• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema AGM batteri

Arkilles

HBK Medlem
Inlägg
931
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
7551
Medlemskap
2024
Så här svarade Biltema i mitt ärende!
"
Ärende 2018-17392 ELEN
Vi har idag tagit del av ovan överklagan insänd till Allmänna Reklamationsnämnden.
Bengt vände sig den 2018-12-14 till Biltemas varuhus i Ängelholm där han velat reklamera sina drygt tre år gamla AGM-batterier 80-900 på grund av dålig effekt. Eftersom Biltema lämnar fyra års garanti mot ursprungligt fel på batteritypen, laddades de båda batterierna upp varefter deras angivna effekt testats med godkänt resultat. Reklamationen nekades.
Kapaciteten hos underhållsfria (ventilreglerade) blybatterier, oavsett om elektrolyten är obunden, bunden i gelé eller i glaskross, testas och definieras i enlighet med standarden EN-50342-1:2006. Här gäller att polspänningen vid test skall vara högre än eller lika med 12,8 V. Med anledning av detta skall alla tester av batteriers kapacitet utföras med fulladdat batteri (12,8-13,0 V)
Ett blybatteri anses fullt uppladdat vid 12,8 V och urladdat vid som lägst 11,7 V, efter urladdning skall batteriet snarast laddas upp igen. Tömning av batteriet under 11.7 V och/eller dröjsmål med återuppladdningen skapar en oxidation hos blyplattorna med en permanent kapacitetsförsämring hos batteriet.
Långsam återuppladdning med låg ström från solceller vilket Bengts husbil är utrustad med är på samma sätt skadlig för blybatterier som 80-900, vilka inte anpassats för användningsområdet. Biltema har i sitt sortiment särskilda batterier avsedda att användas tillsammans med solceller."
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Oxidation av blyplattor börjar så smått redan vid 50% (12,15V) och sulfaterar kraftigt vid 20% (11,8V). Det är därför jag har underhållsladdning på vår lilla Mazda. Vi kör 1 ggr/veckan på vintern och ett par ggr/månaden på sommaren.

Batterierna i husbilen är sällan under 60% och aldrig under 50%.

 
Senast ändrad:

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Jag skulle tro att Biltema garderat sig med att klassa sina AGM-batterier som startbatterier för att undvika reklamationer av ibland misskötta bodelsbatterier. Bilar med start-/stoppfunktion har oftast ett separat mindre AGM-batteri som klarar djupurladdningar för den funktionen.
Förstår inte vitsen med att kalla AGM-batteriet för startbatteri när dom redan har silverbatteriet som lämpar sig bättre för detta ändamål.

BATTERI SILVER 12V 100AH CCA EN:860 Atr.nr 80-900​

BATTERI AGM 12V 95AH CCA EN:850 Atr.nr 80-21005​

Vi är många som har & har haft Biltema's AGM-batteri som bodelsbatteri med gott resultat & kan absolut göra det framdeles också. Det handlar nog mest om underhåll & skötsel.
 

Stig

HBK Medlem
Inlägg
1.709
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2024
Det finns olika typer av AGM batterier, både som förbrukar och som startbatterier. Biltema säljer sitt AGM som startbatteri och de vill nog inte ta något ansvar för om det används som förbrukarbatteri.
Det går naturligtvis att använda ett startbatteri som förbrukarbatteri, jag känner personer som alltid använt vanligt blysyra startbatteri som förbrukarbatteri och även om det inte är optimalt så har det fungerat bra.
Det kan nog dock vara problem med ett garantiärende om batteriet inte är använt som avsett.
 

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Peppar peppar, min två har klarat tre år utan problem.
Spännande och se hur dom mår när vi tar ut bilen för säsongen.
Är noga att inte gå under 12v i drift.
Fråga till batterikunniga, är 12v som gräns i drift ett bra värde?
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Det finns olika typer av AGM batterier, både som förbrukar och som startbatterier. Biltema säljer sitt AGM som startbatteri och de vill nog inte ta något ansvar för om det används som förbrukarbatteri.
Det går naturligtvis att använda ett startbatteri som förbrukarbatteri, jag känner personer som alltid använt vanligt blysyra startbatteri som förbrukarbatteri och även om det inte är optimalt så har det fungerat bra.
Det kan nog dock vara problem med ett garantiärende om batteriet inte är använt som avsett.
För några år sedan såldes Biltemas AGM som ett förbrukarbatteri, och fick oförtjänt gott betyg här på HBK, jag var inte insatt i batterivärlden då, som jag är idag, har sugit i mej av batterivetenskap i några år nu, och vet bättre.
Du har helt rätt om AGM, det finns 3 typer av AGM, jag har testat Biltemas= startbatteri, Varta AGM multi purpose= mångsidigt, inget jag heller skulle rekommendera som förbrukar batteri, samt deep cycle AGM= dessa har jag inte testat, då de är sjukt dyra.

Många skriver här om Biltemas AGM att de håller i si och så många år, fullständigt ointressant, det är antalet cykler ett förbrukarbatteri kan leverera som är intressant fakta.
Det går alldeles säkert att få ett Biltema batteri att hålla i 20år, ifall man inte förbrukar några cykler, samt håller det laddat regelbundet,
Men meningslös info för de som vill använda sina Ah i en batteribank.
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
För några år sedan såldes Biltemas AGM som ett förbrukarbatteri, och fick oförtjänt gott betyg här på HBK, jag var inte insatt i batterivärlden då, som jag är idag, har tokpluggat batterivetenskap i några år nu, och vet bättre.
Du har helt rätt om AGM, det finns 3 typer av AGM, jag har testat Biltemas= startbatteri, Varta AGM multi purpose= mångsidigt, inget jag heller skulle rekommendera som förbrukar batteri, samt deep cycle AGM= dessa har jag inte testat, då de är sjukt dyra.

Många skriver här om Biltemas AGM att de håller i si och så många år, fullständigt ointressant, det är antalet cykler ett förbrukarbatteri kan leverera som är intressant fakta.
Det går alldeles säkert att få ett Biltema batteri att hålla i 20år, ifall man inte förbrukar några cykler, samt håller det laddat regelbundet,
Men meningslös info för de som vill använda sina Ah i en batteribank.
Det är därför som jag köpte Deep cycle batterier på Seasea
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
För några år sedan såldes Biltemas AGM som ett förbrukarbatteri, och fick oförtjänt gott betyg här på HBK, jag var inte insatt i batterivärlden då, som jag är idag, har tokpluggat batterivetenskap i några år nu, och vet bättre.
Du har helt rätt om AGM, det finns 3 typer av AGM, jag har testat Biltemas= startbatteri, Varta AGM multi purpose= mångsidigt, inget jag heller skulle rekommendera som förbrukar batteri, samt deep cycle AGM= dessa har jag inte testat, då de är sjukt dyra.

Många skriver här om Biltemas AGM att de håller i si och så många år, fullständigt ointressant, det är antalet cykler ett förbrukarbatteri kan leverera som är intressant fakta.
Det går alldeles säkert att få ett Biltema batteri att hålla i 20år, ifall man inte förbrukar några cykler, samt håller det laddat regelbundet,
Men meningslös info för de som vill använda sina Ah i en batteribank.
Jag har inte kunnat hitta något som styrker ditt påstående att det finns 3 typer av AGM-batterier så det skulle vara bra om du kunde styrka detta. Däremot har jag hittat denna länk Batterikunskap - Inverterbutiken.se. som säger att AGM duger till både start & förbrukning. Det rekommenderas att man har någon typ av batteriövervakning för att inte dra ur batteriet mer än 50% av dess kapacitet. Det är detta som kallas underhåll & skötsel. Innan Biltema ändrade & kallade batterierna för startbatterier så benämndes dom som fritidsbatterier & jag har väldigt svårt att tro att dagens AGM-batteri från Biltema är en helt ny produkt. Sedan är det väl upp till var & en att ha en uppfattning & handla därefter,

 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Jag har inte kunnat hitta något som styrker ditt påstående att det finns 3 typer av AGM-batterier så det skulle vara bra om du kunde styrka detta. Däremot har jag hittat denna länk Batterikunskap - Inverterbutiken.se. som säger att AGM duger till både start & förbrukning. Det rekommenderas att man har någon typ av batteriövervakning för att inte dra ur batteriet mer än 50% av dess kapacitet. Det är detta som kallas underhåll & skötsel. Innan Biltema ändrade & kallade batterierna för startbatterier så benämndes dom som fritidsbatterier & jag har väldigt svårt att tro att dagens AGM-batteri från Biltema är en helt ny produkt. Sedan är det väl upp till var & en att ha en uppfattning & handla därefter,

Dom är i alla fall minst 5 kg lättare än deep cycle batterierna
 

Bäckis1843

HBK Medlem
Inlägg
2.392
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
28774
Medlemskap
2024
Jag pratade med en inköpsansvarig på Biltema för ca 1,5år sedan (efter att ha haft ungefär samma fel som det som drogs till ARN).
Helt enkelt att batteritestaren sa att batteriet behövde bytas redan efter ett år, fulladdat med 26% kapacitet kvar.
På butiken vägrade de att byta in det så jag drog vidare med frågorna.

Personen på Biltema kunde bekräfta att de under ca 2år fått undermåliga batterier med hög felfrekvens och många reklamationer.
Så de hade bytt leverantör igen.
Så batterier som då var ca 3år gamla var bra medans 2år gamla var dåliga och de som fanns i butik vid tillfället för samtalet var bra.
Han löste det genom att ringa chefen, som tidigare nekat mig bytet, i Södertälje och meddelat mitt namn och vad jag skulle byta in.
Så jag åkte förbi där och lämnade in det gamla och fick ett nytt.
Det nya testas 2ggr/år och är fortfarande bra.
Kör det som förbrukningsbatteri med solladdning...
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.887
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Jag har inte kunnat hitta något som styrker ditt påstående att det finns 3 typer av AGM-batterier så det skulle vara bra om du kunde styrka detta. Däremot har jag hittat denna länk Batterikunskap - Inverterbutiken.se. som säger att AGM duger till både start & förbrukning. Det rekommenderas att man har någon typ av batteriövervakning för att inte dra ur batteriet mer än 50% av dess kapacitet. Det är detta som kallas underhåll & skötsel. Innan Biltema ändrade & kallade batterierna för startbatterier så benämndes dom som fritidsbatterier & jag har väldigt svårt att tro att dagens AGM-batteri från Biltema är en helt ny produkt. Sedan är det väl upp till var & en att ha en uppfattning & handla därefter,


Jag brukar läsa på de olika amerikanska båtforumen, där talar man om AGM type1, type2, type3, dock finns det mycket hemlighetsmakeri från tillverkare av AGM, det tillsätts olika hemliga kemikalier för att få fram olika egenskaper, men även många olika åsikter som även vi har här, vilket kan vara bra.
Men ett AGM skall vara ett deep cycle batteri och skall klara xx antal 80% DoD cykler.

Här finns lite info om deep cycle
Deep Cycle Battery FAQ
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Här finns lite info om deep cycle
Deep Cycle Battery FAQ
God saklig informasjon. det som skiller AGM fra andre blysyre er fiberglass mattene mellom blyplatene. Det med foam og helbly plater forklarer forskjellen i levetid. Men jeg har en gang i tiden lært at tynne plater uten fysisk skille kan degenere ved store strømuttak eller hurtig ladning. AGM fjerner dette problemet. Men det er over 50 år siden jeg demonterte endel bilbatterier, de med størst CCA hadde få tykke foam plater. Fritidsbatterier hadde mange veldig tynne plater med liten avstand, noen ganger fant vi plater som hadde krøllet seg og kortsluttet cellen.

Fritidsbatterier har høyt Ah tall i forhold til vekt og volum. Startbatteri har høyt CCA tall og mer moderat Ah tall. For bruk sammen med inverter ville jeg brukt startbatteri om jeg ikke kunne velge AGM.
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Toppen