• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Coronakrisen - Spanienresenärer på väg hem till Sverige

SirMcLain

HBK Medlem
Inlägg
6.732
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Har googlat och vad jag kan se är det förbjudet med persontransporter fr.o.m. den 18 mars till/från fastlandet och färjetransporter mellan öarna.

För undantag krävs Force Majeure och vad man kallar på engelska ett Sworn Statement.

Det betyder att båtarna går, men utan passagerare. Färjorna på Kanarieöarna är också viktiga delar för öarnas varudistributionssystem.

Kanske någon som befinner sig på Kanarieöarna kan ge en bättre uppdaterad information om läget.

TommyD
Färjorna till fastlandet rullar på. Vet en som ska åka till Cadiz vidare till Sverige med vanlig personbil på nästa färja.
 

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Inlägg
5.178
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2025
Lånar den här tråden för att kolla om det är några andra som är på väg hem från Frankrike eller Spanien och få rapport hur läget ser ut. Jag tänkte åka på tisdag från Menton på franska rivieran via Lyon och Trier och sen vidare upp mot Travemunde och färja till Malmö.
Vi kom hem i fredags och då var det inga problem alls (vi åkte broarna visserligen)... Lycka till.
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
Hej Hilda 57
Här är ett tips från oss som passerade Frankrike 21 - 22/3 lugnt och säkert.
Kolla campingcarpark.com , ett franskt ställplatsföretag som då hade alla sina ställplatser öppna.
Kolla på deras hemsida hur läget är alt ring deras support. Vi upplevde deras platser säkra och trygga.
// Bosse
 

Amstel

HBK Medlem
Inlägg
2.423
Kommun
Orust
HBK-Nr
3309
Medlemskap
2024
Enkel rättelse!
Nu har det smugit in ett obetydligt fel igen. "Poeta Lopez Anglada" är inte arbetslös, den låg i TangerMed igår, lastades med lastbilar & containrar och avseglade till Algeciras.:oops:
Husbilarna repatrierades med inchartrade ArabEmiratesägda "Napoles" (reg. på Cypern), seglar utanför Benidorm just nu och är framme i Sète imorgon kl. 09.00
De kom iväg i.a.f, det var det viktigaste.;)
Julian
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Enkel rättelse!
Nu har det smugit in ett obetydligt fel igen. "Poeta Lopez Anglada" är inte arbetslös, den låg i TangerMed igår, lastades med lastbilar & containrar och avseglade till Algeciras.:oops:
Husbilarna repatrierades med inchartrade ArabEmiratesägda "Napoles" (reg. på Cypern), seglar utanför Benidorm just nu och är framme i Sète imorgon kl. 09.00
De kom iväg i.a.f, det var det viktigaste.;)
Julian
Just nu befinner sig Napoles här:

7FC958EE-F05C-4453-B3C3-D327B7083DAA.jpeg
2A4ECE9C-2C9F-42E6-8BB5-5EF2F4FEE68F.png

Poeta Lopez Anglada, finner vi här:

5B43E2A3-D5AE-4282-97E3-EA3C2A76F22D.png
.....i hamnen i Algeciras

Har en trevlig app som heter MarinTraffic.

TommyD
 

Bilagor

  • BC1E99FA-9FDE-4F4F-BF12-3AD41E960BBB.png
    BC1E99FA-9FDE-4F4F-BF12-3AD41E960BBB.png
    1,1 MB · Visningar: 5

Campmobil

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22812
Medlemskap
2024
Flera av våra vänner har rest Kiel-Göteborg medan andra rest Fredrikshamn-Göteborg.
Båda alternativen fungerar alldeles utmärkt, så egentligen är det endast en prisfråga - hur mycket är man villig att betala !

Tack för det sena svaret!

Jag hade en verkstadstid (service mm inför resan) i måndags som grusades iom de skärpta restriktionerna i Spanien. Det blir alltså att vända hem i alla fall och hoppas på att den gamla trotjänaren inte sviker.

Har någon tips om bästa, smidigaste färdväg nu? Situationen har väl ändrats lite sedan jag skrev. Göteborg är mitt närmaste mål i Sverige.

Min tanke var denna väg:
La Jonquera-Mullhouse-Flensburg-Fredrikshamn-Göteborg

Tacksam för åsikter och tips (betalvägar eller inte, övernattning på rastplatser/bensinststioner etc.)
 

Campmobil

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
22812
Medlemskap
2024
Tack för det sena svaret!

Jag hade en verkstadstid (service mm inför resan) i måndags som grusades iom de skärpta restriktionerna i Spanien. Det blir alltså att vända hem i alla fall och hoppas på att den gamla trotjänaren inte sviker.

Har någon tips om bästa, smidigaste färdväg nu? Situationen har väl ändrats lite sedan jag skrev. Göteborg är mitt närmaste mål i Sverige.

Min tanke var denna väg:
La Jonquera-Mullhouse-Flensburg-Fredrikshamn-Göteborg

Tacksam för åsikter och tips (betalvägar eller inte, övernattning på rastplatser/bensinststioner etc.)

Ledsen för det sena svaret!
(skulle det stått)
 

bomaud

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Gävle
HBK-Nr
13273
Medlemskap
2024
1586023991969.png

Hola
Vi kanske skulle stannat kvar på Camping Bahia ???

// Bosse ,, Maud och Otto nu hemma på campingen i ett kallt Ockelbo.
 

Hilda57

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
17327
Medlemskap
2024
Hej,

om någon är intresserad så kom jag hem igår efter att ha kört från Menton i Frankrike via Grenoble, Luxemburg, Trier, Osterode am Harz och färja Travemunde-Malmö.

Blev stoppad på motorvägen till Nice, där ville se det franska intyget och pass, och vid tyska gränsen där de bara viftade förbi mig.

Alla campingar och privata ställplatser är stängda i Frankrike och Tyskland. Stod på en kommunal ställplats i Grenoble, men ställplatsen i Trier var stängd, åkte då vidare till Bernkastel-Kues i Moseldalen och stod på parkeringen där. Fick stå på ställplats i Osterode am Harz på nåder eftersom jag kunde visa att jag var på väg hem.

I övrigt inga problem förutom att bodelsbatteriet la av så jag hade ingen värmare på natten. 5 grader i husbilen på morgonen. Underställ+tjocktäcke+fleecefilt=sov gott. Lite jobbigt att stiga upp bara.

Hoppas någon har nytta av infon.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
När Fransmännen gör något , så fyller de i vilken godkänd aktivitet de gör. Egen intyg. Men det finns inte resa till min mantalsskrivningsort. Sett att blanketten efterfrågas. Kan ni ej Franska så översätt i google översätt Typ. Vi är två svenska medborgare på transitresa genom Frankrike för att återvända till vår fasta bostad.
 

Elisabeth&Jan

HBK Medlem
Inlägg
63
Kommun
Linköping
HBK-Nr
14439
Medlemskap
2024
Det skiljer tydligen på vilken gränsövergång man passerar eller vilken polis man möter. Vi tog övergången vid Behobia och där frågade han om vi skulle till Sverige och så ville se våra pass sen var det bara att köra vidare. Allt är stängt så nu står vi bredvid en kyrkogård i Houeillès sydost om Bordeaux.
 
Toppen