• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Bilen startar inte

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Står på Österlen och sen i lördags morse vägrar bilen starta. Lördag morgon 7.30 startar jag bilen och den går i 5 sekunder sen dör motorn och efter det går det inte att starta. Det är en Swift Citroen 1990 bensin. Jag har kollat motorn så mycket jag bara kan vad föreslår ni att man kan göra innan jag ringer bärgning på måndag morgon?

Om det är fuktigt så kan motorn göra så att den startar sen dör den så får jag starta igen men denna gången gick det ju inte
 

Bilagor

  • Screenshot_20230917_085944_Photos.jpg
    Screenshot_20230917_085944_Photos.jpg
    774,3 KB · Visningar: 59

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Sanningen och säga så kan jag inte svära på att det från början inte var två plus kontakt på tändspolen och att felet var någonting annat som har blivit fixat för jag har ju gjort rent och putsat dragit åt bultar och jag har ju hållit på och sen trodde jag mig att jag har missat en pluskabel på tändspole det kanske jag har gjort att den har hoppat av så det var problemet jag är inte hundra på det alltså det känns som att tändmodulen kan vara glitchig eller någonting annat också. Får väl se det kommer ju regna nu tre dagar och fukten kryper in det uppstår igen samma fel Jag vet inte
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Bilen funkar nu Tack allihopa jättebra hjälp från alla håll och kanter. #Toyota kom förbi och undrade varför tändspolen bara hade en pluss anslutning kabel och då såg vi att det var en till kabel som låg bakom mot plåten som ska sitta på pluspolen också, och det är den kabeln som går in till tändningen. Tydligen har kabel av vibrationer hoppat av den var lite glapp..
Känns jätteskönt att det var så enkelt och Tack allihopa så här kan du ju gå ibland
Ja där ser man, det var vidarekopplingen från tändspolen för strömförsörjningen av tändmodulen som strulade. Eller så var det huvudmatningen till både spolen och modulen. Då verkar elschemat stämma i varje fall.
Bra jobbat och säkert lärorikt för dig.
 
Toppen