• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Boggi

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Nini skall försöka ge dej några tips har ingen erfarenhet av just h-bil med boggie .
Den blir stadigare och behagligare att köra efter stora vägar lite bökigare när det blir lite mindre vägar eller du ska in på lite mindre parkeringar då en boggie bryter emot och genar mer, så det kanske blir ett extra omtag ( men vem bryr sej? Vi är ju på semester eller hur !
Brukar vara skaplig lastvikt visserligen lite högre däckkonto , en sak att tänka på är att försöka köra rakt fram vid start om man parkerar på gräs eller halt underlag ( ni som haft husvagn med boggie och försökt rangera med bara handkraft vet ) väldigt stor skillnad mot en enkelaxlad.
Är väl ingen idealisk kombo när det gäller framkomlighet i vinterföre men det är ju ingen framhjulsdriven bil egentligen, hoppas att du har fått lite tips i dina frågor. Gå på "magkänsla" när du ska handla h-bil så går det säkert bra inga hastiga beslut utan tänk igenom innan du handlar.
När det gäller h-bilar med dubbel eller tvillingmontage som alltid är bakhjulsdrivna det är ju den optimala lösningen på drivlina men tyvärr är den bara förbehållna bilar i ett dyrare segment typ Morelo, Concord ( även i gamla Mercedes h-bilar också) som gemene man inte har ekonomi att köpa . Mvh Bengt.
PS: Ni som kör h-bil med tvillingmontage kan jag ge ett tips om ni skall lägga på snökedjor . . . ha med er två klossar som ni kör upp innerhjulen på går snabbt satan att lägga på "järnen" DS.

Men husbilar med boggie finns ju inte, däremot med tandemaxlar? ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag börjar om, är det någon större fördel med 6 hjul istället för 4 hjul? Ser att det finns ganska stora HB med 4 hjul och då blir man lite fundersam.
/Lars
Bilar med tandemaxlar och framhjulsdrift tål mera last bak än motsvarande tvåaxlade. Jämfört med bakhjulsdrivna i liknande storlek är de billigare, lägre och normalt lättare, har mindre frontyta, därigenom drar de mindre bränsle. Mycket stabila i t.ex. sidvind, men otympligare när man behöver svänga skarpt. Inte så lämpliga om man vill ge sig ut på expeditioner utanför vägar och parkeringar. Servicekostnader och reservdelar är normalt billigare än till motsvarande bakhjulsdrivna bilar.
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
459
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Finns nog lika många åsikter om vad som menas med olika benämningar som det finn husbilsägare samt en och annan till.
Användningsområde och benämningar har nog utvecklats med åren. .

Min tanke, är att i en boggi fördelas lasten jämt mellan hjulaxlarna via tex en boggiram eller liknande, och axellasterna mot vägbanan är relativt lika. Medans tandemaxeln är inspänd direkt mot underredet och fördelar inte vikten sinsemellan utan axellasterna kan variera mer.

På vår bil så var det ofta lite övervikt (~50kg) på Axel 2, men 100kg kvar på Axel 3. Har nu lite högre lufttryck i hjulen på Axel 3.
Det har jämnat ut skillnaden lite.

Vi är väldigt nöjda med vår bil, och skulle troligen köpa tandem igen - om vi inte väljer att gå upp till 7.5 tonsklassen med bakhjulsdrift och tvillinghjul på bakaxeln. Upplever inga större problem att styra runt med vår, visst kan man se att däcken kämpar emot vid tvära svängar.

Som andra nämt innan, så är det mer en ekonomisk- och storleks-fråga som avgör var man hamnar (tror jag).
De större enkelaxlade har ändå 6-hjul (oftast), som påpekades ovan.

Men det bästa är väl att du provkör alternativen - alla husbilsförsäljare tillåter inte provkörning.
Då får man handla från någon annan istället.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Har läst hela tråden igen ;-) Jag som kommer från lastbilsvärlden vet vad en boggie är
Det är ju faktiskt så att benämningen boggie är felaktig i de sammanhang vi rör oss i, som jag skrev tidigare är det en hjulupphängning som är vridbar i sidled mot chassit, sedan att man använder en populärbeteckning på vissa saker gör ju inte att just den benämningen blir rätt.
Som exempel kan man ju ta det här ordet snösmocka som meteorologer ibland använder för att beskriva ett omfattande snöfall, det är också ett populärnamn men ändå är det felaktigt.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.180
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Boggi är mer än ett populäruttryck för fordon,
När ordet används i lagstiftning anser jag att betydelsen är "ganska" officiell.

Boggi är när två axlar i ett fordon har ett inbördes avstånd som är mindre än 2,0 meter.
Så enkelt är det enligt Transportstyrelsen.
Det vet väl alla med C körkort? (utom dom som fick det utan utbildning)
 

MiRe

HBK Medlem
Inlägg
2.324
Kommun
Klippan
HBK-Nr
18511
Medlemskap
2025
Ganska kul att läsa på Wikipedia angående boggi. Det många har hängt upp sig här på forumet är att boggin ska vara monterad i svängbar vagga. Det är helt ok om det gäller spårbundna vagnar och dylikt. Men när det gäller boggi på lastbil så är det när axlarna har ett avstånd under 2m. Läser man sen om tandemaxel så är den drivande på båda axlarna. Och det tror jag inte många husbilstillverkare tilhandahåller.


Micke
 

Jari.T

HBK Medlem
Inlägg
117
Kommun
Tierp
HBK-Nr
34904
Medlemskap
2024
Boggi är mer än ett populäruttryck för fordon,
När ordet används i lagstiftning anser jag att betydelsen är "ganska" officiell.


Så enkelt är det enligt Transportstyrelsen.
Det vet väl alla med C körkort? (utom dom som fick det utan utbildning)
Nämner man tandemboggie för dom som inte är insatta blir det mer förvirring. Som ny i husbilsvärlden har jag nu fått lära mig att det benäms som tandem när dom egentligen menar boggie.
 
Toppen