Sv: Bygga om Mercedes Sprinter
Någon lite ventilation skulle man kunna ha i innertaket, det är ett väldigt svårt läge att både ha isolering och ha en kall plåt på yttersidan. Det är nästan ofrånkomligt att man får fukt på plåten, så man får se till att den är rostskyddad.
Jag insåg problemet på min gamla bil och eftersom det var en sommarbil hade jag biltemas 10mm ljudisolering som både ljud och isolering innanför det och med luftspalt hade jag plast och masonit och 3mm läderimitation limmat som används i båtar att limma direkt mot plastskrovet.
Fick ventilation imellan.
Kan man få in fukten mot plåten så måste man se till att det går att få bort den är min filosofi, plast är inget tätt material egentligen.
Alla som ska panta plastflaskor har väl lagt märke till att de blir trekantiga efter en tid och man måste lossa locket för att de ska bli runda och man får sin pant.
Efter vad jag själv funderat ut beror det på att luftmolekyler vandrar genom plasten och skapar undertryck i flaskan, kanske någon här har en bättre förklaring eftersom det är min egen, det beror inte på temperaturen det har jag testat.
Petroleumprodukter vandrar också genom plast.
Har många gånger funderat på vad som händer med alla hus som har betongplattor med plastisolering under, röta är det som jag tänkt mej men eftersom det bara är plast gipsy betong en bra bit upp så kommer det förmodligen som en överaskning högre upp på dolda ställen.