• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Bilen startar inte

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Står på Österlen och sen i lördags morse vägrar bilen starta. Lördag morgon 7.30 startar jag bilen och den går i 5 sekunder sen dör motorn och efter det går det inte att starta. Det är en Swift Citroen 1990 bensin. Jag har kollat motorn så mycket jag bara kan vad föreslår ni att man kan göra innan jag ringer bärgning på måndag morgon?

Om det är fuktigt så kan motorn göra så att den startar sen dör den så får jag starta igen men denna gången gick det ju inte
 

Bilagor

  • Screenshot_20230917_085944_Photos.jpg
    Screenshot_20230917_085944_Photos.jpg
    774,3 KB · Visningar: 59

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Jaså fördelarlocket Ja just det. Det är en rotor som snurrar där, kallas den för brytare kanske, min bil är väldigt gammal 1990
Det finns inga brytare. Det är ett elektroniskt tändsystem på din bil.
Tack, jag slår på tändningen och testar .Tändspolen har två kontakter på sig och jag mäter på dem och jag får inget utslag alls. Vad är det för brytarspetsar du talar om
Testa och mät igen. Om anslutningen till jordplinten bredvid batteriet som jag skrev om tidigare är dålig eller saknar kontakt saknas minus till tändspolen. Vrid på tändningen. Sätt ena proben mot chassit och den andra till spolen. Inget utslag byt och sätt proben på den andra anslutningen på spolen, låt den som är mot chassit vara kvar.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Hej det finns inga brytare i din fördelare utan det är bygynnelsen på elektronikens värld. Det är också därför du har den lilla tändmodulen med multikontakten. Inne i fördelaren sitter det troligen en hallgivare som ger signalen.

M.v.h. JANKRO.
Det finns två fabrikat av fördelare som ser lite olika. De som är nere till höger på bilden.
Vem vet det kanske finns fler. De bilarna verkar vara ett hopplock av olika fabrikat.
Sen finns den nya helt elektroniska som du brukar tala väl om.
 

Bilagor

  • IMG_0808.png
    IMG_0808.png
    5,1 MB · Visningar: 14

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Tändspolen får inte ström jag tror strömmen kommer innifrån bilen någonstans runt säkringshållaren kanske. Känns som att kanske jag kan närma mig att hitta felet. Jag behöver bara lite tips om någon har gjort detta förut vart tändspolen får ström ifrån om det sitter någon säkring någonstans kanske som är paj
Hej, bara för att vara säker. Du har ju två små kabelanslutningar på tändspolen. Från den ena går sladden till elektroniken/modulen/fördelaren och den är det ingen ström på utan är i princip minus/jord som laddar upp tändspolen.
Från den andra går sladden till bilen så att säga, och det är den som det alltid skall vara 12V spänning på när du mäter....
Alltså 12V bara på den ena.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det finns två fabrikat av fördelare som ser lite olika. De som är nere till höger på bilden.
Vem vet det kanske finns fler. De bilarna verkar vara ett hopplock av olika fabrikat.
Sen finns den nya helt elektroniska som du brukar tala väl om.
Ja, men de där sidorna är nog inte från en ren Ducato bok utan en Peugeot bok som har med personbil, för jag har aldrig sett eller hört att det suttit annat än elektronisk tändning i Ducato redan från -82, men kan ha fel :confused:.

M.v.h. JANKRO.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Det finns en till kontakt mellan tändmodulen och fördelaren. Det är den som är utsatt för väder och vind. Har du kollat på den.
Jag tror jag ser vad du menar nu Det går ju in en svart grov kabel på undersidan av fördelaren. Det är mörkt nu ag ska kolla på den direkt när det blir ljust imorgon Tack för tipsen
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Det finns inga brytare. Det är ett elektroniskt tändsystem på din bil.

Testa och mät igen. Om anslutningen till jordplinten bredvid batteriet som jag skrev om tidigare är dålig eller saknar kontakt saknas minus till tändspolen. Vrid på tändningen. Sätt ena proben mot chassit och den andra till spolen. Inget utslag byt och sätt proben på den andra anslutningen på spolen, låt den som är mot chassit vara kvar.
Tack Ja det funkar så jag sätter mätinstrumentet svarta på batteriets minus och sen mäter jag med den röda mätinstrumentpinnen på tändspolen och det visar 12,1 volt
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hej, bara en fundering.... Har du haft bilen igång och kört med den något sedan reparationen och problemet med lyset, eller var det bara de där fem sekunderna du fick efter ljusreparationen ??

M.v.h.
Efter att jag lagade lampan på fredagen så gjorde jag en motorvätt och Fick problem att starta bilen efter det men det torkade upp några timmar och sen startade den och då körde jag en mil parkerade och på lördag morgon dagen efter så gick bilen igång i fem sekunder och sen dog den
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hmm :p, dels så skall du kolla den där skarven/kontakten som Herbet har tagit upp flera gånger, och ytterligare en fråga.
Lite tjurig efter motortvätt, en mil, sedan fem sekunder. Vet inte om det finns i något av inläggen, men har du haft fördelarlocket borta och torkat rent/torrt inne i dosan och inte minst inne i själva locket, så det inte kom in vatten i fördelardosan som gjorde att det tjurade och som efter uppvärmning blev kondens av inne i locket som i sin tur gör att gnistan hoppar lite som den vill därinne i fukten.
Och så Herbet's skarv igen.
Och du fick väl inte ner vatten i försänkningarna där tändstiften sitter gömda.

M.v.h. JANKRO.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Hmm :p, dels så skall du kolla den där skarven/kontakten som Herbet har tagit upp flera gånger, och ytterligare en fråga.
Lite tjurig efter motortvätt, en mil, sedan fem sekunder. Vet inte om det finns i något av inläggen, men har du haft fördelarlocket borta och torkat rent/torrt inne i dosan och inte minst inne i själva locket, så det inte kom in vatten i fördelardosan som gjorde att det tjurade och som efter uppvärmning blev kondens av inne i locket som i sin tur gör att gnistan hoppar lite som den vill därinne i fukten.
Och så Herbet's skarv igen.
Och du fick väl inte ner vatten i försänkningarna där tändstiften sitter gömda.

M.v.h. JANKRO.
Jag tog isär fördelaren på lördagen och det var inte vatten där inne direkt men det var lite fukt. Ja tändstiften är ju gömda i hål Man kan ju inte se ner ens hur det ser ut där nere. Det går inte att få ner vatten till tändstiften tror ja för att det sitter som ett slags lock som en skarv på varje tändstiftsledning typ som skyddar. Jag ska kolla Herberts skarvkontakt till fördelaren imorgon när det blir ljust
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
God morgon.
Den kabel som går från fördelaren en bit ner från fördelaren så går det en grov kabel till en kontakt(som jag tog isär och den ser hur fin ut som helst) sen går kontakten vidare upp till tändmodulen den blåa grejen ovanför tändspoden.
När jag mäter med mätinstrument på tändspolen får jag inget utslag alls på de två kontakterna på tändspolen men när jag sätter mätinstrumentet på batteriet minus och mätinstrumentet pluss på tändspolen så får jag faktiskt typ 11,5 volt på båda de kontakterna på tändspolen.. jag slår på tändningen på bilen och gör en liten film som Jag bifogar vad som händer.
Alltså båda kontakterna på tändspolen har 12 volt?
 

Bilagor

  • 20230918_074111.mp4
    139,9 MB · Visningar: 0
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
På vänster sida av batteriet är den jordanslutningen en krans för många jordkablar och den verkar funka bra Jag mäter från tändspole till den jordanslutningen och tändspolen får 12 volt då. Men när jag mäter på själva tändspolens två kontakter så händer det ingenting.(tändningen är på) Det känns som att den blåa tändmodulen är trasig men frågan är kan jag starta bilen när man kopplat 12 volt direkt på tändspole nu så jag kan ta mig till Lomma och beställa en ny tändmodul, så jag slipper bärga bilen
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
dra ström direkt till tändspolen fungerar bara om det har hänt något ifrån 12 v mattningen (tändningslås )
o fram till tändspolen. alltså om du inte har 12volt fram till tändspolen.
Tack tändningen är på och jag mäter på tändspolen de två kontakterna så får jag inga utslag alls på mätinstrument. Tror du jag kan prova att dra två ledningar från batteriet direkt till tändspolen och sen prova starta bilen?, så jag kan köra från Österlen till Malmö hem eller verkstad där. Jag vill ju inte spränga bilen i luften alltså :twitcy:o_O:eek::eek::D:D
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.582
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
God morgon.
När jag mäter med mätinstrument på tändspolen får jag inget utslag alls på de två kontakterna på tändspolen men när jag sätter mätinstrumentet på batteriet minus och mätinstrumentet pluss på tändspolen så får jag faktiskt typ 11,5 volt på båda de kontakterna på tändspolen.. jag slår på tändningen på bilen och gör en liten film som Jag bifogar vad som händer.
Alltså båda kontakterna på tändspolen har 12 volt?
Hej, ja du skall inte ha 12V mellan de två anslutningarna på tändspolen, om det uppfattades så, utan mellan jord och då gärna direkt minus på batteriet för att konstatera att det finns +ström till tändningen helt enkelt. Att det kan se ut som att det finns 12V på andra sidan också har lite att göra med likströms underliga vägar som kan mätas genom spolar och bl.a. lampors glödtråd om det inte finns jord på andra sidan. Svårt att förklara kortfattat.........
Men om funktionen och extra sladd för matning så gäller highwayman's inlägg 33 och 34.
Måste iväg tyvärr, hoppas på någon lösning.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen