Hej alla,
jag har följt denna tråden och andra med stort nöje och uppmärksamhet då jag är inne på precis samma sak som Kjell 1351 och andra...
En så enkel konvertering till lithium som möjligt och att allt bara "funkar". Husbilsklubben och Youtube är de främsta källorna att förstå..
Mina förutsättningar: säker många med liknande...
Pössl roadcruiser 2016 års modell med en Schaudt EBL 119, laddare med inställning för blöta Gel och AGM batterier
2* Varta 85 amph agm batterier
200w solceller med en MPPT laddare från Amperor ( jag vet, helt vansinnigt med engelsk bilelektronik, de var väl de som uppfann mörkret

)
Ställbar mellan olika lägen, men inget dedikerad Lithium ladd läge.
Batterierna är under höger stol, kaross är Citroen men de är precis som fiat.. Där skall de vara, nära bilbatteri och EBL....
Vi använder ingen inverter alls, alla elektronikgrejjorna i bilen är anpassad till 12V och så kommer det förbli...
Såhär tänker jag:
sätta in två parallellkopplade sunlux eller skanbatt batterier i lämplig storlek, då mer i cm än amph ( med tanke på den begränsade platsen under sätet går de "hemmabyggda" batterierna bort, de här "droppin" batterierna har samma storlek som de gamla, vilket gör att jag vet att de får plats)
Jag är inte noga med "heat"funktionen då batterierna är inomhus och vid användning så här de långt över 0 grader.. BMS med bluetooth är väl kul men inte nödvändigt utan jag tänkte sätta en Victron 500 amph shunt för att kunna läsa av status. Framförallt för att kunna koppla den med tempsensor och hindra laddning under o grader celsius. Jag vet att BMS systemet också bryter med detta är hängslen och livrem. Det är väl den viktigaste funktionen för ett lithiumbatteri. Jag ser det som svårt att överladda dem utan det är just detta att inte trycka in ström under noll grader som är känsligt.
Även sätta in en Votronic dc dc laddare INNAN EBL enligt deras kopplingsschema, verkar enklast samt att man behåller bilbatt. laddning med 230V via EBL då man står på landström. Anledningen till denna DC DC, trots gammal "dum" generatorladdare är två. Att inte få för höga laddströmar från generatorn ( såg PeterK:s youtubeclipp), såhär begränsar man till 30 amp samt att åtminstonde en av tre laddkällor skall ha en dedikerad Lithiumladdning så att batterierna verkligen blir 100% soc och att bms:en då kan balansera cellerna.
EBL:en och MPPT: laddaren går att ställa på lagom "snälla" inställningar som funkar med lithiumbatterier.
Vad säger kommitén, är jag helt ute och cyklar eller låter det vettigt ?
Inköpslista:
2 sunlux 83 amph batterier, en Votronic dcdc och en Victron 500 amph shunt samt lite kabel .? samt extrakabeln till shunten för värmekontrollen.