• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Boggi

Peter & Lorella

HBK Medlem
Inlägg
466
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Du menar boggi, inte tandem för tandem är samma som drift på båda axlarna bak och det har du nog inte, eller ??
Haha, man kunde önska det. Då hade den varit en 6x6.

AL-KO som tillverkat vårt chassi, kallar det för tandem. Vad jag sett i deras broshyr iafl.

Men har koll på vad tandem är i ett lastbilschassi
 

Hasse L

HBK Medlem
Inlägg
31
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
33183
Medlemskap
2024
Haha, man kunde önska det. Då hade den varit en 6x6.

AL-KO som tillverkat vårt chassi, kallar det för tandem. Vad jag sett i deras broshyr iafl.

Men har koll på vad tandem är i ett lastbilschassi
Men rätt ska vara rätt, och inte kalla det för något som det inte är, gör om gör RÄTT.
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
285
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Du menar boggi, inte tandem för tandem är samma som drift på båda axlarna bak och det har du nog inte, eller ??
Nu lägger jag näsan i blöt igen... tycker det är helt ok att kalla dubbla bakaxlar för tandem, om det dessutom är drivning på bägge kan det lämpligen kallas för tandemdrift. Hörde någonstans om en ingenjör sir James Boggie som adlades på slutet av 1800 talet i England för sina insatser och banbrytande uppfinningar inom järnvägen och dess utveckling.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.235
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Finns det ett Fiat Originalchassie med tandemaxlar bak?
Ber om ursäkt för denna felinformation. Vi hade ett bärgarchassi för MÅNGA år sedan med boggie. Jag trodde i min enfald att det var ett original FIAT men jag kan inte finna ngn info om det när jag söker. Det var fö med bladfjädrar osv och stötigt som tusan. Hittar ingen som kommer ihåg vm som byggt det så jag ber verkligen om ursäkt för vilseledande uppgifter.
 

laval

HBK Medlem
Inlägg
415
Kommun
Mölndal
HBK-Nr
1195
Medlemskap
2024
Jag har haft en framhjulsdriven 3 axlad Burstner A747 som vägde 5ton.Den har jag bytt mot en bakhjulsdriven Niesmann Bischoff Flair på 6.7ton med tvillinghjul för flera år sedan.En oerhört stor skillnad tycker jag.Även om Niesmann är en större tyngre bil är den mycket mer lättmanövrerad.Den svänger väldigt snävt och bra.Bakhjulsdriften med diffspärr gör att jag alltid kommer fram.Jag har varit inne på en del trånga campingar i Italien och det hade jag inte klarat med den gamla bilen.//Lars
 

PösslRyder

HBK Medlem
Inlägg
138
Kommun
Sävsjö
HBK-Nr
36050
Medlemskap
2024
Citroen 2CV hade en unik, liknande fjädring

Kunde inte låta bli att kommentera detta. Så tidigt som 1962 marknadsförde den brittiska biltillverkaren BMC sina Austin 1100 och Morris 1100 modeller, bägge som "storbrorn" till den bekanta hundkojan. 1100erna kom med en trevliga "hydrolastic suspension" vilken utjämnade bilens upp- och ner-rörelser genom att ha en hydraulisk förbindelse mellan fram- och bakvagnen. Senare fanns det ett vidareutvecklat system som kallades för "Hydragas" och detta såldes till och med år 2002 inom MG F modellen.

På Youtube:
 
Senast ändrad:
Toppen