• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Elsystem Bodelsbatteri

KJS

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Huddinge
Hej HB-vänner,
Ska nu för första koppla från bodelsbatteriet på vår Sunlight T69L.
Är det svårt/enkelt? Vet att batteriet sitter under passagerarsitsen.
 

KJS

HBK Intresserad
Inlägg
51
Kommun
Huddinge
Bra fråga, stod så i instruktionsboken men har försökt att hitta nånstans som säger att jag måste koppla ifrån. Det är inför vinterförvaring men utomhus fram till mars/april nästa år.
Så om vi laddar batteriet fullt nu och sen några gånger så räcker det?
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
hej ! varför koppla ifrån ? är det för vinterförvaring ? se i så fall till att batterier är fulladdade och om möjligt försök att ladda dem gågra ggr i vinter !
Det finns system i bilen som drar ström även om huvudbrytaren är frånslagen (den som ofta sitter över dörren).
Jag har mätt och kommit fram till att batteriet skulle behöva laddas upp minst varje månad kanske oftare ber. på bil.
Laddar man fullt och bryter all inkoppling eller lossar en pol (helst minus av säkerhetsskäl) klarar ett friskt batteri hela vintern
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.387
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Bra fråga, stod så i instruktionsboken men har försökt att hitta nånstans som säger att jag måste koppla ifrån. Det är inför vinterförvaring men utomhus fram till mars/april nästa år.
Så om vi laddar batteriet fullt nu och sen några gånger så räcker det?
Vi har en likadan bil som du och har aldrig kopplat från batteriet över vintern.
Inte på någon HB vi haft för övrigt.
Vi har heller aldrig haft problemet med att batterierna är urladdade vid påställning.
 
  • Gilla
Reaktioner: KJS

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
För att veta om/när batterier i bilar behöver laddas behöver man mäta vilospänningen (spänningen när batteriet varken laddas eller urladdas) med en voltmeter. Det finns från ca 120 kr. Väl använda pengar.

Om vilospänningen understiger 12.4 V måste man ladda, annars tar batteriet skada.
Visst, man kan chansa och riskera att det skadas.... Det kanske inte visar sig 1:a, 2:a eller 3:e året men......

 
Senast ändrad:

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
När jag bytte starbatteri försvann inställningaR i min multimedia DNX5240BT.
Funkar det att koppla in någon form av 12V aggregat på polskorna innan man lossar dem från batterierna? Ev via en diod som ser till att batteriet inte trycker ström in i aggregatet. Det behövs ju ganska lite ström för att hålla alla stand-byare glada o nöjda. Och när det nya batteriet är ordentligt anslutet tar man bort aggregatet. Avbrottsfri kraft, om det funkar...
 

kjelka

HBK Medlem
Inlägg
182
Kommun
Örebro
HBK-Nr
6650
Medlemskap
2024
Funkar det att koppla in någon form av 12V aggregat på polskorna innan man lossar dem från batterierna? Ev via en diod som ser till att batteriet inte trycker ström in i aggregatet. Det behövs ju ganska lite ström för att hålla alla stand-byare glada o nöjda. Och när det nya batteriet är ordentligt anslutet tar man bort aggregatet. Avbrottsfri kraft, om det funkar...
Jag räknar med att vid nästa byte kommer jag att hämta reservström från bodelsbatteriet och koppla på batterikablarna. Jag har ca 1,5 meter mellan bodelsbatteri och startbattteri.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har kopplat stereo, navigator, backkameran samt några usb, 12V cigg på bobatteriet.
Hade stereon, navin på startbatteriet när jag köpte husbilen, efter 2-3 veckor parkerad så gick det ej att starta husbilen på det som fanns kvar i batteriet, idag är samma startbatteri som "nytt", rekommenderar denna omkoppling av förbrukare.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.781
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har løst underholdsladning vinter på denne måde

Min husbil står hjemme under en vognport med dobbelt plasttag. Det giver lys nok til at mit bodelsbatteri altid er fuldt ladet
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.872
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jeg har løst underholdsladning vinter på denne måde

Min husbil står hjemme under en vognport med dobbelt plasttag. Det giver lys nok til at mit bodelsbatteri altid er fuldt ladet
Blir svårt att lita på solpaneler när snön kommer, tyvärr
 
Toppen