• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Dc-dc boostern vill inte ladda.

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har en Regony dcdc booster på 50A..
Redan från början hände det att den hängde sig 1-2 ggr om åren, jag löste detta med att koppla bort alla kablar och sen sätta dem tillbaks, och då fungerade den ingen...
Med tiden satte jag en strömbrytare/automatiskt säkring på minus, slog jag till den så stängdes den ner helt, sen var det bara att slå på, och så startade den om... Typ norsk resett

I dag skulle jag köra ca 25km och redan i starten ville den inte ladda, så efter ett par 100 meter stannade jag och slog ifrån... Väntade och slog sen på... Och så laddar den igen ca 50A.. Men efter ca 2 min så slutar den att ladda... Norsk reset igen och den laddar.... Men efter 2 min så slår den ifrån igen..... Men efter flera rester fortsätter jag utan laddning från generatorn.

Så nu vet jag inte vart jag skall börja... Kan generatorn börjat lägga av (2005)
Eller är det dc-dc boostern som inte vill längre...

Bilden visar hur "ryckig" laddningen blivit

Screenshot_20221221_135455_com.victronenergy.victronconnect.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ok, har du testat att fråga på Renogy support?, ifall de har någon, vill säga.

Eller tänker du på strömsänkningen när laddaren blir för varm?
Jag har skickat frågan till dem men inte hört något om temp kurvan sen de fick frågan...

Är inte strömsänkning det samma som temp kurvan för till lithium har man ju ingen temp kompensering...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Är inte strömsänkning det samma som temp kurvan för till lithium har man ju ingen temp kompensering...
Strömmen blir det den kan till ett blybatteri p.g.a. det höga inre motståndet i ett blybatteri.
Med temp.givare satt på blybatteriet så sänks spänningen vid varmare blybatteri, och vid kallare blybatteri så höjs spänningen från dc/dc-omvandlaren med blybatteri valt.
Till LFP-batteri så borde strömmen strypas vid minusgrader, men så avancerad är nog inte Renogy i Liion-läget.

Det andra jag tänkte på var att alla dc/dc utvecklar rejält med värme som kan vara svårt att kyla bort, då sänker de dc/dc-omvandlaren strömmen (A) till batteriet.
 

Kjelle L

HBK Medlem
Inlägg
87
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
28723
Medlemskap
2024
Hej muskatten. Sorry, jag borde ha skrivit till dig långt tidigare btr. Regony dc/dc booster 50A. Jag blev väldigt entusiastisk till den produkten efter att ha köpt, dissekerat och testat den i en provbänk. Allt verkade så bra men jag fick ganska tidigt liknande problem som du, dvs boostern vägrade att arbeta vid förflyttning av HBn. Min reaktion blev att göra enheten helt strömlös en kort stund varvid problemet försvann - ett tag men sen var det samma problem igen.

Min tanke från början var att även om solcellsregulatorns ingång borde tåla spänningar upp till 30V p.g.a. designens utförande så reagerar programmet i vissa lägen på spänningar över 25VDC eftersom specifikationen sätter den gränsen. Notera att mina bänkprov skapade inte samma reaktion. Jag installerade då en enkel serieregulator som begränsade spänning till 24V och tänkte nu är väl problemet borta. Men NO NO problemet kom fortfarande upp i vissa lägen även om jag inbillade mig att det inte skedde lika ofta som tidigare.

Det finns tydligen någon form av säkerhetssekvens med en bug som inte återställer sig när situationen är normaliserad igen. CPU-kretsen måste omstartas varvid all felflaggor resettas antar jag. Utan en mer detaljerad promvarubeskrivning kan man bara spekulera om orsaken till problematiken och jag kan inte hitta några trasiga komponenter på solcellsregulatorns ingång.

Anyway, jag resignerade och gav upp. Köpte en Victron 100V/30A regulator med bluetooth vilket ger en mängd information som inte Regony-enheten erbjuder. Återgick också till NE325 40A DC/DC-booster vilken fungerar oklanderligt. Regonyn hänger på väggen i labbet som en något misslyckad trofe.
Mvh Kjell L
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Kjell....

Som jag ser det just nu, så är problem...

no 1..... Slår man på tändningen och sen inte startar motorn så kan det hända att laddaren inte vill starta, nästa gång man startar motorn.

Lösning..... då gäller bara en "norsk reseting" vilket innebär att man får koppla bort batteri + kablen på laddaren, kan enklast göras med en automat säkring på pluskablen

No 2..... Tempen stiger väldigt fort i laddaren (bara vid dc-dc) och då går laddningen ner lika fort..

Lösning... Ang tempen så måste tydligen Renogy'n booster monteras på ett väl ventilerat ställe... Och inte som jag har det under en soffa i ett slutet utrymme..

Min nya Renogy dc-dc booster på 60A har exakt samma problem :swoon:
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Kjell....

Som jag ser det just nu, så är problem...

no 1..... Slår man på tändningen och sen inte startar motorn så kan det hända att laddaren inte vill starta, nästa gång man startar motorn.

Lösning..... då gäller bara en "norsk reseting" vilket innebär att man får koppla bort batteri + kablen på laddaren, kan enklast göras med en automat säkring på pluskablen

No 2..... Tempen stiger väldigt fort i laddaren (bara vid dc-dc) och då går laddningen ner lika fort..

Lösning... Ang tempen så måste tydligen Renogy'n booster monteras på ett väl ventilerat ställe... Och inte som jag har det under en soffa i ett slutet utrymme..

Min nya Renogy dc-dc booster på 60A har exakt samma problem :swoon:
Problem nr1 känner jag inte igen, har aldrig råkat ut för det.
Nr2 märker jag av ibland då faller laddningen ner till ca.15A för mig.

Peter, har du testat hur hög laddström du får ifall du går förbi din/a DC/DC laddare, den borde bli mycket högre, ifall du vill ha maximal ström till batteribanken, generator/kablage blir "flaskhalsen" då.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Problem nr1 känner jag inte igen, har aldrig råkat ut för det.
Nr2 märker jag av ibland då faller laddningen ner till ca.15A för mig.

Peter, har du testat hur hög laddström du får ifall du går förbi din/a DC/DC laddare, den borde bli mycket högre, ifall du vill ha maximal ström till batteribanken, generator/kablage blir "flaskhalsen" då.
Hej Peter....

Prova slå på tändningen 4-5 ggr inom 5 min och starta sen motorn....
har du otur så laddar inte laddaren.

Min nya Renogy dc-dc booster 60A har exakt samma "problem" senaste i dag fick jag resetta booster... :swoon::(
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej Peter....

Prova slå på tändningen 4-5 ggr inom 5 min och starta sen motorn....
har du otur så laddar inte laddaren.

Min nya Renogy dc-dc booster 60A har exakt samma "problem" senaste i dag fick jag resetta booster... :swoon::(
Jag har för mig att du har aktiverat IGN funktion på din laddaren. Du har en standard generator vad jag minns. IGN är till för smartgeneratorer. Nivån för att aktivera spänningsstyrningen är lägre med IGN aktiverat. Jag har för mig att det är ca: 12V. Då kommer laddaren att aktiveras efter 15 sekunder när du har vridit om startnyckeln även fast generatorn inte laddar, motorn är inte igång.
Jag tror inte att programvaran är satt till att klara av det och CPU hänger sig.
Det blir nog inte bättre av att göra samma moment flera gånger i rad.
Om IGN inte är inkopplat kommer laddaren bara aktiveras om motorn startas.

Spånat lite
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag har för mig att du har aktiverat IGN funktion på din laddaren. Du har en standard generator vad jag minns. IGN är till för smartgeneratorer. Nivån för att aktivera spänningsstyrningen är lägre med IGN aktiverat. Jag har för mig att det är ca: 12V. Då kommer laddaren att aktiveras efter 15 sekunder när du har vridit om startnyckeln även fast generatorn inte laddar, motorn är inte igång.
Jag tror inte att programvaran är satt till att klara av det och CPU hänger sig.
Det blir nog inte bättre av att göra samma moment flera gånger i rad.
Om IGN inte är inkopplat kommer laddaren bara aktiveras om motorn startas.

Spånat lite
På min 60A måste d+ vara inkopplad annars startar den överhuvudtaget inte... Ändå har jag detta problem..

Jag börja fundera (rätta gärna mig om jag har fel)... Kan det vara så att på Fiat ducato så är D+ egentligen en "falsk" D+. Eftersom när jag vrider om tändningen så skickas en 12v signal till generatorn.. Kan laddaren uppfatta denne signal då som en D+ signal?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Peter....

Prova slå på tändningen 4-5 ggr inom 5 min och starta sen motorn....
har du otur så laddar inte laddaren.

Min nya Renogy dc-dc booster 60A har exakt samma "problem" senaste i dag fick jag resetta booster... :swoon::(
Ok, men min laddare påverkas inte av tändningen, utan enbart av spänningen i startbatteriet, stiger den till typ 13,3V så börjar min Renogy att ladda.
Förstår inte vad tändningen har för påverkan här.

Ser nu att Herbert verkar hittat orsaken (?)
 
Toppen