• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Daly bms

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej..
Jag har installerat en Daly bms 150A. Ställt in alla parametrar, och nollat bms:en... men ändå syns inte laddning/urladdningen på displayen när det är runt typ 0.1- 2.5A
Jag har varit i kontakt med säljaren på Amazon.se, som anser att jag inte har ställt in rätt SoC, eftersom antal cycle visar noll, och så säger han att bms:en kan inte mäta låga A....
Självklart håller jag inte med säljaren...
Men det hade ändå varit skönt att höra vad ni som har en Daly smart Bms säger...

 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns så klart för- och emot-läger om detta också, jag har själv ingen erfarenhet om att komprimera LFP-celler.
Detta verkar vara vanligast bland ägare av EVE-celler, vilket är den outstanding populäraste LFP-cellen bland gördetsjälvare.
Det finns flera trådar i Will Prowse forum med flera "för-anhängare" dock inte Will själv.
Search results for query: Compress

"Off grid garage" förklarar iden rätt bra, han tillhör dock emot-gänget också.


Jag, och många här kommer aldrig att förbruka antalet cykler i sina lfp, utan åldern kommer till slut att ta ut sin rätt på våra batterier, ifall vi bara sköter dem rätt.

Jag har tyvärr lite svårt att titta på alla videos som mest verkar gå ut på att vederbörande skall få uttrycka sig så mycket som möjligt, och utan någon ordentlig information om deras grundkunskaper blir jag lite tveksam till om de är att lita på.
Men jag har funnit en tillverkare som anger att kompression är fördelaktig, och en leverantör som säger detsamma, GWL som levererar Winston celler. Men varifrån kommer informationen att kompressionen skulle skynda på degraderingen i början, jag har aldrig stött på någon sådan info?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag minns inte just nu var jag såg dessa kurvor, men kurvan sjunker snabbare på komprimerade batterier de första 1000 cyklerna, samt har en planare form i slutet,
men enligt mej så kan komprimering inte vara värt nåt för oss som inte utför en fullständig cykel varje dag, då vi troligen inte hinner förbruka alla, så länge håller nog inte övrig elektronik eller husbil.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag minns inte just nu var jag såg dessa kurvor, men kurvan sjunker snabbare på komprimerade batterier de första 1000 cyklerna, samt har en planare form i slutet,
men enligt mej så kan komprimering inte vara värt nåt för oss som inte utför en fullständig cykel varje dag, då vi troligen inte hinner förbruka alla, så länge håller nog inte övrig elektronik eller husbil.

Jag komprimerade mina Winston, så nu lär de väl hålla minst 10.000 cykler! Blir väl bli arvegods då..? ;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag komprimerade mina Winston, så nu lär de väl hålla minst 10.000 cykler! Blir väl bli arvegods då..? ;)
Finns en gammal VW Golf i Kalifornien ombyggd till elbil med Winston-celler, den hade för nåt år sedan passerat 8000 cykler utan minsta problem, ;-)
har inte koll idag ifall den fortsatt rullar
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Fick detta mail angående uppdatering av Daly appen.

VIKTIGT MEDDELANDE


Uppdatera INTE Daly Smart BMS appen, den har några buggar och uppgarderingen kan göra att man inte kan logga in på BMS:n.



Har du redan uppdaterat, vänta några dagar så kommer det en ny uppgradering från Daly men en lösning.



Stäng gärna av auto uppgraderingen på din telefon, så du inte uppgraderar av misstag. När vi får mer information så återkommer vi.



Mvh,


Batterygo.se
Peter Hammar
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Fick detta mail angående uppdatering av Daly appen.

VIKTIGT MEDDELANDE


Uppdatera INTE Daly Smart BMS appen, den har några buggar och uppgarderingen kan göra att man inte kan logga in på BMS:n.



Har du redan uppdaterat, vänta några dagar så kommer det en ny uppgradering från Daly men en lösning.



Stäng gärna av auto uppgraderingen på din telefon, så du inte uppgraderar av misstag. När vi får mer information så återkommer vi.



Mvh,


Batterygo.se
Peter Hammar

Som jag tidigare skrev så har jag inte fått några problem med uppdateringen av Daly appen...

Men efter att jag har installerat en Daly balancer med bluetooth... Så ser jag att nu fick jag ett problem.... Appen räknar ballancern som ett till batteri (bms)
Och då blir det helt fel...

Här har appen bara kontakt med båda mina daly bms.... Och då kar jag en sammanlagd SOC på 76.5 %

Screenshot_20230225_131624_com.inuker.bluetooth.daliy.jpg

Men får appen också kontak med Daly balancer ( den som slutar på DL....... 93)
Då blir SOC helt fel... Nu har jag ju bara 51.0 % SOC...
Detta fungerar ju inte bra...


Screenshot_20230225_131815_com.inuker.bluetooth.daliy.jpg
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ja, tänk att summan av allt djäkelskap alltid ska vara konstant :swoon:

Har du kopplat balanseraren på ett batteri?
Hej Peter....

Ja jag använder den till de lifepo4 celler som jag fick gratis från Ali Express..
Just nu tycker jag den gör ett mycket bra jobb.... Framförallt kan man ställa in en massa parametrar så det passar just mitt batteri...
Såg den på off grid garage.... Men han var inte riktig nöjd med den, eftersom han lyckades inte få den att börja ballacera på 3.20v.... Jag testade och kan även få den att börja ballancera på 3.10v....
Men den står just nu på 3.3v....lägre behövs inte för stunden....

Screenshot_20230225_082414_com.inuker.bluetooth.daliy_edit_801667428577151.jpg
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad kul att du är nöjd, hoppas den fortsätter med det :)
Jag såg också det klippet, minns inte när den tillåts balansera, är det bara under laddning, eller konstant?

Jag har som snabbast testkört min nya balanserare från Helltec, och den fungerar :) den har inga finesser, vad jag vet,
den balanserar konstant, men har en on/off knapp, alltid nåt.
Men den kan istället balansera med upp till 10A, men då krävs det 1V i diff. mellan celler, den kör 1A per 0,1V diff.spänning.
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Har ni provat att mäta cellspänningen med multimeter och jämföra mot vad bms:en mäter?
Jag får en diff på ca 0,2V per cell. Dvs bms mäter en högre spänning än vad jag mäter med instrument.
Då är ju frågan om ett bms för 500:- mäter mest rätt eller ett Fluke instrument?
Mäter jag med Fluken på bms:ens utgång (utspänningen) så visar den t.ex 13V och bms visar samtidigt 13,8V....
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Jag närmar mig pension och detta med LiFePo verkar vara en trevlig hobby. :blabla::yes:
Varför tror du att de heter lifepo4..
Jo.... För de flesta jobbar ju mellan 8-4...
Och då blir det ju... Life... PO (efter).( Po. översättning polska=efter)... 4:a...
Life efter 4:a...... Men det går också bra om man börjar efter 64..;)
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Har ni provat att mäta cellspänningen med multimeter och jämföra mot vad bms:en mäter?
Jag får en diff på ca 0,2V per cell. Dvs bms mäter en högre spänning än vad jag mäter med instrument.
Då är ju frågan om ett bms för 500:- mäter mest rätt eller ett Fluke instrument?
Mäter jag med Fluken på bms:ens utgång (utspänningen) så visar den t.ex 13V och bms visar samtidigt 13,8V....
Vilken bms har du mätt på.?
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Vad kul att du är nöjd, hoppas den fortsätter med det :)
Jag såg också det klippet, minns inte när den tillåts balansera, är det bara under laddning, eller konstant?

Jag har som snabbast testkört min nya balanserare från Helltec, och den fungerar :) den har inga finesser, vad jag vet,
den balanserar konstant, men har en on/off knapp, alltid nåt.
Men den kan istället balansera med upp till 10A, men då krävs det 1V i diff. mellan celler, den kör 1A per 0,1V diff.spänning.
Man kan själv ställa in när den skall ballancera... Och det kan man göra vid cell Diff och sen vid vilken cellspänning man vill att den skall börja ballancera....

Och som alltid så skall man bara ballancera vid laddning.... Och oftast då i slutet av laddningen, för det är oftast då cellerna börja bli ballancerad...
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Detta är ju ingen Daly bms....

Jag kan just nu mäta mitt ena batteri via två bluetooth signaler...
Och då får jag en mätskilnad på 0.005v....
Försumbart vill jag säga... Kolla klockan uppe i högra hörnet... Samma tidpunkt..
Den undre bilden är från balancern...

Screenshot_20230225_154837_com.inuker.bluetooth.daliy.jpg

Screenshot_20230225_154846_com.inuker.bluetooth.daliy.jpg
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.382
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Det skulle då vara intressant att veta hur väl dessa elektroniska mätningar stämmer om du gjort samtidig mätning med ett instrument direkt på batteripolerna.
Om det bara är mina bms som har detta mätfel eller om det finns i fler.

Jag var inne på att byta mot ett Daly men hoppar då det inte registrerar låga strömmar.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Det skulle då vara intressant att veta hur väl dessa elektroniska mätningar stämmer om du gjort samtidig mätning med ett instrument direkt på batteripolerna.
Om det bara är mina bms som har detta mätfel eller om det finns i fler.

Jag var inne på att byta mot ett Daly men hoppar då det inte registrerar låga strömmar.
Som jag ser det just nu.... Så registrerar Daly bms låga strömmar (+ - 2,6A)
Men vid denna låga ström går den i typ "viloläge" och visar inget (för att spara på strömmen )
Men den räknar allt ner till 0.1A i bakgrunden.
Detta är vad jag har läst till mig på olika utländska forum...

Detta stämmer just nu tills andra ha bevisat motsatsen.. :yes:;)
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Peter, hur kom du fram till att börja balansera vid 3,3V?
Jag tänker att vid den spänningen så kanske man bara hunnit till 50% SoC.
Är det inte tidigt?

Jag har på mitt bms123 3,5V som start av balansering, men tänkte prova att sänka till 3,4V.
 
Toppen