• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motor Bilen startar inte

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
939
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Står på Österlen och sen i lördags morse vägrar bilen starta. Lördag morgon 7.30 startar jag bilen och den går i 5 sekunder sen dör motorn och efter det går det inte att starta. Det är en Swift Citroen 1990 bensin. Jag har kollat motorn så mycket jag bara kan vad föreslår ni att man kan göra innan jag ringer bärgning på måndag morgon?

Om det är fuktigt så kan motorn göra så att den startar sen dör den så får jag starta igen men denna gången gick det ju inte
 

Bilagor

  • Screenshot_20230917_085944_Photos.jpg
    Screenshot_20230917_085944_Photos.jpg
    774,3 KB · Visningar: 77

HansErik

HBK Medlem
Inlägg
939
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2025
Sanningen och säga så kan jag inte svära på att det från början inte var två plus kontakt på tändspolen och att felet var någonting annat som har blivit fixat för jag har ju gjort rent och putsat dragit åt bultar och jag har ju hållit på och sen trodde jag mig att jag har missat en pluskabel på tändspole det kanske jag har gjort att den har hoppat av så det var problemet jag är inte hundra på det alltså det känns som att tändmodulen kan vara glitchig eller någonting annat också. Får väl se det kommer ju regna nu tre dagar och fukten kryper in det uppstår igen samma fel Jag vet inte
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.715
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Bilen funkar nu Tack allihopa jättebra hjälp från alla håll och kanter. #Toyota kom förbi och undrade varför tändspolen bara hade en pluss anslutning kabel och då såg vi att det var en till kabel som låg bakom mot plåten som ska sitta på pluspolen också, och det är den kabeln som går in till tändningen. Tydligen har kabel av vibrationer hoppat av den var lite glapp..
Känns jätteskönt att det var så enkelt och Tack allihopa så här kan du ju gå ibland
Ja där ser man, det var vidarekopplingen från tändspolen för strömförsörjningen av tändmodulen som strulade. Eller så var det huvudmatningen till både spolen och modulen. Då verkar elschemat stämma i varje fall.
Bra jobbat och säkert lärorikt för dig.
 

Feiron

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Hässleholm
Efter att jag lagade lampan på fredagen så gjorde jag en motorvätt och Fick problem att starta bilen efter det men det torkade upp några timmar och sen startade den och då körde jag en mil parkerade och på lördag morgon dagen efter så gick bilen igång i fem sekunder och sen dog den
Hej!
Vart får man tag på rätt tändmodul till min 89:a bensinare? original Ducellier MTR-01, 521 013D misstänker att det är den som lagt av och beställde en från AUTODOC som skulle passa men den hade 7 stift. Original har bara 6 så den funkade inte.
 

Feiron

HBK Intresserad
Inlägg
2
Kommun
Hässleholm
Hej
Min husbil (Fiat Ducato-89 bensin) ville inte ta mig dit jag ville utan bara tvärdog. Fick igång den ett par gånger och då gick den som den skulle, men efter 500meter bar dog den och sedan vägrat starta.
Bensin verkar komma fram men nästan ingen gnista. (Ser antydning till gnista men väldigt svag) Tändspolen verkar ok då jag provat med en annan utan resultat.
Misstänkte tändmodulen som sitter intill tändspolen. Beställde en från AUTODOC som enligt beskrivningen skulle passa till min bil, men det visade sig att den hade 7 stift, original har bara 6 stift (Ducellier MTR-01, 521 013 D) så den fungerade inte. Vet någon vart man beställer rätt modul?
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
725
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2026
Exempelvis Autodoc har tändmoduler, finns säkert fler som har dem.
2508001 Brytare tändning Peugeot J5 2.0 84 hk 62 kW 170D (XN1TACP) 1991 290L
HITACHI 2508001 Brytare tändning Peugeot J5 290L 2.0 84 hk Bensin 1993 pris
HITACHI 2508001 Tändmodul
Artikelnummer: 2508001
Skicka recension
  • för fabrikat:OE BOSCH
  • Antal anslutningar:6
  • Version:pick up
  • Objektnummer:2508001
  • Vårt pris:301,86 kr
  • Tillverkare:HITACHI
  • EAN nummer:4044079080019
  • Skick:Helt ny
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.715
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2026
Hej
Min husbil (Fiat Ducato-89 bensin) ville inte ta mig dit jag ville utan bara tvärdog. Fick igång den ett par gånger och då gick den som den skulle, men efter 500meter bar dog den och sedan vägrat starta.
Bensin verkar komma fram men nästan ingen gnista. (Ser antydning till gnista men väldigt svag) Tändspolen verkar ok då jag provat med en annan utan resultat.
Misstänkte tändmodulen som sitter intill tändspolen. Beställde en från AUTODOC som enligt beskrivningen skulle passa till min bil, men det visade sig att den hade 7 stift, original har bara 6 stift (Ducellier MTR-01, 521 013 D) så den fungerade inte. Vet någon vart man beställer rätt modul?
Det finns kabel som går mellan fördelaren och tändmodulen. Det finns en kontakt mitt på kabeln. Kolla om det har kommit in fukt/vatten i kontakten. På min bil rann det ut vatten när jag delade på kontakten. Det är ett standard fel på de här bilarna. Motorn kan vara svårstartad eller startar inte alls mm. Även blecken i kontakten kan ha dålig kontakten, då får man justera dom.
Kolla även på jordkransen som är placerad bredvid startbatteriet. En av kablarna går till tändningen vad jag kommer ihåg. Kransen brukar inte vara en vacker syn, smuts, oxid och glappkontakt. Också ett standard fel.
 
Toppen