• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att fixa en Fendt och åka till Gibraltar

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Hej Husbilsklubben! Jag och min sambo for ner till Kalmar förra veckan och köpte oss våran första husbil. En Fendt 500 från 1991 (lika gammal som mig) Väldigt kul men också mycket att ta tag i... Därför tänkte jag nu starta en renoveringstråd här med förhoppningen om en del goda råd, vissa här på forumet verkar ju nästan kusligt kunniga! Jag arbetar i vanliga fall med byggnadsvård så trä är mitt material och är ganska van vid att rota runt i gamla träkåkar men metall och framförallt motorer och ström är jag inte lika bra på..

Köpet:
Bilen såldes av en husbilsfirma som fått den i inbyte. Den låg ute för 69.000 och såg superfin ut på bilderna, perfekt planlösning för våra behov. Jag tog kontakt med den tidigare ägaren via trafikregistret, Han var mycket trevlig och berättade direkt allt han visste om bilen. Bland annat nämnde han att motorn gick ojämnt, han hade låtit renovera förgasaren och bytt fördelardosa och bytt kablar och tändstift men det hade inte avhjälpt problemet. Han nämnde också att det fans en fuktskada i bilen som firman hade gjort avdrag för när han bytte in husbilen.

När jag påtalade detta för husbilsfirman gick de utan omsvep ner till 50.000, toppen tänkte jag då finns det en rätt hyfsad budget för att fixa saker för..

Vi åkte ned till Kalmar i tisdags och tittade på bilen. Det första man kunde konstatera var ju att inredningen så väldigt fin ut samt att planlösningen var perfekt! Det andra man kunde konstatera var att alla installationer verkade fungera bra, värmen var på och det fans varmvatten i kranen och så vidare. Det tredje var att väggarna på ett par ställen verkade bestå mest av blomjord...

Dags för provkörning! innan vi åkte från husbilsfirman så frågade jag om jag skulle stänga av gasolen till varmvattenberedaren och luftvärmepannan och fick svaret att "gasolen kan vara på, det var bara att köra". Vi provkörde bilen och kände ganska direkt av hackandet som den tidigare ägaren nämnt. Efter att vi kört i några minuter hojtade min sambo ifrån baksätet "STANNA DET RYKER!". Det hade börjat ryka bak i bo-delen, men det var inte tydligt varifrån röken kom. Vi stängde av gasolen och 12v strömmen och kunde fortsätta utan problem. Vi körde ett par mil utan fler missöden.

Väl tillbaka på husbilsfirman så stod vi länge och grubblade i kylan. När vi kom tillbaka försökte vi se vart röken kommit ifrån men det gick inte att hitta. Gaspannan (Truma luftvärme) hade slutat fungera så vi antog att det var luftdraget från motorvägen som fått lågan att bränna något. Det fanns ju en del problem som talade mot köpet men vi hade trots allt fått lite känslor för bilen, den kändes väldigt mysig och jag tror att vi annars kunde gått och väntat på den "perfekta bilen" i evigheter, så vi bjöd 40.000 och fick den för priset.

Vi körde ned till Karlskrona på kvällen och jag blev plågsamt medveten om att körställningen för högerbenet var plågsamt obekväm, skulle behöva en liten kloss till stöd för hälen tänkte jag och fattade plötslig vad den lilla träbiten med kardborrefötter som låg på instrumentpanelen var till för.

Dagen därpå körde vi hem ca 35 mil till Mariestad utan problem, det verkar som att motorn går fint när den är belastad som under acceleration eller när man ligger på över 80km/t. däremot hackar den när man kommer in i någon tätort och skall ligga på runt 50 på treans eller fyrans växel.

Nu står den så utanför vårt fönster och både lockar och skrämmer.

Ojoj, det här blev långt.. Stort tack till alla som läst såhär långt. Imorgon skall jag försöka gå igenom vad som jag redan nu ser behöver åtgärdas, misstänker att det kan bli mer allt eftersom.

(PS försökte lägga in bilder med lyckades inte måste man vara medlem för att lägga upp bilder?)
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Rykking ved lavt turtall kan skyldes koplingen. Og ja en må være medlem for å laste opp bilder.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Grattis till din husbil. Det är bra att du är medveten om fuktskadorna eller skall jag säga rötan eftersom du nömner att delar av väggen består av "blomjord". Du bör få gjort en riktig fuktkontroll där man på ett protokoll visar var skadorna finns & hur allvarliga dom är. Detta kan du få gjort hos någon som reparerar husbilar & husvagnar. Jag skulle tro att dom är omfattande eftersom firman gick ner 29000:-. Att reparera hos en firma kostar betydligt mer än så & med tanke på bilens ålder inte ekonomiskt försvarbart. Att använda den som den är är inte tillrådligt eftersom det är hälsofarligt samt att den säkerligen inom en snar framtid börjar falla sönder. Alltså återstår bara att reparera själv & det är inga problem & inte heller kostsamt. Vad som behövs är tid, verktyg, någonstans att vara (helst inomhus) & lite händighet. Jag har själv & flera i HBK gjort detta, kunde vi så kan säkert du också. Ditt nästa steg i den här tråden bör vara att du visar fuktmätningsprotokollet & bilder på synliga fuktskador så kommer du att få svar från oss som reparerat sådana skador.
Lycka till, detta ska nog fixa sig.:msn_thumbup:

Ps. Lös medlemskap så att du kan lägga in bilder men också så att du får tillgång till all annan värdefull information som är avsedd endast för betalande medlemmar.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Redan två som orkat trä sig igenom mitt mastodontinlägg! Fantastiskt!

Jag är kanske tveksam till att det är kopplingen, det rök bara i bodelen och det slutade när vi stängde av gasolkranen, var inte heller något problem när vi sedan körde nästan 40mil. Om det var koplingen borde det väl ha fortsatt ryka eller märkts att den var slirig eller så?

Angående fuktskadorna så är jag medveten om att det blir alldeles för dyrt att fixa hos en verkstad. Både jag och min sambo är föräldralediga så jag har en del tid att lägga. Verktyg är inte heller ett problem, jobbar som sagt med byggnadsvård/snickeri och har firma. Jag har en fuktmätare så jag borde kunna mäta själv.

Får bara se till att lösa medlemskapet så jag kan börja lägga upp bilder.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ryckningarna i motorn behöver inte vara allvarligt Kan bero på att motorn av någon anledning går för magert har haft det på en BMW och det var bränsleregulatorn vilken var lätt att byta man ser det om man tittar på stiften, jag har ju också trumavärmare och varmvattenberedare men kör aldrig med dom på, mänga stänger tuben också och det kan vara ide innan du kollat att det inte läcker någonstans. Det enda jag låte vara på är kylen men den brukar slockna finns ju ett 12v läge där den bara går när motorn går den drar 10a.
Jag har en 89 och sitter just nu spanien. Fuktskadorna är den stora biten och kontrollera noga tacklukorna speciellt om någon försökt täta med silikon för det fungerar inte på en hus bil. Fick kramp i högerbenet men skruvade fast en stoppad skiva vid facket i mitten att vila benet emot och det hjälpte.
Finns flera som har såna gamla bilar JANKRO har en bensinare också.
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Vilken himla tur att du jobbar med byggnadsvård/snickeri :D. Skämt åsido, då är du rätta mannen för detta projekt. Det låter lite konstigt detta med röken. Pannan är väl i ett med vv-beredaren & den var ju på hos handlaren utan att det rök, den sitter ju inne i bilen & kan inte påverkas av fartvinden. Det skulle kunna vara så att du har en rötskada mellan hytt & bodel eller i golvet, så stor att det är hål & att det läcker in från motorn. Du har ju ingen diesel så det skulle kunna vara så att bilen läcker olja & när du kör så stänker det på avgasningsröret eller att den dricker så mycket olja att den ryker & avgassystemet är otätt.
 

Lena & Björn

HBK Medlem
Inlägg
1.604
Kommun
Kungsbacka/Lefkas
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2024
”Rykkingen vid lågt varvtal kanske kan vara kopplingen”. Det är nog lite språkförbistring. Det avsågs nog inte rök utan ryckningarna...

Tack för din långa beskrivning, det skall bli kul att få följa hur det går.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Nu har jag betalat in medlemsavgiften så snart kommer det bilder!

Jag har också förhoppningen om att det inte behöver vara något allvarligt fel på motorn, det gäller bara att hitta var felet sitter o_O. Jag är som sagt inte så haj på det där med motorer så jag tänker att jag eventuellt får lämna in den på service.

Jag har separat panna och varmvattenberedare, det där med fartvinden var bara en gissning, eftersom att trumavärmaren inte funkade efter provkörningen så antog jag att det var det som hade hänt. Det skulle ju också förklara att det var så otydligt vart röken kom ifrån eftersom att den skulle ha blåsts ut genom luftslangarna av fläkten. Jag har kollat på värmaren nu på morgonen och det verkar vara något problem med den automatiska gnistbildningen.
Batterilådan som genererar gnistorna verkar funka för om jag håller den nära metallkroppen på värmaren så genererar den gnistorna prydligt och fint. Jag misstänker att det är så att tändstiftet eller kablarna som går in bakom kortsluter på fel ställe.. Jag gjorde en fuling och skruvade bort det lilla siktglaset till pilotlågan och kunde då tända pilotlågan med en tändsticka. Efter en stund gick hela brännaren på så termostat och brännare verkar det inte vara nått fel på. förmiddagens projekt blir nog att skruva loss pannan för att se om jag kan se något fel.

@björn och lena: Tack! det är ju uppenbart nu när du påpekar, jag har ändå gjort en del restaureringsjobb i Norge så jag borde ha förstått tycker jag. Är det som att kopplingen tappar fästet under bråkdelen av en sekund då? Varför blir det så vid lägre varvtal?

Stort tack för alla svar! Jag återkommer med uppdateringar.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Jag är förresten en bit in i din renoveringstråd Bengtic, har den som kvällsläsning, och om JANKRO har en bensinare så känner jag mig genast lite tryggare!
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Det er på koplingplaten noen fjører som skal utjamne motorens lille ujamnhet i rotasjonen. Om disse er blitt for svake så slår det ved lavt turtall, normalt merker en det best og nesten alltid på backen ved sakte manøvrering.

Men om en går ned en veksel så burde det forsvinne, en får da selv avgjøre om dette er noe en vil bruke penger på.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Vi skall nog ta en tur och fika i vårvädret i morgon så då kan jag känna efter närmare hur hackandet förhåller sig till växlarna. Min minnesbild från hemresan från kalmar är att det mest var på treans eller fyrans växel det hände och att jag försökte växla ned för att få upp varvtalet men att det bara hjälpte ibland..

Nu har jag skruvat ut trumapannan och den ser ut att vara i ok skick och det var som jag misstänkte så att tygstrumpan som isolerade sladden till tändstiftet var slut och kortslöt på fel ställe. Egentligen skulle det räcka att byta strumpan, men var får man tag på en sådan? Min panna är en SL3002 och den verkar ha 45cm lång tändstiftsslad men det finns en 55cm sladd som kostar mindre än hälften, tänker att man bara borde kunna göra en ögla med överflödig kabellängd vid transformatorn där det finns gott om plats.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
De har reservdelen men tycker det var lite väl dyrt. Beställde ett nytt värmeskydd istället, borde också gå att dra kabeln lite annorlunda så att den går bakom lite skydsplåtar istället för att gå parallellt med brännaren.

Hurricane Värmeskydd silikon 10mm

Sprängskissen kan komma väl till pass så tack skall du ha!
 
F

F.d. 22252

Guest
Du skrev att du var duktig bara på träjobb men det var en riktig underdrift, ta ut värmaren hade jag inte gett mej på det är så jobbigt att arbeta i svåra lägen. Om du har kommit till alla råd om trumafläkten så kanske du kan passa på att göra rent den också.
Kan nog vara att bilen stått länge och smuts farit in i brännaren så det tog eld när du körde. Det kan hända att den öppnar för stora lågan och det kommer oförbränd gas upp och då kan det bli en en stor låga som kanske brände bort lite gammal smuts.
Titta även efter hur det är med skorstenen och genomföringen till taket, den fick jag byta kostar någon hundring och är av plast kan mycket väl vara läckage där och hatten som ska skydda för regn kan det vara hål på på min bil går slangen från värmaren genom garderoben ganska öppet kan vara bra att besikta den också.
Beträffande batterierna för tändningen av truma så är den gjord på den tiden det inte fanns helkapslade alkaline med påföljd att pluspolen inte når ända mot kantakten så det blir glappkontakt där. Försök hitta några batterier som har lite längre pluspol. När värmaren är på och är varm så försöker den tända hela tiden blåser lågan ut så kan den börja pumpa till från tänd slockna osv. så gör min när den inte är riktigt varm och vredet är mycket påvridet.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Att pilla isär och riva saker brukar ju oftast vara ganska enkelt, att laga och sätta tillbaka brukar väl oftast vara svårare..

När vi kom till husbilsfirman var trumapannan i full gång, de hade satt på värme, vatten och hela rasket för att visa att det funkade. det var först när vi kört i ett par minuter och precis svängde ut på motorvägen som det hände. Mycket märkligt det hela, röken sparade mig i alla fall Ca 10.000kr

Jag tänkte tjuvstarta med bilder, här är en länk till ett bildgalleri
Fendt 500 motorhome

Den sista bilden visar den värsta fuktskadan. Den sitter i hörnet bakom köksbänken. Med andra ord bakom kylskåp, handfat, spis, värmepanna+fläkt samt manöverpanelen... Insåg inte riktigt hur illa placerad den fuktskadan var innan jag fått sova på saken.. På de flesta renoveringstrådarna här på forumet så verkar den gyllene regeln vara att fixa fuktskador inifrån. Jag förstår logiken i det men funderar på om det ändå inte kan vara smart att ta denna skadan utifrån för att slippa plocka isär hela köket? Då borde jag ju hitta och täta läckan i samma svep?
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Förresten Termostatvredet på trumapannan är riktigt kärvt, det sitter ju ett litet plasthus som styr termostaten och den automatiska tändningen, vad smörjer men det med? Brukar ju köra WD40 men kan det reagera med plasten och ställa till det?
 

Wessly

HBK Medlem
Inlägg
561
Kommun
Sala
HBK-Nr
25066
Medlemskap
2024
Hej , jag har en 90a Nordic husbil med bensinmotor 84 hk. Jag lydde Jancro´s råd och satte ett öppet luftfilter ifrån biltema. Blev skillnad då jag tyckte att den nästan kvävdes av den gamla luftburken, lite som att köra med choken i. Vet inte om detta hjälper mot dina ryckningar, men min bil gick helt klart bättre av denna ganska billiga åtgärd. Något lite högre insugningsljud blir det, men jag har lyft ut stolar fram och lagt extra isolering under mot kupé ljudet. Hjälpte en hel del, ska till sommaren klistra torpedväggen med isolering. Jag har ju inte kört J5 med dieselmotor, men de säger att ljudet i dem är väldigt högt.
Brukar åka norrut till ske-å, är en del stora backar där, men har man inte bråttom och tar det lugnt så går det bra.
Ser inte något problem med att åka bensinare, det är väl i backarna man hinner se mycket men i övrigt helt ok.
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Hej Rufus vi hadde en sån Fent 91afrån 01-08 fast med disel fick också fukt skada i bakre höger hörn relingen på taket läckte vit fästet mot taket foten stog för nära kanten så det stog kvar vatten där väggen och golvet var alldeles murket så ja bytte den då annars var vi nöjda med den liten och smidig
 

peter nilsson

HBK Medlem
Inlägg
1.554
Kommun
Kiruna
HBK-Nr
1930
Medlemskap
2024
Det är lättare och blir ett bättre resultat om du tar skadan inifrån. För att byta hela väggplåten måste man ha tryck för att få limmet att fästa. Öppnar du bara en fyrkant i plåten så är problemet att då få det tätt. När du tar bort kylen, spis mm så är det troligt att skadan är större än man tror. Då får man riva lite till. Regeln som är längst ner brukar vara rutten. Det är den regeln som håller ihop vägg med golv.
Lycka till
 

Bennsan

FD HBK Medlem
Inlägg
5.740
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021
Då jag renoverade min HB så fanns skadorna runt båda hjulhusen, bakom köksbänken, nertill i väggen på toaletten, runt alla väggarnas luckor, runt 1 taklucka, i skarven mellan bodelens väggar & golvet samt längst ut i hörnen i skarven mellan hytten & bodelen. Det visade sig att även golvet var fuktskadar ca. 30 cm från väggen & inåt Ju mer jag demonterade ju mer hittade jag. Det slutade med att jag demonterade hela inredningen & bytte reglar, isolering & skivor på skadade ställen. Om man ger sig på ett sådant här projekt så vill man ju göra ett bra jobb, inga halvmessyrer alltså. Det tog några vintermånader (oktober till mars) varje ledig stund & kostade ca.5000:- i material. Nu i efterskott är jag ganska belåten med både resultatet & mej själv.
 
Toppen