• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Bilen startar inte

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Står på Österlen och sen i lördags morse vägrar bilen starta. Lördag morgon 7.30 startar jag bilen och den går i 5 sekunder sen dör motorn och efter det går det inte att starta. Det är en Swift Citroen 1990 bensin. Jag har kollat motorn så mycket jag bara kan vad föreslår ni att man kan göra innan jag ringer bärgning på måndag morgon?

Om det är fuktigt så kan motorn göra så att den startar sen dör den så får jag starta igen men denna gången gick det ju inte
 

Bilagor

  • Screenshot_20230917_085944_Photos.jpg
    Screenshot_20230917_085944_Photos.jpg
    774,3 KB · Visningar: 59

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
vart på österlen står du ?
Jag står i Kivik Vitemölle på den 24 tim strandparkeringen typ 100 meter från havet. Tack för din kommentar alltså Highway mannens kommentarer 33 och 34 jag ska testa det efter att jag har laddat batteriet igen några timmar, jag ska se detta kan ju vara ett sätt att se om tändmodulen är trasig då alltså, om jag kopplar 12 volt till tändspolens plus och det går inte att starta bilen då är ju tändmodulen trasig då
 
F

F.d. 73249

Guest
by the way har du testat med start gas, så det inte är bensin pumpen som har lämnat jordelivet
edit... dglöm detta du hade ju ingen gnista. bara sitter o spånner lösningar
 
F

F.d. 73249

Guest
jag kan nock inte hjälpa mer än så här, över nätet
hjälper det inte sätta 12 volt på + sidan av spolen, får man mäta igenom allt
Jag står i Kivik Vitemölle på den 24 tim strandparkeringen typ 100 meter från havet. Tack för din kommentar alltså Highway mannens kommentarer 33 och 34 jag ska testa det efter att jag har laddat batteriet igen några timmar, jag ska se detta kan ju vara ett sätt att se om tändmodulen är trasig då alltså, om jag kopplar 12 volt till tändspolens plus och det går inte att starta bilen då är ju tändmodulen trasig då
sanolikt
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
by the way har du testat med start gas, så det inte är bensin pumpen som har lämnat jordelivet
Jag har ju testat om det är gnista på tändspolen kabel till tändfördelar och det luktar ju bensin när jag drar runt motorn och försöker starta så jag tror bensinpumpen funkar och att det finns ingen gnista till tändfördelar, ström till tändspolen
 
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack så mycket ja det är två skruvar jag lossade den och tog i sär den det sitter ju en metallbygel tråd som låser ihop kontakten och jag fick isär den och den ser fin ut det är 5-6 kontakter där inne men jag ska titta igen Det kan ju vara att kontakten är dåligVisa bilaga 230297
Jag har kollar lite på kopplingsschemat för tändningen.
Tändmodulen har 7 ingångar, din kontakt har 6 st.
Tändmodulen. Nr 2 (NZ ) går till jordplinten bredvid batteriet. Den kan du mäta genom att med summern i din multimeter, mät i kontakten att jorden inte är bruten.
4 är 12V som är vidarekopplat från tändspolen till modulen, mät att det är 12V i kontakten.
1 styr när strömmen (minus) ska brytas till tändspolen, då blir det en gnista. Du kan kabeln med summern genom kontakten och tändspolen. Lossa minus på spolen innan du kollar kabeln.
Du kan mäta kabeln mellan modulens kontakt och Herbetkontakten med summern, då kan du se om det är kabelbrott.

Lycka till!

IMG_0809.jpeg
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
RÄTTELSE JAG FÅR MÄTINSTRUMENT BUZZ SIGNAL MELLAN MINUS FRÅN TÄNDSPOLE TILL MINUS BATTERIET. SÅ DÄR ÄR KONTAKT, jag hade tändspolen inne på köksbänken när jag testar Men jag monterade tillbaka den nu och det blir ju kontakt Tack så mycket ser intressant ut, uttömmande
Mitt mätinstrument har en sån här signal som kollar om det är kontakt och jag testar den på den gula ledningen till tändspolen alltså ettan minus och sen till batteriets minuspol men jag får ingen signal. Jag har lite svårt att förstå!! Men jag lär mig rätt så snabbt under tiden här så har jag tagit bort tändspolen och gjort lite mätningar på den och den verkar ju i alla fall vara hel. Detta kommer från garaget.org hur man kollar om tändspolen är ok.
 

Bilagor

  • Screenshot_20230918_120729_Chrome.jpg
    Screenshot_20230918_120729_Chrome.jpg
    405,2 KB · Visningar: 5
  • 20230918_115923.mp4
    126,3 MB · Visningar: 0
Senast ändrad:

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
RÄTTELSE JAG FÅR MÄTINSTRUMENT BUZZ SIGNAL MELLAN MINUS FRÅN TÄNDSPOLE TILL MINUS BATTERIET. SÅ DÄR ÄR KONTAKT Tack så mycket ser intressant ut, uttömmande
Mitt mätinstrument har en sån här signal som kollar om det är kontakt och jag testar den på den gula ledningen till tändspolen alltså ettan minus och sen till batteriets minuspol men jag får ingen signal. Jag har lite svårt att förstå!! Men jag lär mig rätt så snabbt under tiden här så har jag tagit bort tändspolen och gjort lite mätningar på den och den verkar ju i alla fall vara hel. Detta kommer från garaget.org hur man kollar om tändspolen är ok.
Det är nr2 som är jordkabeln som går till batteriet, jordplinten. Den bör du mäta.
Nr1 är inte ansluten till jord, den är inte ansluten till batteriet. Tändmodulen bryter tändspolens minus med korta pulser.
Det kan du inte mäta med multimetern vad jag vet. I princip samma som med brytare.
Dom pulserna är korta. Men däremot kan kolla om det är kabelbrott som jag beskrev tidigare. Kolla även i Herbetkontakten att kontaktblecken är okej. Du kanske behöver justera dom. Det finns en tråd som handlar om att blecken behövde justeras.
Du bör även kolla att det är 12V på kontaktbleck nr4 i tändmodulens kontakt, då måste tändningen vara på.

Det kan vara att tändmodulen är trasig om du har otur.

Hur tvättade du motorn, högtryck?

Du kan ha fått ner vatten i tändstiftshålen i ventilkåpan. Det borde gå att ta bilder med mobilen. Det kan även vara fukt i alla fem hålen i fördelarlocket där tändkablarna sitter.
Ta loss om och kolla, även tändspolen tändkabel.
Du skrev även att det var fukt på insidan av fördelaren, vatten kan ha runnit längre ner i fördelaren. Det kanske hjälper om du tar loss locket till fördelaren och lägger det åt sidan ett tag så att eventuell fukt torkar bort.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Jag har kollar lite på kopplingsschemat för tändningen.
Tändmodulen har 7 ingångar, din kontakt har 6 st.
Tändmodulen. Nr 2 (NZ ) går till jordplinten bredvid batteriet. Den kan du mäta genom att med summern i din multimeter, mät i kontakten att jorden inte är bruten.
4 är 12V som är vidarekopplat från tändspolen till modulen, mät att det är 12V i kontakten.
1 styr när strömmen (minus) ska brytas till tändspolen, då blir det en gnista. Du kan kabeln med summern genom kontakten och tändspolen. Lossa minus på spolen innan du kollar kabeln.
Du kan mäta kabeln mellan modulens kontakt och Herbetkontakten med summern, då kan du se om det är kabelbrott.

Lycka till!

Visa bilaga 230320
Tack jag förstår kopplingsschemat nu typ och jag har mätt på tändmodulen och som du säger nummer 4 som är i mitten på modulen som har sju stycken ingångar men jag använder bara sex, tändningen är på men det är inget ström alls Jag bifogar video. Jag vill gärna mäta nummer 1 på modulen också ner till Herberts kontakten men jag fattar inte det riktigt, herbertskontakten har ju tre stycken bläck kontakter när jag tar isär den
 

Bilagor

  • 20230918_123459.mp4
    165,2 MB · Visningar: 0

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Det är nr2 som är jordkabeln som går till batteriet, jordplinten. Den bör du mäta.
Nr1 är inte ansluten till jord, den är inte ansluten till batteriet. Tändmodulen bryter tändspolens minus med korta pulser.
Det kan du inte mäta med multimetern vad jag vet. I princip samma som med brytare.
Dom pulserna är korta. Men däremot kan kolla om det är kabelbrott som jag beskrev tidigare. Kolla även i Herbetkontakten att kontaktblecken är okej. Du kanske behöver justera dom. Det finns en tråd som handlar om att blecken behövde justeras.
Du bör även kolla att det är 12V på kontaktbleck nr4 i tändmodulens kontakt, då måste tändningen vara på.

Det kan vara att tändmodulen är trasig om du har otur.

Hur tvättade du motorn, högtryck?

Du kan ha fått ner vatten i tändstiftshålen i ventilkåpan. Det borde gå att ta bilder med mobilen. Det kan även vara fukt i alla fem hålen i fördelarlocket där tändkablarna sitter.
Ta loss om och kolla, även tändspolen tändkabel.
Du skrev även att det var fukt på insidan av fördelaren, vatten kan ha runnit längre ner i fördelaren. Det kanske hjälper om du tar loss locket till fördelaren och lägger det åt sidan ett tag så att eventuell fukt torkar bort.
Tack jag testar nummer två och får en bussignal till jordkransen till vänster om batteriet. Nummer fyra skulle ha 12 volt men jag får ingen ström alls på den och tändningen är på bilen
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Det är nr2 som är jordkabeln som går till batteriet, jordplinten. Den bör du mäta.
Nr1 är inte ansluten till jord, den är inte ansluten till batteriet. Tändmodulen bryter tändspolens minus med korta pulser.
Det kan du inte mäta med multimetern vad jag vet. I princip samma som med brytare.
Dom pulserna är korta. Men däremot kan kolla om det är kabelbrott som jag beskrev tidigare. Kolla även i Herbetkontakten att kontaktblecken är okej. Du kanske behöver justera dom. Det finns en tråd som handlar om att blecken behövde justeras.
Du bör även kolla att det är 12V på kontaktbleck nr4 i tändmodulens kontakt, då måste tändningen vara på.

Det kan vara att tändmodulen är trasig om du har otur.

Hur tvättade du motorn, högtryck?

Du kan ha fått ner vatten i tändstiftshålen i ventilkåpan. Det borde gå att ta bilder med mobilen. Det kan även vara fukt i alla fem hålen i fördelarlocket där tändkablarna sitter.
Ta loss om och kolla, även tändspolen tändkabel.
Du skrev även att det var fukt på insidan av fördelaren, vatten kan ha runnit längre ner i fördelaren. Det kanske hjälper om du tar loss locket till fördelaren och lägger det åt sidan ett tag så att eventuell fukt torkar bort.
Jag har luftat fördelaren och där var inget vatten och när Jag tvättade motorn så hade jag bara en sån här liten Biltema hand-tryck tvättspruta lite vatten och diskmedel det var ingenting speciellt Jag sprutar inte på motorn direkt bara runt kring på chass i detaljer
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tack alla för tips och råd man lär sig mycket idag känner jag. Så man kan slutsatsa då kanske att tändmodulen den blåa ovanför tändspolen inte får 12 volt som då ska komma från tändningen. så frågan är då ligger felet inne i cockpit någonstans. Detta måste väl medföra att tändmodulen är hel och att den inte får 12 volt då slipper jag ju köpa en ny sån kanske. Jag kan inte tyda Herbert's diagram mer än vad han har berättat för mig det är ju hieroglyfer mer än att tändmodulen den blå ska få strömmen från tändningslåset när jag vrider om nyckeln så jag tror man får börja felsöka inne i bilen då. Kan. Tror ni Jag kan prova och koppla från bilbatteri direkt till plus på tändspole nu och se om jag kan få igång bilen?
 
F

F.d. 73249

Guest
har du hittat vart tändmodulen ska få 12 volt o är 100% säker på det
då kan du tjuvströmma från batteriet o ge modulen 12 volt direkt
MEN MEN då måste du vara 110 % säker på att det rätt annars kan du bränna modulen
annars är det bara att börja följa den kabel som du tror är 12 v till modulen baklänges in i bilen.
ofta får man klippa upp höljet för att se vart den går + du kan ta hjälp av ringaren i mättinstrumentet
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack alla för tips och råd man lär sig mycket idag känner jag. Så man kan slutsatsa då kanske att tändmodulen den blåa ovanför tändspolen inte får 12 volt som då ska komma från tändningen. så frågan är då ligger felet inne i cockpit någonstans. Detta måste väl medföra att tändmodulen är hel och att den inte får 12 volt då slipper jag ju köpa en ny sån kanske. Jag kan inte tyda Herbert's diagram mer än vad han har berättat för mig det är ju hieroglyfer mer än att tändmodulen den blå ska få strömmen från tändningslåset när jag vrider om nyckeln så jag tror man får börja felsöka inne i bilen då. Kan. Tror ni Jag kan prova och koppla från bilbatteri direkt till plus på tändspole nu och se om jag kan få igång bilen?
Du har mätt att det finns 12V fram till tändspolen när kollade tidigare.Så där inte ligger felet, men det kan glappa. Det är två kablar anslutna till plus på tändspolen. En är från tändningen och där har du 12V, den andra är 12V matningen(nr4 ) till tändmodulen.
Det kan vara glapp i anslutningarna på plussidan på tändspolen. Ta loss och rengör anslutningarna. Ett tips är när felsöker efter kabelbrott är att skaka på kablarna när man mäter. Du kan använda summern på båda ändarna av en kabel också.

Kolla även att du har ställt in rätt skala på multimetern och även att kablarna är rätt anslutna i hålen på multimetern. Lätt att glömma bort om man är stressad.

Det kan vara att kopplingsschemat inte helt matchar din bil. Då får man prova sig fram.
Inte helt enkelt men det går.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har inte tillgång till några nummer nu, men tändmodulen skall bara kosta några hundralappar och en som passade fanns i alla fall förr t.o.m. på Biltema, men kan ju ev. ha utgått för de har sållat ut mycket till äldre bilar sista åren.

Det är rätt många faktiskt som har haft krångel med just tändningen på sina bensinhusbilar sista året och skrivit om det här.
Det verkar tyvärr som det ibland troligen varit signalgrejen inne i fördelaren (hallgivare/en elektronisk givarkontakt) som har bråkat för en del.
Den verkar vara svår att få tag i men finns ändå.

Men det kanske ändå lutar åt "bara" strul och jäk..... för dig fortfarande.

(Som liten tröst så går det att fixa med ny eftermarknadsfördelare m.m. som flera har gjort, men det är inget som man direkt fixar till ute i naturen och utan att ha full kontroll på alla kablar och bef. grejer som skall kopplas bort innan.)

M.v.h. JANKRO.

Ps. jag funderade bara på om inte tändmodulen ev. skall ha bra jord i sina nitade fästhål ?? Vet ej.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Bilen funkar nu Tack allihopa jättebra hjälp från alla håll och kanter. #Toyota kom förbi och undrade varför tändspolen bara hade en pluss anslutning kabel och då såg vi att det var en till kabel som låg bakom mot plåten som ska sitta på pluspolen också, och det är den kabeln som går in till tändningen. Tydligen har kabel av vibrationer hoppat av den var lite glapp..
Känns jätteskönt att det var så enkelt och Tack allihopa så här kan du ju gå ibland
 
Toppen