• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bodelen tömmer startbatteriet

Tegen118

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
41752
Medlemskap
2025
Hej
Köpte en Sunlight T67 i augusti och har ännu inte använt den mer än någon enstaka övernattning. Har dock hunnit bygga om den genom att ersätta två AGM bodels batterier under passagerar stolen fram till ett stort Lithium som placerades bak i garaget. Nya 16mm2 kablar är dragna i skyddsslang under bilen. Det gamla bef kablaget är skarvat under stolen där också en ny DC-DC är placerad. Nu när allt är inkopplat på samma sätt som innan bortsett från DC-DC laddaren så upptäcker jag att hela lasten från bodelen hämtas från startbatteriet. Testat genom att tända all belysning i bodelen under ett antal timmar. Fortfarande 100% i bodelens lithium men startbatteriet ligger på 11.9 volt. Ej möjlig att starta.
Tråkigt var ordet. Man undrar, var det så redan när jag fick hem bilen eller är det något jag gjort fel. Vet bara inte vad det skulle vara i så fall.
Finns det någon på forumet som haft liknande problem? Någon som har någon ide på hur man skall felsöka detta?

Mvh
Magnus
 
Hej
Köpte en Sunlight T67 i augusti och har ännu inte använt den mer än någon enstaka övernattning. Har dock hunnit bygga om den genom att ersätta två AGM bodels batterier under passagerar stolen fram till ett stort Lithium som placerades bak i garaget. Nya 16mm2 kablar är dragna i skyddsslang under bilen. Det gamla bef kablaget är skarvat under stolen där också en ny DC-DC är placerad. Nu när allt är inkopplat på samma sätt som innan bortsett från DC-DC laddaren så upptäcker jag att hela lasten från bodelen hämtas från startbatteriet. Testat genom att tända all belysning i bodelen under ett antal timmar. Fortfarande 100% i bodelens lithium men startbatteriet ligger på 11.9 volt. Ej möjlig att starta.
Tråkigt var ordet. Man undrar, var det så redan när jag fick hem bilen eller är det något jag gjort fel. Vet bara inte vad det skulle vara i så fall.
Finns det någon på forumet som haft liknande problem? Någon som har någon ide på hur man skall felsöka detta?

Mvh
Magnus
Kan det vara att din booster är inställd på power supply. Då kommer troligen startbatteriet stå för all last.
 
Hej Peter
Jag vet faktiskt inte vilken modell av generator jag har. Det är en Euro6 årsmodell 2020 men smart generator kom kanske först senare. Verkar inte finnas några direkta fördelar förutom miljömässigt då kanske.
Jag är inte säker på när "smartgenerator" kom i de olika chassin som finns på våra husbilar, men en "smartgenerator" laddar bra vid stillastående med motorn på tomgång, samt vid motorbromsning under färd, samt väldigt dåligt när man påverkar gaspedalen, den brukar även strypa laddningen vid ca. 80% laddningsgrad (SoC) i startbatteriet, det brukar på en del märken kunna sitta ett externt bms på startbatteriet som håller koll på SoC. Startar man några tyngre förbrukare på chassidelen som fläkt, halvljus m.m. Så brukar laddningen öka rejält, dock inget som syns, man måste mäta strömmen (A).
Men även ifall man har en smartgenerator så brukar en dc/dc-laddare kunna lura den att ge ok laddning.
Däremot ska inte dc/dc-laddaren vara aktiv när motorn är stoppad, och definitivt inte på den låga spänning du får i ditt startbatteri, något är galet där.

Vet du märke/modell på ditt elblock/ebl?
 
Jag är inte säker på när "smartgenerator" kom i de olika chassin som finns på våra husbilar, men en "smartgenerator" laddar bra vid stillastående med motorn på tomgång, samt vid motorbromsning under färd, samt väldigt dåligt när man påverkar gaspedalen, den brukar även strypa laddningen vid ca. 80% laddningsgrad (SoC) i startbatteriet, det brukar på en del märken kunna sitta ett externt bms på startbatteriet som håller koll på SoC. Startar man några tyngre förbrukare på chassidelen som fläkt, halvljus m.m. Så brukar laddningen öka rejält, dock inget som syns, man måste mäta strömmen (A).
Men även ifall man har en smartgenerator så brukar en dc/dc-laddare kunna lura den att ge ok laddning.
Däremot ska inte dc/dc-laddaren vara aktiv när motorn är stoppad, och definitivt inte på den låga spänning du får i ditt startbatteri, något är galet där.

Vet du märke/modell på ditt elblock/ebl?
Hej
Har en EBL31 i bilen. Har börjat kika lite. Kanske måste börja fundera på att utnyttja D + . Finns en D+ output enligt manualen som kanske kan användas
 
Innan du provar det skulle jag nog ta ett steg tillbaka och kopplat in DC/DC-laddaren på ett annat sätt än du har just nu. Kopplingschemat till din EBL31 ser ungefär ut som mitt, och du borde då (enl. mig, jag vet att andra tycker annat) koppla laddaren mellan startbatteriet/generatorn (efter säkringen på 50A) och startbatteringången på EBL:en. Efter det skall inget annat in på startbatteringången på EBL:en. Kika lite igenom på mitt första inlägg i den här tråden för detaljer.

Då slipper du att ingången och och utgången på laddaren blir sammankopplade när motorn är igång, och om reläet i EBL:en fungerar och D+ fungerar som det skall, så kommer inget att dras från startbatteriet när motorn är avstängd (oavsett hur laddaren är konfigurerad). Då har då löst ditt grundproblem, och du behöver inte koppla D+ till laddaren.

Sen kan det vara så att D+ inte riktigt fungerar i din bil, men då kan man börja fokusera på det problemet. Jag själv hade ett sådant problem, det gav som effekt att bodelstrappen inte automatiskt gick in när motorn startade. Det visade sig att jag kommit åt en switch på min EBL (nederst till höger i bilden nedan). När jag satte tillbaka den i rätt läge, så fungerade D+ igen. Det verkar dock som om du inte har en sådan switch på din EBL, så det är i alla fall inte problemet i ditt fall.

IMG_2296.jpg

Men vi har ännu inte förstått varför vi i alla fall tror att laddaren inte är av när motorn inte är igång, men det kan ju också vara något utanför laddaren. Titta noga på status-skärmen i Vitron-appen, och kika på när den växlar mellan Off/Bulk och och hur många ampere det går igenom den, det kommer att ge mer förståelse.
 
Innan du provar det skulle jag nog ta ett steg tillbaka och kopplat in DC/DC-laddaren på ett annat sätt än du har just nu. Kopplingschemat till din EBL31 ser ungefär ut som mitt, och du borde då (enl. mig, jag vet att andra tycker annat) koppla laddaren mellan startbatteriet/generatorn (efter säkringen på 50A) och startbatteringången på EBL:en. Efter det skall inget annat in på startbatteringången på EBL:en. Kika lite igenom på mitt första inlägg i den här tråden för detaljer.

Då slipper du att ingången och och utgången på laddaren blir sammankopplade när motorn är igång, och om reläet i EBL:en fungerar och D+ fungerar som det skall, så kommer inget att dras från startbatteriet när motorn är avstängd (oavsett hur laddaren är konfigurerad). Då har då löst ditt grundproblem, och du behöver inte koppla D+ till laddaren.

Sen kan det vara så att D+ inte riktigt fungerar i din bil, men då kan man börja fokusera på det problemet. Jag själv hade ett sådant problem, det gav som effekt att bodelstrappen inte automatiskt gick in när motorn startade. Det visade sig att jag kommit åt en switch på min EBL (nederst till höger i bilden nedan). När jag satte tillbaka den i rätt läge, så fungerade D+ igen. Det verkar dock som om du inte har en sådan switch på din EBL, så det är i alla fall inte problemet i ditt fall.

Visa bilaga 241850

Men vi har ännu inte förstått varför vi i alla fall tror att laddaren inte är av när motorn inte är igång, men det kan ju också vara något utanför laddaren. Titta noga på status-skärmen i Vitron-appen, och kika på när den växlar mellan Off/Bulk och och hur många ampere det går igenom den, det kommer att ge mer förståelse.
Hej
Skall ta mig en noggrann titt i appen. Ser ju att den växlar till off men inte kikat närmare på strömmen. Är inte riktigt med på hur du menar med omkopplingen till startbatteriingången på EBL. Menar du att jag skall koppla utgången på DC dit?
 
Hej
Skall ta mig en noggrann titt i appen. Ser ju att den växlar till off men inte kikat närmare på strömmen. Är inte riktigt med på hur du menar med omkopplingen till startbatteriingången på EBL. Menar du att jag skall koppla utgången på DC dit?
Så här ser min inkoppling ut. Om det nu går att se...
 

Bilagor

  • 20251008_080147.jpg
    20251008_080147.jpg
    4,4 MB · Visningar: 55
Nu har inte jag någon EBL i Nordicen men jag antar att det mest logiska är att koppla DC-DC utgången till startbatter/generatoringången på EBL. Då ska, enligt alla regler, EBL vara isolerat (om DC-DC är rätt inställd) från startbatteri när motorn inte är igång.
Som kuriosa kan jag nämna att vår förra Kabe/Fiat -18 hade smartgenerator och när jag installerade VE´s 30A DC-DC så blev jag inte klok på varför laddningen gick ner snabbt från 30A till typiska 8-10A eller lägre. När jag satte på någon elförbrukning t.ex. passagerarstolens värme fick jag igång laddningen igen. Skumt tyckte jag. Men jag förstod inte då hur en Smartgenerator fungerar.
Det som är viktigt att tänka på när det gäller VE's DC-DC (gäller väl andra fabrikat också) är att följa monteringsanvisningen. Den ska inte monteras liggande mot t.ex. ett golv. Detta har med kylningen av enheten att göra. Jag rekommenderar även att montera en plåtbit som en värmespridare emellan enheten och "väggen".
 
Är inte riktigt med på hur du menar med omkopplingen till startbatteriingången på EBL. Menar du att jag skall koppla utgången på DC dit?
I korthet, ja. Men jag får återkomma med ett längre inlägg och förklara mer i detalj.Men först, uppdatera gärna ditt schema enl. nedan.

Så här ser min inkoppling ut. Om det nu går att se...
Rita gärna in din EBL i schemat, och dess ingångar i för jord, startbatteri och bodelsbatteri. Även om ingen av dessa kopplingar har "rörts", så är EBL:en ändå med och påverkar.
 
Koppla startbatteri plus direkt till DCladdaren, inte via plusplinten, då isolerar du startbatteriet, men du kan få andra följdverkningar tex. det går inte läsa av batterispänning vid panelen inne om du har den funktionen.
Hej
Nej jag har inte den funktionen. Menar du det skulle fungera bättre så här?
 

Bilagor

  • 20251008_093355.jpg
    20251008_093355.jpg
    4,2 MB · Visningar: 43
Där håller jag inte med.
En hel del husbilar har sina bo-batteriet i garaget, anslutna med 16mm. kablage.
Jag har aldrig mätt upp de spänningsfall du nämner.
Dc/dc monteras även nära bo-batterierna.
Det är inga högre strömmar det handlar om i detta kablage. Ev. Inverter monteras även då i garaget.

Men problemet gäller den automatiska bortkopplingen av startbatteriet !!
Njae, DC-DC laddaren är ingen evighetsmaskin, den kräver mer ström från generatorn för att upprätthålla spänningen. Långa, klena kabeldragningar, särskilt när det inte behöves, ger alltid en sämre verkningsgrad, ibland en betydligt sämre verkningsgrad. Det ska betalas någonstans. För mig är 12 volts förbrukning att hantera min elkonsumtion så smart som möjligt. Då monterar jag aldrig bodelsbatteribanken i garaget! Sedan ska den samlade elenergin tillbaka igen och konsumeras i bilen, ofta via ett EBL som oftast sitter i framdelen av bilen. Det kan innebära 10 meter extra kabeldistribution, iofs i två steg, men ändå! Förlusterna är där. Det är definitivt "muda"! Dvs slöseri!
 
Jag skall försöka förklara det här lite ur mitt eget perspektiv.

Som relativt ny i husbilsvärlden slås man snabbt av hur olika behoven är och på vilket sätt man använder sin husbil, inget konstigt i sig. Men elektriskt, så ser bilarna väldigt lika ut. Så det finns därför ett behov för relativt många att göra om lite, elbehoven är olika.

I mitt/vårt eget fall vill vi kunna använda husbilen som ett kontor under en vecka utan tillgång till 230V, även på vinterhalvåret då solpanelerna inte ger något. Och ändå vill jag inte att elen skall vara någon begränsning för att köra airfryer, espressomaskin, dator, AC, och en massa annat. Därför behöver vi en STOR inverter och en STOR batteribank, och vi behöver bygga om elen rätt rejält. Inverter på 3000W, 300A (uppdelat) i vissa kablar, 1000Ah batteri. Jag gör gärna det själv, men det kräver att jag läser på rätt rejält, och har rätt material och verktyg; annars kommer det inte att fungera optimalt och i värsta fall skulle bilen brinna upp. Jag har kommit en bit på vägen, har några delar kvar. Nästan allt utom EBL:en sitter… där bak, men över bakaxeln på vår korta bil.

Victron har bra manualer, och de har även en bra generell beskrivning av elinstallationer. Victron har även en bra app om man vill dimensionera sina kablar kallad Victron Toolkit, Vill man titta på YouTube, tycker jag att den här kanalen är bra.

Mina egna behov av el i husbilen är ju jämförelse rätt extrema jämfört med de flesta. Så vad skiljer det från de som bara vill byta till litium och lägga till en DC/DC-laddare? Min poäng med den jämförelsen är att det skiljer sig inte speciellt mycket åt när det gäller vad man behöver sätta sig in i för att det skall fungera optimalt; det finns ingen genvägar om man vill göra det själv. Friskt kopplat, hälften brunnit? Kanske ändå inte.

En DC/DC-laddare skall fixa att göra om spänningen så den blir optimal för batteriet, men det är inte ett konstant värde; den måste även fixa en bra laddkurva. Har man en solcellsregulator, så är det ju bra om den också samverkar med DC/DC-laddaren när den är igång och tycker att samma laddkurva skall användas. Rätt så snabbt blir det rätt så komplext, trots att det bara var något enkelt man ville göra.

Det som gör det än mer komplext är att ingen av länkarna ovan tar någon som helst hänsyn till att man ofta har en EBL i sin husbil. Men den är en högst väsentlig del, och gör man ändringar i elinstallationen så måste man förstå hur sin EBL fungerar. Jag hade tidigare en annan DC/DC-laddare, och dess manual tog hänsyn till EBL:en, men det finns inget om det i Victrons manualer. Det är synd, för det här är prylar som är enkla att köpa men väldigt lätta att missuppfatta.

Nu låter allt det är som att jag tycker att jag är någon sorts självutnämnd expert, men så är det inte. Vi har haft en enda husbil i några månader, och jag har bara tittat på kopplingsschemat till några stycken EBL:er. Men det de har haft gemensamt är att det sitter ett relä i EBL:en som kopplar samman ingångarna för start- och bodelsbatterierna när motorn är igång. Naturligt, det är så bodelsbatteriet normalt sett laddas av generatorn.

Trots att jag är relativt ny på detta, så är jag förbryllad över varför det rätt så ofta rekommenderas att koppla in en DC/DC-laddare mellan startbatteriet och bodelsbatteriet (och inte via EBL:en förutsatt att den finns). Det som då händer är att ingångarna på DC/DC-laddare blir sammankopplade när motorn är igång. Att man kopplar så om man läser en Victron-manual, det kan jag förstå, men den visar inte hela sanningen (i detta fall).

Så här tycker jag att man istället bör koppla (och så var det kopplat i vår bil):

Namnlöst diagram2.jpg

Så, det här varit inte menat att ge en massa pekpinnar, bara helt enkelt ge lite motivation och inspiration för att sätta sig in i sin elinstallation även om det är små ändringar man tycker att man gör.
 
Tillbaka
Toppen