• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Att fixa en Fendt och åka till Gibraltar

F

F.d. 22252

Guest
Ber om ursäkt Rufus trodde jag var i min egen tråd och lyckades inte flytta det och ta bort det jag skrivit men kanske någon moderator vill vara snäll och flytta det jag skrivit till
Peugot J5 Alpha Jet 540-89.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
En fundering jag har bara är om det är någon risk att det blir luftfickor i kylsystemet och om det kan vara skadligt?
-----------------------------------------------------------------
Hejsan, ett ställe som det kan bli luftficka i och som inte helt går bort av sig själv är i elementet. Elementet sitter högt upp i förhållande till motorn och slangarna som går både dit och tillbaka går uppåt från motorn.
Men det finns faktiskt en luftnippel för att släppa ut den luftfickan som kan bli i elementet.
Om man står framför bilen/motorn och trevar till vänster (på passagerarsidan) bakom/på sidan om stora burken i mitten som innehåller värmeelement fläktmotor m.m. så finns det en tunn slang som man kan dra fram och i änden av den så sitter det en luftningsnippel. När man öppnar den så kommer luftfickan ut där och vattnet kommer därefter.
För att detta skall funka så måste motorn vara varmkörd så man har tryck i kylsystemet. Övertrycket gör ju att vattnet trycks uppåt och luftfickan kan tryckas ut.
Om allt vatten varit borta och saknas i elementet så kanske det inte räcker med en öppning med övertryck för att vatten skall komma ut ur luftnippeln så då får man stänga nippeln och vänta på nytt tryck och öppna en gång till.
Det kan också vara idé att göra en sista öppning efter man har kört några mil för att kolla så att all luft verkligen är borta. Tänk då på att ev. luftficka ligger i elementet nedanför slangen som är full med vatten så låt det rinna ett litet tag innan du stänger nippeln igen.

M.v.h. JANKRO.

Ps. värmen måste vara på med reglaget, så vattnet cirkulerar i elementet och både in och utgång är öppen.
Detta gäller första generationens bilar upp till -95, vet tyvärr inte om det finns extra luftningsnippel på senare bilar.
 
Senast ändrad:

GTV6

FD HBK Medlem
Inlägg
1.735
Kommun
Håbo
HBK-Nr
23263
Medlemskap
2022
iallafall på dieseln finns det en luftnippel i bakkant av motorn där slangarna från värmepaketet kommer ifrån.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Skulle kunna skriva spaltmeter om vikten av att värma en motor före användning precis som att det är lika viktigt att en turbomotor får gå någon minut för att kyla mer just turbon.
Ingen vettig människa ger väl en motor full belastning innan tempen börja stiga, detta gäller såväl ett flygplan som bilmotor eller egentligen vilken motor som helst.
Inte svårt att föreställa sig vad som händer med en kall kolv som hastigt hettas upp och omgivande material hinner inte med och då kan det hända att en cyl/kolv ”nyper” med fula repor som följd. Har under årens lopp sett detta på både flygplansmotorer som bilmotorer. Det lönar sig alltså att stå stilla och sakta låta motorn få lite värme innan man drar i väg. Sedan kan man vända blad!
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Hej igen! Bra att någon jagar på en ibland. Jag har väl delat min tid mellan vinteride och småbarnskaos den senaste tiden och under vintern har det inte hänt så mycket med husbilen. Men när jag tittar igenom tråden här så har det hänt en hel del sedan sist. Husbilen är nu i helt ok skick. Jag har renoverat alkoven som även den mest bestod av blommjord, aluminiumoxid och frigolit. sedan var det en massa små fix med att få den i tätt och körbart skick men det lyckades tillslut och i oktober tog vi en liten premiärtur till Berlin så det höll skrället för i alla fall. Hinner inte skriva så mycket mer just nu men jag skall försöka slänga upp lite bilder i helgen, bommar jag det så får ni jaga på mig igen!!

Det är väl lite som att verkligheten har kommit ikapp efter förra våren då vi var föräldralediga och dottern mest sov.
 

Rufus

FD HBK Medlem
Inlägg
67
Kommun
Mariestad
HBK-Nr
27332
Medlemskap
2021
Fast NU är jag medlem igen! i stort sett enbart för att ge er en uppdatering. När p.t.eklof ställde sin fråga låg jag i en sjukhussäng på BB varberg med min sambo och vår nyfödda son, så uppdatering var inte första prio. Egentligen har inte så mycket hänt sedan sist. Vi har till exempel inte åkt till gibraltar än =/ Vi har däremot vart mycket vid havet här i kungsbacka på helger vilket vart väldigt trevligt för hela familjen. Min pappa som vi delar bilen med har vart ute på lite längre turer i södra sverige men i övrigt har husbilen en ganska lugn tillvaro. det mest dramatiska som hände var väl förra sommaren när kopplingen dog för pappa, mamma och min syster som var ute och plockade blåbär. Jag har inte haft nån större ork att mecka med den sedan sist men det som skulle behöva göras är väl förgasaren. det var nån ställskruv som rostat fast så det gick inte att ställa blandningen riktigt ordentligt, så den drar lite mer än vad den borde. Egentligen borde jag väl måla om den också för den ser rätt så förjä&@ig ut på utsidan. Inne är den däremot sjukt fin, det är som att det skiljer 15 år på innsidan och utsidan.
 

p.t.eklof

FD HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Västerås
HBK-Nr
23963
Medlemskap
2023
Fast NU är jag medlem igen! i stort sett enbart för att ge er en uppdatering. När p.t.eklof ställde sin fråga låg jag i en sjukhussäng på BB varberg med min sambo och vår nyfödda son, så uppdatering var inte första prio. Egentligen har inte så mycket hänt sedan sist. Vi har till exempel inte åkt till gibraltar än =/ Vi har däremot vart mycket vid havet här i kungsbacka på helger vilket vart väldigt trevligt för hela familjen. Min pappa som vi delar bilen med har vart ute på lite längre turer i södra sverige men i övrigt har husbilen en ganska lugn tillvaro. det mest dramatiska som hände var väl förra sommaren när kopplingen dog för pappa, mamma och min syster som var ute och plockade blåbär. Jag har inte haft nån större ork att mecka med den sedan sist men det som skulle behöva göras är väl förgasaren. det var nån ställskruv som rostat fast så det gick inte att ställa blandningen riktigt ordentligt, så den drar lite mer än vad den borde. Egentligen borde jag väl måla om den också för den ser rätt så förjä&@ig ut på utsidan. Inne är den däremot sjukt fin, det är som att det skiljer 15 år på innsidan och utsidan.
Hej @Rufus Sen kommentar här, men så är det, har haft mycket annat att stå i. Hoppas det gick bra med sjukhusbesöket du skrev om. Av det du skrev förstår jag att du kanske har andra prioriteringar nu, som gör att mecka husbil kanske inte är prioritet. Själv har jag inga små barn som tar tid och engagemang men ändå har jag svårt att ta mig för med min kommande/pågående renovering och ombyggnation. (får väl väl ta tag i det nu under kommande år.
Ha det gott!
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan, av lång erfarenhet med massor av renoveringar av olika slag........... Så kan jag i alla fall lova er att det är ingen som stjäl jobbet ifrån er, utan det brukar nog alltid finnas kvar hur länge man än suger på karamellen.
Om man håller på att tappa prestigen bland bekanta för man väntar för länge, så är det bara att hoppas på att någon vänlig själ till slut stjäl bilen så man kommer ur fällan med hedern i behåll:applaus:.

rostbilar.JPG

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen