• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Boggi

Nini

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35343
Medlemskap
2024
På en släpvagn är det ganska stor skillnad att dra om det är boggi eller enkelaxel. Men hur är det att köra en husbil med boggi/enkel axel märks det någon skillnad?
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.854
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
På en släpvagn är det ganska stor skillnad att dra om det är boggi eller enkelaxel. Men hur är det att köra en husbil med boggi/enkel axel märks det någon skillnad?
Boggie på husbil är klockrent så länge du ska rakt fram! Det kan dock bli problem när du ska svänga. Så efter att ha missat ett antal avfarter på sista semesterresan, har vi nu gått tillbaka till enkelaxel!

Skämt åsido, kunde inte låta bli! Jag har absolut ingen aning! :cool::msn_laugh::D
 
Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Hyrt en enkelaxlad vår ”första säsong”, och vi köpte en tandemaxlad.
6-hjulningen är mycket trevligare att köra, särskilt med lite sidvind och byar.
Enda nackdelarna är väl fler däck att byta, lite högre motstånd, framhjulsdrift med stor tyngd på rumpan och högre vägavgifter i Europa (jämfört med enkelaxlad och framhjulsdrift).
Förutom längden, så är det inga problem att rangera den, jämfört med den enkelaxlade.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.266
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Det beror lite på vilket chasie bilen har. Boggie är mjukt och spårtabilt, har bilen AL-KO så blir det lite annorlunda. En bil med torsionsfjädring som AL-KO är helt annorlunda och mycket spårstabil. Så enligt mig så är en bil med Fiat original boggie chassi och en bil med AL-KO singelaxel är likvärdiga, har du en med AL-KO torsionsfjädring och boggie så är skillnaden stor även mellan dem men inte alls lika stor som mellan Fiat singel och boggie. Vi kommer aldrig att köpa en bil utan AL-KO om vi inte ger oss på Concorde eller Morelo för i det fallet så är det ju lite annorlunda när det gäller deras större modeller.
 

Claes 105

HBK Medlem
Inlägg
1.010
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
105
Medlemskap
2024
Det beror lite på vilket chasie bilen har. Boggie är mjukt och spårtabilt, har bilen AL-KO så blir det lite annorlunda. En bil med torsionsfjädring som AL-KO är helt annorlunda och mycket spårstabil. Så enligt mig så är en bil med Fiat original boggie chassi och en bil med AL-KO singelaxel är likvärdiga, har du en med AL-KO torsionsfjädring och boggie så är skillnaden stor även mellan dem men inte alls lika stor som mellan Fiat singel och boggie. Vi kommer aldrig att köpa en bil utan AL-KO om vi inte ger oss på Concorde eller Morelo för i det fallet så är det ju lite annorlunda när det gäller deras större modeller.
Fiat original boggie? Aldrig hört talas om , förklara gärna.

Hejs
Claes 105
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det beror lite på vilket chasie bilen har. Boggie är mjukt och spårtabilt, har bilen AL-KO så blir det lite annorlunda. En bil med torsionsfjädring som AL-KO är helt annorlunda och mycket spårstabil. Så enligt mig så är en bil med Fiat original boggie chassi och en bil med AL-KO singelaxel är likvärdiga, har du en med AL-KO torsionsfjädring och boggie så är skillnaden stor även mellan dem men inte alls lika stor som mellan Fiat singel och boggie. Vi kommer aldrig att köpa en bil utan AL-KO om vi inte ger oss på Concorde eller Morelo för i det fallet så är det ju lite annorlunda när det gäller deras större modeller.

Finns det ett Fiat Originalchassie med tandemaxlar bak?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns en 3-axlad Frankia 8400 på Sprinter-chassi, bakhjulsdriven med höjbar sista axel för extra tyngd på drivaxeln vid behov, den är jag sugen att testa, kanske finns det en i klubben (?)

Sen skriver många boggi, det har jag dock inte sett på några husbilar, däremot tandem, tvilling, axel.
En boggi är helt rörlig från chassit typ som på en tågvagn.
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.740
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Det finns en 3-axlad Frankia 840 på Sprinter-chassi, bakhjulsdriven med höjbar sista axel för extra tyngd på drivaxeln vid behov, den är jag sugen att testa, kanske finns det en i klubben (?)

Sen skriver många boggi, det har jag dock inte sett på många husbilar, däremot tandem, tvilling, axel.
En boggi är helt rörlig från chassit typ som på en tågvagn.

Eller som en vagga med de båda axlarna på.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det finns en 3-axlad Frankia 8400 på Sprinter-chassi, bakhjulsdriven med höjbar sista axel för extra tyngd på drivaxeln vid behov, den är jag sugen att testa, kanske finns det en i klubben (?)

Sen skriver många boggi, det har jag dock inte sett på många husbilar, däremot tandem, tvilling, axel.
En boggi är helt rörlig från chassit typ som på en tågvagn.
Det chassiet hamnade inte under många husbilar.

Dyrt och problemfyllt.

Pålle
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det chassiet hamnade inte under många husbilar.

Dyrt och problemfyllt.

Pålle
Ja modellen kostade över miljonen när den kom, jag har dock svårt att säga att det var dyrt, vad jämför du med?, man måste upp på liners på lastbilschassin för att få denna komfort,
Vad visade sig problemen vara?

Jag har bara hittat en handfull till salu under de 8år jag bevakat modellen, men har inte upplevt de speciellt dyra eller problemfyllda.
 
Senast ändrad:

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Det finns en 3-axlad Frankia 8400 på Sprinter-chassi, bakhjulsdriven med höjbar sista axel för extra tyngd på drivaxeln vid behov, den är jag sugen att testa, kanske finns det en i klubben (?)

Sen skriver många boggi, det har jag dock inte sett på några husbilar, däremot tandem, tvilling, axel.
En boggi är helt rörlig från chassit typ som på en tågvagn.
Utvecklad i samarbete med Al-Ko enligt texten. Då är det väl ett Al-Ko chassie den har eftersom den även är lågbyggd?
 

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Här kan du läsa lite om denna Frankia

Frankia I 8400 GD
Klart intressant chassi.
Vad är det som kan vara problemfyllt tro, mot andra husbilar?
De flest delar och funktioner finns egentligen redan finns i andra chassin.
Luftfjädring tex är inget nytt under solen, och inte bakhjulsdriften heller.
Retarder lät riktigt najs, står med på önskelistan :)

Men gissar att den inte blev någon succé, då varianten (på chassit) inte tillverkas längre.

/ Peter
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Utvecklad i samarbete med Al-Ko enligt texten. Då är det väl ett Al-Ko chassie den har eftersom den även är lågbyggd?

Kanske det, min Hymer byggd på Sprinter lastbilschassi står det också AL-KO på en skylt innanför förardörren, den är dock inte lågbyggd, men inte kallar jag det för ett AL-KO-chassi, så AL-KO är nog med och hjälper till där MB med flera inte har resurserna på plats i fabrikerna.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.244
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Sen skriver många boggi, det har jag dock inte sett på några husbilar, däremot tandem, tvilling, axel.
En boggi är helt rörlig från chassit typ som på en tågvagn.
I husvagn, lastbil och övriga hjulgående fordon/maskiner är boggiaxlar två axlar kopplade mekaniskt (eller hydrauliskt) till varandra så att när det främre hjulet höjs, trycks det bakre hjulet ned.

På en husvagn är det sämre att köra med tvillingaxlar än enkelaxel på dålig väg.
Husvagn med boggiaxlar däremot, är mycket bättre än enkelaxel.
Vad jag förstår, har Polar och Kabe slutat med boggiaxlar från 2013 år modell.
Tidigare BPW axlar var äkta boggi, inte tvillingaxlar. Se bild i länken ovan.

Jag har inte sett boggiaxlar på någon husbil, oavsett storlek. Det är alltid tvillingaxlar om det är en treaxlad bil.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Utvecklad i samarbete med Al-Ko enligt texten. Då är det väl ett Al-Ko chassie den har eftersom den även är lågbyggd?
Det var kring år 2010 som Pilote-gruppen bad Al-Ko och Mercedes att gemensamt utveckla ett ett chassi för helintegrerade husbilar, och resultatet syns på bilden nedan:

691.jpg

Framdelen kom från Mercedes, rambalkarna kom från Al-Ko och bakaxelvaggan kom från ett tredje företag (vars namn jag glömt, men jag vill minnas att det låg i sydöstra Tyskland eller i Österrike).

Framför allt bakaxelvaggan var MYCKET dyr att tillverka, man hade logistiska problem och det var svårt att få delarna att "lira ihop".

Pålle
 
Toppen