LasseG,

Värre exempel har jag sett. En Nordic på MB-chassie till salu för ett par år sedan med tjänstevikt 3.400 kg och totalvikt 3.500 kg och den Pillos jag ägde under tidigt 90-tal hade inte heller mycket bättre lastvikt än så, men på den tiden blev inga husbilar vägda....

Jag har dessutom skäl att tro att många bilar går igenom registreringsbesiktning "nakna", utan madrasser, gasolflaskor etc och med tomma tankar.

aake
 
Toppen