Det är inte lätt att förklara allt i detalj, gäller att läsa sig till det för för varje grej man undrar över. När det gäller just BMV-702 i MITT fall, så är den inställsbar och kan styra ett relä vilket jag har gjort. När spänningen ligger på ett visst värde (beroende på dina batteriers egenskaper), då väljer du om du vill ”strypa” eller starta laddning, vilket görs helt automatiskt från BMV-702 (eller vad du nu har för övervakare) genom en ”signal” till relät att slå till/från som startar/stoppar laddning från ALLA dina tänkbara källor (solceller, 230V, eller DC/DC under körning). Allt jag har lärt mig bygger på läsning här på HBK, vilket jag tackar våra Lithium pionjärer för, husbilsklubbens fantastiska människor som delade med sig vilkorslöst!
Jag kan hjälpa till med svaren till viss del eftersom Lithium, 230V, solceller och DC/DC laddning med bevakning är ett avslutat kapitel då allt fungerat perfekt ett bra tag nu. Jag har gått vidare med att njuta av husbilslivet och söker nya helt nya utmaningar som ligger på ett helt annat plan. Fråga gärna ”lagom” så ska jag göra mitt bästa för att svara på ifall ingen av mina duktiga och mer kunniga föregångare gör! OBS! jag har inte själv och kan inget om EBL utrustning eller hur man kopplar up sig mot en sådan, allt sker separat hos oss... När det gäller just BMS och hur den fungerar är inget jag har fördjupat mig i, Seppo kan säkert klart mycket mer om hur detta fungerar.