F
F.d. 59670
Guest
Hej Husbilsklubben! Jag och min sambo for ner till Kalmar förra veckan och köpte oss våran första husbil. En Fendt 500 från 1991 (lika gammal som mig) Väldigt kul men också mycket att ta tag i... Därför tänkte jag nu starta en renoveringstråd här med förhoppningen om en del goda råd, vissa här på forumet verkar ju nästan kusligt kunniga! Jag arbetar i vanliga fall med byggnadsvård så trä är mitt material och är ganska van vid att rota runt i gamla träkåkar men metall och framförallt motorer och ström är jag inte lika bra på..
Köpet:
Bilen såldes av en husbilsfirma som fått den i inbyte. Den låg ute för 69.000 och såg superfin ut på bilderna, perfekt planlösning för våra behov. Jag tog kontakt med den tidigare ägaren via trafikregistret, Han var mycket trevlig och berättade direkt allt han visste om bilen. Bland annat nämnde han att motorn gick ojämnt, han hade låtit renovera förgasaren och bytt fördelardosa och bytt kablar och tändstift men det hade inte avhjälpt problemet. Han nämnde också att det fans en fuktskada i bilen som firman hade gjort avdrag för när han bytte in husbilen.
När jag påtalade detta för husbilsfirman gick de utan omsvep ner till 50.000, toppen tänkte jag då finns det en rätt hyfsad budget för att fixa saker för..
Vi åkte ned till Kalmar i tisdags och tittade på bilen. Det första man kunde konstatera var ju att inredningen så väldigt fin ut samt att planlösningen var perfekt! Det andra man kunde konstatera var att alla installationer verkade fungera bra, värmen var på och det fans varmvatten i kranen och så vidare. Det tredje var att väggarna på ett par ställen verkade bestå mest av blomjord...
Dags för provkörning! innan vi åkte från husbilsfirman så frågade jag om jag skulle stänga av gasolen till varmvattenberedaren och luftvärmepannan och fick svaret att "gasolen kan vara på, det var bara att köra". Vi provkörde bilen och kände ganska direkt av hackandet som den tidigare ägaren nämnt. Efter att vi kört i några minuter hojtade min sambo ifrån baksätet "STANNA DET RYKER!". Det hade börjat ryka bak i bo-delen, men det var inte tydligt varifrån röken kom. Vi stängde av gasolen och 12v strömmen och kunde fortsätta utan problem. Vi körde ett par mil utan fler missöden.
Väl tillbaka på husbilsfirman så stod vi länge och grubblade i kylan. När vi kom tillbaka försökte vi se vart röken kommit ifrån men det gick inte att hitta. Gaspannan (Truma luftvärme) hade slutat fungera så vi antog att det var luftdraget från motorvägen som fått lågan att bränna något. Det fanns ju en del problem som talade mot köpet men vi hade trots allt fått lite känslor för bilen, den kändes väldigt mysig och jag tror att vi annars kunde gått och väntat på den "perfekta bilen" i evigheter, så vi bjöd 40.000 och fick den för priset.
Vi körde ned till Karlskrona på kvällen och jag blev plågsamt medveten om att körställningen för högerbenet var plågsamt obekväm, skulle behöva en liten kloss till stöd för hälen tänkte jag och fattade plötslig vad den lilla träbiten med kardborrefötter som låg på instrumentpanelen var till för.
Dagen därpå körde vi hem ca 35 mil till Mariestad utan problem, det verkar som att motorn går fint när den är belastad som under acceleration eller när man ligger på över 80km/t. däremot hackar den när man kommer in i någon tätort och skall ligga på runt 50 på treans eller fyrans växel.
Nu står den så utanför vårt fönster och både lockar och skrämmer.
Ojoj, det här blev långt.. Stort tack till alla som läst såhär långt. Imorgon skall jag försöka gå igenom vad som jag redan nu ser behöver åtgärdas, misstänker att det kan bli mer allt eftersom.
(PS försökte lägga in bilder med lyckades inte måste man vara medlem för att lägga upp bilder?)
Köpet:
Bilen såldes av en husbilsfirma som fått den i inbyte. Den låg ute för 69.000 och såg superfin ut på bilderna, perfekt planlösning för våra behov. Jag tog kontakt med den tidigare ägaren via trafikregistret, Han var mycket trevlig och berättade direkt allt han visste om bilen. Bland annat nämnde han att motorn gick ojämnt, han hade låtit renovera förgasaren och bytt fördelardosa och bytt kablar och tändstift men det hade inte avhjälpt problemet. Han nämnde också att det fans en fuktskada i bilen som firman hade gjort avdrag för när han bytte in husbilen.
När jag påtalade detta för husbilsfirman gick de utan omsvep ner till 50.000, toppen tänkte jag då finns det en rätt hyfsad budget för att fixa saker för..
Vi åkte ned till Kalmar i tisdags och tittade på bilen. Det första man kunde konstatera var ju att inredningen så väldigt fin ut samt att planlösningen var perfekt! Det andra man kunde konstatera var att alla installationer verkade fungera bra, värmen var på och det fans varmvatten i kranen och så vidare. Det tredje var att väggarna på ett par ställen verkade bestå mest av blomjord...
Dags för provkörning! innan vi åkte från husbilsfirman så frågade jag om jag skulle stänga av gasolen till varmvattenberedaren och luftvärmepannan och fick svaret att "gasolen kan vara på, det var bara att köra". Vi provkörde bilen och kände ganska direkt av hackandet som den tidigare ägaren nämnt. Efter att vi kört i några minuter hojtade min sambo ifrån baksätet "STANNA DET RYKER!". Det hade börjat ryka bak i bo-delen, men det var inte tydligt varifrån röken kom. Vi stängde av gasolen och 12v strömmen och kunde fortsätta utan problem. Vi körde ett par mil utan fler missöden.
Väl tillbaka på husbilsfirman så stod vi länge och grubblade i kylan. När vi kom tillbaka försökte vi se vart röken kommit ifrån men det gick inte att hitta. Gaspannan (Truma luftvärme) hade slutat fungera så vi antog att det var luftdraget från motorvägen som fått lågan att bränna något. Det fanns ju en del problem som talade mot köpet men vi hade trots allt fått lite känslor för bilen, den kändes väldigt mysig och jag tror att vi annars kunde gått och väntat på den "perfekta bilen" i evigheter, så vi bjöd 40.000 och fick den för priset.
Vi körde ned till Karlskrona på kvällen och jag blev plågsamt medveten om att körställningen för högerbenet var plågsamt obekväm, skulle behöva en liten kloss till stöd för hälen tänkte jag och fattade plötslig vad den lilla träbiten med kardborrefötter som låg på instrumentpanelen var till för.
Dagen därpå körde vi hem ca 35 mil till Mariestad utan problem, det verkar som att motorn går fint när den är belastad som under acceleration eller när man ligger på över 80km/t. däremot hackar den när man kommer in i någon tätort och skall ligga på runt 50 på treans eller fyrans växel.
Nu står den så utanför vårt fönster och både lockar och skrämmer.
Ojoj, det här blev långt.. Stort tack till alla som läst såhär långt. Imorgon skall jag försöka gå igenom vad som jag redan nu ser behöver åtgärdas, misstänker att det kan bli mer allt eftersom.
(PS försökte lägga in bilder med lyckades inte måste man vara medlem för att lägga upp bilder?)
Senast redigerad av en moderator: