• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Boggi

staffanulla

HBK Medlem
Inlägg
263
Kommun
Hammarö
HBK-Nr
6734
Medlemskap
2024
Vilket tjat om rätt benämning av detta, när vi köpte vår carthago så frågade jag försäljaren hos BiÖ vad DA betydde i deras katalog, hon visste inte det, då sa jag att det betyder säkert "dyrare alternativ" . men enl. carthago betyder det dubbel axel. Kärt barn har många namn.
 

Nini

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35343
Medlemskap
2024
Vad jag inte räknade med var de olika varianterna som finns. När man ser två hjul bak så hade jag trott att det var boggie, vilket HB försäljarna säger. Men tydligen är det tandem. Att det sedan finns tvilling på HB var nytt för mig eftersom man inte ser det på bilderna utan man måste nästan krypa under.
Förstår nu de olika svaren eftersom jag skrev som jag gjorde.
Hur som helst så verkar det som att tandem funkar som en tung mc över 300kg+, alltså stabilt när man har styrfart men lite bökigare när man ska manövrera vid parkering, och kan lasta mer. Enaxlad lite känsligare vid fart men smidigare vid manövrar.
Misstänkte detta men nu är det bekräftat.
Tack för allt engagemang och alla svar.
/Lars
 

håkansson2

HBK Medlem
Inlägg
1.572
Kommun
Kinna
HBK-Nr
21121
Medlemskap
2024
Den länk visar bilder på skillnaden, sedan är det bara till att krypa under och kolla vad man har

Tog mig till att kopiera text ur ovanstående länk:

"Dvs ett stag mellan hjulens rörelse så om främre hjulet rör sig uppåt så överför staget kraft till bakre hjul så att det höjer sig också och bevarar höjden på hjulparet."

Försök få ut något vettigt av det.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
En bild kanske hjälper, från länken ovan.
Staget som överför fjädringsrörelsen från en axel till den andra syns tydligt.

1673535150236.png

Det är denna konstruktion jag berättar om i inlägg #19 och som funkar så mycket bättre än två axlar utan stag mellan axlarna.
(notera hur snyggt jag undvek "B" ordet :angel:)
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.584
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Det är inte lätt att förklara hur det fungerar men som det står i beskrivningen så ökas kraften på fjädringen i den bakre hjulaxeln. Alltså påverkar det bara hjulets rörelse indirekt eftersom det är fästet för torsionsfjädern inne i axeln som vrids.

Edit: Eftersom "Boogie" är ett vedertaget begrepp inom branschen så krångla inte till det.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
En bild kanske hjälper, från länken ovan.
Staget som överför fjädringsrörelsen från en axel till den andra syns tydligt.

Visa bilaga 226393

Det är denna konstruktion jag berättar om i inlägg #19 och som funkar så mycket bättre än två axlar utan stag mellan axlarna.
(notera hur snyggt jag undvek "B" ordet :angel:)
Förstår inte resonemanget!

Axelrören är i vardera ändan lagrade i bockar som är fastskruvade i rambalkarna, och mellan axelrören finns två lastutjämningsstag, och dessa stags främsta uppgift är att fördela belastningen mellan axlarna.

Inne i axelrören finns torsionsstavar som gör att de svängarmar på vilka nav/bromstrummor är fästade, kan röra sig uppåt och nedåt. Det är alltså här den huvudsakliga fjädringsrörelsen sker, inte genom att axelrören vrider sig.

Som kuriosa kan nämnas att en svensk husvagnstillverkare i slutet av 80-talet (eller var det början av 90-talet?) försökte att "rationalisera bort" det ena utjämningsstaget. Resultatet blev att axelrören kröktes, och man var tvungen att byta axlar på ett mycket stort antal husvagnar.

En bra beskrivning (på tyska) av funktionen hos tandemaxlar med utjämningsstag hittar den faktahungrige i denna film:


Pålle
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Du vet att läsa en tråd är frivilligt?
Det är jag mycket väl medveten om, men rubriker som antyder att en tråd handlar om exempelvis fordonsteknik, väcker min nyfikenhet.

När jag sedan upptäcker att tråden innehåller mängder av killgissningar och felaktigheter, kan jag inte låta bli att reagera.

Bäst är nog ändå att jag tar ditt råd ad notam, och slutar läsa trådar på detta forum.

Pålle
 
Senast ändrad:

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Det är inte lätt att förklara hur det fungerar men som det står i beskrivningen så ökas kraften på fjädringen i den bakre hjulaxeln. Alltså påverkar det bara hjulets rörelse indirekt eftersom det är fästet för torsionsfjädern inne i axeln som vrids.

Edit: Eftersom "Boogie" är ett vedertaget begrepp inom branschen så krångla inte till det.
Eftersom både tillverkarna av husvagnsaxlar (inklusive de axlar AL-KO tillverkar för bakaxelfjädringen på husbilar) och tysk fackpress använder uttrycket "tandem", tycker jag att vi även i Sverige bör använda detta begrepp.

Pålle
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Det är jag mycket väl medveten om, men rubriker som antyder att en tråd handlar om exempelvis fordonsteknik, väcker min nyfikenhet.

När jag sedan upptäcker att tråden innehåller mängder av killgissningar och felaktigheter, kan jag inte låta bli att reagera.

Bäst är nog ändå att jag tar ditt råd ad notam, och slutar läsa trådar på detta forum.

Pålle
Finns väl ingen anledning att surna till, du har ofta mycket matnyttigt att komma med, så kom igen. Mvh Fritidsbonden.
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.242
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Förstår inte resonemanget!
Staget som överför fjädringsrörelsen från en axel till den andra

Det verkar som du förstog ändå. Din beskrivning nedan är att säga samma sak med mer ord.

Axelrören är i vardera ändan lagrade i bockar som är fastskruvade i rambalkarna, och mellan axelrören finns två lastutjämningsstag, och dessa stags främsta uppgift är att fördela belastningen mellan axlarna.


 

Fjrdriver

HBK Medlem
Inlägg
30
Kommun
Tranås
HBK-Nr
21516
Medlemskap
2024
På en släpvagn är det ganska stor skillnad att dra om det är boggi eller enkelaxel. Men hur är det att köra en husbil med boggi/enkel axel märks det någon skillnad?
Det negativa är väl om du ska åka i Österrike där antalet axlar påverkar kostnaden samt vid backning i trånga utrymmen.
 

Hasse L

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
33183
Medlemskap
2024
Hyrt en enkelaxlad vår ”första säsong”, och vi köpte en tandemaxlad.
6-hjulningen är mycket trevligare att köra, särskilt med lite sidvind och byar.
Enda nackdelarna är väl fler däck att byta, lite högre motstånd, framhjulsdrift med stor tyngd på rumpan och högre vägavgifter i Europa (jämfört med enkelaxlad och framhjulsdrift).
Förutom längden, så är det inga problem att rangera den, jämfört med den enkelaxlade.
Du menar boggi, inte tandem för tandem är samma som drift på båda axlarna bak och det har du nog inte, eller ??
 
Toppen