• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bygger billigt 12V 90Ah LFP batteri

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Det blev en del PostNord strul där två av fyra battericeller hamnade på villovägar efter momsklareringen men nu är alla komponenter hemma i mitt garage. 4 st. 3,2V 90Ah LiFePO4 celler, BMS och en batterilåda beställdes från Asien den 6/12 -19. Delarna väger tillsammans 9,5kg. Kostnaden landade på tot. 3648kr inkl. moms och postens avgifter, lite billigare än två nya Biltema 95Ah AGM. Jag kan inte klaga på mina gamla 95Ah AGM då de faktiskt är inne på åttonde året. Dock talar vikten, och förhoppningsvis fler cyklar, för LFP.

IMG_20200120_120146.jpg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Vad spännande att bygga själv, samtidigt skönt att veta vad den svarta lådan innehåller. :)

Jag tycker att både celler och bms'et påminner om något Will Prowse testat, kan det stämma?

Lycka till detta kan bara bli bra :)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Testar en JUNTEK VAT 1100 batterimonitor till mitt LFP batteri. En trevlig pryl som levererar data från shuntmodulen. Ström in/ut, spänning, kapacitet % , W, temp mm. Det går att ansluta ett relä som man då kan styra med inställda gränsvärden. Displayen kopplas till shunten med USB-kabel eller med blåtand om man vill slippa kabeldragning. Ett minus är den sunkiga designen på shuntmodulen.. mycket besvärligt att ansluta en 16mm2 kabel. Tror inte jag har något större behov av denna pryl då mitt BMS gör i stort sett samma sak förutom att styra ett relä.

test1.jpg

Är automatsäkringar ett tillförlitligt sätt att säkra upp batteriinstallationen eller är det gamla beprövade säkringar som fortfarande gäller?

fuse2.jpg
 
Senast ändrad:

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Hehe... undrar hur många amps en 0.22 long klarar :rolleyes:

Intressant fråga om aut.säkringar.
Har kikat på flera modeller/märken.
Vill röja upp i min batteribox.
Har 3 olika modeller just nu, vill ha det enhetligt.
 
Senast ändrad:

muskatten

HBK Medlem
Inlägg
6.066
Kommun
Malmö
HBK-Nr
6390
Medlemskap
2024

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.063
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Normalt vid denna typ av "accar" batterier är att man balanserar dem i slutfasen av laddningen.
Diskuterar vi 100-delar behöver alla laddare även balanseras mot ett "ÄR" värde. Alltså, mjukvaran!
= mäta resp. cell med instrument mot en likare som är 100% referens.
Kul att se att efter typ 10år dyker liknande lösningar upp i husbilar som jag använt i min hobby(avatar)

Ibland har jag rätt, men inte så ofta... Kanske inte heller denna gång... ;)
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
LFP-batterier sägs ju kunna ersätta blybatterier i husbilen utan några särskilda åtgärder, åtminstone enl återförsäljare av sk. drop in LFP batterier. Själv är jag lite osäker på om det resonemanget håller, särskilt om man förväntar sig längre livslängd på LFP än blybatterier. Men å andra sidan skulle man ju kunna nöja sig med en batterilivslängd i paritet med blybatterier om kostnaden för batterierna är ungefär densamma. Vinsten med LFP blir då ökad lastvikt, i mitt fall med 45 kg.
Jag tänker i alla fall komplettera min installation med en 25A LiFePo4 laddare, en Votronic VCC 1212-30 booster och en ny Votronic MPP 350 regulator till solpanelerna som går att anpassa för LFP. Min gamla Votronic MPP240 saknar LiFePO4 inställning.

votronic2.jpg

Efter att jag nu har kört ytterligare ett par cyklar känns det ganska tryggt med BMS och de valda inställningarna, Vmax 14.4V och Vmin 11,6V. Har därför skrotat planerna med relän som extra skydd. Det skulle nog gå att tänja ytterligare lite på gränserna men då troligen på bekostnad av batteriets livslängd. BMS har två nivåer av skydd, Basic protection och Advanced protection. Den förstnämnda handlar om de vanliga inställningarna för övre och undre gräns för spänning/ström samt temperaturnivåer. Advanced protection innebär en andra nivå av skydd mot för hög ström, kortslutningsskydd, hårdvaruskydd mot för hög och för låg spänning, allt enl manualen.

app.jpg
 

Daniel K

FD HBK Medlem
Inlägg
837
Kommun
Luleå
HBK-Nr
8801
Medlemskap
2022
Den version som jag har klarar 80A vilket bör täcka mina behov med råge. Jag har bra en liten inverter på 300W för laddning av prylar och elcykel. Om jag skulle vilja byta till en större inverter, över 1000W så går det att lösa med ett relä som får styrspänning från BMS och matning från batteriets +pol och P- på BMS. Will P. har gjort en video om det ;).
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.379
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Nu har jag också beställt en omgång. Dock blev det 120Ah batterier med fri frakt. Landade på ca 2500:- + BMS.
Mitt AGM (Biltema) är visserligen bara 2 år gammalt men börjar tappa kapacitet.
Lägger det som startbatteri istället.
Tjänar 20kg i vikt men ökar kapaciteten mer än dubbelt upp på bodelen.
Har bara en liten fundering.
Batteriet ska ju inte laddas vid minusgrader. Ska man placera det inne i bilen i en soffa istället för batterilådan under bilen?
 
Toppen