• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bodelen tömmer startbatteriet

Tegen118

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
41752
Medlemskap
2025
Hej
Köpte en Sunlight T67 i augusti och har ännu inte använt den mer än någon enstaka övernattning. Har dock hunnit bygga om den genom att ersätta två AGM bodels batterier under passagerar stolen fram till ett stort Lithium som placerades bak i garaget. Nya 16mm2 kablar är dragna i skyddsslang under bilen. Det gamla bef kablaget är skarvat under stolen där också en ny DC-DC är placerad. Nu när allt är inkopplat på samma sätt som innan bortsett från DC-DC laddaren så upptäcker jag att hela lasten från bodelen hämtas från startbatteriet. Testat genom att tända all belysning i bodelen under ett antal timmar. Fortfarande 100% i bodelens lithium men startbatteriet ligger på 11.9 volt. Ej möjlig att starta.
Tråkigt var ordet. Man undrar, var det så redan när jag fick hem bilen eller är det något jag gjort fel. Vet bara inte vad det skulle vara i så fall.
Finns det någon på forumet som haft liknande problem? Någon som har någon ide på hur man skall felsöka detta?

Mvh
Magnus

Tegen118

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
41752
Medlemskap
2025
Hej Krinil
Så här ser det ut på Victrons sida. Under 5m rekommenderas 16mm2 kablage. Dom kan ha fel men det är det jag har gått på. Batteribanken är i garaget av den enkla anledningen att den inte fick plats någon annanstans.
1000014647.jpg

Tegen118

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
41752
Medlemskap
2025
Allvarligt talat. Ta hjälp av någon som är mer insatt i husbilens elsystem än vad du är! Du är inte hemma i det här. Förstår inte varför du ska ha batteribanken i garaget. Långt ifrån dina laddkällor, långt ifrån EBL, som i sin tur styr dina förbrukare. Sen duckar du för att dina kablar är för klena. Visst kan man labba sig fram till mycket, men det är med stor risk och alltid med avkall på säkerhet. Kanske inte livshotande för dig i första hand, men definitivt en risk för din utrustning i husbilen.
Råkade svara på fel ställe men gör nytt försök
Hej Krinil
Så här ser det ut på Victrons sida. Under 5m rekommenderas 16mm2 kablage. Dom kan ha fel men det är det jag har gått på. Batteribanken är i garaget av den enkla anledningen att den inte fick plats någon annanstans.
1000014647.jpg

krinil

HBK Medlem
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Hej Krinil
1000014647.jpg
Du hade tidigare 2 AGM under passagerarstolen. Då hade du kunnat ha ett ganska stort LiFePo4 batteri där. Omvägen till garaget känns väldigt onödig. Sen vet du inte heller varför bodelen lastar ditt startbatteri. Jag anser fortfarande att du ska söka hjälp!

EDIT: El i husbil är att samla, lagra, distribuera och använda elenergi. I den förbrukningen kan man definitivt räkna in långa, klena kabeldragningar som förluster. Räkna med drygt 1V i förlust per meter vid 16 mm2, vilket slår hårt mot ett 12 voltsystem. Du behöver uppemot 50 mm2 för att dra nytta av din batteribank i garaget. Avstånd är alltid lika med förluster, oavsett kabelarea.

Senast ändrad:

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det går att kompensera spänningsfallet i Victron, men fortsatt är kabeldimensionen ett problem, jag skulle sänka laddströmmen också, från 50A ned till 30A ,där försvinner en del av vinsten med den stora DCladdaren.

Tegen118

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
41752
Medlemskap
2025
Det går att kompensera spänningsfallet i Victron, men fortsatt är kabeldimensionen ett problem, jag skulle sänka laddströmmen också, från 50A ned till 30A ,där försvinner en del av vinsten med den stora DCladdaren.
Det är ju en utopi att dc laddaren skulle mata ut en konstantström på 50A. Varierar ju såklart. Men man kan ju ställa ner strömmen en bit om man märker att det blir varmt. Har även en solpanel monterad bak så laddningen är jag inte orolig över
/Magnus

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Du hade tidigare 2 AGM under passagerarstolen. Då hade du kunnat ha ett ganska stort LiFePo4 batteri där. Omvägen till garaget känns väldigt onödig. Sen vet du inte heller varför bodelen lastar ditt startbatteri. Jag anser fortfarande att du ska söka hjälp!

EDIT: El i husbil är att samla, lagra, distribuera och använda elenergi. I den förbrukningen kan man definitivt räkna in långa, klena kabeldragningar som förluster. Räkna med drygt 1V i förlust per meter vid 16 mm2, vilket slår hårt mot ett 12 voltsystem. Du behöver uppemot 50 mm2 för att dra nytta av din batteribank i garaget. Avstånd är alltid lika med förluster, oavsett kabelarea.

Där håller jag inte med.
En hel del husbilar har sina bo-batteriet i garaget, anslutna med 16mm. kablage.
Jag har aldrig mätt upp de spänningsfall du nämner.
Dc/dc monteras även nära bo-batterierna.
Det är inga högre strömmar det handlar om i detta kablage. Ev. Inverter monteras även då i garaget.

Men problemet gäller den automatiska bortkopplingen av startbatteriet !!

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Det är ju en utopi att dc laddaren skulle mata ut en konstantström på 50A. Varierar ju såklart. Men man kan ju ställa ner strömmen en bit om man märker att det blir varmt. Har även en solpanel monterad bak så laddningen är jag inte orolig över
/Magnus
Du har ett litiumbatteri,DCladdaren kommer att ladda med 50A till batteriet är nästan fulladdat, litium bromsar inte laddningen som bly.
Monterar du DCladdaren mellan startbatteri och EBL skall elblocket klara 50A också, inte bara kablaget innan.

Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej Krinil
1000014647.jpg

Men varför får han fortsatt laddning med stoppad motor, det är väl frågan :rolleyes:
Om DC-DC är kopplad med styrning över D+ eller över tändningen bör det ju inte bli så?

Toppen