• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Boggi

Kjell1351

HBK Medlem
Inlägg
1.897
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
17525
Medlemskap
2024
Ett sätt att öka stabiliteten på en enkelaxel är att montera hjälpluftfjädring. Min erfarenhet är att man uppnår ungefär samma stabilitet som på en bil med två axlar i bak. Men komfortmässigt, vad gäller hur mjukt bilen går på vägen, är två axlar bak att föredra.
 

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
I husvagn, lastbil och övriga hjulgående fordon/maskiner är boggiaxlar två axlar kopplade mekaniskt (eller hydrauliskt) till varandra så att när det främre hjulet höjs, trycks det bakre hjulet ned.

På en husvagn är det sämre att köra med tvillingaxlar än enkelaxel på dålig väg.
Husvagn med boggiaxlar däremot, är mycket bättre än enkelaxel.
Vad jag förstår, har Polar och Kabe slutat med boggiaxlar från 2013 år modell.
Tidigare BPW axlar var äkta boggi, inte tvillingaxlar. Se bild i länken ovan.

Jag har inte sett boggiaxlar på någon husbil, oavsett storlek. Det är alltid tvillingaxlar om det är en treaxlad bil.
Den korrekta benämningen på konstruktionen med två axlar efter varandra som inte är hoplänkade är tandemaxlar. Benämningen tvillinghjul användes när en axel har dubbla hjul på varje sida.Tvillingaxel har jag aldrig hört talas om.
Mvh / Roland
 

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
259
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
På en släpvagn är det ganska stor skillnad att dra om det är boggi eller enkelaxel. Men hur är det att köra en husbil med boggi/enkel axel märks det någon skillnad?
Vi har haft båda sorterna Boggie = understyrd, enkelaxlad understyrd, carthagoeline I51 ingen större skillnad men det är ingen boogie, utan dubbelaxlad. Dock större däckkonto med DA. Vår bränsleförbrukning var 1 dl högre med DA.
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Den korrekta benämningen på konstruktionen med två axlar efter varandra som inte är hoplänkade är tandemaxlar. Benämningen tvillinghjul användes när en axel har dubbla hjul på varje sida. Tvillingaxel har jag aldrig hört talas om.
Mvh / Roland
Och jag har hört talas om boggi men aldrig sett det på någon bil/husbil/lastbil bara på järnvägsvagnar. Vi har en treaxlad och har haft en Merca med tvillingmontage och bakhjulsdriven. Helt suverän året runt. Tog sig fram hur som helst. Denna treaxlade med tandemaxlar är svår när man måste svänga samtidigt som det är halt.
Från Wikipedia:
En boggi är ett underrede som är vridbart mot ett fordons kaross. Boggin har vanligen fyra hjul, som sprider fordonets last på fler axlar och minskar axeltrycket, ökar lastförmågan och förbättrar kurvtagningen.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.617
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Och jag har hört talas om boggi men aldrig sett det på någon bil/husbil/lastbil bara på järnvägsvagnar. Vi har en treaxlad och har haft en Merca med tvillingmontage och bakhjulsdriven. Helt suverän året runt. Tog sig fram hur som helst. Denna treaxlade med tandemaxlar är svår när man måste svänga samtidigt som det är halt.
En boggi är ett underrede som är vridbart mot ett fordons kaross. Boggin har vanligen fyra hjul, som sprider fordonets last på fler axlar och minskar axeltrycket, ökar lastförmågan och förbättrar kurvtagningen.

Från Wikipedia:
"En lastbilsboggi är inte vridbar som den för rälsfordon vilket orsakar visst däckslitage. För att eliminera detta är numera ibland den ena axelns hjul vridbara, så att de med framhjulens vridning ger en utsvängning som följer svängningsradien".

 
Senast ändrad:

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Inlägg
573
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2024
Och jag har hört talas om boggi men aldrig sett det på någon bil/husbil/lastbil bara på järnvägsvagnar. Vi har en treaxlad och har haft en Merca med tvillingmontage och bakhjulsdriven. Helt suverän året runt. Tog sig fram hur som helst. Denna treaxlade med tandemaxlar är svår när man måste svänga samtidigt som det är halt.
En boggi är ett underrede som är vridbart mot ett fordons kaross. Boggin har vanligen fyra hjul, som sprider fordonets last på fler axlar och minskar axeltrycket, ökar lastförmågan och förbättrar kurvtagningen.
Det finns även boggie på lastbilar och bussar men de har en annan konstruktion se citat från Wikipedia :

Lastbilar[redigera | redigera wikitext]​

Lastbilar byggs ofta med boggiaxlar, särskilt då de skall användas för tunga transporter. Boggi är två axlar vilka har ett centrumavstånd mindre än 2 meter. I de fall en lastbil byggs med tre axlar, och avståndet mellan första och tredje axeln understiger fem meter räknas detta inte som boggi, utan som en "trippelaxel". Om drift förekommer på mer än en av axlarna, kallas konstruktionerna ofta tandem respektive tridem.

En lastbilsboggi är inte vridbar som den för rälsfordon vilket orsakar visst däckslitage. För att eliminera detta är numera ibland den ena axelns hjul vridbara, så att de med framhjulens vridning ger en utsvängning som följer svängningsradien.

Mvh Roland

Sorry, Montreal hann före
 

Per & Carina

HBP Admin
Inlägg
1.765
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2024
Från Wikipedia: "
En lastbilsboggi är inte vridbar som den för rälsfordon vilket orsakar visst däckslitage. För att eliminera detta är numera ibland den ena axelns hjul vridbara, så att de med framhjulens vridning ger en utsvängning som följer svängningsradien".

Det gäller tydligen att läsa hela. Man lärs sig något nytt för jämnan. :bye:
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Från Wikipedia:
"En lastbilsboggi är inte vridbar som den för rälsfordon vilket orsakar visst däckslitage. För att eliminera detta är numera ibland den ena axelns hjul vridbara, så att de med framhjulens vridning ger en utsvängning som följer svängningsradien".

Även solen har fläckar, i detta fall Wikipedia.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
På vilket sätt?
Lastbilsboogie är som jag ser det ett populärnamn på en lastbilbakvagn som har två axlar , varav en kan vara lyftbar och även styrbar, en boogie är en bakvagn som är vridbar i förhållande till den vagn den sitter upphängd i, ursprungligen har de nog monterats på rälsfordon för att det inte ska bli brytningar mellan vagn och hjulupphängningen så flänsarna på vagnshjulen bryts av och en urspårning kan ske. Numera tror jag att lastbilstillverkarna kallar en av de bakre axlarna för stödaxel. Enligt min uppfattning finns det inga boggiesystem på husbilar eller lätta släpvagnar.
Hur man skall benämna lastbilsläp med en eller flera axlar fram som är ledbara och styrs av dragstången på lastbilen har jag ingen uppfattning om. mvh Fritidsbonden.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Begränsat boggietryck skriver transportstyrelsen på en av sina vägskyltar, boggie är ett vedertaget uttryck i l-bilsbranschen
pratar man om tandem så har den drivning på bägge bakaxlar , styrande bakhjul s.k.a pusher sitter på dom flesta trippelboggie
och bussar. Ni är flera här som skriver om saker ni har läst er till på wikipedia eller andra forum men inte har en aning om hur det fungerar
Lite roligt är det att läsa om er som har väldigt "tunga" h-bilar på kanske 5 till 7 ton , en lastad lastbil väger ca 8 ton på bara framaxel sedan har den kanske 6-7 axlar till med lika mycket vikt på varje, bara så att ni får ett litet perspektiv på vad som rör sej på våra vägar.
Stödaxellyft har jag aldrig hört talas om är nog en skrivbordsprodukt.
Jo jag vet att det är utanför ämnet men orkade inte hålla mej;)
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Hej Nini skall försöka ge dej några tips har ingen erfarenhet av just h-bil med boggie .
Den blir stadigare och behagligare att köra efter stora vägar lite bökigare när det blir lite mindre vägar eller du ska in på lite mindre parkeringar då en boggie bryter emot och genar mer, så det kanske blir ett extra omtag ( men vem bryr sej? Vi är ju på semester eller hur !
Brukar vara skaplig lastvikt visserligen lite högre däckkonto , en sak att tänka på är att försöka köra rakt fram vid start om man parkerar på gräs eller halt underlag ( ni som haft husvagn med boggie och försökt rangera med bara handkraft vet ) väldigt stor skillnad mot en enkelaxlad.
Är väl ingen idealisk kombo när det gäller framkomlighet i vinterföre men det är ju ingen framhjulsdriven bil egentligen, hoppas att du har fått lite tips i dina frågor. Gå på "magkänsla" när du ska handla h-bil så går det säkert bra inga hastiga beslut utan tänk igenom innan du handlar.
När det gäller h-bilar med dubbel eller tvillingmontage som alltid är bakhjulsdrivna det är ju den optimala lösningen på drivlina men tyvärr är den bara förbehållna bilar i ett dyrare segment typ Morelo, Concord ( även i gamla Mercedes h-bilar också) som gemene man inte har ekonomi att köpa . Mvh Bengt.
PS: Ni som kör h-bil med tvillingmontage kan jag ge ett tips om ni skall lägga på snökedjor . . . ha med er två klossar som ni kör upp innerhjulen på går snabbt satan att lägga på "järnen" DS.
 
Toppen