• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Boggi

Du menar boggi, inte tandem för tandem är samma som drift på båda axlarna bak och det har du nog inte, eller ??
Haha, man kunde önska det. Då hade den varit en 6x6.

AL-KO som tillverkat vårt chassi, kallar det för tandem. Vad jag sett i deras broshyr iafl.

Men har koll på vad tandem är i ett lastbilschassi
 
Haha, man kunde önska det. Då hade den varit en 6x6.

AL-KO som tillverkat vårt chassi, kallar det för tandem. Vad jag sett i deras broshyr iafl.

Men har koll på vad tandem är i ett lastbilschassi
6x6 hur tänkte du då ? i lastbilsvärlden är det drivning på 3 axlar.
 
Du menar boggi, inte tandem för tandem är samma som drift på båda axlarna bak och det har du nog inte, eller ??
Nu lägger jag näsan i blöt igen... tycker det är helt ok att kalla dubbla bakaxlar för tandem, om det dessutom är drivning på bägge kan det lämpligen kallas för tandemdrift. Hörde någonstans om en ingenjör sir James Boggie som adlades på slutet av 1800 talet i England för sina insatser och banbrytande uppfinningar inom järnvägen och dess utveckling.
 
Finns det ett Fiat Originalchassie med tandemaxlar bak?
Ber om ursäkt för denna felinformation. Vi hade ett bärgarchassi för MÅNGA år sedan med boggie. Jag trodde i min enfald att det var ett original FIAT men jag kan inte finna ngn info om det när jag söker. Det var fö med bladfjädrar osv och stötigt som tusan. Hittar ingen som kommer ihåg vm som byggt det så jag ber verkligen om ursäkt för vilseledande uppgifter.
 
Jag har haft en framhjulsdriven 3 axlad Burstner A747 som vägde 5ton.Den har jag bytt mot en bakhjulsdriven Niesmann Bischoff Flair på 6.7ton med tvillinghjul för flera år sedan.En oerhört stor skillnad tycker jag.Även om Niesmann är en större tyngre bil är den mycket mer lättmanövrerad.Den svänger väldigt snävt och bra.Bakhjulsdriften med diffspärr gör att jag alltid kommer fram.Jag har varit inne på en del trånga campingar i Italien och det hade jag inte klarat med den gamla bilen.//Lars
 
Citroen 2CV hade en unik, liknande fjädring

Kunde inte låta bli att kommentera detta. Så tidigt som 1962 marknadsförde den brittiska biltillverkaren BMC sina Austin 1100 och Morris 1100 modeller, bägge som "storbrorn" till den bekanta hundkojan. 1100erna kom med en trevliga "hydrolastic suspension" vilken utjämnade bilens upp- och ner-rörelser genom att ha en hydraulisk förbindelse mellan fram- och bakvagnen. Senare fanns det ett vidareutvecklat system som kallades för "Hydragas" och detta såldes till och med år 2002 inom MG F modellen.

På Youtube:
 
Senast ändrad:
Kanske det, min Hymer byggd på Sprinter lastbilschassi står det också AL-KO på en skylt innanför förardörren, den är dock inte lågbyggd, men inte kallar jag det för ett AL-KO-chassi, så AL-KO är nog med och hjälper till där MB med flera inte har resurserna på plats i fabrikerna.
Hej PeterK, blev det en Frankia 8400 med tandem bakaxel för dej till slut?
Vi ska kolla på en snart som bara rullat 6100 mil. Dina erfarenheter vore tacksam information.
 
Hej PeterK, blev det en Frankia 8400 med tandem bakaxel för dej till slut?
Vi ska kolla på en snart som bara rullat 6100 mil. Dina erfarenheter vore tacksam information.
Nej, den jag var/är intresserad av är extremt ovanlig, på MB Sprinter och bakhjulsdrift med höjbar 3:e axel.
Är det en sådan ni ska kolla på?
 
Carthago kallar sina bilar med tre axlar DA= dubbel axel ,Jag kallar det dyrare alternativ.
Har haft både två och treaxlade Carthago, en blir understyrd den andra överstyrd i kurvorna, annnars ingen större skillnad.
 

Hej
Känner en kille som köpte en ny Frankia 7900 GD modell 2014.
Det var den första med den nya fronten.
Det var ett tyskt företag som normalt byggde dumpers, som utvecklade chassit tillsammans med Frankia och Mercedes.


Husbilen har fungerat perfekt i alla år, utan minsta problem.
Och bästa betyget, han äger den fortfarande och är supernöjd.

Mvh Per
 
Tillbaka
Toppen