• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Hvordan indkobler jeg underholdsladning af startbatteri?

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har 2 x 100w solceller på taget af min husbil. De er forbundet til denne solscelleregulator
MPPT.jpg
der er forbundet til og lader mit LiFePo4 bodelsbatteri med indbygget BMS. Samtidig er monteret disse: SmartShunt 500A/50mV, Temperature sensor for BMV-702 og BMV-712 Smart Batterimonitor
SmartShunt-500A-50mV-(left).w293.h293.fill.pngtemterature sensor.jpgBMV-712.png
så jeg kan overvåge mit LiFePo4 batteri med mere.

Bodelsbatteriet lades også fra 230V landstrøm og fra bilens generator gennem den originale EBL (jeg er dog aldrig koblet på landstrøm). Jeg har også fra bodelsbatteriet monteret en inverter med skillefilter så jeg kan have 230V i eksisterende udtag uden at få blandet landstrøm og inverterstrøm sammen.

Om vinteren underholdslader solcellerne mit LifePo4 batteri når der ikke er frostgrader.

I min tidligere husbil var ladningen fra solcellerne koblet via husbilens Elektroblok, så den både kunne lade bodelsbatteriet og startbatteriet uanset om ladestrømmen kom fra solcelle, generator eller landstrøm, men nu har jeg opdaget at det er ikke tilfældet på min nuværende camper.

Så nu ønsker jeg ladesystemet tilrettet så jeg kan underholdslade startbatteriet om vinteren.

Da solcelleregulatoren kun har et udtag til batteriladning og ingen øvrige udtag for 12V strøm, så forestiller jeg mig at jeg behøver en DC-DC lader som er egnet til at underholdslade et startbatteri som er et originalt FIAT batteri. Men hvilken DC-DC lader?

Jeg er også i tvivl om, hvor jeg skal koble en sådan DC-DC lader ind. Skal jeg tage input fra kablerne fra solcellerne før de går i solcelleregulatoren eller skal jeg i stedet koble på batteriet og smartshunten?

Skal der monteres en sikring og i så fald hvilken?

Ved den sidste metode vil jeg jo så aflade bodelsbatteriet til fordel startbatteriet, men da solcellerne virker hele vinteren bliver det ikke noget problem.

Ved den sidste metode får jeg samtidig den fordel at den strøm der videreføres til startbatteriet bliver målt fuldt ud via batterimonitoren.
 
Lösning
Nu har jeg fundet løsningen på mit problem med underholdsladning af startbatteriet, når husbilen står i længere tid uden at blive brugt. Som bekendt er der en del forbrugere, der kan tømme startbatteriet selv om alt er "slukket".

Jeg har fået installeret denne:

Den er indstillet så den lader fra bodelsbatteri til startbatteri, når startbatteri kommer ned under 12,5V. Med en kontakt ved håndbremsen kan den slukkes om sommeren, når vi kører hele tiden.

Bodelsbatteriet holdes hele tiden ved lige af mine solceller medmindre temperaturen ved LiFePo4 bodelsbatteriet kommer under +5C

Fra fabrikken er køleskab monteret så det går på samme...

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Nu har jeg fundet løsningen på mit problem med underholdsladning af startbatteriet, når husbilen står i længere tid uden at blive brugt. Som bekendt er der en del forbrugere, der kan tømme startbatteriet selv om alt er "slukket".

Jeg har fået installeret denne:

Den er indstillet så den lader fra bodelsbatteri til startbatteri, når startbatteri kommer ned under 12,5V. Med en kontakt ved håndbremsen kan den slukkes om sommeren, når vi kører hele tiden.

Bodelsbatteriet holdes hele tiden ved lige af mine solceller medmindre temperaturen ved LiFePo4 bodelsbatteriet kommer under +5C

Fra fabrikken er køleskab monteret så det går på samme ledninger som 3 af mine 230V stikkontakter. Det er meget uheldigt i forhold til anvendelse af inverter, som vi kun bruger til fruens hårtørrer (og om lidt til ladning af el-cykler). Derfor fik jeg samtidig trukket et nyt kabel fra 230V indgangen direkte til køleskabet så AES kun slår over på 230V, når der er tilkoblet landstrøm, hvilket vi aldrig bruger, da vi har strøm nok ved solceller. Køleskab kører altså altid på gas eller 12V automatisk. Ledningen til de 3 stikkontakter er flyttet så de nu får strøm via 10A dobbeltpolet fejlstrømsrelæ ligesom de andre 230V stikkontakter.

Jeg fik også installeret en 230V lader og fjernet sikringen på EBL så den ikke lader længere

Og da min FIAT har problemer med generatorladning, så fik jeg også en Booster

Det hele er naturligvis forsynet med de nødvendige sikringer

Nu er alle ladere til bodelen med Lithium profil og de stopper ladning når mit LiFePo4 er fuldt, eller temperaturen kommer under +5C

Jeg vedlægger lige en skematisk tegning af min installation som den ser ud nu
 

Bilagor

  • 2021 el-skema Dethleffs_20210909_0001.pdf
    270,6 KB · Visningar: 26
Lösning

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
669
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2024
VE Solcellsregulatorn har ju 2st utgångar. Så du kan ju ansluta båda batterierna till den. Ifall din husbil har en Fiat EU6 motor så räkna inte med att generatorn prioriterar laddning till bodelsbatteriet via DC-DC laddaren. Det var full laddning i början men när generatorn kände att strömbehovet till startbatteri med mera i bildelen inte behövdes så drog den ner effekten. Utströmmen från DC-DC hamnade på max 10A efter 30-45min. Det gick inte att ändra på enligt Fiat Proffessional verkstad.
 

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.780
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
VE Solcellsregulatorn har ju 2st utgångar. Så du kan ju ansluta båda batterierna till den. Ifall din husbil har en Fiat EU6 motor så räkna inte med att generatorn prioriterar laddning till bodelsbatteriet via DC-DC laddaren. Det var full laddning i början men när generatorn kände att strömbehovet till startbatteri med mera i bildelen inte behövdes så drog den ner effekten. Utströmmen från DC-DC hamnade på max 10A efter 30-45min. Det gick inte att ändra på enligt Fiat Proffessional verkstad.
Solcelleregulatoren har kun en indgang og en udgang, både + og - , derfor 4 huller med klemmeskruer, så det er ikke muligt at koble 2 batterier til. Desuden har de hver sin ladeprofil, så det ville ikke gå så godt.

Generatoren er koblet til Boosteren, så det er den der lader bodelsbatteriet uanset hvilken spænding startbatteriet har.

DC-DC laderen anvendes kun når motoren og dermed generatoren ikke kører.

Så det virker altså fint.
 
Toppen