• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Boggi

Nini

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35343
Medlemskap
2025
På en släpvagn är det ganska stor skillnad att dra om det är boggi eller enkelaxel. Men hur är det att köra en husbil med boggi/enkel axel märks det någon skillnad?
 
På en släpvagn är det ganska stor skillnad att dra om det är boggi eller enkelaxel. Men hur är det att köra en husbil med boggi/enkel axel märks det någon skillnad?
Boggie på husbil är klockrent så länge du ska rakt fram! Det kan dock bli problem när du ska svänga. Så efter att ha missat ett antal avfarter på sista semesterresan, har vi nu gått tillbaka till enkelaxel!

Skämt åsido, kunde inte låta bli! Jag har absolut ingen aning! :cool::msn_laugh::D
 
Senast ändrad:
Hyrt en enkelaxlad vår ”första säsong”, och vi köpte en tandemaxlad.
6-hjulningen är mycket trevligare att köra, särskilt med lite sidvind och byar.
Enda nackdelarna är väl fler däck att byta, lite högre motstånd, framhjulsdrift med stor tyngd på rumpan och högre vägavgifter i Europa (jämfört med enkelaxlad och framhjulsdrift).
Förutom längden, så är det inga problem att rangera den, jämfört med den enkelaxlade.
 
Det beror lite på vilket chasie bilen har. Boggie är mjukt och spårtabilt, har bilen AL-KO så blir det lite annorlunda. En bil med torsionsfjädring som AL-KO är helt annorlunda och mycket spårstabil. Så enligt mig så är en bil med Fiat original boggie chassi och en bil med AL-KO singelaxel är likvärdiga, har du en med AL-KO torsionsfjädring och boggie så är skillnaden stor även mellan dem men inte alls lika stor som mellan Fiat singel och boggie. Vi kommer aldrig att köpa en bil utan AL-KO om vi inte ger oss på Concorde eller Morelo för i det fallet så är det ju lite annorlunda när det gäller deras större modeller.
 
Det beror lite på vilket chasie bilen har. Boggie är mjukt och spårtabilt, har bilen AL-KO så blir det lite annorlunda. En bil med torsionsfjädring som AL-KO är helt annorlunda och mycket spårstabil. Så enligt mig så är en bil med Fiat original boggie chassi och en bil med AL-KO singelaxel är likvärdiga, har du en med AL-KO torsionsfjädring och boggie så är skillnaden stor även mellan dem men inte alls lika stor som mellan Fiat singel och boggie. Vi kommer aldrig att köpa en bil utan AL-KO om vi inte ger oss på Concorde eller Morelo för i det fallet så är det ju lite annorlunda när det gäller deras större modeller.
Fiat original boggie? Aldrig hört talas om , förklara gärna.

Hejs
Claes 105
 
Det beror lite på vilket chasie bilen har. Boggie är mjukt och spårtabilt, har bilen AL-KO så blir det lite annorlunda. En bil med torsionsfjädring som AL-KO är helt annorlunda och mycket spårstabil. Så enligt mig så är en bil med Fiat original boggie chassi och en bil med AL-KO singelaxel är likvärdiga, har du en med AL-KO torsionsfjädring och boggie så är skillnaden stor även mellan dem men inte alls lika stor som mellan Fiat singel och boggie. Vi kommer aldrig att köpa en bil utan AL-KO om vi inte ger oss på Concorde eller Morelo för i det fallet så är det ju lite annorlunda när det gäller deras större modeller.

Finns det ett Fiat Originalchassie med tandemaxlar bak?
 
Det finns en 3-axlad Frankia 8400 på Sprinter-chassi, bakhjulsdriven med höjbar sista axel för extra tyngd på drivaxeln vid behov, den är jag sugen att testa, kanske finns det en i klubben (?)

Sen skriver många boggi, det har jag dock inte sett på några husbilar, däremot tandem, tvilling, axel.
En boggi är helt rörlig från chassit typ som på en tågvagn.
 
Senast ändrad:
Det finns en 3-axlad Frankia 840 på Sprinter-chassi, bakhjulsdriven med höjbar sista axel för extra tyngd på drivaxeln vid behov, den är jag sugen att testa, kanske finns det en i klubben (?)

Sen skriver många boggi, det har jag dock inte sett på många husbilar, däremot tandem, tvilling, axel.
En boggi är helt rörlig från chassit typ som på en tågvagn.

Eller som en vagga med de båda axlarna på.
 
Det finns en 3-axlad Frankia 8400 på Sprinter-chassi, bakhjulsdriven med höjbar sista axel för extra tyngd på drivaxeln vid behov, den är jag sugen att testa, kanske finns det en i klubben (?)

Sen skriver många boggi, det har jag dock inte sett på många husbilar, däremot tandem, tvilling, axel.
En boggi är helt rörlig från chassit typ som på en tågvagn.
Det chassiet hamnade inte under många husbilar.

Dyrt och problemfyllt.

Pålle
 
Det chassiet hamnade inte under många husbilar.

Dyrt och problemfyllt.

Pålle
Ja modellen kostade över miljonen när den kom, jag har dock svårt att säga att det var dyrt, vad jämför du med?, man måste upp på liners på lastbilschassin för att få denna komfort,
Vad visade sig problemen vara?

Jag har bara hittat en handfull till salu under de 8år jag bevakat modellen, men har inte upplevt de speciellt dyra eller problemfyllda.
 
Senast ändrad:
Det finns en 3-axlad Frankia 8400 på Sprinter-chassi, bakhjulsdriven med höjbar sista axel för extra tyngd på drivaxeln vid behov, den är jag sugen att testa, kanske finns det en i klubben (?)

Sen skriver många boggi, det har jag dock inte sett på några husbilar, däremot tandem, tvilling, axel.
En boggi är helt rörlig från chassit typ som på en tågvagn.
Utvecklad i samarbete med Al-Ko enligt texten. Då är det väl ett Al-Ko chassie den har eftersom den även är lågbyggd?
 
Här kan du läsa lite om denna Frankia

Frankia I 8400 GD
Klart intressant chassi.
Vad är det som kan vara problemfyllt tro, mot andra husbilar?
De flest delar och funktioner finns egentligen redan finns i andra chassin.
Luftfjädring tex är inget nytt under solen, och inte bakhjulsdriften heller.
Retarder lät riktigt najs, står med på önskelistan :)

Men gissar att den inte blev någon succé, då varianten (på chassit) inte tillverkas längre.

/ Peter
 
Utvecklad i samarbete med Al-Ko enligt texten. Då är det väl ett Al-Ko chassie den har eftersom den även är lågbyggd?

Kanske det, min Hymer byggd på Sprinter lastbilschassi står det också AL-KO på en skylt innanför förardörren, den är dock inte lågbyggd, men inte kallar jag det för ett AL-KO-chassi, så AL-KO är nog med och hjälper till där MB med flera inte har resurserna på plats i fabrikerna.
 
Sen skriver många boggi, det har jag dock inte sett på några husbilar, däremot tandem, tvilling, axel.
En boggi är helt rörlig från chassit typ som på en tågvagn.
I husvagn, lastbil och övriga hjulgående fordon/maskiner är boggiaxlar två axlar kopplade mekaniskt (eller hydrauliskt) till varandra så att när det främre hjulet höjs, trycks det bakre hjulet ned.

På en husvagn är det sämre att köra med tvillingaxlar än enkelaxel på dålig väg.
Husvagn med boggiaxlar däremot, är mycket bättre än enkelaxel.
Vad jag förstår, har Polar och Kabe slutat med boggiaxlar från 2013 år modell.
Tidigare BPW axlar var äkta boggi, inte tvillingaxlar. Se bild i länken ovan.

Jag har inte sett boggiaxlar på någon husbil, oavsett storlek. Det är alltid tvillingaxlar om det är en treaxlad bil.
 
Utvecklad i samarbete med Al-Ko enligt texten. Då är det väl ett Al-Ko chassie den har eftersom den även är lågbyggd?
Det var kring år 2010 som Pilote-gruppen bad Al-Ko och Mercedes att gemensamt utveckla ett ett chassi för helintegrerade husbilar, och resultatet syns på bilden nedan:

691.jpg

Framdelen kom från Mercedes, rambalkarna kom från Al-Ko och bakaxelvaggan kom från ett tredje företag (vars namn jag glömt, men jag vill minnas att det låg i sydöstra Tyskland eller i Österrike).

Framför allt bakaxelvaggan var MYCKET dyr att tillverka, man hade logistiska problem och det var svårt att få delarna att "lira ihop".

Pålle
 
Tillbaka
Toppen