• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Daly bms

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hej..
Jag har installerat en Daly bms 150A. Ställt in alla parametrar, och nollat bms:en... men ändå syns inte laddning/urladdningen på displayen när det är runt typ 0.1- 2.5A
Jag har varit i kontakt med säljaren på Amazon.se, som anser att jag inte har ställt in rätt SoC, eftersom antal cycle visar noll, och så säger han att bms:en kan inte mäta låga A....
Självklart håller jag inte med säljaren...
Men det hade ändå varit skönt att höra vad ni som har en Daly smart Bms säger...

 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Daly balanserar bara med 20mA vid laddning så deras balansering fungerar inte. Jag har satt en aktiv balanser som kan balansera med upp till 5A och då ser det bättre ut med balansen.
Så som du har gjort är inte så ovanligt... Tyvärr..
Men hur har du löst att laddning/förbrukning under 2,6v registreras inte.... Med följden att kapacitet mätaren visar fel Soc...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Man får helt enkelt blunda för det felaktiga SoC via bms'et och lita på värdet från shunten, det enda som egentligen är intressant från ett Daly är att det sköter skyddsfunktionerna.
Vill man ha mer kontroll/valmöjligheter från ett BMS så välj inte ett Daly.
 

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
9.783
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049
Jag kollar bara högsta o lägsta cell från Daly BMS och har kopplat in den till Victron Venus OS på en Rpi3.
BMS får bryta ifall någon cell når högsta eller lägsta nivå på spänning/temperatur eller om strömmen överskrids.
1660055906301.png

1660055959923.png
 
F

F.d. 64253

Guest
Är ute nu, har tänt lite ledslingor o ledlampor, ligger på ca 4 amp minus nu, då fungerar Soc bra, så ska det vara, men väntar på den andra BMS så man får bättre överblick då Daly inte visar något under 2,6 amp.
 

61micke61

HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Sala
HBK-Nr
24735
Medlemskap
2025
Vad är skillnaden med en efoy. Och diverse olika batterier. .Förutom det ska till etanol något dyrare än att köpa batterier
peningmesigt ingen skillnad. Förstår inte batterier dom nya. Efoy klarar man ju att slippa bli utan ström på många år. Kan inte detta men om någon kan tala gärna om vad skillnaden är
mvh Micke
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Nu har jag haft mina två daly bms en tid. De gör "jobbet" mycket bra, men jag saknar viss information så som den dagliga förbrukning och laddning, så jag fick göra som någon föreslog tidigare, köpa en victron smart shunt...
Så nu har jag en shunt i dalyn, en victron shunt och en vanlig shunt till mina panel instrument...
Det som ja bäst gillar med dalyn, det är att när den stänger av laddningen vid full. Så släpper den ingen ström så länge solpanelerna klarar lasten...
Så är cellerna fulla kl 12:00 och panelerna lämnar tillräckligt med el så är batteriet också fullt när kvällen börjar.
Min tidigare bms123 stängde helt laddningen och öppnade för batteriet... Då kunde det hända att när kvällen kom så började batteriet med bara 90% fullt batteri... Men med Dalyn blir det 100%
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Nu har jag haft mina två daly bms en tid. De gör "jobbet" mycket bra, men jag saknar viss information så som den dagliga förbrukning och laddning, så jag fick göra som någon föreslog tidigare, köpa en victron smart shunt...
Så nu har jag en shunt i dalyn, en victron shunt och en vanlig shunt till mina panel instrument...
Det som ja bäst gillar med dalyn, det är att när den stänger av laddningen vid full. Så släpper den ingen ström så länge solpanelerna klarar lasten...
Så är cellerna fulla kl 12:00 och panelerna lämnar tillräckligt med el så är batteriet också fullt när kvällen börjar.
Min tidigare bms123 stängde helt laddningen och öppnade för batteriet... Då kunde det hända att när kvällen kom så började batteriet med bara 90% fullt batteri... Men med Dalyn blir det 100%

Hur BMS123 gör, beror ju på inställning, som standard står den inställd så att den återupptar laddningen när batteriet har gått ner till
80% för att spara batteriet, men det kan du ju ställa upp den till 100% då laddas batteriet hela tiden.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Hur BMS123 gör, beror ju på inställning, som standard står den inställd så att den återupptar laddningen när batteriet har gått ner till
80% för att spara batteriet, men det kan du ju ställa upp den till 100% då laddas batteriet hela tiden.
Visst... Men med Dalyn så laddas inte batteriet... Så länge solpanelerna kan ge ström..
Och det är ju inte heller bra att fortsätta att ladda lithium batteri när de nått 100%...
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Visst... Men med Dalyn så laddas inte batteriet... Så länge solpanelerna kan ge ström..
Och det är ju inte heller bra att fortsätta att ladda lithium batteri när de nått 100%...

Nej, det anses ju att det inte är bra att ladda Lithiumbatterier till 100% men det är ju det du vill?
Sedan kan du ju ställa in den maxspänning du vill ha om du vill skona batterierna.
Då stängs ju laddningen av och solcellerna kan fortsätta att leverera om dom räcker för förbrukarna.
Ofta ställs ju max spänning för högt för att försöka pressa in de sista 1-2 procenten i batterierna.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.137
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nu har det skrivits en massa om att Daly inte håller reda på ngt under 2.6 Amp. I natt så hade jag 100% uppladdade batterier och vi använde inget som tog över 2.6A. Det enda jag kopplade in var min CPAP och när den är inkopplad visas 0A i förbrukning. Inget annat förutom ngn ledlampa vid toabesök har varit tänd under natten. I morse när jag gick upp kollade jag direkt och då så hade jag 97,9% kvar i batterierna vilket borde vara normalt.

Frågan är om den håller reda på det ändå.
 

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024
Här kan ni ser... Kylen är igång (kompressor kyl) så 5-6A skulle dragits ur batteriet.... Men som ni ser så står det 0... Se bild

Men med en bms123 där stängs elen helt av via ett relä, så ingen ström kommer till nytta från panelerna, inte förrän reläet öppnas igen...

Detta tycker jag är bra med Dalyvs bms

Screenshot_20220911_133911_com.inuker.bluetooth.daliy_edit_501414728357343.jpg
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Här kan ni ser... Kylen är igång (kompressor kyl) så 5-6A skulle dragits ur batteriet.... Men som ni ser så står det 0... Se bild

Men med en bms123 där stängs elen helt av via ett relä, så ingen ström kommer till nytta från panelerna, inte förrän reläet öppnas igen...

Detta tycker jag är bra med Dalyvs bms

Visa bilaga 225048

Men reläerna när man använder BMS123 skall ju inte styra laddningen eller urladdningen av batteriet, de skall bara skydda batteriet från
överladdning eller underspänning. Normalt ställer man maxreläet på 14,6V och laddaren på 14,4V och då fungerar ju laddningen
och urladdningen kontinuerligt. Minreläet ställer du på drygt 11v så att reläet slår ifrån innan batteriet töms helt.
 
Toppen