• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Daly bms

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej..
Jag har installerat en Daly bms 150A. Ställt in alla parametrar, och nollat bms:en... men ändå syns inte laddning/urladdningen på displayen när det är runt typ 0.1- 2.5A
Jag har varit i kontakt med säljaren på Amazon.se, som anser att jag inte har ställt in rätt SoC, eftersom antal cycle visar noll, och så säger han att bms:en kan inte mäta låga A....
Självklart håller jag inte med säljaren...
Men det hade ändå varit skönt att höra vad ni som har en Daly smart Bms säger...

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Kanske någon här kan svara på vilken praktiska betydelse har det att Daly inte mäter låga laster...
För som jag ser det så är ju alla skydd aktiverat även om batteriets totala status är fel visande...
Eller vad säger ni..?
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Kanske någon här kan svara på vilken praktiska betydelse har det att Daly inte mäter låga laster...
För som jag ser det så är ju alla skydd aktiverat även om batteriets totala status är fel visande...
Eller vad säger ni..?

Om du vill använda appen för att se hur mycket du har kvar i batteriet kommer den ju att visa rejält fel efter ett tag.
Massor kvar i batteriet, men i verkligheten tomt!
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Om du vill använda appen för att se hur mycket du har kvar i batteriet kommer den ju att visa rejält fel efter ett tag.
Massor kvar i batteriet, men i verkligheten tomt!
Just det... Därför jag har klagat och upplyser er andra om en allvarlig felinställning för dem som använder en Daly i en husbil med lifepo4 batteri..

Vad jag har förstått så har de programmerat Bms'en att göra detta för att gå in i sleep mode snabbt (då stand by förbrukningen kan vara några Ah)
Många båtägare som inte besökte sin båt på över 1år, visade det sig att om Bms'en inte gick in i sleep mode så kunde den tyvärr tömma ett lithium batteri pga sin egen strömförbrukning med tiden..
 
F

F.d. 64253

Guest
Just det... Därför jag har klagat och upplyser er andra om en allvarlig felinställning för dem som använder en Daly i en husbil med lifepo4 batteri..

Vad jag har förstått så har de programmerat Bms'en att göra detta för att gå in i sleep mode snabbt (då stand by förbrukningen kan vara några Ah)
Många båtägare som inte besökte sin båt på över 1år, visade det sig att om Bms'en inte gick in i sleep mode så kunde den tyvärr tömma ett lithium batteri pga sin egen strömförbrukning med tiden..
Har du tips på någon annan BMS, jag har också samma problem att den inte visar förbrukning under 2,6 amp
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Oj.. Det var inte lätt att till 100% förstå problemet, men hur som helst så tycker jag att det handlade mer om SoC 100%
Nu är det så med vissa bms att det tar tid innan de vill förstå vad som gäller, och sen är det svårt att reda ut om personen ifråga inte har gjort exakt som man måste göra.... Och det är inte alltid så lätt med dagens mer och mer komplicerad elektronik... Och ibland dåligt översatta manualer
 
F

F.d. 64253

Guest
Ser nu att Daly BMS inte balanserar cellerna om jag inte kommer över 2,6 amp i laddning, alltså appen visar inte ampere under 2,6 för mej och då balanserar den inte.
 
Toppen