• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Biltema AGM batteri

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Då slänger in en fundering, kan man på något vis ”balansera” dessa batterier?
Genom att ladda till samma spänning.
Göran i Björnarbo
Hej, som grund när man monterar ytterligare batterier i en batteribank, så bör man ladda den gamla banken fullt och även ladda det/de nya batterierna fulla så det inte blir någon större strömrusning om de skulle råka att vara väldigt olika i laddning vid sammankoppling, samt att bilens laddare då har samma utgångsläge på alla batterier.

Som PeterK skriver längre upp så är även en laddning och sedan vila på batterierna en skaplig vägledning på skicket.
Har man några dagar på sig så kan man öka kollen lite.
Koppla loss batterierna i bilen så de är separerade och inte inkopplade till bilen, och ha det/de nya batterierna också separerade och ej inkopplade.
Ladda ett batteri i taget, helst med någon bra intelligent laddare (kanske en typ Ctek 7A eller liknande) som man vet gör lika vid varje laddning.
När laddningen är klar så kolla spänningen efter någon timme eller så och skriv upp på ett papper.
När alla batterier är laddade och kollade någon timme efter laddning så har du en första koll på om något redan där ligger under de andra. Svårt att säga volttal här på bra batterier men kanske, kanske runt 13V så snart efter laddning. Om något batteri redan efter en timme har sjunkit märkbart mycket under de andra så mår det inte helt bra.

En "fin laddare" jobbar ju rätt länge med ett batteri även om det är tämligen fullt från början så det tar ju ett tag innan alla batterier är laddade, ett i taget, och därför om man har tid så låt batterierna vila utan inkoppling...... ju längre ju bättre, kanske tre fyra dygn.
Mät sedan åter spänningen på varje batteri och få en rätt bra fingervisning på batterierna och då särskilt de gamla kontra de nya.
Om de alla har skapligt lika värden så kan man troligen använda alla tillsammans i batteribanken.

Och vad är då skapligt lika värden på gamla och nya batterier. Det får vi nog ha en omröstning om kanske :). Man får nog räkna med några tiondelars skillnad i alla fall efter några dygn.
Runt vilken spänning alla batterierna skall vara rätt lika beror ju också på vilket sorts batteri det är (blöta, gelé, AGM), för redan där ligger ju en grundskillnad på några tiondelar.

Som riktvärde kan man nog säga att ett nytt helfriskt "vanligt" fulladdat blött batteri som har stått i vila i flera månader efter laddningen, skall fortfarande ha runt 12.7 V som spänning.

Jag köpte fyra nya blöta batterier i höstas (TUDOR/EXIDE 80A marin) nästan slutna, men som går att kolla upp och fylla på ibland om man vill ha lite koll på nivån.
Ett låg tre/fyra tiondelar lägre än de andra när jag kom hem och mätte på dem, alla tagna direkt från pall på firman .
Jag åkte tillbaka med det och under vissa protester så fick jag det utbytt mot ett som låg lika som de andra tre. Jag laddade alla fyra i höstas och sedan har de vilat ute i garaget. Nu mätte jag på dem och tre låg på 12.72 V och ett på 12.68 V så det får man nog vara helt nöjd med.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Laddar man dom individuellt, eller laddas dom som en enhet parallellt kopplade?
Sköter Cetek D250 SE om regleringen från solcellen, så att man inte behöver någon separat solcells regulator?
(jag kommer förmodligen att gå in och kolla).
Göran i Björnarbo
Dom är parallel kopplade och Ctek har Mppt regulator inbyggt så man kan glömma och göra nåt annat
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Ctek D250 SE verkar vara en rätt vettig pryl. En el pinal som sköter laddningen av batterierna. Både från generator och solceller. Behöver bara kompletteras med en 230volts laddare.
För mig är den för liten den tål inte solcellen . Finns den i ett kraftigare utförande?
Göran i Björnarbo
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ctek D250 SE verkar vara en rätt vettig pryl. En el pinal som sköter laddningen av batterierna. Både från generator och solceller. Behöver bara kompletteras med en 230volts laddare.
För mig är den för liten den tål inte solcellen . Finns den i ett kraftigare utförande?
Göran i Björnarbo

För liten..?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Kolla på Victron's prylar, rejält bättre än ctek
Hej PeterK, Victron tål i alla fall högre strömmar och högre volttal för de som har stora tak och stora och kraftigare solpaneler :D.
Det är synd/underligt att Ctek inte har kommit upp till "24V" paneler eller mer, och kanske 30 eller 40A i ström med någon generator/solcellsladdare i stället för att behöva komplettera med en bypass. Men å andra sidan sett så kanske inte den högsta första laddningen behöver styras med smart elektronik även om de nu tyvärr bara tål pararellkopplade 12V celler.
En Ctek generator/solcelladdare som tål max 48V och max 50Amp. skulle säkert bli en populär pryl även till de som inte behöver all kapacitet, om den höll sig i rimlig prisklass.

:msn_thumbup:M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Använder cteks 230volts laddare i verkstan för underhållsladdning av startbatterier har flera ,är nöjd med dessa de enda laddarna vi använder sedan 15 år tillbaka tycker att dom funkar bra för oss.
När det gäller solceller hävdar en del att med 24volts celler får man laddning till ett 12V system även vid lite sämre ljus. Orsaken till att den här solcellen är att vi råkade hitta den till rätt kurs. 2m2
Jag tror att ctek skulle kunna sälja en större variant av D250SE .
Om Victrons utrustning är bättre än något annat kan jag inte avgöra, det jag sett så ser anslutnings punkterna rejälare ut på
ctek D250 SE rent allmänt tycker jag att solcells regulatorer ser ut som leksaker. Skulle vilja ha något rejält med ett aluminium chassi med stora kylflänsar och rejäla anslutning punkter. Nu har vi kommit rejäl OT i den här tråden .
Göran i Björnarbo
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Använder cteks 230volts laddare i verkstan för underhållsladdning av startbatterier har flera ,är nöjd med dessa de enda laddarna vi använder sedan 15 år tillbaka tycker att dom funkar bra för oss.
När det gäller solceller hävdar en del att med 24volts celler får man laddning till ett 12V system även vid lite sämre ljus. Orsaken till att den här solcellen är att vi råkade hitta den till rätt kurs. 2m2
Jag tror att ctek skulle kunna sälja en större variant av D250SE .
Om Victrons utrustning är bättre än något annat kan jag inte avgöra, det jag sett så ser anslutnings punkterna rejälare ut på
ctek D250 SE rent allmänt tycker jag att solcells regulatorer ser ut som leksaker. Skulle vilja ha något rejält med ett aluminium chassi med stora kylflänsar och rejäla anslutning punkter. Nu har vi kommit rejäl OT i den här tråden .
Göran i Björnarbo

Tänker du köra en singel villapanel 345w på husbilen? Eller förstod jag fel? Normalt avråder man från användning av de stora villapanelerna på husbilar p.g.a. vibrationerna.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Hej PeterK, Victron tål i alla fall högre strömmar och högre volttal för de som har stora tak och stora och kraftigare solpaneler :D.
Det är synd/underligt att Ctek inte har kommit upp till "24V" celler eller mer, och kanske 30 eller 40A i ström med någon generator/solcellsladdare i stället för att behöva komplettera med en bypass. Men å andra sidan sett så kanske inte den högsta första laddningen behöver styras med smart elektronik även om de nu tyvärr bara tål pararellkopplade 12V celler.
En Ctek generator/solcelladdare som tål max 48V och max 50Amp. skulle säkert bli en populär pryl även till de som inte behöver all kapacitet om den höll sig i rimlig prisklass.

:msn_thumbup:M.v.h. JANKRO.

Jag har kört i många år med en CTEK D250S tillsammans med 150w solceller och 2x95A batterier, det har fungerat perfekt, kombinationen laddare och solcellsladdare tror jag täcker de flestas behov i sammanhanget. Att laddaren ger "bara" 20A har inte särskilt stor betydelse med en sådan här batteribank eftersom det är bara en kort stund som batterierna tar emot större laddning, när laddningen i batterierna stiger, sjunker laddströmen snabbt långt under 20A. "Problemet" med solcellsspänningen är väl mera av teoretisk karaktär, de flesta bilarna är väl utrustade med sådana celler ändå? Jag tycker också att det är kul att optimera och teoretisera, men om man skall vara realistisk, hur många behöver flera hundra watt solceller med hög spänning? Vi använder aldrig 230V och har ändå klarat oss med ovanstående uppsättning hittills, året runt! Sedan 2007! :)
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.572
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har kört i många år med en CTEK D250S tillsammans med 150w solceller och 2x95A batterier, det har fungerat perfekt, kombinationen ............ ovanstående uppsättning hittills, året runt! Sedan 2007! :)
Hejsan, ja personligen håller jag helt med att den som finns täcker normala behov t.o.m. utan bypassen. Tanken var mer att en större till hyfsat pris skulle täcka nästan alla behov om den fanns, och man skulle veta att den räcker till i framtiden om man skulle vilja komplettera eller seriekoppla panelerna m.m.
Jag har också en 250 sedan många år men använder den fortfarande bara som solcellsladdare.
Jag har ju sedan mycket länge en 230V inverter som generatorn under färd försörjer och efter invertern en Ctek 25Amp. 230V laddare som då laddar bobatterierna under färd (monterades innan Ctek hade uppfunnit 250 dual) och det har funkat så bra att jag har svårt att överge uppfinningen :p , men funderar på total omkoppling nu när jag köpt nya batterier.

Men som du skriver om max laddning. Med utsugna batterier och en 25Amp. laddare inkopplad till dem så är det inte så lång stund man ser över 20Amp. i laddström innan batterierna börjar att hålla mot och laddningen sjunker en bra bit under 20Amp. trots att högre kapacitet finns tillgänglig.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Tanken är att köra en stor 24volts panel på 345 w, att det skulle kunna spricka och där med inte skulle fungera på en husbil, har jag inte hört förut. I det här fallet är det lite för att det skulle vara väldigt enkelt att montera.
Är det någon nackdel med många Watt på solcellerna?
Göran i Björnarbo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Tanken är att köra en stor 24volts panel på 345 w, att det skulle kunna spricka och där med inte skulle fungera på en husbil, har jag inte hört förut. I det här fallet är det lite för att det skulle vara väldigt enkelt att montera.
Är det någon nackdel med många Watt på solcellerna?
Göran i Björnarbo

Jag har inte sett någon sådan montering själv, men det som du bör få koll på är vilken spänning panelen lämnar, du kan räkna cellerna och då få fram den, du behöver sen en regulator som klarar spänningen från panelen, en 12V panel brukar ligga på 18-22V, så din borde ligga på det dubbla.
Fördelen med 24V paneler är att man kan gå ner i kabeldimensioner, underlättar kabeldragningen.
Man kan inte få för många watt på taket, bara för få :) själv har jag 3x120W och är inte nöjd, skulle vilja ha det dubbla.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.692
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag har inte sett någon sådan montering själv, men det som du bör få koll på är vilken spänning panelen lämnar, du kan räkna cellerna och då få fram den, du behöver sen en regulator som klarar spänningen från panelen, en 12V panel brukar ligga på 18-22V, så din borde ligga på det dubbla.
Fördelen med 24V paneler är att man kan gå ner i kabeldimensioner, underlättar kabeldragningen.
Man kan inte få för många watt på taket, bara för få :) själv har jag 3x120W och är inte nöjd, skulle vilja ha det dubbla.

Det är väl bara att limma dit några till, även om jag inte förstår varför? En nackdel är att varje panel 100-120w väger 10-12Kg allra högt upp på bilen där det är minst lämpligt. Vikten kanske inte betyder så mycket på din bil men på mindre bilar<3500Kg adderar sig onödig vikt snabbt.
Mitt mål på lite sikt är att inte ha några paneler på taket, utan att vi skall vara självförsörjande med el från batterierna och sedan snabbt ladda upp dom när vi kör igen! ;)
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
En tanke, kan vi tro oss ha olika el behov?
-hur mycket el behöver man?
- hur länge står man utan laddmöjligheter?
- hur fort laddar man?
Göran i Björnarbo
Självklart har vi olika behöv och det är sällan jag står på elstolpe eller rättare sagt aldrig,och el behöver jag för att driva min kompressor kylskåp som går bara på 12v resten är Tv ,bluray spelare ,soundbar och Tv boxen DVB T2
 
Senast ändrad:

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Den bilden tillförde en del i min värld.
Det som jag känner är enklast och kanske bäst, är Post kopplingen. Inbillar mig att det är rättviktigt med skapligt dimensionerade kablar. Samt att kan man klara sig med ett stort batteri i banken är det bäst.
Göran i Björnarbo
Har man bara 2 batterier duger diagonalkopplingen utmärkt
 

Gösta

HBK Intresserad
Inlägg
297
Kommun
Heby
Det som är lite tråkigt är att,
det verkar inte alla som designar elsystem känna till . Jag är snart 60 år har mikklat med fordon i över 40 år aldrig sett det tänket tidigare. Eller helt underbart att vid min ålder få en AHA upplevelse, lära sig något nytt.
Göran i Björnarbo
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.864
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Diverse inbyggda problem i husbilar, el,vatten m.m. beror i stor grad på att en husbil är ett FRITIDSfordon, och inte ett yrkesfordon, förutom priset då,
men lösningar på de flesta inbyggda "felen" finner man oftast på HBK :cool:
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
For å være litt elak, om en kobler parallelt uten diagonal og forbruket er veldig lite så spiller det mindre rolle. MEN i det en øker forbruk og øker effekten på ladingen starter problemet gradvis. 20A inn og ut på en batteribank på 300 Ah vil ikke gi umiddelbare problem, Øk strømmen til 50A og problemet er der med full tyngde. Bus bar er veldig vanlig i elbiler på cellenivå.
 
Toppen