• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Arbete i Husbil under färd

I

Ice-Man

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Vuxna människor (vi får anta att åtminstone föraren är vuxen) som gör valet att röra sig i bilen måste väl ändå vara upp till dem, det skadar ju ingen annan än de själva om det händer något. Onödiga pekpinnar gör ingen glad...
Jag tycker att jämförelserna med ståplats i buss eller toabesök i längfärdsbuss är relevanta i sammanhanget.

Det är säkert någon som vill hacka på mig för detta inlägg också, men då vill jag påminna om att jag varken tagit ställning för eller emot om det är lämpligt, jag tycker helt enkelt inte att det är upp till mig att döma om hur andra gör i SINA bilar, eller för den delen i sina hus/garage/jobb etc :)
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2024
Sv: Arbete i Husbil under färd

ICE-man, "jag hör vad skriver" men tänker lite vidare, varför;

# ska vi då ha trafikregler/"krav på beteenden" överhuvudtaget?
# ska vi som enskilda individer fritt få förkasta samhällets gemensamt beslutade trafikregler - om det är rätt, hur skall det i så fall sluta?

För min del anser jag att samhällets regelverk är bra och till för oss alla, ett "smörjmedel" för att upprätthålla ett smidigt, säkert och gemensamt trafiksystem - det ligger inget dj-skap i detta!
 
F

F.d. 29925

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Finns något som heter sunt förnunft.
Om man använder det även i en husbil blir det nog inga större problem.

För egen del får mina medåkare hellre ta sig en tur till toaletten, även under bilköer på Autobahn, än att det blir blött i dynorna.:twitcy:
 

Knerten

HBK Medlem
Inlägg
258
Kommun
Norge
HBK-Nr
180
Medlemskap
2024
Sv: Arbete i Husbil under färd

Jeg fikk lyst til å sammenligne med andre farer under bilkjøring.

I Norge og i de fleste andre land, unntatt Sverige, er det forbudt å snakke i mobiltelefonen når man kjører bil. Men det er ikke forbudt å taste på GPS'en, skifte CD i radioen, drikke kaffe, diskutere heftig med passasjerene eller ha hylende unger i baksetet. Men etter min mening er kan disse eksemplene være like distraherende som å snakke i mobilen.

Skal vi dermed forby dette også? Svaret er selvsagt nei!

Men man må jo til en hver tid bruke hodet og vurdere situasjonen. For eksempel før en person reiser seg og henter en drikke i husbilen under ferd.
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Ja jag kan bara konstatera, det är undantagen som skapar lagarna.
MVH. Gunnar S
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Som vanligt driver spalten iväg till ytterligheter.
Visst hämtas och fixas en del saker under färd,men under skärpt koll på körläget.
Det är väl inte värre än den busschaufför som blev filmad när han smsade, under färd,eller som någon skrev pratar i telefon och sköter kontorsgöromål,eller den husbil som blrv stoppad på vägen mellan Vesterås och Köping av polisen ,för frugan hade klättrat upp på taket genom takluckan och låg där och solade sej,tyckte det var för varmt i bilen????????-
Bernt
 

sonnyo

HBK Medlem
Inlägg
168
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
634
Medlemskap
2024
Sv: Arbete i Husbil under färd

Till er alla som tycker att det är ok om man tar det försiktigt och gör det vid rätt tillfälle.
Om jag gör bedömningen att jag är bara lite berusad, och jag kör försiktigt och det är ju inte så mycket trafik, är det då ok att jag kör full?
Jag har ju gjort en egen riskbedömning och kommit fram till att det är ok har då polisen fel om dom tar mig?
Och så länge jag inte krockar med någon annan och eventuellt bara skadar mig själv så har ingen med det att göra.
sen att jag kanske kostar samhället en masa pengar pga sjukhusvård, rehabilitering mm. det är inte mitt problem.

Ni låter som nyliberaler av värsta sort.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Arbete i Husbil under färd

Min kollega använde aldrig bältet i arbetsfordonet. Jag fick tjata varenda gång för att ha skulle ta på sig det. Jag frågade varför, men fick inget vettigt svar. Kanske så tyckte han att han använde sitt "sunda förnuft", vad vet jag...
Hade jag tvärnitati 70km/h för ett vilt typ älg, hade han flugit rakt genom vindrutan, hade vi voltat i samma hastighet hade han med sina 100kg krossat mig.
Ibland glömde jag att säga åt honom.
En dag åkte han fast för att han saknade bälte. Han fick böta 1500kr. Nu är det så att han hör till den absolut mest ekonomiska eliten på vår arbetsplats, så denna bötessumma bet hårt. Efter detta tar han alltid på sig bältet.
Jag tycker att böter är ett bra sätt att få människor att följa lagen, det handlar ju trots allt om allas vårt bästa. Man kan inte ensidigt bara tänka att "jag gör som jag vill, det drabbar ju bara mig själv", för så är det inte i verkligheten. En personskada, allvarlig eller dödsfall drabbar ju alltid fler än en själv.

/Ludde
 
F

F.d. 29911

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

I vår husbil är det totalförbud att förflytta sig för medresenärer under färd
Alla skall sitta bältade (totalt finnes 6 bälten).
Man har inte mer bråttom under sina resor utan att man kan stanna .
Se till före färd att ha allt som man behöver före start.
HBK 5081
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Arbete i Husbil under färd

Det är häpnadsväckande vad många sysslar med och tänker med (om man har något sådant att tänka med).
Om det skulle hända något under dessa färder vad skulle den som kör då säga till sitt försvar. T.ex. "att lite risk får man ta men jag menade det inte"?
Arma människa. Hur resonerar du? Jag missförstår dig inte för jag förstår dig inte. Du är ju både läs- och skrivkunnig och kan ju tänka så varför använder du inte dom egenskaperna då?

Ja, Jag måste säga att jag läser ditt inlägg med ett leende.

Jag behöver inte försvara mig om något händer. Det är mitt fel och ingen annans.
Livet är fullt av risker. Vissa av dem kan man välja att utsätta sig för för att uppnå något och andra kan man inte välja.
Det är klart att det är dumt att inte sitta fastspänd i bilen. Det fattar väl vem som helst.

Jag är ju tyvärr heller inte en perfekt människa.
Jag har: trimmat moppen, druckit folköl på offentlig plats i för unga år, kört för fort, ätit upp min sons godis, kört med slitna däck, busringt plus en massa annat som jag inte vill lista här:)

Vi kanske skall bikta oss allihopa innan vi börjar bestämma åt andra var gränsen går :wink:
De flesta av oss sitter nog i någon form av glashus även om man vill ge sken av annat....
 
F

F.d. 661

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Är det aldrig nån som har suttit obältad, hämtat nåt i sin väska eller gått på toa i en turistbuss under färd?? Säger inte att det är ofarligt men det blir väl inte farligare bara för att man gör det i en husbil egentligen??
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Arbete i Husbil under färd

Nog är det betydligt enklare att be den som kör husbilen att stanna vid nästa avfart/vägficka än att be busschauffören att stanna bussen med 50 passagerare för varje gång en passagerare ska på toa...

Att jämföra en turistbuss med en husbil tycker jag är fel, i husbilen har du ju själv möjlighet att påverka din egen och din familjs/vänners säkerhet i en helt annan omfattning.

Det är ju inte ett dugg säkrare att vara obältad bara för att man färdas i en turistbuss.

Ett riktigt dåligt argument för att sitta obältad i husbilen tycker jag...
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Arbete i Husbil under färd

Ludde, håller helt med dig. Man gör sina egna val baserat på möjligheter och bedömningar.

Man kan också säga att den som väljer att åka buss även väljer att utsätta sig för en större risk då han inte kan stanna för att gå på toaletten vid akut behov.

I husbilen har vi ju friheten att välja själva:D
 

Skabo

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
11682
Medlemskap
2024
Sv: Arbete i Husbil under färd

Den dan man måste tvärnita och får den fritt gående personen med kastruller eller vad det månde vara i nacken, tappar kontrollen över bilen och far över på motsatta körbanan, kolliderar och dödar x antal personer....... "sorry" tänkte inte på det.

Hoppas att jag inte gav någon dåligt samvete.

/Claes
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Ja dummare folk än Amerikaner det finns väl inte och det var väl skylten som fattades från tillverkaren att det inte gick att brygga kaffe medans bilen gick på autopilot så det blev nog en ordvrängare (läs advokat) så ordnade ett skadestånd så dom kunde köpa hela fabriken där bilen kom ifrån för skadeståndet.
 
M

Matts Torebring

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Jag satt på en bröllopsfest och damen bredvid sa till mig: "Å ni har husbil, det måste vara toppen, En kör och en lagar mat". Har mor din aldrig pratat med dig om döden var mitt svar. Ibland kan jag önska ett äpple eller en burk vatten från kylen. När vi kommer på riktigt bra väg och har lång fri sikt och viltstängsel kan frugan koppla loss och hämta i kylen och jag kör extremt försiktigt. Mvh Matts Torebring
 
F

F.d. 50195

Guest
Sv: Arbete i Husbil under färd

Skulle aldrig acceptera att ha någon lös i bilen, bakom mej, med tanke på att krockvikten redan vid 50km/tim ökar med 40 gånger, dvs 3400kg för en person på 85kg, inget jag vill ha i nacken, dubblar jag farten så ökar rörelseenergin 4 gånger.
Tänk också på att plocka undan alla lösa saker, 1kg väger som sagt 40kg vid stopp i 50km/tim
Sen håller jag inte med om att det är ens egen ensak om man vill ta risken att röra sig i husbilen, antar att ni inte betalar era personskador ur egen plånbok?
 
Toppen