• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bodelen tömmer startbatteriet

Tegen118

HBK Medlem
Inlägg
37
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
41752
Medlemskap
2025
Hej
Köpte en Sunlight T67 i augusti och har ännu inte använt den mer än någon enstaka övernattning. Har dock hunnit bygga om den genom att ersätta två AGM bodels batterier under passagerar stolen fram till ett stort Lithium som placerades bak i garaget. Nya 16mm2 kablar är dragna i skyddsslang under bilen. Det gamla bef kablaget är skarvat under stolen där också en ny DC-DC är placerad. Nu när allt är inkopplat på samma sätt som innan bortsett från DC-DC laddaren så upptäcker jag att hela lasten från bodelen hämtas från startbatteriet. Testat genom att tända all belysning i bodelen under ett antal timmar. Fortfarande 100% i bodelens lithium men startbatteriet ligger på 11.9 volt. Ej möjlig att starta.
Tråkigt var ordet. Man undrar, var det så redan när jag fick hem bilen eller är det något jag gjort fel. Vet bara inte vad det skulle vara i så fall.
Finns det någon på forumet som haft liknande problem? Någon som har någon ide på hur man skall felsöka detta?

Mvh
Magnus
 
Jag skall försöka förklara det här lite ur mitt eget perspektiv.

Som relativt ny i husbilsvärlden slås man snabbt av hur olika behoven är och på vilket sätt man använder sin husbil, inget konstigt i sig. Men elektriskt, så ser bilarna väldigt lika ut. Så det finns därför ett behov för relativt många att göra om lite, elbehoven är olika.

I mitt/vårt eget fall vill vi kunna använda husbilen som ett kontor under en vecka utan tillgång till 230V, även på vinterhalvåret då solpanelerna inte ger något. Och ändå vill jag inte att elen skall vara någon begränsning för att köra airfryer, espressomaskin, dator, AC, och en massa annat. Därför behöver vi en STOR inverter och en STOR batteribank, och vi behöver bygga om elen rätt rejält. Inverter på 3000W, 300A (uppdelat) i vissa kablar, 1000Ah batteri. Jag gör gärna det själv, men det kräver att jag läser på rätt rejält, och har rätt material och verktyg; annars kommer det inte att fungera optimalt och i värsta fall skulle bilen brinna upp. Jag har kommit en bit på vägen, har några delar kvar. Nästan allt utom EBL:en sitter… där bak, men över bakaxeln på vår korta bil.

Victron har bra manualer, och de har även en bra generell beskrivning av elinstallationer. Victron har även en bra app om man vill dimensionera sina kablar kallad Victron Toolkit, Vill man titta på YouTube, tycker jag att den här kanalen är bra.

Mina egna behov av el i husbilen är ju jämförelse rätt extrema jämfört med de flesta. Så vad skiljer det från de som bara vill byta till litium och lägga till en DC/DC-laddare? Min poäng med den jämförelsen är att det skiljer sig inte speciellt mycket åt när det gäller vad man behöver sätta sig in i för att det skall fungera optimalt; det finns ingen genvägar om man vill göra det själv. Friskt kopplat, hälften brunnit? Kanske ändå inte.

En DC/DC-laddare skall fixa att göra om spänningen så den blir optimal för batteriet, men det är inte ett konstant värde; den måste även fixa en bra laddkurva. Har man en solcellsregulator, så är det ju bra om den också samverkar med DC/DC-laddaren när den är igång och tycker att samma laddkurva skall användas. Rätt så snabbt blir det rätt så komplext, trots att det bara var något enkelt man ville göra.

Det som gör det än mer komplext är att ingen av länkarna ovan tar någon som helst hänsyn till att man ofta har en EBL i sin husbil. Men den är en högst väsentlig del, och gör man ändringar i elinstallationen så måste man förstå hur sin EBL fungerar. Jag hade tidigare en annan DC/DC-laddare, och dess manual tog hänsyn till EBL:en, men det finns inget om det i Victrons manualer. Det är synd, för det här är prylar som är enkla att köpa men väldigt lätta att missuppfatta.

Nu låter allt det är som att jag tycker att jag är någon sorts självutnämnd expert, men så är det inte. Vi har haft en enda husbil i några månader, och jag har bara tittat på kopplingsschemat till några stycken EBL:er. Men det de har haft gemensamt är att det sitter ett relä i EBL:en som kopplar samman ingångarna för start- och bodelsbatterierna när motorn är igång. Naturligt, det är så bodelsbatteriet normalt sett laddas av generatorn.

Trots att jag är relativt ny på detta, så är jag förbryllad över varför det rätt så ofta rekommenderas att koppla in en DC/DC-laddare mellan startbatteriet och bodelsbatteriet (och inte via EBL:en förutsatt att den finns). Det som då händer är att ingångarna på DC/DC-laddare blir sammankopplade när motorn är igång. Att man kopplar så om man läser en Victron-manual, det kan jag förstå, men den visar inte hela sanningen (i detta fall).

Så här tycker jag att man istället bör koppla (och så var det kopplat i vår bil):

Visa bilaga 241869

Så, det här varit inte menat att ge en massa pekpinnar, bara helt enkelt ge lite motivation och inspiration för att sätta sig in i sin elinstallation även om det är små ändringar man tycker att man gör.
Hej! Intressant med dina reflektioner. Jodå, det finns flera kärnkraftverk här i klubben. :)Jag är inte en av dom. Men visst är behoven olika. Det gäller dock att definiera sina behov och dimensionera efter dom. Eller att helt enkelt anpassa sin behov efter vad min bil och dess installation kan leverera! Det tror jag många gör och faktiskt mår bra av. Givetvis beroende av verkliga och inte upplevda behov. Men många fastnar i hetsen att optimera in absurdum, utan att egentligen ha det behovet, men bara för att man kan, eller ännu värre, tror att man kan. Jag tror inte att du och dina behov är representativa för majoriteten av oss husbilsåkare. Särskilt inte för oss med 3,5 tonnare. Jag har kört husbil i drygt 30 år. Jag är tekniskt intresserad. Jag har goda kunskaper i el. Men jag har också en känsla av att vilja åkta light och göra av med så lite energi som möjligt. Jag har ett 100 Ah LiFePo4 batteri. Jag har tre Victron laddkällor, 230, DC-DC och MPPT med 180 W solpanel. Jag har ingen inverter. Klarar mig flera dygn på 12 V och gasol. Kan nämna att jag är pensionär idag, men har också tidigare jobbat en hel del från vår husbil. I mitt fall var en god uppkoppling förutsättningen, ingenting annat.
 
Denna koppling förekommer regelbundet, nackdelen är dock att man tappar underhållsladdningen (från ebl) av startbatteriet med den.
Du menar underhållsladdning via 230V-laddaren i EBL:en?

I min egen EBL252 finns det flera anslutningar till startbatteriet. Det finns även en 20A-anslutning som används för ström till absorbtionskylskåpet, men samma anslutning används även ”tillbaka” för underhållsladdning av startbatteriet via 230V-laddaren eller en av ingångarna för solpanelsanslutningen. Jag själv har kunnat ladda startbatteriet med 230V-laddaren, även med DC/DC-laddaren inkopplad på startbatteri-ingången på EBL:ens baksida. Jag tycker att TS EBL31 ser ut att fungera på samma sätt (men jag har förstås inte testat).

Men, det finns säkert många varianter som inte fungerar så.
 
Hej alla
Som TS får man bara buga å bocka för det genuina intresset. Från grunden ser det bara ut att handla om en lite klantig och ej genomtänkt inkoppling men tack vare detta forum ser det ut som det kan landa i ett lyckligt slut.
Har kopplat om nu enligt tips från Olof G.
Utan att vara helt säker ( tiden får utvisa) så verkar allt fungera nu.
Återkommer med rapport när jag vet säkert.
 
Hej alla Husbilsvänner
Nu har jag efter min justerade inkoppling kört en massa mil för att vara säker. Hållt koll i Victron appen och appen för bodelsbatteriet under tiden. Dc laddaren matar på ca 47A ut konstant under körning. Stannat flera gånger och kollat temp på både Dc laddaren och kablage.
Dc laddaren är ljummen, gissningsvis ca 35 grader men kablaget är som väl är helt kallt. Nu hämtas inte heller någon kräm från startbatteriet så även den biten känns tillfredsställande. Fantasktiskt roligt att detta gick att lösa. Mycket tack vare detta forum.
 
Tillbaka
Toppen