• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Daly bms

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej..
Jag har installerat en Daly bms 150A. Ställt in alla parametrar, och nollat bms:en... men ändå syns inte laddning/urladdningen på displayen när det är runt typ 0.1- 2.5A
Jag har varit i kontakt med säljaren på Amazon.se, som anser att jag inte har ställt in rätt SoC, eftersom antal cycle visar noll, och så säger han att bms:en kan inte mäta låga A....
Självklart håller jag inte med säljaren...
Men det hade ändå varit skönt att höra vad ni som har en Daly smart Bms säger...

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Men reläerna när man använder BMS123 skall ju inte styra laddningen eller urladdningen av batteriet, de skall bara skydda batteriet från
överladdning eller underspänning. Normalt ställer man maxreläet på 14,6V och laddaren på 14,4V och då fungerar ju laddningen
och urladdningen kontinuerligt. Minreläet ställer du på drygt 11v så att reläet slår ifrån innan batteriet töms helt.
När jag hade bms123 och laddar med min Regony dc dc 50A så finns det inga möjligheter att ställa in laddspänningen på laddaren, det ställs in automatiskt, beroende på vilken typ av batteri jag har ställt in.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
När jag hade bms123 och laddar med min Regony dc dc 50A så finns det inga möjligheter att ställa in laddspänningen på laddaren, det ställs in automatiskt, beroende på vilken typ av batteri jag har ställt in.
Då är det fel laddare för ändamålet. ;)
Eller möjligen fel inställningar i BMS123 i förhållande till vad laddaren levererar.
Det känns som att du har bytt BMS alldeles i onödan och att du borde antingen ha anpassat inställningarna i BMS till laddaren
eller bytt laddare.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 64253

Guest
Hej..
Jag har installerat en Daly bms 150A. Ställt in alla parametrar, och nollat bms:en... men ändå syns inte laddning/urladdningen på displayen när det är runt typ 0.1- 2.5A
Jag har varit i kontakt med säljaren på Amazon.se, som anser att jag inte har ställt in rätt SoC, eftersom antal cycle visar noll, och så säger han att bms:en kan inte mäta låga A....
Självklart håller jag inte med säljaren...
Men det hade ändå varit skönt att höra vad ni som har en Daly smart Bms säger...

Har samma problem med min Daly, därför ska jag prova en annan BMS nu, efter många dagar utan laddning visar den runt 70% och man blir tom på ström, då stängde BMS av på inställd 11 volt.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har det skrivits en massa om att Daly inte håller reda på ngt under 2.6 Amp. I natt så hade jag 100% uppladdade batterier och vi använde inget som tog över 2.6A. Det enda jag kopplade in var min CPAP och när den är inkopplad visas 0A i förbrukning. Inget annat förutom ngn ledlampa vid toabesök har varit tänd under natten. I morse när jag gick upp kollade jag direkt och då så hade jag 97,9% kvar i batterierna vilket borde vara normalt.

Frågan är om den håller reda på det ändå.
Det ligger lite i det du skriver... Jag har också börjat märka att något "händer" med batteri statusen även om Daly'n inte visar det i samma stund..

Sen är det så också går jag över max A på bms:en så stänger den av (vilket är rätt) men sen får jag ingen kontakt med bms:en.. Utan måste starta laddningen för att den skall vakna upp.

Här ser du mina inställningar för mitt 200A sinopoly batteri

Screenshot_20220911_154316_com.inuker.bluetooth.daliy.jpg
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.134
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det ligger lite i det du skriver... Jag har också börjat märka att något "händer" med batteri statusen även om Daly'n inte visar det i samma stund..

Sen är det så också går jag över max A på bms:en så stänger den av (vilket är rätt) men sen får jag ingen kontakt med bms:en.. Utan måste starta laddningen för att den skall vakna upp.

Här ser du mina inställningar för mitt 200A sinopoly batteri

Visa bilaga 225052
Ser ut ugf som min inställning. Något som jag upptäckte för en stund sedan var att den visade 2.6Ah uttag för att sedan återgå till noll. Vi har endast radio som har backup från bodelen. Sedan så tog det ugf 15 min innan den visade 2.6 en liten stund igen men då använde jag köksfläkten. Kan den ha ett minne så den håller reda på det? Inte en aning men jag vet att det stämmer ganska bra hur jag än gör.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Ser ut ugf som min inställning. Något som jag upptäckte för en stund sedan var att den visade 2.6Ah uttag för att sedan återgå till noll. Vi har endast radio som har backup från bodelen. Sedan så tog det ugf 15 min innan den visade 2.6 en liten stund igen men då använde jag köksfläkten. Kan den ha ett minne så den håller reda på det? Inte en aning men jag vet att det stämmer ganska bra hur jag än gör.
Jag tror nu att det är såhär det fungerar... Allt in och ut registreras, men visas inte om det är under 2.6A för en 150A, och 2.0A för en 100A bms..
Och det kan nog beror på att när lite flödar in/ut så skall Bms'en inte ta så många miliamper, tex Bms'ens bluetooth stängs ner bla... Och då tar det ju längre tid innan Bms'en har tömt batteriet. Just detta är ju bra om man inte använder Husbilen på en längre tid...
Eller har någon annan en annan idé om detta..? :rolleyes:
 
F

F.d. 64253

Guest
Bra... Nackdelen är bara att bms:en inte registrerar load under 2.6A för en 150A bms och ej under 2.0A för en 100A bms
Ja, det är mitt problem, har normal förbrukning under 2,6 amp då jag kör kylskåpet på gasol, då fungerar Daly dåligt för mej.
Jag tror nu att det är såhär det fungerar... Allt in och ut registreras, men visas inte om det är under 2.6A för en 150A, och 2.0A för en 100A bms..
Och det kan nog beror på att när lite flödar in/ut så skall Bms'en inte ta så många miliamper, tex Bms'ens bluetooth stängs ner bla... Och då tar det ju längre tid innan Bms'en har tömt batteriet. Just detta är ju bra om man inte använder Husbilen på en längre tid...
Eller har någon annan en annan idé om detta..? :rolleyes:
jag har 100A BMS, den registrerar inte under 2,6 amp, gjorde ett test för några helger sen, tände mer lampor så det gick över 2,6 amp, låg lite under före, blev stor skillnad på Soc,
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
3,40v per cell och 13,6v totalt är nog i lägsta laget enligt min erfarenhet. Jag har valt 13,8v totalt och ställt laddare på detta värde och BMS på 3,6 och 14.2 för att skydda Om/när det blir obalans.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
3,40v per cell och 13,6v totalt är nog i lägsta laget enligt min erfarenhet. Jag har valt 13,8v totalt och ställt laddare på detta värde och BMS på 3,6 och 14.2 för att skydda Om/när det blir obalans.
Okey.... Men just nu behåller jag dessa inställningar, sen får framtiden utvisa om jag ändrar dem.
Jag har ju Sinopoly celler och de har max 3.65 och min 2.7 v.... De flesta andra märken brukar ha högre max och lägre min volt värden..
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Tack för bilden...

Men som du ser så laddar boostern med 13.4v. Det blir 3.6v /cell.... Och det är för högt om jag skall ligga på max 90% av batteriets kapacitet
Sinopoly får inte överskrida 3.65v/cell enligt tillverkaren.... Många andra lifepo4 celler där kan man maxa med 3.8v...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tack för bilden...

Men som du ser så laddar boostern med 13.4v. Det blir 3.6v /cell.... Och det är för högt om jag skall ligga på max 90% av batteriets kapacitet
Sinopoly får inte överskrida 3.65v/cell enligt tillverkaren.... Många andra lifepo4 celler där kan man maxa med 3.8v...
En liten undran, varför laddar du inte till 100% SoC?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
För att man skall inte ladda ett lithium till 100%... Max 90% om man vill ha många cyklar...
Nja... Beroende på batterikemi så skiljer det en hel del.
NCA och NMC celler "bör" inte laddas till 100% SoC för att få ut fler cykler, normalt är ca.600st cykler, men genom att inte ladda/urladda dessa kemier 0-100% kan dessa klara 1000st cykler.

Alla nya LFP -celler klarar minst 3000-5000st cykler ifall man håller sig inom 2,5-3,65V samt kan överleva i över 10år = 80% kapacitet kvar. Denna kemi degraderas inte fortare genom att ladda upp till 100% dagligen.
Ifall man inte dagligen laddar ur djupare än 80% DoD så ska cyklerna öka till 4500-5000st cykler och batteriet överleva i ca.12år = 80% kapacitet kvar.
Även att hålla laddning/urladdning <0,5C ska förlänga livstiden.

På senare tid har självbyggare av LFP-batterier börjat komprimera cellerna (som förhindrar cellerna att svälla vid i-/ur-laddning) denna komprimering skyndar på degraderingen i början, men höjer antalet cykler med ca. 1000st i slutet av livscykeln.

Oj det blev ett lång kommentar
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej Peter...

Vad skall man säga..
Jag var efter Knut att skaffa lithium batteri här på hbk, på den tiden skhär på forumet att bms inte var nödvändig... Så jag köpte ingen bms (ville inte lägga mer än de 14 000:- mina celler kostade då) ...
Några år senare köpte jag exakt samma celler eftersom min tidigare hade slutat att fungera... Men denna gång köpte jag även en bms123 för ca 3000:- för att skydda cellerna, mot något som inte var några problem ett par år tidigare....
Mycket nytt har säkert hänt sedan dess, men nu börja gubben bli gammal och cellerna har nästan 100% capacity ( capacity testade dem i somras)
Men visst kan jag öka laddningen till 3.65v... Men just nu förstår jag inte varför jag skall göra så.... Då den ström jag kan ta ut från 3.65v till 3.40 är ju bara några fuktiga A... Så nu får du gärna övertyga mig varför jag skall ladda till 3.65v/cell....
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hej Peter...

Vad skall man säga..
Jag var efter Knut att skaffa lithium batteri här på hbk, på den tiden skhär på forumet att bms inte var nödvändig... Så jag köpte ingen bms (ville inte lägga mer än de 14 000:- mina celler kostade då) ...
Några år senare köpte jag exakt samma celler eftersom min tidigare hade slutat att fungera... Men denna gång köpte jag även en bms123 för ca 3000:- för att skydda cellerna, mot något som inte var några problem ett par år tidigare....
Mycket nytt har säkert hänt sedan dess, men nu börja gubben bli gammal och cellerna har nästan 100% capacity ( capacity testade dem i somras)
Men visst kan jag öka laddningen till 3.65v... Men just nu förstår jag inte varför jag skall göra så.... Då den ström jag kan ta ut från 3.65v till 3.40 är ju bara några fuktiga A... Så nu får du gärna övertyga mig varför jag skall ladda till 3.65v/cell....
Nej, jag tänker inte övertyga dej
Du ska självklart fortsätta att göra det som du känner dej trygg och nöjd med, alltså ändra inte på något som bevisligen fungerar för dej.
Samt man kan inte dra alla LFP-celler över en kam, utan man bör läsa på just om sina egna fabrikat, vilket du gjort bra :)
 
Toppen