• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Bilen startar inte

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Står på Österlen och sen i lördags morse vägrar bilen starta. Lördag morgon 7.30 startar jag bilen och den går i 5 sekunder sen dör motorn och efter det går det inte att starta. Det är en Swift Citroen 1990 bensin. Jag har kollat motorn så mycket jag bara kan vad föreslår ni att man kan göra innan jag ringer bärgning på måndag morgon?

Om det är fuktigt så kan motorn göra så att den startar sen dör den så får jag starta igen men denna gången gick det ju inte
 

Bilagor

  • Screenshot_20230917_085944_Photos.jpg
    Screenshot_20230917_085944_Photos.jpg
    774,3 KB · Visningar: 59

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Står på Österlen och sen i lördags morse vägrar bilen starta. Lördag morgon 7.30 startar jag bilen och den går i 5 sekunder sen dör motorn och efter det går det inte att starta. Det är en Swift Citroen 1990 bensin. Jag har kollat motorn så mycket jag bara kan vad föreslår ni att man kan göra innan jag ringer bärgning på måndag morgon?

Om det är fuktigt så kan motorn göra så att den startar sen dör den så får jag starta igen men denna gången gick det ju inte
Ta isär kontakten mellan fördelaren och tändmodulen. Den är känslig för fukt. Det kan t.o.m. samlas vatten i den. Även kontaktblecken kan vara böjda.
Det finns även en kontakt på samma kabel till tändmodulen.

Anslutningen till det elektriska munstycket på förgasaren kan ha lossnat.
Då är motorn extremt svårstartad och går i princip inte att köra.
Kolla även att säkringarna är hela i handskfacket. Jag har för mig att det är bla samma säkring till belysningen i handskfacket och munstycket.
Du kan mäta om det finns spänning vid munstycket med tändningen på.
Det går också att ta loss munstycket. Den kan kärva inuti.
Var försiktig med packningen.

Vad har du för förgasare, den enkla eller den mer avancerade med tre elektriska munstycken, automatchoke, en enkel ECU och lambdasond.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Ta isär kontakten mellan fördelaren och tändmodulen. Den är känslig för fukt. Det kan t.o.m. samlas vatten i den. Även kontaktblecken kan vara böjda.
Det finns även en kontakt på samma kabel till tändmodulen.

Anslutningen till det elektriska munstycket på förgasaren kan ha lossnat.
Då är motorn extremt svårstartad och går i princip inte att köra.
Kolla även att säkringarna är hela i handskfacket. Jag har för mig att det är bla samma säkring till belysningen i handskfacket och munstycket.
Du kan mäta om det finns spänning vid munstycket med tändningen på.
Det går också att ta loss munstycket. Den kan kärva inuti.
Var försiktig med packningen.

Vad har du för förgasare, den enkla eller den mer avancerade med tre elektriska munstycken, automatchoke, en enkel ECU och lambdasond.
Tack för det samma snabba svaret Jag ska gå igenom och följa vad du säger jag har nog den enkla förgasaren. Du pratar om ett munstycke, Kan du precisera vart det är? Jag bifogar en liten film Det finns en elkabel som går in i förgasaren till en rund mojäng är det munstycket? Jag vet att om den elkabeln inte är ansluten där då har man ingen tomgång
 

Bilagor

  • 20230917_104419.mp4
    98,2 MB · Visningar: 2

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack för det samma snabba svaret Jag ska gå igenom och följa vad du säger jag har nog den enkla förgasaren. Du pratar om ett munstycke, Kan du precisera vart det är? Jag bifogar en liten film Det finns en elkabel som går in i förgasaren till en rund mojäng är det munstycket? Jag vet att om den elkabeln inte är ansluten där då har man ingen tomgång
Det är den runda saken som är munstycket. Den är gängad. Var försiktig för det finns inga nya munstycken att köpa. Packningen är hård och spröd.
Mät att det är 12V fram till den när tändningen är på.
Rengör anslutningen inkl. flatstiftet. Du kanske behöver byta flat stiftet.

Kontakten mitt på kabeln till tändningen som jag skrev om är lite lurig. Fukt/vatten i den kan göra så att felet kommer och går. Även att motorn kan vara stendöd.
På min bil bil rann det ut vatten när jag tog isär kontakten första gången. Den är ganska utsat för väder och vind.
Motorn gick då inte att starta.

Kolla även gärna jordkransen som sitter bredvid startbatteriet. Där är det ofta en massa smuts och oxid som orsakar dålig kontakt.
En av jordkablarna betjänar tändningen. Det går inte att säga vilken.
Passa på och se över allihop.

Om du har ett bränslefilter byt det. Det finns även ett grovfilter inuti bränsleledningen anslutnings nippel på förgasaren. Nippeln är gängad och går att ta loss. Det gäller att vara försiktig bilen är gammal.
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Det blir ingen gnista jag testar tändstiften kablarna som bilden visar det ska ju vara gnista då mot den chassibulten och tändkabel. Kanske tändspolarna gått sönder eller någonting Jag vet inte. Lite tips vart jag ska testa att mäta nu jag har en sån här voltmeter någonting 20230917_151308.jpg20230917_151955.jpg
 

Bilagor

  • 20230917_150901.jpg
    20230917_150901.jpg
    1,8 MB · Visningar: 32
  • 20230917_151308.jpg
    20230917_151308.jpg
    2,1 MB · Visningar: 45
  • 20230917_151940.jpg
    20230917_151940.jpg
    1,3 MB · Visningar: 32
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Kolla om Du har 12V på tändspolen, med påslagen tändning.
Kolla även om brytarspetsarna bryter och sluter genom att vrida runt motorn, för hand.
Justera avståndet vid behov
Tack, jag slår på tändningen och testar .Tändspolen har två kontakter på sig och jag mäter på dem och jag får inget utslag alls. Vad är det för brytarspetsar du talar om
 
Senast ändrad:

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Tändspolen får inte ström jag tror strömmen kommer innifrån bilen någonstans runt säkringshållaren kanske. Känns som att kanske jag kan närma mig att hitta felet. Jag behöver bara lite tips om någon har gjort detta förut vart tändspolen får ström ifrån om det sitter någon säkring någonstans kanske som är paj
 

HansErik

FD HBK Medlem
Inlägg
707
Kommun
Malmö
HBK-Nr
26752
Medlemskap
2023
Har du gjort rent vid tändmodulen? Det är den som sitter vid tändspolen och är blå, skulle kunna vara den som krånglar.
Sitter med två skruvar.
Tack så mycket ja det är två skruvar jag lossade den och tog i sär den det sitter ju en metallbygel tråd som låser ihop kontakten och jag fick isär den och den ser fin ut det är 5-6 kontakter där inne men jag ska titta igen Det kan ju vara att kontakten är dålig20230917_183300.jpg
 

Bilagor

  • 20230917_183252.jpg
    20230917_183252.jpg
    1,4 MB · Visningar: 10

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
566
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Ser ju helt ok ut tycker jag, men det kan ju vara den som krånglar vet inte om det går att mäta sig fram om den är ok.
Men din bil tänder ju inte om jag förstått dig rätt och att det bara hände väldigt plötsligt. Tändspolen är ju kanske dags att byta ändå likadant kablar mm.
 

Blaser338

HBK kassör
Admin medlem
Inlägg
3.274
Kommun
Skurup
HBK-Nr
33443
Medlemskap
2029
Nej, det är ju det som händer när du slår till tändningen. Är sedan tändmodulen kass så kvittar det men eftersom det inte kommer fram ngn ström till spolen så är det ju värt ett försök.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.395
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack så mycket ja det är två skruvar jag lossade den och tog i sär den det sitter ju en metallbygel tråd som låser ihop kontakten och jag fick isär den och den ser fin ut det är 5-6 kontakter där inne men jag ska titta igen Det kan ju vara att kontakten är dåligVisa bilaga 230297
Det finns en till kontakt mellan tändmodulen och fördelaren. Det är den som är utsatt för väder och vind. Har du kollat på den.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.583
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Antar att det finns brytare. Sitter under fördelarlocket.
Jaså fördelarlocket Ja just det. Det är en rotor som snurrar där, kallas den för brytare kanske, min bil är väldigt gammal 1990
Hej det finns inga brytare i din fördelare utan det är bygynnelsen på elektronikens värld. Det är också därför du har den lilla tändmodulen med multikontakten. Inne i fördelaren sitter det troligen en hallgivare som ger signalen.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen