• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbete i Husbil under färd

TJYVCAMPAREN

HBK Medlem
Inlägg
300
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
2379
Medlemskap
2024
När jag läste i Inlägget "Inre Backspegel" blev jag lite överraskad över vad vissa gör under färd. Att "lossa" sig från säkbältet och t.ex gå på toa, dricka vatten/laga mat,
och än värre låta barnen leka i bilen.
Är det tillåtet?
Tycker detta är mycket värre än att släppa ut gråvatten på en grusväg.
Men det är klart det ingen ser har ingen ont av.
 

BerntMgn

HBK Medlem
Inlägg
818
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2024
Sv: Arbete i Husbil under färd

Hej, tillåtet eller inte, det är dumt o farligt.
Som förare har jag ansvar för vad som sker i fordonet.
Själv brukar jag stanna eller åtminstone minska farten kraftigt tills vederbörande
fattar vinken.
Ps Inte alltid populär åtgärd, men lite skit får man ta DS
:cool::cool::cool:
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Är det sådant beteende som eventuellt sänker försäkrings premierna månne:rolleyes:

Gurra
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Arbete i Husbil under färd

Grabben fick för sig att gå o hämta en bok han glömt ta fram innan vi körde iväg. Hade bara kört ett par 100meter när en bil svängde ut precis framför mig:mad: (jag körde på huvudled). Fick tvärbromsa och grabben flög genom hela husbilen och fångades upp av höger framsäte.
Som tur var körde jag bara i 35-40km/timme och det slutade lyckligt med blåmärken och ömma revben. Vill inte ens tänka tanken vad som hänt om hastigheten varit högre:msn_sad:.
Efter den incidenten har det aldrig varit snack om att upp o gå i husbilen under färd.
 
Senast ändrad:

Roffe1

HBK Medlem (P)
Inlägg
253
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2024
Sv: Arbete i Husbil under färd

Jag känner en som hade husbil på 80-talet och hon tyckte att det var såååå bra med husbil för hon kunde under tiden gubben körde både gå på toa ta en dusch samt laga mat, brygga kaffe mm under tiden gubben körde.

På den tiden hade vi husvagn och de var ju inget att ha för då kunde man ju inte göra ovannämnda. Ja man kan ju undra om hon inte hade gjort detta även om de hade haft husvagn.

Problemet hade väl varit att meddela gubben när maten är klar eftersom mob.tel inte var så vanlig då. :confused:

OBS detta var inget skämt
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Arbete i Husbil under färd

Visst kan man röra sig i bilen om man "måste".
Det är lite upp till var och en att ta sina risker så länge det inte medvetet går ut över andra.
Missförstå mig inte men om vi skall vara helt säkra skall vi nog stanna hemma. Det är farligt i trafiken.

I vår familj tar vi risken med att koppla loss oss för att tex hämta något att dricka under körning. Olagligt? ja. Nödvändigt? Knappast, men vi är fullt införstådda med att vi tar en risk och vi får också stå vårt kast om något händer.
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.484
Kommun
Hässleholm
Sv: Arbete i Husbil under färd

Bara ni inte gör som en kvinna i USA som dessutom fick rätt i en tvist. Hon satte på autopiloten och gick bak och bryggde kaffe. Husbilen hamnade i diket.
 
F

F.d. 18251

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Visst kan man röra sig i bilen om man "måste".
Det är lite upp till var och en att ta sina risker så länge det inte medvetet går ut över andra.
Missförstå mig inte men om vi skall vara helt säkra skall vi nog stanna hemma. Det är farligt i trafiken.

I vår familj tar vi risken med att koppla loss oss för att tex hämta något att dricka under körning. Olagligt? ja. Nödvändigt? Knappast, men vi är fullt införstådda med att vi tar en risk och vi får också stå vårt kast om något händer.
Det är häpnadsväckande vad många sysslar med och tänker med (om man har något sådant att tänka med).
Om det skulle hända något under dessa färder vad skulle den som kör då säga till sitt försvar. T.ex. "att lite risk får man ta men jag menade det inte"?
Arma människa. Hur resonerar du? Jag missförstår dig inte för jag förstår dig inte. Du är ju både läs- och skrivkunnig och kan ju tänka så varför använder du inte dom egenskaperna då?
 
F

F.d. 52919

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Jag åker aldrig buss just på grund av lösa elefanter!
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.808
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Arbete i Husbil under färd

Här är det väl som i all annan verksamhet, gör man saker på rätt sätt så händer det inget. Om man ser det från ett annat håll, all verksamhet innebär vissa risker, det är säkerligen klart farligare att gå över gatan, än att förflytta sig i husbilen under färd.
Så då får vi väl förbjuda att gå över gator?
Men man väljer ju själv, ta ut svängarna ibland, eller "säkraste vägen från vaggan till graven" :confused:
 
Senast ändrad:
Toppen