• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbete i Husbil under färd

Tiiu & Claes

HBK Medlem
Inlägg
57
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
449
Medlemskap
2024
Sv: Arbete i Husbil under färd

Klart man kan göra som man vill, t ex köra mot rött. Kommer ingen på korsande väg så händer inget. Men det är ett brott mot gällande lag. I det fallet blir man av med körkortet om man upptäcks, även om inget hänt.
Regelverket säger att det antal passagerare bilen (även husbil) är godkänd för är det maximala antal personer som bilen är gjord för. Lagen säger också att personer som färdas i bilen skall använda bälte. Händer något i en situation, när man går runt i bilen, är nog lagbrottet mindre bekymmersamt än konsekvensen av personskadorna.
/Claes
 
F

F.d. 661

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Det stämmer inte helt och hållet att alla måste vara bältade, min husbil får ha 5 passagerare, alltså 6 pers inkl. föraren, men den har bara fyra bälten så två passagerare får alltså åka obältade i bilen, kanske inte gå omkring utan sitta i dinetten med ryggen mot färdriktningen.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Arbete i Husbil under färd

Jag skulle aldrig låta en passagerare åka obältad även om det skulle vara tillåtet. Om bilen skulle välta så hjälper det inte att bara sitta med ryggen mot färdriktningen...
Bättre i så fall att bekosta extra bälten tycker jag!

/Ludde
 

lejoh

FD HBK Medlem
Inlägg
346
Kommun
Motala
HBK-Nr
5423
Medlemskap
2022
Sv: Arbete i Husbil under färd

Det finns en krocktest som är enkel att göra och helt kostnadsfri (vad det gäller material).

Ställ dig på ett golv utan att ha något framför dig på golvet.
Lägg händerna bakom ryggen.
Fall framåt med rak kropp utan att ta fram händerna, landa på golvet.
Du har då upplevt en kollision som motsvarar ca 5 km/h.

PS. Ett försäkringsskydd kan vara bra att ha när man utför testet, tänder mm. är dyrt.

/Leif
 
F

F.d. 661

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Jag skulle aldrig låta en passagerare åka obältad även om det skulle vara tillåtet. Om bilen skulle välta så hjälper det inte att bara sitta med ryggen mot färdriktningen...
Bättre i så fall att bekosta extra bälten tycker jag!

/Ludde


Det har du helt rätt i. Och jag menade heller inte att det var en helt optimal lösning utan påpekade bara att det i vissa fall är helt lagligt.
I mitt fall är det inte aktuellt med fler bälten eftersom vi bara är två, som mest har vi åkt tre i bilen en gång och extra bälten kräver ju nånting att sitta fast i med, inte bara skruva i plyfan som dinetten är byggd av.
 
Toppen