• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Akta er för husbilsförmedlare

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.236
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Svea Husbilar tar nedanstående för sina tjänster:
saljuppdrag - Svea Husbilar
Exempel blir då:
Husbil över 5501kg, värde 900 000.
Provision 10% = 90 000
Förvaring innomhus i 4 månader (försälningstid) =15600 ELLER
Förvaring utomhus i 4 månader = 8000
Startkostnad = 9000
Slutsumma enligt prislista = 114 600.

Någon som likt mig, tror att denna (exempel) husbil skulle säljas omedelbart om man sålde själv och minskade priset med 100 000?
Då kunde man dessutom använda bilen under försälningstiden.

Positivt är ju att det är lätt att hitta dessa kostnader och ta ställning till dom.
Någon som vet om det tillkommer kostnader utöver dessa ovanstående?
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag tror faktiskt inte den skulle vara så lättsåld. Det är nog många som drar sig för att köpa bil privat för så mycket pengar. Man vill nog ha tryggheten som ett företag normalt ger. Det bekräftas också av av handlarnas ibland enligt mitt tycke fantasipriser som ändå tycks fungera.
Skillnaden mellan en förmedlare och en handlare är ju också att att det som du visar faktiskt går att se ungefär vad en förmedlare tjänar på en bil. En vanlig handlare har troligen minst samma marginal men det är ju inget vi kan se.
 

ERIKPER

FD HBK Medlem
Inlägg
544
Kommun
Finspång
HBK-Nr
9272
Medlemskap
2022
Svea Husbilar tar nedanstående för sina tjänster:
saljuppdrag - Svea Husbilar
Exempel blir då:
Husbil över 5501kg, värde 900 000.
Provision 10% = 90 000
Förvaring innomhus i 4 månader (försälningstid) =15600 ELLER
Förvaring utomhus i 4 månader = 8000
Startkostnad = 9000
Slutsumma enligt prislista = 114 600.

Någon som likt mig, tror att denna (exempel) husbil skulle säljas omedelbart om man sålde själv och minskade priset med 100 000?
Då kunde man dessutom använda bilen under försälningstiden.

Positivt är ju att det är lätt att hitta dessa kostnader och ta ställning till dom.
Någon som vet om det tillkommer kostnader utöver dessa ovanstående?
Tror du någon handlare skulle köpa din bil för 800k. Jag tror inte det om det inte är ett inbyte.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Svea Husbilar tar nedanstående för sina tjänster:
saljuppdrag - Svea Husbilar
Exempel blir då:
Husbil över 5501kg, värde 900 000.
Provision 10% = 90 000
Förvaring innomhus i 4 månader (försälningstid) =15600 ELLER
Förvaring utomhus i 4 månader = 8000
Startkostnad = 9000
Slutsumma enligt prislista = 114 600.

Någon som likt mig, tror att denna (exempel) husbil skulle säljas omedelbart om man sålde själv och minskade priset med 100 000?
Då kunde man dessutom använda bilen under försälningstiden.

Positivt är ju att det är lätt att hitta dessa kostnader och ta ställning till dom.
Någon som vet om det tillkommer kostnader utöver dessa ovanstående?
Förmodligen finns det även en prutmån på bilen även om den står hos en förmedlare vilket väl gör att nettopriset vid en privat försäljning skulle bli ännu lägre.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Svea Husbilar tar nedanstående för sina tjänster:
saljuppdrag - Svea Husbilar
Exempel blir då:
Husbil över 5501kg, värde 900 000.
Provision 10% = 90 000
Förvaring innomhus i 4 månader (försälningstid) =15600 ELLER
Förvaring utomhus i 4 månader = 8000
Startkostnad = 9000
Slutsumma enligt prislista = 114 600.

Någon som likt mig, tror att denna (exempel) husbil skulle säljas omedelbart om man sålde själv och minskade priset med 100 000?
Då kunde man dessutom använda bilen under försälningstiden.

Positivt är ju att det är lätt att hitta dessa kostnader och ta ställning till dom.
Någon som vet om det tillkommer kostnader utöver dessa ovanstående?
Alla tillägg som du räknar upp verkar enbart gälla bilar över 5500kg , övriga är det provision på enbart 6-8%, om jag tolkar deras hemsida rätt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sen är det ju också frågan om det är dyrt med förmedlare och då behöver man veta vad alternativen kostar för att kunna jämföra.
Visst sticker det en del i ögonen när man ser dom belopp som går till förmedlarna men om dom nu lyckas sälja bilarna för dom priser dom många gånger annonseras ut för så verkar det vara köparna som betalar dom extra pengarna.
Jag skulle nog aldrig kunna handla en bil hos en säljare eller förmedlare då jag tycker bilarna är för dyra men jag skulle nog kunna tänka mig att sälja en via förmedlare.
Hur vi än vänder oss så verkar det ju finnas många nöjda kunder, både säljare och köpare, så konceptet kan ju inte vara helt fel.
 

kullen

HBK Medlem
Inlägg
371
Kommun
Botkyrka
HBK-Nr
3656
Medlemskap
2024
Sen är det ju också frågan om det är dyrt med förmedlare och då behöver man veta vad alternativen kostar för att kunna jämföra.
Visst sticker det en del i ögonen när man ser dom belopp som går till förmedlarna men om dom nu lyckas sälja bilarna för dom priser dom många gånger annonseras ut för så verkar det vara köparna som betalar dom extra pengarna.
Jag skulle nog aldrig kunna handla en bil hos en säljare eller förmedlare då jag tycker bilarna är för dyra men jag skulle nog kunna tänka mig att sälja en via förmedlare.
Hur vi än vänder oss så verkar det ju finnas många nöjda kunder, både säljare och köpare, så konceptet kan ju inte vara helt fel.
Konceptet är inte fel, jämför med fastighetsmäklare , uppgiften är att tussa ihop säljare med köpare. Problemet blir när mäklaren inte agerar på ett proffsigt sätt, exempelvis plockar bort grejor från säljobjektet eller äger objekt som kan konkurrera med inlämnade objekt. Hur skulle det se ut om en fastighetsmäklare ägde 30-40 villor som skulle konkurrera med inlämnade försäljningsobjekt. Vad beträffar prisbilden har jag under sommaren 2021, när jag letat husbil, inte uppfattat som att förmedlingsfirmorna har högre prisbild än företagen i övrigt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Nej självklart måste förmedlare såväl som handlare och mäklare sköta sig. Rufflare finns ju tyvärr inom alla branscher.
Prisskillnaden jag kommenterade gällde inte mellan förmedlare och handlare då jag tycker dom verkar ligga på samma höga nivå jämfört med vad man ofta kan köpa privat för. Men så är jag snål också och vill inte betala extra för deras tjänster :)
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Svea Husbilar tar nedanstående för sina tjänster:
saljuppdrag - Svea Husbilar
Exempel blir då:
Husbil över 5501kg, värde 900 000.
Provision 10% = 90 000
Förvaring innomhus i 4 månader (försälningstid) =15600 ELLER
Förvaring utomhus i 4 månader = 8000
Startkostnad = 9000
Slutsumma enligt prislista = 114 600.

Någon som likt mig, tror att denna (exempel) husbil skulle säljas omedelbart om man sålde själv och minskade priset med 100 000?
Då kunde man dessutom använda bilen under försälningstiden.

Positivt är ju att det är lätt att hitta dessa kostnader och ta ställning till dom.
Någon som vet om det tillkommer kostnader utöver dessa ovanstående?

Skrev tidigare en artikel i ämnet, med rubriken Att sälja sin husbil. En av Husbilsklubbens medlemmar berättade där om sina dyrköpta erfarenheter, efter att ha sålt sin bil genom företaget, som påstår sig vara störst i branschen. Det kostade honom
98 783 kr i oförutsedda utgifter, plus de 8% som var den avtalade försäljningsprovisionen.


Vår medlemskollega sålde sin bil just via Svea Husbilar och som du förstår kände han sig fullständigt grundlurad och orolig om han överhuvudtaget skulle få några pengar alls.

Tommy
 
Senast ändrad:

PL 8

HBK Medlem
Inlägg
642
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
31890
Medlemskap
2024
Skrev tidigare en artikel i ämnet, med rubriken Att sälja sin husbil. En av Husbilsklubbens medlemmar berättade där om sina dyrköpta erfarenheter, efter att ha sålt sin bil genom företaget, som påstår sig vara störst i branschen. Det kostade honom
98 783 kr i oförutsedda utgifter, plus de 8% som var den avtalade försäljningsprovisionen.

https://www.Husbilsklubben.se/articles/att-sälja-sin-husbil.1241/

Vår medlemskollega sålde sin bil just via Svea Husbilar och som du förstår kände han sig fullständigt grundlurad och orolig om han överhuvudtaget skulle få några pengar alls.

Tommy
Länken funkar inte för mig. Bara jag?
Men den här funkar: Att sälja sin husbil
 

Roger-61

FD HBK Medlem
Inlägg
3
Kommun
Kil
HBK-Nr
17919
Medlemskap
2022
Jag pratade med Vincents i Varberg om försäljning av min Hymer 704 från 2019.
De satte priset till 1299 tkr där de ville ha 100 tkr i provision. Jag accepterade detta och körde upp bilen till Varberg, med följebil.
Efter några dagar ringde de och ville att jag skulle godkänna en lista på åtgärder till en kostnad om ca 20 tkr. Jag protesterade och menade att bilen var i mycket fint skick och den var ju trots allt inte ny. De svarade att de då inte kunde sälja bilen eftersom de lämnar garanti. De meddelade också att åtgärderna inte skulle fixas innan försäljningen. Jag kände mig trängd, men gick med på detta.
Tiden gick och efter drygt en månad ringde jag och frågade hur försäljningen gick. De svarade då att de nu upptäckt att bilen inte hade Aldes vattenburna system utan Trumas luftburna. Därför ville de sänka priset med 150 tkr. Detta trots att de själva minutiöst gått igenom bilen och skrivit en utrustningslista. De hade även publicerat egna bilder på bilen som visar att bilen hade luftburet system.
Jag gick självklart inte med på deras förslag utan sa att jag vill hämta hem min bil. Detta fick jag göra, men först måste jag betala 20 tkr. De ville bla ha 6 tkr för brutet avtal, trots att de själva orsakat det. De hade också bytt en liten, tunn plywoodskiva som finns under en av sofforna (över ett litet utrymme) skivan var ca 30x50 cm och för detta ville de 3500 kr. De hade även kört bilen till en glasfirma för lagning av en litet stenskott. De tog 1500 kr för att köra bilen till grannverkstaden, m.m. Totalt blev det nästan exakt 20 tkr.
Jag tycker detta är mycket dåligt och att behandla sina kunder på detta sätt är näst intill bedrägeri. Mina utgifter kanske bara stannar på 20 tkr, men jag har varit utan husbil i drygt 1 1/2 månad och behövt köra många mil för att lämna/hämta hem bilen efter ogjort ärende.
Ett tips till läsare i husbilsklubben; var på er vakt och kräv allt på bordet innan ni lämnar ifrån er bilen för förmedling.
Hej Lasse!
Jag tycker absolut att du skall skriva om det här inte bara till Husbilsklubben utan
även till den lokala tidningen i Varberg.
Jag kan intyga att de är oseriösa.
Vi var där en sommar och tittade på en liknande bil som vi äger nämligen en Hymer 709 XL -11 Iveco med ca 8-9000 mil på mätaren och inte direkt någon utrustning att tala om.
Vi har en Hymer 709 XL årsmodell-.10 Iveco somdå hade gått 5500 mil. Vår bil är nästan fullutrustad men vi skulle få ge Ca 400000 kr imellan vid byte.
Du förstår nog att vi åkte därifrån utan att det blev någon affär.
 
Toppen