• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbete i Husbil under färd

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Arbete i Husbil under färd

Om man har varit med om en trafikolycka, då vet man och förstår, att detta är verkligen inget man skämtar om.
V-backen :wink:
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Det kanske är det perfekta sättet att bli av med en ovän.
I motorvägsfart ber man personen hämta ett äpple. väl framme vid kylen, tvärnit.
Jag uppskattade, farten till minst 80km när personen gick genom frontrutan.
MVH. Gunnar S
 

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Arbete i Husbil under färd

Det kanske är det perfekta sättet att bli av med en ovän.
I motorvägsfart ber man personen hämta ett äpple. väl framme vid kylen, tvärnit.
Jag uppskattade, farten till minst 80km när personen gick genom frontrutan.
MVH. Gunnar S

Du har väl glasförsäkring med bara 1500,- kronor självrisk? :D
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Tänkte inte på det!!!!!
Det ska alltid skita sig på nått sätt.
MVH. Gunnar S
 
Senast redigerad av en moderator:

Peterpan

FD HBK Medlem
Inlägg
452
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Arbete i Husbil under färd

Det kanske är det perfekta sättet att bli av med en ovän.
I motorvägsfart ber man personen hämta ett äpple. väl framme vid kylen, tvärnit.
Jag uppskattade, farten till minst 80km när personen gick genom frontrutan.
MVH. Gunnar S

Är du medveten om att du kanske sådde ett frö????:twitcy:
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Nu när ämnet börja att bli uttömt kan man ju kanske ställa sig frågan "hur många olyckor finns det dokumenterade" som är relevante till "lös i husbilen"?

Att det hamnar småsaker på golvet emellanåt är för egen del mera regel än undantag.:rolleyes:
 
F

F.d. 3682

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Tänk på vad vikten av en normalstor hund blir vid en ev krock.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

I vårt fordon är vi alltid två som kör.
När jag påtalar detta.
Är det du eller jag som kör.
Så säger hon lugnt och behärskat.
Vet du inte det nu heller.
MVH. Gunnar
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.538
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Sv: Arbete i Husbil under färd

Hej!

Detta var i och för sig en gammal bil.
Kanske något hänt med säkerhetsutvecklingen på 15-20 år även i husbilsbranchen. Här är en crashtest på en nyare Hymer helintegrerad.

YouTube - CrashTest: Hymer B-Klasse SL

Men det betyder givetvis inte att man ska vara uppe och springa runt mer än absolut nödvändigt.

Drive safe :)
 

Robert-110

FD HBK Medlem
Inlägg
9.384
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
110
Medlemskap
2022
Sv: Arbete i Husbil under färd

Kanske bodelen håller ihop bättre på nyare bilar men det har nog ändå ingen påverkan på den som rör sig fritt inne i bodelen eller den som ligger i alkoven.
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Arbete i Husbil under färd

Hej!

Detta var i och för sig en gammal bil.
Kanske något hänt med säkerhetsutvecklingen på 15-20 år även i husbilsbranchen. Här är en crashtest på en nyare Hymer helintegrerad.

YouTube - CrashTest: Hymer B-Klasse SL

Men det betyder givetvis inte att man ska vara uppe och springa runt mer än absolut nödvändigt.

Drive safe :)
Tyvärr säjer inte "tester av detta slag" så mycket! Inte mer är att deformationzonen utvändigt är mycket liten/kort (i filmen = mkt oroande), var tas krockkraften upp och minimeras annars?! Vad händer inne i bilen, lossnar inredningsdelar, uppmätt krockvåld klarar människor det, med mycket mer?

Varken förutsättningar eller resutat kända! Sidokrockar och om bilen rullar runt ger helt andra resultat än frontkrockar! Det är varken enkelt eller billigt att prestera seriösa krocktester med HB, det krävs nog någon form av lagkrav för att något skall hända!

Man kan konstatera att HB-påbyggarna (i jfr med p-bilstillv) inte har sådana tillverkningsserier (ekonomiska resurser) att krocktester kan bli särskilt seriösa och att HB-tillv-branschen inte ens enats om några som helst krav-/jämförelser av typ säkerhet.

Säkerheten i HB bygger fortfarande främst på användning av en "gammal Volvouppfinning säkerhetsbältet" och att det verkligen används under färd samt att inga lösa föremål av något slag flyttar sig vid en ev inbromsning/krock .... ! Kombinationen med höga HB-farter >90 kanske upp till över 120-160 km/t bättrar ju inte på säkerheten precis, mycket kan hända, exframhjulspunka, vobbling, sidovind, djur på vägen, mm - man kan ta sig för pannan ibland!

En sådan "test" som filmen ovan visar skapar enbart fler frågor än svar, på frågan om säkerhet!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Om man kör efter regeln att en husbil egentligen är mera hus än bil, blir nog även konsekvenserna vid en ev. olycka därefter.
Tat lungt, fram kommer man alltid, fast ibland lite senare än vad man trodde vid resans början.

För egen del är rejäla avstånd till framförvarande det viktigaste. (vilket missbrukas av andra trafikanter som tolkar det som att jag vill släppa in dem.)
Har en mindre lergubbe i en solstol innanför vindrutan som "indikator" och varje gång "gubben" flyttar sig, eller välter vid en inbromsning har det tydligen gått lite för fort eller avståndet har varit för litet.;)
 
F

F.d. 50190

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Hej alla! Trevligt att vi även här har engemensam ståndpunkt RELAX
Naturligvis skall man vara "bältad" under förd - lika självklar som flytväst på sjön - en märklig uppfattning som finns hos vissa att - "det händer aldrig mig och de mina".
Har ni ett uns av vetskap vad en "elefant" i bilen är? Förvånande inställning bland vissa HB medlemmar i denna tråd. Skärpning anbefalles snarast!
 
Toppen